Olen työtön ja elän perustoimeentulotuella...Pitäisikö minulla sinun mielestäsi olla varaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti?
Se alkaa nimittäin olla hyvin vaikeaa tällä perustoimeentulotuella.
Ostan kanasuikaleita, ruisleipää, kalaa, margariinia, juustoa, riisiä, jauhelihaa, makaronia, paprikaa, salaattia, päärynöitä, tuoremehua, maitoa, halvinta sokerintonta appelsiinilimua...Jne
Ruoan hinta on noussut varmaan 40% näissä perusjutuissa, samaan aikaan kun tuki on noussut jotain pari prosenttia...Terveellinen syöminen alkaa olla haastavaa.
Pitäisikö minulla olla varaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti?
Kommentit (102)
Monessako ketjussa sun pitää kertoa näitä ostoslistojasi ja valittaa siitä toimeentulotuestasi? 91 sivua edellisessä, 10 päivää aiemmin perustetussa ketjussa. Eikö jo riitä? Tässä tämän tyypin edellinen valitus, jollei joku tiedä:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4912196/nyt-tuli-raja-vastaan-raha-lopp…
Ei pidä. Työttömän ei tule voida ostaa muuta kuin halvinta jauhelihamakaronisörsseliä grillimausteella syötäväkseen. Oppiipa olemaan kun on työtön luuseri.
Juu pitää voida syödä terveellisesti ja monipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta siihen ei tarvita sekä tuoremehua että limua.
Lihan voi myös jättää pois ja korvata sen kasviproteiinilla eli esim. palkokasveilla, jos vatsa kestää.
Käykö makeannälkään hunajan lisääminen teehen? Tujumpaa on tietysti kaapaista teelusikallinen purkista suoraan suuhun. Purkillinen hunajaa kestää niin kauan, ettei kertaostoksen hinta loppupeleissä hirvitä.
Nimim. pienet tulot ja asumistuella, tavoitteena päästä omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Monessako ketjussa sun pitää kertoa näitä ostoslistojasi ja valittaa siitä toimeentulotuestasi? 91 sivua edellisessä, 10 päivää aiemmin perustetussa ketjussa. Eikö jo riitä? Tässä tämän tyypin edellinen valitus, jollei joku tiedä:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4912196/nyt-tuli-raja-vastaan-raha-lopp…
Jännä kyllä, toimeentulotuki ei lisäänny siitä että sinä kiellät sen riittämättömyydestä valittamisen. Ehkä sinun pitäisi äänestää paremmin jotta ihmiset ei jumiudu toimeentulotuelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta siihen ei tarvita sekä tuoremehua että limua.
Sokerittomia limuja suositellaan makeannälkään ihan ammattilaisten toimesta.
Halvin 1,5l pullo tuota maksaa 1,45e
pantista 40c takaisin
ap
Sit varmaan kans alkoholinnälkään alkoholittomia oluita. Saa niistäkin pantin takas.
Kerropa ap rehellisesti. Kulutatko kuinka paljon alkoholia ja etenkin röökiä tuloillasi?
Lanttu,peruna,porkkana, pari sipulia ja jauheliha pata maksaa noin 6 euroa ja kestää noin 4 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Lanttu,peruna,porkkana, pari sipulia ja jauheliha pata maksaa noin 6 euroa ja kestää noin 4 päivää.
Aika iso jauhelihapaketti pitää olla, että neljä päivää kestää jos ei muuta syö. Itselläni menee 400g paketti päivässä ja vielä pitää aika paljn muutakin syödä.
Olen työtön ja elän toimeentulotuella ja syön monipuolisesti.
Vau tuo lista on tosi kallis. Olisipa minullakin varaa noin moneen eri proteiinin lähteeseen ja johonkin paprikaan.
Kai se pitää työt lopettaa jos tuon kaiken saa tuilla elämällä.
Parempi ruokavalio kuuluu työssäkäyvälle. Tämä on selvä. Ei ole oikein että kotona makaamalla pitää saada sama toimeentulo kuin työssä käyvällä. Kun ei ole töissä, silloin on niukkaa, ja näin pitää ollakin. Olen itsekin ollut työttömänä useaan otteeseen elämässä, silloin pitää syödä ihan perusruokaa ei mitään kanasuikaleita.
Tukien varassa elävältä jää kyllä väkisin lohifileet, pähkinat ja avokadot ostamatta.
Hyvä kun edes työssäkäyvällä riittää rahat syödä terveellisesti.
Ostan kanasuikaleita, ruisleipää, kalaa, margariinia, juustoa, riisiä, jauhelihaa, makaronia, paprikaa, salaattia, päärynöitä, tuoremehua, maitoa, halvinta sokerintonta appelsiinilimua...Jne
Tässä listassa ei ole kuin
paprika
salaatti
kala
juusto
mitä itse ostaisin
esim. riisissä on arseenia ja kaikki mahdolliset Euroopassa kielletyt torjunta-aineet, tulli ei pysty tekemään kuin satunnaisia pistokokeita.
Mieluummin kotimainen omena päivässä kuin ulkolainen puoliraakana kerätty hedelmä.
Hanki joku Marttojen keittokirja tms. ja opettele tekemään edullisia kotiruokia vuodenaikojen mukaan, talvella juureksia, hapankaalia ym. ja kesällä vihanneksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin heti, jos ap kertoo ostavansa joskus vähän jotain muuta kuin 100%,tarpeellista, alkaa heti naljailu että ei kyllä köyhän kannata juoda mehuja.
No ei niitä kannata juoda varakkaankaan.
Appelsiinituoremehu on hyvä C-vitamiinin lähde, ja sitä suositellaan juotavaksi aamuisin.
ap
Mehumyyjä varmaan suosittelee. Viralliset tahot todellakaan eivät. Hammaslääkärit suorastaan teilaavat. C-vitamiinista ei ole ollut sataan vuoteen pulaa ja jos sen halvimmalla haluat, niin kaupan hyllystä saa kympillä reilusti vuoden tarpeet pillerinä. Taatusti terveellisempi vaihtoehto kuin sokerilillimehut.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen mieltynyt aika yksipuoliseen ruokavalioon eikä edes kiinnosta mikään monipuolinen. Puolisollani on sama. Tulee aina valittua ne omat mieltymykset eikä niistä juurikaan poiketa. Itselläni on joka viikkoinen suosikki ruoka on makaroonilaatikko ja risotto vähän eri versioina sekä uuniperunat, pinaattikeitto ja filekalapuikot.
Ei ole huonot veriarvot vaan yläkantissa eikä ole puutostauteja.
alzheimeria odotellessa.
Kaali, peruna , porkkana, lanttu, sipuli , punajuuri, pavut, linssit, tarjousmakarooni. Edullisia, terveellisiä, taipuu moneen. Juomii ei kannata haaskata, vesi tulee hanasta Puuroja , leipää aikaa leipoa itse..jne
Sinun ei pidä syömän yhtään mitään ja asua pitää kadulla.
T, Petteri Orpo kokoomus
Siinä mielessä että toimeentulotuki on "viimesijainen tuki", jolla olisi tarkoitus tulla toimeen vain tilapäisesti, niin ei ole välttämätöntä, että sillä saisi mahdollisimman terveellistä ruokaa.
Mitä minun mielipide siihen muuten vaikuttaa?
Itsehän olen opiskelija ja maksan syömiseni opintolainalla, niin ei hirveästi herätä myötätuntoa nillitys vastikkeettoman rahan määrästä.
Oletkos ap hakenut aktiivisesti työ- ja opiskelupaikkoja tai työvoimakoulutusta?
Ostat perunaa 5kg eurolla tarjouksesta ja jotain halpaa öljyä. Paista raakana perunat ja siihen kyytipojaksi jotain ilta-alennuksesta ostettua lihaa tai kalapuikkoja pakastimesta.