Olen työtön ja elän perustoimeentulotuella...Pitäisikö minulla sinun mielestäsi olla varaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti?
Se alkaa nimittäin olla hyvin vaikeaa tällä perustoimeentulotuella.
Ostan kanasuikaleita, ruisleipää, kalaa, margariinia, juustoa, riisiä, jauhelihaa, makaronia, paprikaa, salaattia, päärynöitä, tuoremehua, maitoa, halvinta sokerintonta appelsiinilimua...Jne
Ruoan hinta on noussut varmaan 40% näissä perusjutuissa, samaan aikaan kun tuki on noussut jotain pari prosenttia...Terveellinen syöminen alkaa olla haastavaa.
Pitäisikö minulla olla varaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti?
Kommentit (102)
Kerrompa teille tarinan. Tulen rikkinäisestä perheestä, olen ollut pahasti kiusattu, miehen väkivallan kohteena ja sitten meni mielenterveys. Ollessani nuori ihminen, alle 25v elin toimeentulotuen varassa vuosia, koska en ollut työ tai opiskelukykyinen, sairaslomalle minua ei myöskään määrätty vaikka kävin säännöllisesti psyk.polilla hoidossa ja eläkkeelle ei tietenkään helposti pääse nuorena, eikä se ollut edes mun tahto vaan kuntoutuminen... Mutta kyllähän se on prseestä, että ihminen jota on elämä lyönyt pahasti ja rikkoutuminen ei ole ollut täysin itsestä kiinni niin sitten yhteiskunta rankaisee vielä siinäkin että ajaa taloudellisesti ahtaalle! Kyllä terveellisesti syöminen kuuluu kaikille ja joskus saa olla myös jotain vähän ylimääräistä, se tekee sielulle kans hyvää. Terveellisesti syömällä pidetään hyvinvointia yllä monella tapaa, niin jaksaa sitten paremmin opiskella ja työskennelläkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saa työmarkkinatukea?
Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja perustoimeentulotukea
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan ihan työssäkäyviä ja ruokabudjetti on 400e/kk/3hlö. Ennen riitti noin 340e/kk. Ei mielestäni pihistellä mistään, ruokavalio painottuu kauden kasviksiin ja kotiruokaan. Viimeksi puolivuotta sitten minulta katsottiin veriarvot ja olivat ihan priimaa. Ei tuolla budjetilla joudu kärsimään puutostiloista ja viikonlopuksi voi jotain herkkujakin ostaa.
Plus työpaikkaruokailut jne.
Ei ole työpaikkaruokailuja kummallakaan. Lapsella tietysti on kouluruokailu. Yleisin lounas mitä syön töissä on kasvismunakas ruisleivän tai riisin kanssa, tai eilisen illallisen jämät. Yritetään tehdä kerralla sen verran ruokaa että jäisi evääksi seuraavaan päivään, aina ei jää. Mies syö välillä valmisruokia töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi otsikossa lukee: "Olen työtön ja elän perustoimeentulotuella..."?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessako ketjussa sun pitää kertoa näitä ostoslistojasi ja valittaa siitä toimeentulotuestasi? 91 sivua edellisessä, 10 päivää aiemmin perustetussa ketjussa. Eikö jo riitä? Tässä tämän tyypin edellinen valitus, jollei joku tiedä:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4912196/nyt-tuli-raja-vastaan-raha-lopp…
Jännä kyllä, toimeentulotuki ei lisäänny siitä että sinä kiellät sen riittämättömyydestä valittamisen. Ehkä sinun pitäisi äänestää paremmin jotta ihmiset ei jumiudu toimeentulotuelle.
Ymmärrätkö suomen kieltä? Siinä kysyttiin, kauan aiot valittaa ja eikö jo riitä. Kieltämistä ei ollu5. Äänestän niin, että tuollaisilta loisilta lopetetaan toimeentulotuki. Äly ei riitä rikoksiin, mutta päästään eroon jumittavista haaskoista.
Meillä kahdella aikuisella viikon ruuat maksoi 120 euroa ja siinä oli kuivakaappiinkin ja pakastimeen tavaraa. Mutta 100-120 euron välillä viikko budjetti ruokaan yleensä on. Hygienia + kodin tarvikkeista tulee sitten lisää laskuun jos niitä on. Kerran tai pari kuukaudessa haemme jotain noutoruokaa, kebabbia tai pitsaa. Muita ravintola kuluja ei ole.
Viikon pärjäisi jos sattuisi ettei kauppaa pääse jostain syystä. Kerran viikossa käydään kaupassa ja se vaatii vähän etukäteen suunnittelua kauppalistalle. Heräte ostoksia tulisi enemmän jos useammin kävisi kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi otsikossa lukee: "Olen työtön ja elän perustoimeentulotuella..."?
Villi veikkaus: sama asia käyttörahan suhteen. Ttt täydentää niin että tulot nousevat lakisääteiselle tasolle. Ymmärrettävissä minitoimeentuloksi.
Saat ruoka-avusta ihan monipuoliset sapuskat. Monet tosin syövät kassista vain patongin ja heittävät loput lähimpään roskikseen.
Täällä jo vuosia tt:llä ja at:lla elänyt. Saisin kyllä riittämään terveelliseen safkaan, olen saanutkin, mutta nykyisin en suatana jaksa. Ja kaikki yritykset lytätä ja kyykyttää eivät tosiaankaan lisää sitä jaksamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lanttu,peruna,porkkana, pari sipulia ja jauheliha pata maksaa noin 6 euroa ja kestää noin 4 päivää.
Aika iso jauhelihapaketti pitää olla, että neljä päivää kestää jos ei muuta syö. Itselläni menee 400g paketti päivässä ja vielä pitää aika paljn muutakin syödä.
Yhdelle päivässä 400gr jauhelihaa ja vielä aika paljon muutakin?????? onkin tuhti ruokavalio, yäk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lanttu,peruna,porkkana, pari sipulia ja jauheliha pata maksaa noin 6 euroa ja kestää noin 4 päivää.
Aika iso jauhelihapaketti pitää olla, että neljä päivää kestää jos ei muuta syö. Itselläni menee 400g paketti päivässä ja vielä pitää aika paljn muutakin syödä.
Yhdelle päivässä 400gr jauhelihaa ja vielä aika paljon muutakin?????? onkin tuhti ruokavalio, yäk.
Meillä menee tuo yleensä yhdellä aterialla kahdestaan...
Mulla olisi varaa syödä terveellisesti. Ja silti pelkkiä puutoksia. Huh.
Vedän monivitamiinin päivittäin. Siihen oli varaa köyhempänäkin. (en edelleenkään saa mitään 2000 e/kk palkkaa, mutta pärjäilen paremmin kuin ennen)
limu ei ole ainakaan terveellistä. maitoa et aikuisena tarvitse. kalan kai ostat alesta, hemmetin kallista muuten. oikeus on, mutta joudut kyllä karsimaan muista asioista. tai mene töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee tuo yleensä yhdellä aterialla kahdestaan...
Minä teen keiton tai kastikkeen kahdeksalle 400 g jauhelihasta. Olen hiukan keskimääräistä paremmin tienaava(4100 €/kk brutto, 2600 netto) ja syön huonommin kuin ap. Esim. salaattia en osta, se on liian kallista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi varaa syödä terveellisesti. Ja silti pelkkiä puutoksia. Huh.
Vedän monivitamiinin päivittäin. Siihen oli varaa köyhempänäkin. (en edelleenkään saa mitään 2000 e/kk palkkaa, mutta pärjäilen paremmin kuin ennen)
Mitä teet kun saat noin surkeaa palkkaa? Jäikö opinnot kesken.
Kyllä minusta pitäisi olla myös oikeus juoda päivittäin viinaa, polttaa kuin korsteeni ja nuuhkia kokista. Muuten ei eletä sivistysvaltiossa
Joku nero valitteli kun tt-tuki ei riitä pizzalähetteihin ja ravintoloissa käymiseen.
Tietenkin pitää perustoimeentulolaisella olla mahdollisuus syödä terveellisesti. Mutta käsittääkseni se ei rahasta ole kiinni, sillä laskujen jälkeenkin jää se perusosa eli reilu 500e ruokaan. Kyllä sen pitäisi yhdelle riittää hyvin.
Jo yli parikymmentä vuotta sitten jossain lääkärilehdessä oli limsojen olevan niin epäterveellisiä keholle, että verisuoniin tulee n. vartiksi joku kovettumisreaktio. En sen tarkemmin enää muista mitä ko. artikkelissa luki, verisuonien reaktio jäi vain niin hyvin mieleen etten ole limsoja montaa litraa sen jälkeen juonut. Lisäksihän ne vievät kiilteetkin hampaista ja sokerinkorvikkeet aiheuttavat rasvamaksaa.