Olen työtön ja elän perustoimeentulotuella...Pitäisikö minulla sinun mielestäsi olla varaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti?
Se alkaa nimittäin olla hyvin vaikeaa tällä perustoimeentulotuella.
Ostan kanasuikaleita, ruisleipää, kalaa, margariinia, juustoa, riisiä, jauhelihaa, makaronia, paprikaa, salaattia, päärynöitä, tuoremehua, maitoa, halvinta sokerintonta appelsiinilimua...Jne
Ruoan hinta on noussut varmaan 40% näissä perusjutuissa, samaan aikaan kun tuki on noussut jotain pari prosenttia...Terveellinen syöminen alkaa olla haastavaa.
Pitäisikö minulla olla varaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
C-vitamiinia saa hyvin lantusta ja perunasta. D-vitamiinia margariinista/ maidosta. Kuidut juureksista ja kuivaleivästä (joka säilyy pitkään). Riisin sijasta suosisin halvempaa viljaa, esim. kauraa, ohraa tai ruista. Proteiinit irtoaa hyvin palkokasveista (herneet ja linssit on halpoja).
Just näin. Kananmunat ovat täynnä vitamiineja. Porkkanat jne. Halvalla saa terveellistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhuuseläkeläinen. Ollut töissä koko elämäni, mutta pienellä palkalla. Eläkkerni on siis poeni. Sdun yksin ja ei ole miesystävää tms. auttamassa laskuissa.
Nyt juuri taas kerran laskin saisinko tt-tukea kun tuli sähkölasku, niin riitä menot. Jää juuri ja juuri siihen tt-tuen rajoille. Näin on ollut jo pitkän aikaa.
Eli elän tt-tuen suuruisella rahalla, mutta maksan itse kiluni. Pienen asumistuen saa, siinäkun on omavastuu ja lisäomavastuu. Todella on alhaiset tulorajat ja lisäksi lasketaan bruttotuloista, mokä in ihmeellistä.
Ainakin minä maksan kuluni nettotuloilla.
Hyvin moni eläkeläinen elää jatkuvasti tt-tuen suuruisella summalla tai jopa pienemmällä kun ei jaksa lähteä hakemaan muutamaa kymppiä.
Ei voi edes mennä töihin kun ei kukaan huoli.
Syöminen on sitä ja tätä, joskus kyllä ahdistaa ja aika usein nykyisin.
Toimeentulotuessa huomioidaan nettotulot.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella suomalaisella tulisi olla mahdollisuus työdä terveellisesti ja monipuolisesti, tämä on oikeus ja kohtuus
Jokaisella suomalaisella on mahdollisuus kouluttautua ja hankkia töitä että pystyy syömään terveellisesti ja monipuolisesti. Ei se ole yhteiskunnan vika jos ei itse suostu mahdollisuutta käyttämään. Oikeus ja kohtuus ei ole myöskään se että työlliset joutuvat maksamaan ylisuuria veroja että työtävieroksuvat pysyvät hengissä valittamassa kun mikään ei riitä ja aina pitää saada enemmän muiden maksamana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella suomalaisella tulisi olla mahdollisuus työdä terveellisesti ja monipuolisesti, tämä on oikeus ja kohtuus
Jokaisella suomalaisella on mahdollisuus kouluttautua ja hankkia töitä että pystyy syömään terveellisesti ja monipuolisesti. Ei se ole yhteiskunnan vika jos ei itse suostu mahdollisuutta käyttämään. Oikeus ja kohtuus ei ole myöskään se että työlliset joutuvat maksamaan ylisuuria veroja että työtävieroksuvat pysyvät hengissä valittamassa kun mikään ei riitä ja aina pitää saada enemmän muiden maksamana
Kouluttautumisesta ei ole paljonkaan hyötyä työnsaamisessa, poislukien tyyliin lääkärin tai sairaanhoitajan koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin heti, jos ap kertoo ostavansa joskus vähän jotain muuta kuin 100%,tarpeellista, alkaa heti naljailu että ei kyllä köyhän kannata juoda mehuja.
No ei niitä kannata juoda varakkaankaan.
Appelsiinituoremehu on hyvä C-vitamiinin lähde, ja sitä suositellaan juotavaksi aamuisin.
ap
Paljon terveellisempää on syödä appelsiini kuin juoda lasi appelsiinimehua.
Monissa paikoissa kasvaa marja-aroniaa. Siitä vain syksyllä poimimaan pakkaseen marjoja. Kysyt vaikka luvan. Niissä on hirvittävän hyvin c-vitamiinia.
On väärin, että eläkeläiset elävät kuin ruhtinaat samaan aikaan, kun kaikkensa tehneet työttömät kärsivät aliravitsemuksesta ja epäterveellisestä ruokavaliosta. Eläkeläiset ovat saaneet kaiken helpolla. Työpaikankin on saanut ennen pelkästään sillä, että viitsii ilmestyä paikalle. Ei ole tarvinnut tehdä mitään video-cv:itä eikä verkostoitua linkedinissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttautumisesta ei ole paljonkaan hyötyä työnsaamisessa, poislukien tyyliin lääkärin tai sairaanhoitajan koulutus.
Suomalaisessa koulutuksessa on hinta ja laatu sopusoinnussa.
Me ollaan ihan työssäkäyviä ja ruokabudjetti on 400e/kk/3hlö. Ennen riitti noin 340e/kk. Ei mielestäni pihistellä mistään, ruokavalio painottuu kauden kasviksiin ja kotiruokaan. Viimeksi puolivuotta sitten minulta katsottiin veriarvot ja olivat ihan priimaa. Ei tuolla budjetilla joudu kärsimään puutostiloista ja viikonlopuksi voi jotain herkkujakin ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on jo tehnyt työuransa ja nyt eläkkeellä yrittää tulla toimeen niillä tuloilla, joita on. Ymmärräthän että eläke voi olla todella pieni myös pitkän työuran jälkeen, jos palkka on ollut pieni.
Vinkinä osaan sanoa vain sen, että käytä hyväksi S-ryhmän ilta-ale, ja sen lisäksi käytä halpoja raaka-aineita. Esim. itsetehty hernekeitto on puoli-ilmaista, ja tomaattimurskasta ja punaisista linsseistä tehty keitto on halpaa myös.
Toimeentulotuen perusosahan on noin 140€/viikko. Eikö tuo ole ruhtinaallista kun rikkaissa ja rahattomissa niillä rahattomilla on usein budjettina noin 80€?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella _terveellä ja toimintakykyisellä_ on mahdollisuus. On paljon eri syistä työkyvyttömiä ihmisiä, jotka eivät kuitenkaan pääse eläkkeelle, ja vaikka pääsisivätkin niin ne pienimmät eläkkeetkään eivät välttämättä riitä kunnolla.
Otsikon kysymykseen vastaus: Kyllä pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan ihan työssäkäyviä ja ruokabudjetti on 400e/kk/3hlö. Ennen riitti noin 340e/kk. Ei mielestäni pihistellä mistään, ruokavalio painottuu kauden kasviksiin ja kotiruokaan. Viimeksi puolivuotta sitten minulta katsottiin veriarvot ja olivat ihan priimaa. Ei tuolla budjetilla joudu kärsimään puutostiloista ja viikonlopuksi voi jotain herkkujakin ostaa.
Plus työpaikkaruokailut jne.
Sillä eletään mihin on varaa.
Olen ollut köyhä, työtön, 1/2 eläkkeellä jne ilman lisätukia eikä palkastakaan jää niin paljoa että juhlia voisi.
Mutta aina olen syönyt hyvin, teen kaiken ruuan itse
Minä olen mieltynyt aika yksipuoliseen ruokavalioon eikä edes kiinnosta mikään monipuolinen. Puolisollani on sama. Tulee aina valittua ne omat mieltymykset eikä niistä juurikaan poiketa. Itselläni on joka viikkoinen suosikki ruoka on makaroonilaatikko ja risotto vähän eri versioina sekä uuniperunat, pinaattikeitto ja filekalapuikot.
Ei ole huonot veriarvot vaan yläkantissa eikä ole puutostauteja.
Jos siihen ei pysty edes töissäkäyvä keskituloinen niin ei tartte sinunkaan
Vierailija kirjoitti:
Arvasin heti, jos ap kertoo ostavansa joskus vähän jotain muuta kuin 100%,tarpeellista, alkaa heti naljailu että ei kyllä köyhän kannata juoda mehuja.
Mutta onhan se aika törkeää, että työtön pystyy ostamaan runsaasti sellaisia ylimääräisiä luxus-tuotteita, johon vaikkapa minulla kokopäiväisesti töissä käyvälle ei todellakaan ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 vuoden ammattikoulu ja pitkä työkokemus takana, bruttopalkka 1400e, eli koulutuksen ansiosta pienemmät tulot kuin työttömillä, miksihän aina hoetaan tätä koulutusta-koulutusta?
Ei kannata elää terveellisesti. Kyllä yhteiskunta maksaa hoidot ja lääkkeet. Suomi on sairaiden paratiisi.
Ei todellakaan kun elät pummimalla niin riittää että pysyt hengissä sitten kun tienaat omat rahat voi hankkia monipuolista ja terveellistä ravintoa