YEL-uudistus meni läpi eduskunnassa, uutisointi jäänyt "yllättäen" vähäiseksi
Itse pienyrittäjänä olen alusta asti vastustanut ko. uudistusta. En löydä uudistuksesta mitään positiivista ja samaa kantaa olen kuullut muilta pienyrittäjiltä. Oheisessa linkissä on lista äänten jakautumisesta, kyllä taas vahvistuu mielipide siitä ketä äänestän eduskuntavaaleissa.
https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/aanestys.aspx?aanestysnro=12&is…
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän huvittaa tämä työntekijöiden vinkuna siitä, kuinka me jättäydymme eläkkeellä veronmaksajien elätettäviksi. Ihan kuin kaikki eivät saisi valtiolta jotain...
Ja luuletteko, että jos nyt esim. minun yhden naisen yritykseni kaatuu vaikkapa tuplautuvien YEL-maksujen takia, minä vain marssin tuosta noin töihin muualle? Luuletteko, että kahdeksan vuotta kotona istunut freelanceri, keski-ikäinen tietotyöläinen, josta aika ja kehitys alkaa ajaa ohi ja jolla terveys jo vähän reistaa on joku ihana herkkupala isommille yrityksille palkattavaksi? Tai eläkeikää lähestyvä kampaaja, jolla on selkä paskana? Kroppansa raskailla töillä runnellut mekaanikko, jonka asiakaspalvelutaidot on jäänyt 70-luvulle? Autistinen, sosiaalisesti kyvytön mutta muuten lahjakas graafinen suunnittelija -freelanceri? Haluatteko meidät työkavereiksi? Varmasti on jonossa ottajia...
Kaikki yrittäjät ei ole menestyneitä pukumiehiä ja -naisia. Eli joko te rakkaat veronmaksajat (ai niin, minäkin kuulun niihin) elätätte tällaisia samanlaisia tapauksia ehkä ja osittain sen korkeintaan 20 v eläkeiässä tai kokonaan seuraavat 30-40 vuotta.
Jos menet samalla palkalla jonnekin muualle töihin niin ihan yhtä paljon menee eläkemaksuja! Palkansaajana sinulla ei vain ole mitään kontollia niihin kun työnantaja hoitaa koko homman. Ei kukaan palkansaajana pidä eläkemaksuja minkäälainena mörköna vaan päin vastoin ovat onnellisia kun vanhuuden päivät on turvattu.
Ei pidä paikkaansa. Mikäli olisi valinnan mahdollisuus omalle rahan käytölle en maksaisi senttiäkään eläkevakuutusmaksuja vaan turvaisin vanhuuden päiväni itse. Olisi huomattavasti enemmän rahaa vanhuuden päiville.
Niin, mutta mikään virallinen taho ei pystyisi varmistamaan sitä, että olet todella turvannut vanhuudenpäiväsi itse ja että todella käytät ne rahat vasta sitten eläkkeellä etkä esim. hassaa kaikkia säästöjäsi maailmanympärysmatkaan, jonka jälkeen ilmoittaudut Kelan luukulle eläkettä hakemaan.
Jonkun tahon pitää varmistaa, että maksat itse eläkkeesi samalla tavalla kuin palkansaajat. Mikä se taho voisi olla?
Tässähän ei siis mennä lähemmäs tasa-arvoa palkansaajien kanssa (todellisista tuloista maksetaan vakioprosenttiosuus) vaan yhä kauemmas, jossa edes mahdollisuus muuttaa YEL-työtulo todellisten ansioiden tasolle omalla ilmoituksella tai ylipäänsä poistuu. Valta siirretään kokonaan eläkeyhtiöille, joilla on valtuudet määrät joidenkin parametrien puitteissa yrittäjän työtulo täysin tämän itsensä vaikutusvallatta. Yksikään parametreista ei ole yrityksen kannattavuus tai yrittäjän ansaitsema raha. Se on puhtaasti kuvitteellinen suure.
Mutta mikä aivovamma saa edes ajattelemaan sillä lailla, että on oltava kaikkea valvova ja sanktioiva holhousviranomainen jokaista elämän päätöstä tarvittaessa ylikirjoittamassa?
Se on se Kansaneläkelaitos sellainen, että jos sieltä jotakin edes joskus haluaa - paitsi lapsilisää - niin sille on sitten raportointivelvollinen.
Nyt on päässyt käymään niin, että osa niistä yrittäjistä, joiden ei olisi koskaan pitänyt tulla Kansaneläkelaitoksen ovelle kolkuttelemaan, siellä sitten kuitenkin on. Reilu 400 miljoonaa euroa viime vuonna, kun v. 2000 oli alle 40 miljoonaa, meni veronmaksajien rahoja sellaisten yrittäjien eläkkeisiin, joiden eläkkeisiin ei pitäisi mennä Kelan rahoja yhtään.
Syyksi pääteltiin alivakuuttaminen, joka oli mahdollista vanhan käytännön ollessa voimassa. Sille haluttiin tehdä jotain, ja nyt tehtiin.
Tarkoitus tässä uudistuksessa lienee se, että yrittäjät eivät jatkossa kolkuttelisi Kelan portteja sen enempää kuin tavan palkansaajatkaan. Kelalla on oikeus kontrolloida, mihin ja keneen se rahaa laittaa, mutta se ei voi kontrolloida historiassa taaksepäin vuosikymmeniä, jolloin yrittäjät ovat maksaneet itselleen liian pieniä eläkevakuutusmaksuja.
Kuinka sinä hoitaisit tämän asian? Siis varmistaisit sen, että kukaan yrittäjä ei tule Kelan luukulle siinä kohtaa kun on eläkkeellä?
Toivoisin joltakulta tätä uudistusta vastustavalta vastauksen tähän kysymykseen. Tai jos se vastaus on mennyt minulta ohi, niin pahoittelen huolimatonta ketjun lukemistani ja pyydän kopioimaan vastauksen vielä uudelleen.
Ymmärsivätkö he päättäjät täysin tämän koko asian, he, jotka ovat äänestäneet JAA. Lista löytyy netistä.
Kohta se limbotango alkaa, laittakaa pipot päähän ja oluet kylmään
Talous tulee romahtamaan euroopassa ja euro hajoaa ekp:llä ei enää luotto Iyaliaa kohtaan veny.
Italia pelaa riskipeliä Suunnitelmat pohjautuvat ylioptimistisiin laskelmiin
Ekonomistiarvioiden yhteinen johtopäätös on, että äärioikeiston johtama Italia on vaarallisen kriisin kynnyksellä.
Avokätisten energiatukien pelätään ajavan Italian tilanteeseen, jossa budjettivarat loppuvat jo ensi maaliskuun lopulla, valtio velkaantuu rajusti lisää ja velkakestävyys vaarantuu toden teolla.
https://www.talouselama.fi/uutiset/italia-pelaa-riskipelia-suunnitelmat-...
Mikä tahansa virallinen prosessi tässä maassa on lähtökohtaisesti epäluotettava ja mielivaltainen. Systeemit pitäisi tehdä niin yksinkertaisiksi että jokainen tietää mitä maksaa. Muuten ei kyllä pienyrittäjyys houkuttele ja yrittäjät avautuvat työttömiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sivu aiheen,
sijoittavatko eläkeyhtiöt itse jotain ja johonkin?
Voiko noihin eläkeyhtiöihin sijoittaa itse?
Kuka tietää?
Tietysti sijoittaa. Ei niitä rahoja patjan sisään ommella. Niillä on suuret organisaatiot joiden palkat maksetaan eläkerahoista ja johtajat vetävät hirmuliksoja. Ei siinä mitään jos ovat ne ansainneet ja laittaneet rahan poikimaan niin etä siihen on varaa mutta eppäillä soppii.
Siis täh?
veronmaksajilta kerätyt eläkemaksutko voi eläkeyhtiö sijoittaa johonkin? Vaikka se sijoituskohde voisi laskea kuin lehmänhäntä? Onko näin?
Olisiko mielestäsi parempi ratkaisu jättää ne inflaation syötäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Kohta se limbotango alkaa, laittakaa pipot päähän ja oluet kylmään
Talous tulee romahtamaan euroopassa ja euro hajoaa ekp:llä ei enää luotto Iyaliaa kohtaan veny.
Italia pelaa riskipeliä Suunnitelmat pohjautuvat ylioptimistisiin laskelmiin
Ekonomistiarvioiden yhteinen johtopäätös on, että äärioikeiston johtama Italia on vaarallisen kriisin kynnyksellä.
Avokätisten energiatukien pelätään ajavan Italian tilanteeseen, jossa budjettivarat loppuvat jo ensi maaliskuun lopulla, valtio velkaantuu rajusti lisää ja velkakestävyys vaarantuu toden teolla.https://www.talouselama.fi/uutiset/italia-pelaa-riskipelia-suunnitelmat-...
Ja korot nousee, tietää kylmää kyytiä, taas napsahti puoli prosenttia lisää ja lisää on tulossa lähiaikoina,inflaatio tavoite 2% on vielä todella kaukana toteaa EKP.
Palkat tulisi jäädyttää jotta kulutus vähenisi.
Olen maksanut minimiä tähän asti.
Jään eläkkeelle 10 vuoden kuluttua.
Jos maksan vaikka 1000 yelliä tästä etiäpäin kuussa.
Kuinka mahtieläkkeen saan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuosta uutisoitu pitkin syksyä, tällä palstallakin JOPA on asiasta keskusteltu.
Uudistuksella pyritään varmistamaan se, että yrittäjillä on kohtuullinen, toimeentulon takaava eläke sitten kun jäävät eläkkeelle. Ettei tarvitse Folke Westin tapaan olla rutisemassa lööppilehdissä, että kun isä neuvoi aikanaan olemaan maksamatta muuta kuin minimin, niin yllättäen nyt ei saakaan toimeentulon takaavaa eläkettä!
Jos tässä ajettaisiin yrittäjien etua, niin miksi yrittäjät ja heidän edunvalvojansa vastustaisivat tätä? Kyllä tässä ajetaan eläkeyhtiöiden etua, ja päästetään ahneet yhtiöt pienyrittäjien lompakoille vapain käsin. Tuloja ei tarvitse olla ollenkaan, mutta eläkeyhtiö voi silti vaatia 5000€/kk tulojen mukaiset eläkemaksut. Ei tuossa ole järjen häivääkään.
Eikä voi. Työtulon määräytymisen perusteita uusi laki ei muuta millään tavalla! Periaatteena jos on maksanut oikean suuruiset eläkemaksut niin mikään ei muutu.
Uudessa laissa eläkemaksut katsotaan lähtökohtaisesti sen pohjalta mitä samalta alalta saisi työntekijänä palkkaa ja eläkeyhtiö määrittelee tämän. Siihen voi hakea muutosta todellisten tulojen perusteella, mutta niissä on aina pitkät käsittelyajat ja mahdollisuus mielivaltaisuuteen. Yrittäjä ei voi siis enää itse päättää mitä maksaa, jos tuleekin heikompia kausia.
Täsmälleen sama laskentatapa on ollut käytössä tähänkin saakka. Ainoa ero on, että aikaisemmin vastuu laskeman tekemisestä on ollut yrittäjällä itsellään. Eli on jäänyt mahdollisuus "huijata itseään" maksamalla alimittaisia eläkemaksuja. Mikä tietysti kostautuu vanhuuseläkkeelle siirryttäessä. Tai pahimmassa tapauksessa jos joutuu työkyvyttömäksi. Minimituloilla ei olisi kiva kärvistellä loppuelämää. Oma eläke ihan oikeasti on tärkeä juttu. Siksi se on työntekijöille ehdottoman pakollinen. Yrittäjillä on vielä ollut hieman enemmän liikkumavaraa eläkkeen suuruuden suhteen. Minusta on ihan järkevää, että kaikki ihmiset maksaa itse oman eläkkeensä. Harmi vain, että sen pitää tapahtua lakisääteisellä pakolla. Muuten moni jättäisi maksamatta kokonaan.
Kukaan ei Suomessa maksa omia eläkkeitään eikä ole näin ikinä tehnytkään. Maksettavat eläkkeet maksatetaan aina sen hetkisillä eläkemaksujen maksajilla. Nipistämällä eläkemaksuista ja pistämällä ne sijoituksiin saisi helposti rahoilleen paljon paremman tuoton kuin eläkemaksuja maksamalla. Ja itse sijoittamalla jäisi jälkeläisillekin jotain perittävää ennenaikaisen kuoleman sattuessa. Isompia eläkemaksuja maksamalla taas rahat jäävär eläkeyhtiöiden pohjattomaan kassaan. Jos taas ei huvita säästää eikä maksaa eläkemaksuja, niin sen pitäisi olla oma valinta.
Tämä menee ohi aiheen. Kaikki eläkevakuutukset toimii tällä tavalla. Nuorempien sukupolvien eläkemaksuilla katetaa eläkkeellä olevien saamia eläkkeitä. Tällä ei ole mitää tekemistä erityisesti yrittäjien eläkkeiden kanssa. Vielä vähemmän tämän keskustelun aiheena olevan lakimuutoksen kanssa.
Ideassasi on se ongelma, että ihmiset on typeryksiä. Täydellisessä vapaudessa meillä olisi miljoona eläkeläistä jotka ei ole ikinä maksaneet eläkemaksuja eikä säästäneet euroakaan! Sellainen vapaus ei vaan käytännössä toimi. Teoriassa hyvä ajatus, käytännössä ihan karmea.
kaikki eivät toimi jakojärjestelmän tavoin, mutta Suomen eläkejärjestelmä on ensisijaisesti jakojärjestelmä. Siksi se ei toimi, kun vanhushuoltosuhde romahtaa. Pitäisi olla enemmän rahastoiva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sivu aiheen,
Kuka tietää?
Tietysti sijoittaa. Ei niitä rahoja patjan sisään ommella. Niillä on suuret organisaatiot joiden palkat maksetaan eläkerahoista ja johtajat vetävät hirmuliksoja. Ei siinä mitään jos ovat ne ansainneet ja laittaneet rahan poikimaan niin etä siihen on varaa mutta eppäillä soppii.
Siis täh?
veronmaksajilta kerätyt eläkemaksutko voi eläkeyhtiö sijoittaa johonkin? Vaikka se sijoituskohde voisi laskea kuin lehmänhäntä? Onko näin?
Siis tietenkin sijoittaa, eihän satoja miljardeja kannata pankkitilillä makuuttaa. Mutta eläkekassojen sijoitustoimintaa säädellään tarkoin eivätkä ne voi sijoittaa kovin tuottavasti (=riskialttiisti).
YEL-kassalla ei tosin ole mitä sijoittaa koska yrittäjät maksavat vain minimimaksuja. Koko ajan valtio joutuu maksamaan osan eläkevastuista kun heidän kassansa on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sivu aiheen,
Kuka tietää?
Siis täh?
Siis tietenkin sijoittaa, eihän satoja miljardeja kannata pankkitilillä makuuttaa. Mutta eläkekassojen sijoitustoimintaa säädellään tarkoin eivätkä ne voi sijoittaa kovin tuottavasti (=riskialttiisti).
YEL-kassalla ei tosin ole mitä sijoittaa koska yrittäjät maksavat vain minimimaksuja. Koko ajan valtio joutuu maksamaan osan eläkevastuista kun heidän kassansa on tyhjä.
Vai johtuuko siitä, ettei niitä ole koskaan rahastoitukaan, ja että se on osa ongelmaa?
Myös palkansaajien tilipussista otetaan eläkemaksu. Mitä mieltä sellaisesta, että joku jättäisi sen vaan maksamatta ja käyttäisi rahat itse? Sitten eläkkeellä käyttäisi niitä jemmaamiaan rahoja, nostaisi sen päälle kaikki mahdolliset tuet ja eläisi makeasti. Reilua?
Ei olisi, sen ymmärtää lapsikin.
Ne eläkemaksut on sitä varten että on sitä rahaa jossain, josta sitten eläkkeet maksetaan. Jos ei ole maksanut eläkemaksuja, ei tarvitse sitten nostaa myöskään eläkettä eikä varsinkaan heittäytyä yhteiskunnan tukien varaan ja maksattaa elämisensä muilla. Näinhän toimivat esim. ihmiset, jotka ovat tehneet koko ikänsä vain pimeää duunia.
Jos tekee töitä yrittäjänä niin siitä kuuluu maksaa asianmukaiset verot ja eläkemaksut. Ihan kuten palkansaajatkin joutuvat maksamaan.
🇺🇦🇮🇱
Asiasta ei ole noussut isosti esille, koska siitä vallitsee poliittisesti yksmielisyys.
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut minimiä tähän asti.
Jään eläkkeelle 10 vuoden kuluttua.
Jos maksan vaikka 1000 yelliä tästä etiäpäin kuussa.
Kuinka mahtieläkkeen saan?
Olet vuosittain saanut YEL-vakuutusyhtiöstäsi kirjeen, josta käy ilmi tulevan eläkkeesi suuruus. Jos olet maksanut vain minimiä, eläkkeesi tulee olemaan noin kansaneläkkeen suuruinen. Oletko varma, että pärjäät sillä?
Sinuna alkaisin säästää ja sijoittaa nyt apinan raivolla, muuten on ankea vanhuus edessä.
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Myös palkansaajien tilipussista otetaan eläkemaksu. Mitä mieltä sellaisesta, että joku jättäisi sen vaan maksamatta ja käyttäisi rahat itse? Sitten eläkkeellä käyttäisi niitä jemmaamiaan rahoja, nostaisi sen päälle kaikki mahdolliset tuet ja eläisi makeasti. Reilua?
Ei olisi, sen ymmärtää lapsikin.
Ne eläkemaksut on sitä varten että on sitä rahaa jossain, josta sitten eläkkeet maksetaan. Jos ei ole maksanut eläkemaksuja, ei tarvitse sitten nostaa myöskään eläkettä eikä varsinkaan heittäytyä yhteiskunnan tukien varaan ja maksattaa elämisensä muilla. Näinhän toimivat esim. ihmiset, jotka ovat tehneet koko ikänsä vain pimeää duunia.
Jos tekee töitä yrittäjänä niin siitä kuuluu maksaa asianmukaiset verot ja eläkemaksut. Ihan kuten palkansaajatkin joutuvat maksamaan.
Palkansaajan tyel-maksu perustuu sentilleen palkan suuruuteen, mikä on järkevää ja reilua.
Nyt yel-maksu perustuu johonkin eläkeyhtiön päättämään keskiarvoon, joka saattaa olla huomattavasti suurempi tai PIENEMPI kuin yrittäjän todellinen ansio. Tämä tulee ajamaan massoittain pienituloisia yrittäjiä konkursseihin (ja kelan luukulle), mutta suurituloiset eivät siltikään maksa riittävän suuria eläkemaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjyys ei kannata. JA julkinen puoli on tehotonta virkamiesten tempputyöllistämistä.
Ihmettelen millä Oy Suomi Ab aiotaan saada nousuun tulevaisuudessa.
Ei tarvii mitään nousua. Sosialismissa tarkoituksena on tuhota omistava luokka ja yrittäjät. Jäljelle jää tasaisen köyhä harmaa massa ja toki etuoikeutettu poliittinen nomenklatuura.
V@@tu mulla on holdingyhtiö jonka ainoa liiketoiminta on osakkeiden omistaminen. Vetääkö ne mulle nyt YEL-maksut pörssimeklarin keskitulojen perusteella? Olen kyllä ihan täys-palkkatöissä mutta se ei taida riittää avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pienten ihmisten puolueet eli nykyiset hallituspuolueet koko ajan keksivät uusia asioita pienten ihmisten haitaksi? Ensin Aktiivimalli 2, eläkeputken poisto ja nyt yel-uudistus, mikä kohdistuu pienyrittäjiin.
Sosialistit eli sdp/vas pitävät pienyrittäjiä inhottavina pikkuporvareina. Pois sellaiset.
Heille on parempi jos on tosi isoja firmoja ja niissä aktiiviset luottamusmiehet ja ammattiosastot. Pystyy ero selvänä työläisten ja suurpääoman välillä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän hallituksen tavoite on kaataa yrittäjyys Suomesta. Tämä on vain luonnollista jatkoa siihen. Globalistit eivät aja oman maan etuja vaan päinvastoin pyrkivät hävittämään kansallisvaltiot kartalta.
Great Reset
https://www.arvopaperi.fi/uutiset/moni-suomalainen-rahasto-ja-elakeyhti…