Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen työtön ja elän perustoimeentulotuella...Pitäisikö minulla sinun mielestäsi olla varaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti?

Vierailija
15.12.2022 |

Se alkaa nimittäin olla hyvin vaikeaa tällä perustoimeentulotuella.
Ostan kanasuikaleita, ruisleipää, kalaa, margariinia, juustoa, riisiä, jauhelihaa, makaronia, paprikaa, salaattia, päärynöitä, tuoremehua, maitoa, halvinta sokerintonta appelsiinilimua...Jne

Ruoan hinta on noussut varmaan 40% näissä perusjutuissa, samaan aikaan kun tuki on noussut jotain pari prosenttia...Terveellinen syöminen alkaa olla haastavaa.

Pitäisikö minulla olla varaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti?

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat perunaa 5kg eurolla tarjouksesta ja jotain halpaa öljyä. Paista raakana perunat ja siihen kyytipojaksi jotain ilta-alennuksesta ostettua lihaa tai kalapuikkoja pakastimesta.

Vierailija
62/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessako ketjussa sun pitää kertoa näitä ostoslistojasi ja valittaa siitä toimeentulotuestasi? 91 sivua edellisessä, 10 päivää aiemmin perustetussa ketjussa. Eikö jo riitä? Tässä tämän tyypin edellinen valitus, jollei joku tiedä:

https://www.vauva.fi/keskustelu/4912196/nyt-tuli-raja-vastaan-raha-lopp…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä. Työttömän ei tule voida ostaa muuta kuin halvinta jauhelihamakaronisörsseliä grillimausteella syötäväkseen. Oppiipa olemaan kun on työtön luuseri. 

Vierailija
64/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu pitää voida syödä terveellisesti ja monipuolisesti.

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta siihen ei tarvita sekä tuoremehua että limua. 

Lihan voi myös jättää pois ja korvata sen kasviproteiinilla eli esim. palkokasveilla, jos vatsa kestää.

Käykö makeannälkään hunajan lisääminen teehen? Tujumpaa on tietysti kaapaista teelusikallinen purkista suoraan suuhun. Purkillinen hunajaa kestää niin kauan, ettei kertaostoksen hinta loppupeleissä hirvitä.

Nimim. pienet tulot ja asumistuella, tavoitteena päästä omilleen.

Vierailija
65/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessako ketjussa sun pitää kertoa näitä ostoslistojasi ja valittaa siitä toimeentulotuestasi? 91 sivua edellisessä, 10 päivää aiemmin perustetussa ketjussa. Eikö jo riitä? Tässä tämän tyypin edellinen valitus, jollei joku tiedä:

https://www.vauva.fi/keskustelu/4912196/nyt-tuli-raja-vastaan-raha-lopp…

Jännä kyllä, toimeentulotuki ei lisäänny siitä että sinä kiellät sen riittämättömyydestä valittamisen. Ehkä sinun pitäisi äänestää paremmin jotta ihmiset ei jumiudu toimeentulotuelle. 

Vierailija
66/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta siihen ei tarvita sekä tuoremehua että limua. 

Sokerittomia limuja suositellaan makeannälkään ihan ammattilaisten toimesta.

Halvin 1,5l pullo tuota maksaa 1,45e

pantista 40c takaisin

ap

Sit varmaan kans alkoholinnälkään alkoholittomia oluita. Saa niistäkin pantin takas.

Vierailija
67/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa ap rehellisesti. Kulutatko kuinka paljon alkoholia ja etenkin röökiä tuloillasi?

Vierailija
68/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttu,peruna,porkkana, pari sipulia ja  jauheliha pata maksaa noin 6 euroa ja kestää noin 4 päivää.

Vierailija
69/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lanttu,peruna,porkkana, pari sipulia ja  jauheliha pata maksaa noin 6 euroa ja kestää noin 4 päivää.

Aika iso jauhelihapaketti pitää olla, että neljä päivää kestää jos ei muuta syö. Itselläni menee 400g paketti päivässä ja vielä pitää aika paljn muutakin syödä.

Vierailija
70/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja elän toimeentulotuella ja syön monipuolisesti.

Vierailija
71/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau tuo lista on tosi kallis. Olisipa minullakin varaa noin moneen eri proteiinin lähteeseen ja johonkin paprikaan.

Kai se pitää työt lopettaa jos tuon kaiken saa tuilla elämällä.

Vierailija
72/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi ruokavalio kuuluu työssäkäyvälle. Tämä on selvä. Ei ole oikein että kotona makaamalla pitää saada sama toimeentulo kuin työssä käyvällä. Kun ei ole töissä, silloin on niukkaa, ja näin pitää ollakin. Olen itsekin ollut työttömänä useaan otteeseen elämässä, silloin pitää syödä ihan perusruokaa ei mitään kanasuikaleita.

Vierailija
73/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien varassa elävältä jää kyllä väkisin lohifileet, pähkinat ja avokadot ostamatta.

Hyvä kun edes työssäkäyvällä riittää rahat syödä terveellisesti.

Vierailija
74/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kanasuikaleita, ruisleipää, kalaa, margariinia, juustoa, riisiä, jauhelihaa, makaronia, paprikaa, salaattia, päärynöitä, tuoremehua, maitoa, halvinta sokerintonta appelsiinilimua...Jne

Tässä listassa ei ole kuin

paprika

salaatti

kala

juusto

mitä itse ostaisin

esim. riisissä on arseenia ja kaikki mahdolliset Euroopassa kielletyt torjunta-aineet, tulli ei pysty tekemään kuin satunnaisia pistokokeita.

Mieluummin kotimainen omena päivässä kuin ulkolainen puoliraakana kerätty hedelmä.

Hanki joku Marttojen keittokirja tms. ja opettele tekemään edullisia kotiruokia vuodenaikojen mukaan, talvella juureksia, hapankaalia ym. ja kesällä vihanneksia.

Vierailija
75/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin heti, jos ap kertoo ostavansa joskus vähän jotain muuta kuin 100%,tarpeellista, alkaa heti naljailu että ei kyllä köyhän kannata juoda mehuja.

No ei niitä kannata juoda varakkaankaan.

Appelsiinituoremehu on hyvä C-vitamiinin lähde, ja sitä suositellaan juotavaksi aamuisin.

ap

Mehumyyjä varmaan suosittelee. Viralliset tahot todellakaan eivät. Hammaslääkärit suorastaan teilaavat. C-vitamiinista ei ole ollut sataan vuoteen pulaa ja jos sen halvimmalla haluat, niin kaupan hyllystä saa kympillä reilusti vuoden tarpeet pillerinä. Taatusti terveellisempi vaihtoehto kuin sokerilillimehut.

Vierailija
76/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mieltynyt aika yksipuoliseen ruokavalioon eikä edes kiinnosta mikään monipuolinen. Puolisollani on sama. Tulee aina valittua ne omat mieltymykset eikä niistä juurikaan poiketa. Itselläni on joka viikkoinen suosikki ruoka on makaroonilaatikko ja risotto vähän eri versioina sekä uuniperunat, pinaattikeitto ja filekalapuikot. 

Ei ole huonot veriarvot vaan yläkantissa eikä ole puutostauteja. 

alzheimeria odotellessa.

Vierailija
77/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaali, peruna , porkkana, lanttu, sipuli , punajuuri, pavut, linssit, tarjousmakarooni. Edullisia, terveellisiä, taipuu moneen. Juomii ei kannata haaskata, vesi tulee hanasta Puuroja , leipää aikaa leipoa itse..jne

Vierailija
78/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ei pidä syömän yhtään mitään ja asua pitää kadulla.

T, Petteri Orpo kokoomus

Vierailija
79/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä että toimeentulotuki on "viimesijainen tuki", jolla olisi tarkoitus tulla toimeen vain tilapäisesti, niin ei ole välttämätöntä, että sillä saisi mahdollisimman terveellistä ruokaa.

Mitä minun mielipide siihen muuten vaikuttaa?

Vierailija
80/102 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olen opiskelija ja maksan syömiseni opintolainalla, niin ei hirveästi herätä myötätuntoa nillitys vastikkeettoman rahan määrästä.

Oletkos ap hakenut aktiivisesti työ- ja opiskelupaikkoja tai työvoimakoulutusta?