Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoalalta painajaisia, ihan kirjaimellisesti (älä lue jos hoitajien valitus ärsyttää)

Vierailija
16.12.2022 |

Näin viime yönä unta, että jostain syystä olin taas hoitoalalla.

Oli aamu, ja olin juuri lähdössä tekemään taas aamutoimia liudalle asiakkaita. Se epätoivo ja ahdistus, mitä unessa koin, ja yritys psyykata itseäni kestämään edessä oleva työpäivä...

Miten mahtavaa oli herätä unesta ja tajuta, että se olikin vain unta!!

Olen siis pari vuotta sitten lähtenyt hoitoalalta, jolla olin n. 10 vuotta. Ehdin työskennellä tehostetussa palveluasumisessa (ent. vanhainkodissa), kotihoidossa, ja mielenterveys- ja päihdekuntoutujien puolella.

Ja ihan hirveää oli. Se kiire, fyysisesti raskas ja likainen työ (eritteet, haisevat ja mätivät haavat, kusi ja pska, ripuli, veri, oksennukset, limat... ja mm. ihmisten saunottaminen, itse läpimärkähikisenä kuumassa ja höyryisessä kylpyhuoneessa muovisissa suojakamppeissa, ja ei kun saunotuksen jälkeen loppupäivä muita töitä samoilla hikikamppeilla, ei ollut käytännössä mahdollista ehtiä suihkuun itse kuin vasta kotona)

Jatkuvasti ihmisiä iholla ja hokemassa nimeäsi ja tarvitsemassa kuka mitäkin, sairaiden ihmisten valitus, itkut, murheet, pahan olon purkaminen eli suoranainen pään aukominen henkilökohtaisuuksiin käyden, omaisten valitus, oma huoli yksinäisistä, pelokkaista, sairaista, urheista, kovia kokeneista ihmisistä ja mm. siitä havainnoiko kaiken oleellisen oikein lääkärille raportoidessaan ja saako vaadittua tälle apua..

Väkivalta; lyönnit, potkimiset, raapimiset, puremiset, päälle sylkemiset, ulosteella heittely, hiuksista vetäminen, henkinen väkivalta, haukkumiset, uhkailut, seksuaalinen häirintä, rivot puheet, vartalon kommentointi, tarttuminen kiinni...

Väsyneet ja kyräilevät työkaverit, esimiesten loputon vaatimus tehokkuudesta ja töiden tekemisestä nopeammin ("kyllä muiltakin onnistuu" ja "pitää vaan tehostaa tekemistään" sekä "oletko miettinyt miten ensi kerralla voisit toimia paremmin" kun todellakin antaa itsestään jo 110%, niin että mitään muuta elämässä ei enää sitten jaksanutkaan 🤦🏼)

Epäsäännöllinen vuorotyö, vapaita viikonloppuja vain 1/kk, elämä tosi epäsäännöllistä ja rytmitöntä. Iltavuoron loputtua klo 22.00 piti tulla usein aamuun takaisin jo 6.30 tai 7.00 (no tähän tullut sentäs muutos alalta lähtemiseni jälkeen, nykyään vuorojen väli tulee olla 11 h?) eräässä työpaikassa viikonloppuisin vielä 12 h vuorot, eikä hetken rauhaa, kun ruokatauotkin piti viettää näiden tarvitsevien asiakkaiden kanssa samassa tilassa...

ONNEKSI USKALSIN lähteä siltä alalta, vaikka pelotti ihan stnasti, ei ollut muuta työtä tiedossa, mutta sekä fyysinen että psyykkinen terveys alkoi jo horjua, ja itketti ja ahdisti joka päivä viimeiset työvuodet.

Ja löysin uuden työn toiselta alalta!
Palkka on huonompi, mutta miten onnellinen ja kiitollinen ihminen oikeasti voikaan olla työstä, johon mennessä ei tarvitse itkeä työmatkalla, ahdistus ei purista rintaa, syke ei ole enää pilvissä ja vapaa-ajalla jaksaa harrastaa omiaan. Tämä on aivan taivas.

Toivottavasti en enää ikinä joudu hoitoalalle takaisin.

(Kiitos ja anteeksi, tämän unen ja sen nostattamien tunteiden vuoksi oli pakko purkaa mieltä johonkin. Jollain tasolla olen varmaankin ihan oikeasti traumatisoitunut hoitoalasta.)

Kommentit (226)

Vierailija
161/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä päätös vaihtaa pois hoitoalalta, jos se ei tunnu mieleiseltä. Turha kärsiä itselleen epämukavassa työssä. Itse olen myös hoitoalalla ja koen, että tämä on "kutsumukseni" työ josta aidosti nautin, mutta ei tämä todellakaan kaikille sovi. Omassa työssäni ei onneksi noita saunotuksia ja vastaavia tarvitse tehdä, olisi aika turhauttavaa.

Isoin epäkohta hoitoalalla ei kuitenkaan mielestäni ole palkkaus, vaan työntekijäpula. Aiemmassa työpaikassani kiire ja tunne siitä, ettei pysty kunnolla auttamaan asiakkaita, oli syy vaihtaa parempaan paikkaan. Ehdottomasti tarvittaisiin enemmän työntekijöitä.

Vierailija
162/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

joissakin mun entisissä hoitoalan työpaikoissa esimies ei edes halunnut palkata lisää hoitajia , vaikak siellä piti tyvuoron aikana juosta niska limassa ja tauotkin pitää kiireellä.

Ne säästöt ja liukuhihna-ajattelu. Ja sit kun ei ole riittävästi henkilökuntaa, niin se muuttuu hel.etiksi sekä henkilökunnalle että potilaille. Eikä siitä mitään hyvää seuraa kun molemmat rupeavat oireilemaan (vielä enemmän kuin muuten). Kyllähän se heijastuu kaikkiin, paitsi tietty siihen esimieheen joka saa tulospalkkiot tai edes kehut säästöistä.

Suurin muutos alalla tapahtui kun hoivaosastot ajettiin alas. Ennen  huonokuntoiset vuodepotilaat siirtyiät hoivalle, kun eivät enää pysytyneet liikkumaan ja syömään itsenäisesti.

Nykyään nämä täysin autettavat puetaan päivävaatteisiin,  nostetaan vuoteesta ylös, v iedään pyörätuolilla vessaan, nostetaan pöntölle, laitetaan Microlax, pestään takapuoli, laitetaan vaippa, hilataan pyörätuolilla pöydän ääreen, syötetään ja juotellaan, annetaan lääkkeet suuhun, ettei vain elämä loppuisi kesken.

Ruokailun jälkee viedään pyörätuolilla sänkyyn, nostetaan sänkyyn, tarkistetaan ja tarittaissa vaihdetaan vaippa,estään taas ulosteet, vaihdetaan puhdas vaippa. Tuetaan tyynyillä  makuuasentoon. Pari tunin päästä taas sama nostelu ja hilataan pöytään ruokittaaksi....ja tätä rataa....Kuka tästä hyötyy??

Kun asukkaan voisi aivan hyvin hoitaa vuoteessa, syöttää pääty kohotettuna. Asukas saisi olla  pyjamassa, ilman että jäykkiä raajoja taivutellaa ja päälle kiskotaan omaisten tuomia, usein liia pieniä vaatteita.

Omaiset eivät neuvoista huolimatta osta isompaa kokoa koska" äitihän on aina ollut kokoa 36". Ei ymmärretä miten hankalaa on pukea kittanoita jäykän ja kangistuneen vanhuksen ylle.

Se vanhus hyötyy siitä pystyyn nostosta ja liikuttelusta sänkyyn ja tuoliin.

Todennäköisyys, että saat keuhkokuumeen kun makoilet koko ajan sängyssä keuhkot kasassa on aika iso, keuhkokuume koittaa myös kun sängyssä syötetään puoli-istuvassa asennossa ja vedät ruuan henkeen.

Makuuhaavojen todennäköisyys myös lisääntyy, siellä sängyssä maaten

Lihaskunto ei ihan niin paljon romahda kun joudut pitämään edes pään pystyssä.

Jos vielä pääset vessaan vatsakin toimii paljon paremmin kuin sängyssä maaten.

Lisäksi näet elämää ympärilläsi kun sinut nostetaan sängystä toisten pariin.

Ainoa mistä olen samaa mieltä, vaatteet monella saisi olla joustavampaa materiaalia, mutta kun vaatteet vaihdetaan, onhan se ihan ihmisarvon ylläpitoa ja ylläpitää se niiden jäykkien nivelten liikkuvuuttakin, kunhan muistetaan tehdä pukeminen hitaasti ja varovasti.

Amen

Ihan samallalailla ne ruuan vetää henkeen pyöräuolissa istuessaankin., kuin sängynpääty kohotettuna, jos ovat vetääkseen. Sulta puuttuu tietoa, että esim. muistisairaan nieleminen vaikeutuu loppuvaiheessa.  Vaikka miten varovasti syötät, voi vanhus vetää ruokaa ja juomaa henkeen.sä 

Keuhkokuumeelle altistaa kyllä muut seikat kuin vuodelepo. Ja saahan sängyn päädyn istuvaan asentoon, onko se muka sen kummempaa kuin geriatrisessa-tai pyörätuolissa istuvaa syöttää??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tämä asia oli kunnossa entisessä Neuvostoliitossa.  Sairaanhoitaja ei koskaan tehnyt perushoitajan työtä. Sairaanhoitaja oli vain sairaanhoitaja. Vain lääkkeet jne.

Miksi meillä on eri tavalla? Se olisi huomattavasti hygieenisempää.

Meillä oli silloin ihan samalla tavalla. Apuhoitajat hoitivat hygienian, sairaanhoitajat lääkkeet.

Minä olen sairaanhoitaja erään pienen kunnan palvelutalossa ja meillä on sama käytäntö. Minä hoidan lääkkeitä ja lähihoitajat pyyhkii perseet. Myönnän kyllä, että saan ne lääkkeet jaettua parissa tunnissa, lopun 6 tuntia olen lukkojen takana tekemässä "sairaanhoitajan" töitä,  eli siis kirjaamista rauhalliseen tahtiin ja ehkä muutamia soittoja. Oikeasti en todellakaan jaksaisi perushoitaa niitä mummeleita, enkä mene koskaan avuksi vaikka ajan puolesta pystyisin. Olen ihan tarkoituksella itsekäs, koska jos tästä antaa periksi, loppua ei tule.

Taidankin tietää kuka olet.

Voi olla. Tosin meitä on monia :) 

Olet se josta muut työkaverisi eivät pidä ja suoraa palautetta olet saanut omaisiltakin.

Vierailija
164/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hoitajana en käsitä tuota asukkaiden saunotusta. Vaikka olisi miten kulttuuriin kuuluvaa niin ensimmäisenä tuo saunotus pois, jos hoitajia ei ole. Suihkun pitää tässä tilanteessa riittää.

Asukkaiden saunotuspäivät on tuskaa. Yksi ihminen saunottaa viisi ihmistä. Märkänä ja hikisenä nuo työt ja sen lisäksi kaikki muu työ.

Olet ikävä ihminen. Sauna on suuri nautinto monelle. Toki jos ihminen on jo sänkypotilas eli ei pysty itse kävelemään niin ei tarvitse enää saunottaa.

Tervemenoa vapaaehtoiseksi saunottajaksi😘

Niin ja vapaaehtoiseksi voi tulla myöskin nostelemaan ja avustamaan  vuodepotilaita!

Ei muuta kuin lähimpään vanhusten hoitoapikkaan ilmoittautumaan. ja neuvottelemaan milloin voitte aloittaa. Varmasti sopivia avustettavia löytyy. jokaiselle.  

Alkaa vuodepotilaat parantua kotiutuskuntoisiksi, kun nämä ihmeparantajat saapuvat  auttamaan. 

Vierailija
165/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saunotuksesta tuli mieleen, että kun robotteja ollaan työntämässä hoitotyöhön mm. vanhusten seuralaisiksi, niin pesurobotti olisi todella hyvä!

Hoidettava istumaan tai puoliksi makaamaan robotin sisälle, pää sen ulkopuolella, jotta hänen vointiaan voi tarkkailla ja robotti hoitaa likaisen työn. Robotti voisi hikoiluttaa eli saunottaa, saippuoida, pestä ja huuhdella, lopuksi jopa kuivattaa. Ja ajaa läpi puhdistusohjelman ennen seuraavaa pestävää. Hoitaja voisi pukea puhdasta ja samaan aikaan seurata, että pesussa oleva voi hyvin.

Japanissa on hyvät pesevät vessanpöntöt, niin miksi ei pesurobottikin?  Pesurobotissa voisi tarpeen olla myös tämä vessa-ominaisuus.

Åarempihan olisi liukuhuhna jonka ritilöiden läpi kone pesissi kaiken paitsi kasvot. Jos kerran koneistetaan. Se kuivaisikin sitten ja kippaisi petiin, joka kuljettaisi omaan petiin.

Oletteko koskaan loukanneet itseänne niin, että olisi luu murtunut tai välilevyntyrä selkärangassa oireilisi, osteoporoosi jne.? Näillä vanhuksilla on useimmilla kaikki nämä vaivat + sata muuta ja lisäksi jäykkyys vaivaa niin, jottei käsi ja jalka suoristu. Roboko sitten kippaa suihkuun ja siitä sänkyyn välittämättä ihmisen kivuista tuon taivaallista? Inhimillisyydestä tietoakaan. Ai hitto! Sylettää lukea näitä juttuja tälläkin palstalla ihmisten ' hoidosta '. Se on niin hiton helppo laukoa ja keksiä muka hauskoja ja toimivia ratkaisuja ihmisten hoitoon silloin kun on itse nuori ja terve. No, jokainen vuorollaan saa kokea pitkän iän ihanuudet, jollei luoja armahda ja päästä pois. Onneksi on vielä inhimillisiä hoitajia, jotka nämä asiat ottavat huomioon ja jaksavat auttaa ja hoitaa muita ihmisiä. Kiitos heille! Ja lisää liksaa.

No ironiaahan tuo robo oli :). Mutta jos teknologialla voidaan lukea kohta ajatuksiakin niin varmaan se robo tietää sen vanhuksen murtumat ja vaivatkin ja osaisi soveltaa toimensa siihen nähden? En halveksuisi teknologiaa suinkaan. Robotilla saa vanhus yhteyden siihen ihmiseen jne. Kyllä noita kannattaa vaan hyödyntää.

Vierailija
166/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teknologiainssit teille olisi miljoonatienestit vanhustenkodeissa!!!! Suunnatkaa sinne suomalaisia innovaatioita tekemään, se on hirmuisen iso alue maailmalla. Eikun sänkyä suunnittelemaan joka viilenee ja lämpiää asiakkaan mukaan ja nistaa aamulla haluttuun asentoon, juottaa ja ruokkii ja annostelee lääkkeet. Ne hoitajat voivat pitää seuraa siinä leväten itsekin.

Vierailija
167/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoivatyö helpottuu merkittävästi kun jätetään saunottelut, parran ajot ja papiljotit, kynsien laittamiset, vaatettaminen, hinkkaaminen, rasvaaminen ja nukuttaminen pois.

Hoitaja jakaa ja antaa lääkkeet, käyttää pikasuihkussa, nostaa tarvittaessa tuoliin tai istuma-asentoon sängyssä. Ruoan tuo lähettipalvelu asiakkaan naaman eteen, jos ei maistu niin hoitaja vippaa eväät roskiin. Päivätoiminta on omaisten vastuulla, jos heitä ei huvita niin voivat palkata jonkun trubaduurin laulattamaan vanhusta.

Kaikki turhuus pois ja hoitajien palkkoja muutamalla satasella ylöspäin. Ja eutanasia lailliseksi.

Nauratti tämä visio. Hoitaja repii vanhuksen vaatteet pois ja tyrkkää suihkutuolissa kylppäriin. Vähän sinne sun tänne suihkuttelua ja kuivaamatta (alasti) takaisin petiin....kun enää ei näitä vaateteta. Vanhuksen sentin pituinen sienikynsi katkeaa petivaatteeseen, risuparrassa on huuhtelemattomat saippuat ja atooppinen ihottuma hiertyy verille. Hoitaja tuikkaa ruokapalvelun tarjottimen yöpöydälle ja kippaa eilisen avaamattoman annoksen keittiön tyhjäämättömään roskikseen vuoren päällimmäiseksi. Ovenraosta huikataan vielä nähdään ensi viikolla, moooimooiiiii.....

Mitäpä sitä turhaan vanhuksia pesemään, rasvaamaan, ajamaan partoja, laittamaan kynsiä, vaatettamaan ja nukuttamaan. Kymmenen pisteen ja papukaijamerkin bisnesidea Attendolle, vai onkohan tämä jo toteutettu?

Vierailija
168/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siitä seuraisi, jos vanhuksia hoitavat hoitaisivat potilaitaan kuten toivoisivat omia vanhempiaan tai iäkästä itseään hoidettavan?

Vierailija
169/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoivatyö helpottuu merkittävästi kun jätetään saunottelut, parran ajot ja papiljotit, kynsien laittamiset, vaatettaminen, hinkkaaminen, rasvaaminen ja nukuttaminen pois.

Hoitaja jakaa ja antaa lääkkeet, käyttää pikasuihkussa, nostaa tarvittaessa tuoliin tai istuma-asentoon sängyssä. Ruoan tuo lähettipalvelu asiakkaan naaman eteen, jos ei maistu niin hoitaja vippaa eväät roskiin. Päivätoiminta on omaisten vastuulla, jos heitä ei huvita niin voivat palkata jonkun trubaduurin laulattamaan vanhusta.

Kaikki turhuus pois ja hoitajien palkkoja muutamalla satasella ylöspäin. Ja eutanasia lailliseksi.

Nauratti tämä visio. Hoitaja repii vanhuksen vaatteet pois ja tyrkkää suihkutuolissa kylppäriin. Vähän sinne sun tänne suihkuttelua ja kuivaamatta (alasti) takaisin petiin....kun enää ei näitä vaateteta. Vanhuksen sentin pituinen sienikynsi katkeaa petivaatteeseen, risuparrassa on huuhtelemattomat saippuat ja atooppinen ihottuma hiertyy verille. Hoitaja tuikkaa ruokapalvelun tarjottimen yöpöydälle ja kippaa eilisen avaamattoman annoksen keittiön tyhjäämättömään roskikseen vuoren päällimmäiseksi. Ovenraosta huikataan vielä nähdään ensi viikolla, moooimooiiiii.....

Mitäpä sitä turhaan vanhuksia pesemään, rasvaamaan, ajamaan partoja, laittamaan kynsiä, vaatettamaan ja nukuttamaan. Kymmenen pisteen ja papukaijamerkin bisnesidea Attendolle, vai onkohan tämä jo toteutettu?

Hoitajia on kusetettu, pilkattu  ja arvosteltu vuosikausia. Tulokset ovat nyt nähtävissä.  

Vierailija
170/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä siitä seuraisi, jos vanhuksia hoitavat hoitaisivat potilaitaan kuten toivoisivat omia vanhempiaan tai iäkästä itseään hoidettavan?

Tai te kohtelisitte hoitajia kuten toivoistte itseänne kohdeltavan? Menepä sinäkin peilin eteen.

Vierailija
171/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tämä asia oli kunnossa entisessä Neuvostoliitossa.  Sairaanhoitaja ei koskaan tehnyt perushoitajan työtä. Sairaanhoitaja oli vain sairaanhoitaja. Vain lääkkeet jne.

Miksi meillä on eri tavalla? Se olisi huomattavasti hygieenisempää.

Meillä oli silloin ihan samalla tavalla. Apuhoitajat hoitivat hygienian, sairaanhoitajat lääkkeet.

Minä olen sairaanhoitaja erään pienen kunnan palvelutalossa ja meillä on sama käytäntö. Minä hoidan lääkkeitä ja lähihoitajat pyyhkii perseet. Myönnän kyllä, että saan ne lääkkeet jaettua parissa tunnissa, lopun 6 tuntia olen lukkojen takana tekemässä "sairaanhoitajan" töitä,  eli siis kirjaamista rauhalliseen tahtiin ja ehkä muutamia soittoja. Oikeasti en todellakaan jaksaisi perushoitaa niitä mummeleita, enkä mene koskaan avuksi vaikka ajan puolesta pystyisin. Olen ihan tarkoituksella itsekäs, koska jos tästä antaa periksi, loppua ei tule.

Taidankin tietää kuka olet.

Voi olla. Tosin meitä on monia :) 

Olet se josta muut työkaverisi eivät pidä ja suoraa palautetta olet saanut omaisiltakin.

Luuletko ettei muut työkaverisi ole huomanneet töistä laistamistasi ? Et ole kovinkaan arvostettu työ-yhteisössäsi.

Vierailija
172/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet vanhuksista tulisi hoidettua erittäin hyvin ja puolet jäisivät kokonaan ilman hoitoa.

Vierailija
173/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa 30 asiakasta iltavuorossa. Ei paljoa pissataukoja saati ruokataukoja pidetty.

Vierailija
174/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuvaus ei ole kaukana todellisuudesta

Vierailija
175/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

joissakin mun entisissä hoitoalan työpaikoissa esimies ei edes halunnut palkata lisää hoitajia , vaikak siellä piti tyvuoron aikana juosta niska limassa ja tauotkin pitää kiireellä.

Ne säästöt ja liukuhihna-ajattelu. Ja sit kun ei ole riittävästi henkilökuntaa, niin se muuttuu hel.etiksi sekä henkilökunnalle että potilaille. Eikä siitä mitään hyvää seuraa kun molemmat rupeavat oireilemaan (vielä enemmän kuin muuten). Kyllähän se heijastuu kaikkiin, paitsi tietty siihen esimieheen joka saa tulospalkkiot tai edes kehut säästöistä.

Suurin muutos alalla tapahtui kun hoivaosastot ajettiin alas. Ennen  huonokuntoiset vuodepotilaat siirtyiät hoivalle, kun eivät enää pysytyneet liikkumaan ja syömään itsenäisesti.

Nykyään nämä täysin autettavat puetaan päivävaatteisiin,  nostetaan vuoteesta ylös, v iedään pyörätuolilla vessaan, nostetaan pöntölle, laitetaan Microlax, pestään takapuoli, laitetaan vaippa, hilataan pyörätuolilla pöydän ääreen, syötetään ja juotellaan, annetaan lääkkeet suuhun, ettei vain elämä loppuisi kesken.

Ruokailun jälkee viedään pyörätuolilla sänkyyn, nostetaan sänkyyn, tarkistetaan ja tarittaissa vaihdetaan vaippa,estään taas ulosteet, vaihdetaan puhdas vaippa. Tuetaan tyynyillä  makuuasentoon. Pari tunin päästä taas sama nostelu ja hilataan pöytään ruokittaaksi....ja tätä rataa....Kuka tästä hyötyy??

Kun asukkaan voisi aivan hyvin hoitaa vuoteessa, syöttää pääty kohotettuna. Asukas saisi olla  pyjamassa, ilman että jäykkiä raajoja taivutellaa ja päälle kiskotaan omaisten tuomia, usein liia pieniä vaatteita.

Omaiset eivät neuvoista huolimatta osta isompaa kokoa koska" äitihän on aina ollut kokoa 36". Ei ymmärretä miten hankalaa on pukea kittanoita jäykän ja kangistuneen vanhuksen ylle.

Ja näihin yhden asukkaan siirtoihin ja nostoihin tarivtaan tietenkin kahden hoitajan apu.  Missä muussa työssä nostellaan näin paljon, painavia 80-120 kiloisia käsivoimin!??? Lisänä raskaat, tukalat saunotukset ym toimet.

Sitten vielä ihmetellään, miksi  hoitajat vaihtavat alaa, eikä uusia tule tilalle.  Miksei hoitoalan, varsinkin vanhuspuolen asioista/ongelmista saisi puhua?? Hymistellään ja silotellaan vaan.

Miksi te nostatte käsivoimin ettekä käytä nostinta? Ikinä en ole ymmärtänyt näitä kollegoita, joilla on joku ihme pakkomielle roikottaa ihmisiä kainaloista ja housunkauluksesta...

Vierailija
176/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ajan säästämiseksi, jotta kaikki tulisivat hoidetuksi. Jos lähdet etsimään henkilönostinta, kävelet 100 m nostimen luo ja sata metriä takaisin. Sitten alat raivata ahtaaseen potilashuoneeseen nosturille tilaa. Poistat rollaattoreita, kävelytelineitä, tuoleja, psoastyynyjä, roskiksia, yöpöytiä ja muuta roinaa, siirrät sänkyjä. Sitten vasta pääset nosturin kanssa potilaan luo. On kulunut jo jumalattomasti aikaa verrattuna siihen, että avusta potilaan sängyn reunalle istumaan ja heivaa sänkyyn. Utopiassa vsin olisi nostureita ja hoitajia enemmän.

Vierailija
177/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin hoitotyön todellisuus lyö oikeasti silmille, hoitajia ei yksinkertaisesti ole, ihmiset ei riitä. Juurihan jossain luki, että vuonna 2035 40 % työvoimasta on eläkkeellä. Ja netin aikakaudella on vaikea piilotella hoitotyön todellisuutta. Hyväuskoisia kutsumusammattilaisia ei enää ole. Ei ulkomaillakaan. Suomi ei ole houkuttelevimmista paikoista. Kaikki maat kilpailevat vähentyneistä hoitajista.

On pakko ruveta priorisoimaan kuinka hoitotyö ja vanhushoiva järjestetään.

Työvoimaa yritetään haalia mistä saadaan, omaisia pitää alkaa velvoittamaan osallistumaan hoitoon, eläkeikää nostaa niillä terveillä harvoilla, jotka eivät ole jo kaatuneet hoitotyön raskauteen. Hoidon tasoa pitää laskea, hoitoa yksinkertaistaa. Aika sotatilameininki siis tulossa.

Vierailija
178/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ajan säästämiseksi, jotta kaikki tulisivat hoidetuksi. Jos lähdet etsimään henkilönostinta, kävelet 100 m nostimen luo ja sata metriä takaisin. Sitten alat raivata ahtaaseen potilashuoneeseen nosturille tilaa. Poistat rollaattoreita, kävelytelineitä, tuoleja, psoastyynyjä, roskiksia, yöpöytiä ja muuta roinaa, siirrät sänkyjä. Sitten vasta pääset nosturin kanssa potilaan luo. On kulunut jo jumalattomasti aikaa verrattuna siihen, että avusta potilaan sängyn reunalle istumaan ja heivaa sänkyyn. Utopiassa vsin olisi nostureita ja hoitajia enemmän.

Sitten on turha valittaa kun joka paikka on kipeä.

Vierailija
179/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajia on kusetettu, pilkattu  ja arvosteltu vuosikausia. Tulokset ovat nyt nähtävissä.  

Eli koska hallitus, virkamiehet sekä hoitajien esihenkilöt tekevät ihmisarvoa kunnioittavasta työstä mahdotonta, koska henkilökunta sen omalla passiivisuudellaan alistumisellaan mahdollistaa, on ihan okei kusettaa, pilkata ja vahingoittaa hoidettaviaan ja heidän omaisiaan tällä perusteella? Olet väärällä alalla.

Vierailija
180/226 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se varmasti on kun työskentelee mieleltään sekaisin olevien parissa. Mt-, päihde- ja dementiapotilaista kun mainitsit. Eikö omaiset voi saunottaa, jos hoitajalla ei riitä aika?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan