Koulumuistoja 2000-luvun ekalta vuosikymmeneltä, jotka eivät enää nykyään olisi ok -peukutusketju
Ei tarvitse mennä kauas taaksepäin, kun koulumaailmassa törmäsi moniin asioihin, joita ei tänä päivänä pidettäisi hyväksyttävänä. Äkkiä tulisi lehtijuttu tai somekohu olisi valmis. Mitä sellaista sinä muistat kouluvuosiltasi (peruskoulu/toinen aste) 2000-luvun ensimmäiseltä vuosikymmeneltä, mikä ei enää nykyään olisi ok?
Olin 2000-luvun alussa 12-vuotiaana englannintunnilla. Meillä oli tunnilla miessijainen, n. 50 v mies, jota pidettiin ko. paikkakunnalla ankarana kieltenopettajana. Miessijainen alkoi kertoa koko luokan kuullen englanniksi tarinaa, jossa käytti minua esimerkkinä. Mies kertoi tarinassa, kuinka minä ja mies matkustimme rantalomalle ja minulla oli uusi uimapuku. Mies vielä kuvaili minua tuossa uimapuvussa. Olin kuolla häpeästä, kun ällöttikin ajatus tuollaisesta matkasta jonkun vieraan miehen kanssa. Oloani ei helpottanut se, että luokkalaiset naureskelivat tuolle. En ymmärrä, miksi opettaja ei käyttänyt tarinassaan vaikka jotain kuvitteellisia esimerkkihenkilöitä "John ja Susan lähtivät rannalle..."
Nykyään nuo miehen puheet 12-vuotiaasta oppilaasta uimapuvussa ei tulisi kuuloonkaan.
Ap
Kommentit (132)
Pari opettajaa kommentoi nuorten ulkonäköä ihan avoimesti ja muiden kuullen. Jotakuta sanottiin lihavaksi, toisen hehkutettiin olevan mallinmitoissa jne. Myös pukeutumista kommentoitiin.
Vierailija kirjoitti:
Yläasteellamme eräät tytöt joutuivat sairaalaan otettuaan ai nei ta, mikä oli siihen aikaan kotikaupungissamme harvinaista. Juttu päätyi iltapäivälehtiin asti. Koulussamme kiellettiin ankarasti tuosta aiheesta puhuminen eikä tytöille saanut kommentoida asiaa sanallakaan. Jos otti aiheen esille, niin sai jälki-istuntoa. Suojeltiin siis noita ai neita ottaneita tyttöjä. Älyttömältä tuntuu näin jälkikäteen tuo ratkaisu, että aiheesta keskustelemisesta tai sen kommentoimisesta rangaistiin.
Miksi typerästi käyttäytyneitä pitää suojella? Tuohan on hyvä opetus muille, miten ei kannattaisi käyttäytyä. Eipä tuosta muut opi, jos asiasta ei saa puhua.
Käytiin joulukirkossa ja pääsiäiskirkossa. Varmaan et-oppilaille oli koululla siksi aikaa joku tunti. Nykyisin ei enää joulukirkkojakaan voi järjestää, kun tulee niin paha mieli. Ihan kuin jouluevankeliumi ja pari jouluvirttä käännyttäisi ihmisen uskoon.
En ymmärrä, miksi nykyään suhtaudutaan niin nihkeästi perinteisiin. Oli kiva vaan, kun päästiin pois koululta ja oppitunnin tilalla oli jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Alimmilla luokilla jos unohti liikuntavaatteet, niin piti olla kalsareissa jos oli sisäliikuntaa. Tämä vuonna 2006-2007. Ainakin muutamalla pojalla taisi toteutua, mutta taisi onneksi olla talvi ja pitkät kalsarit. Kukaan tyttö ei tainnut unohtaa. En tiedä olisiko pistetty pikkuhousuissa pelaamaan. Myöhemmin ajateltuna aivan sairasta ja varmaan loppui aika pian tuon jälkeen. Kyseessä tosin pieni kyläkoulu, varmaan kaupungeissa vähän eri meno jo tuolloin,
Meillä tää sama sääntö oli vielä ala-asteen vitos- ja kutosluokilla, 2000 ja 2001!?!?!!
:0
Ihan järkyttävää, kun nyt asiaa miettii! Tämä tapahtui Espoossa, iso koulu kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alimmilla luokilla jos unohti liikuntavaatteet, niin piti olla kalsareissa jos oli sisäliikuntaa. Tämä vuonna 2006-2007. Ainakin muutamalla pojalla taisi toteutua, mutta taisi onneksi olla talvi ja pitkät kalsarit. Kukaan tyttö ei tainnut unohtaa. En tiedä olisiko pistetty pikkuhousuissa pelaamaan. Myöhemmin ajateltuna aivan sairasta ja varmaan loppui aika pian tuon jälkeen. Kyseessä tosin pieni kyläkoulu, varmaan kaupungeissa vähän eri meno jo tuolloin,
Meillä tää sama sääntö oli vielä ala-asteen vitos- ja kutosluokilla, 2000 ja 2001!?!?!!
:0
Ihan järkyttävää, kun nyt asiaa miettii! Tämä tapahtui Espoossa, iso koulu kyseessä.
Olikohan tuon periaatteen tarkoituksena se, että kalsareisillaan olo oli niin noloa, että oppilaat siksi muistaisivat ottaa liikuntavaatteet mukaan? Käsittämätöntähän tuo on, että muiden edessä pitäisi olla puolipukeissa.
Koululiikunnassa piti olla urheiluvaatteet. Ei saanut tulla liikkatunnille vanhassa t-paidassa, vaan piti olla tekninen paita tai muu "liikuntapaita". Jos tuli vanhassa t-paidassa eli sopimattomissa vaatteissa, niin liikunnannumeroa alennettiin. Tosi kurja käytäntö, sillä vähävaraiselle nuo vaatteet saattoivat olla kynnyskysymys.
Mä muistan omalta kouluajalta, että arvosanaa sai korottaa tekemällä ylimääräisen esitelmän opettajalle. Jos sain kokeesta 8 1/2, niin saatoin nostaa aineen arvosanan ysiin tekemällä parin sivun mittaisen esitelmän jostain käsitellystä aiheesta. Ei taida enää olla mahdollista tällainen?
Vierailija kirjoitti:
Käytiin joulukirkossa ja pääsiäiskirkossa. Varmaan et-oppilaille oli koululla siksi aikaa joku tunti. Nykyisin ei enää joulukirkkojakaan voi järjestää, kun tulee niin paha mieli. Ihan kuin jouluevankeliumi ja pari jouluvirttä käännyttäisi ihmisen uskoon.
En ymmärrä, miksi nykyään suhtaudutaan niin nihkeästi perinteisiin. Oli kiva vaan, kun päästiin pois koululta ja oppitunnin tilalla oli jotain muuta.
Mä odotan sitä, että tällaiseen pelleilyyn ryhdytään muissakin aineissa.
"Meidän Mimosa-Mio ei saa osallistua historiantunnille, kun me ollaan eri mieltä historiankirjojen kanssa siitä, mitä talvisodassa tapahtui."
"Leo-Olivia ei saa osallistua kuvistunnille, jossa tehdään isänpäiväkortti. Lapselle tulee paha mieli, kun hänellä ei ole isää, jolle kortin voisi tehdä. Tuo kuvistunti pitäisi oikeastaan muuttaa joksikin yleiseksi kiitoskortintekemistunniksi."
"Mun äiti vastustaa kaikkia rokotteita, niin se ei halua et osallistun terveystiedon tunneille. Äidistä ne on aivopesua."
"Mä en halua kuulla mitään kokoomuksen puoluepolitiikasta, niin haluan vapautuksen yhteiskuntaopista tuon aiheen osalta. Vaadin, että saan samaan aikaan opetusta Vasemmistoliiton puoluepolitiikasta."
Vierailija kirjoitti:
Koululiikunnassa piti olla urheiluvaatteet. Ei saanut tulla liikkatunnille vanhassa t-paidassa, vaan piti olla tekninen paita tai muu "liikuntapaita". Jos tuli vanhassa t-paidassa eli sopimattomissa vaatteissa, niin liikunnannumeroa alennettiin. Tosi kurja käytäntö, sillä vähävaraiselle nuo vaatteet saattoivat olla kynnyskysymys.
No huhhuh, onneks meillä ei ollut moista sääntöä! Itsekin vähävaraisesta perheestä, mulla oli liikuntavaatteina kutosluokilla samat verkkarit, joita olin pitänyt nelosluokasta saakka :D jep, housut oli ensin hieman liian isot, lopulta ihan liian pienet
.. Ja päällä T-paita, serkkupojan vanha :D
Joihinkin lajeihin en voinut osallistua, koska ei ollut varusteita eikä koululla ollut tarpeeksi mitä lainata. Luistimia tai suksia perheellä ei ollut varaa ostaa.
Sori Ohis
N33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteellamme eräät tytöt joutuivat sairaalaan otettuaan ai nei ta, mikä oli siihen aikaan kotikaupungissamme harvinaista. Juttu päätyi iltapäivälehtiin asti. Koulussamme kiellettiin ankarasti tuosta aiheesta puhuminen eikä tytöille saanut kommentoida asiaa sanallakaan. Jos otti aiheen esille, niin sai jälki-istuntoa. Suojeltiin siis noita ai neita ottaneita tyttöjä. Älyttömältä tuntuu näin jälkikäteen tuo ratkaisu, että aiheesta keskustelemisesta tai sen kommentoimisesta rangaistiin.
Miksi typerästi käyttäytyneitä pitää suojella? Tuohan on hyvä opetus muille, miten ei kannattaisi käyttäytyä. Eipä tuosta muut opi, jos asiasta ei saa puhua.
Yleisellä tasolla varmasti puhutaan aineiden vaaroista ihan osana opetustakin. Ei tarvitse alkaa rääpiä kenenkään yksityisasioita, vai olisiko ollut ok ottaa sinun asiasi esimerkiksi koulussa?
Opettajien auktoriteetti ja kurinpitotoimet pitäisi palauttaa, niin tulisi ryhtiä koko yhteiskuntaan. Vanhemmat ovat niin vässyköitä ettei heillä ole mitään otetta jälkikasvuun.
Ala-asteella olimme koulussa, jonka ympärillä oli varmaan pari hehtaaria metsää. Noissa metsissä juostiin välitunnit eikä opettajat vahtineet meitä, tulivat vain metsän laidalle huutelemaan kun välitunti oli loppumassa. Nykypäivänä tuskin onnistuisi, että lapset juoksentelee aitaamattomassa metsässä koulupäivän aikana. Siellä me rakenneltiin majoja ja leikittiin kaikenlaista kivaa, hyvät muistot jäi siitä koulusta.
Lukiossa sellanen nelikymppinen miesopettaja flirttaili tytöille ja virne naamalla vihjaili naisjutuistaan ja kertoi kaksimielisiä vitsejä. Vitsi mikä luuseri varsinkin näin jälkeenpäin ajateltuna, silloin nuorempana niitä tunteja piti vaan ahdistavina eikä oikein osannut kritisoida sitä käytöstä kun ei tämmöisistä puhuttu silloin
Ala-asteella historian opettaja heitti aina tunnilla puhuvia oppilaita pyyhekumilla päähän. Yläasteella sijaisopettaja kävi vähän väliä kaapilla ja otti olevinaan salassa huikan alkoholia ja oli ihan kännissä tunnilla. Oppilaat kävi kyllä valittamassa asiasta rehtorille ja eipä näkynyt enää jatkossa tätä tyyppiä koululla.
Ekalla opettaja väitti melkein koko vuoden, että vasenkätisiä ei ole olemassa ja pakotti kirjoittamaan oikealla. Sain ihan huutoa muiden edessä asiasta. Tein koulussa tehtävät sitten oikealla kädellä ja kotona vasemmalla. Tokalle tuli toinen vasenkätinen, jonka vanhempi oli myös opettaja. Tuolloin sain alkaa kirjoittamaan vasemmalla ja opettaja kehui kuinka hienoa on, että luokassa on kaksi vasenkätistä oppilasta.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa sellanen nelikymppinen miesopettaja flirttaili tytöille ja virne naamalla vihjaili naisjutuistaan ja kertoi kaksimielisiä vitsejä. Vitsi mikä luuseri varsinkin näin jälkeenpäin ajateltuna, silloin nuorempana niitä tunteja piti vaan ahdistavina eikä oikein osannut kritisoida sitä käytöstä kun ei tämmöisistä puhuttu silloin
Olikohan meillä sama ope? Esitteli itsensä aina lukuvuoden alussa teineille "Moi! Oon "Timo" 37 v. Oon sinkku ja mulla on yks tytär, mutta se ei asu mun luona." joka vuosi samat esittelyt, ikä vaan vaihtui.
Pojat ravasi opettajien kanssa röökillä eikäsiinä ollut mitään ihmeellistä, siellä oli joku erillinen rakennus sille hommalle. Tuli tuosta vasenkätisyydestä kans mieleen niin olin itse ainut vasuri luokalta ja yks ope tukiopetuksessa jakso joka hlvetin kerran sitä ihmetellä minussa ja "miten se nyt tuollain on päässyt käymään!" Voi taivas, olin muutenkin tosi herkkä ja ujo että kyllähän meni pitkään ymmärtää vuosienpäästä etten ole viallinen eikä muutkaan vasurit. :D
Vierailija kirjoitti:
Yläasteen biologian tunnilla seksuaalikasvatuksen osalta jaettiin oppilaille kokeet sukupuolen mukaan. Pojat saivat tehtäväksi nimetä naisten sukuelinten osat ja tytöt miesten. Nykyisen tasa-arvon aikoina tuota tuskin katsottaisiin hyvällä. Kummastuttaa myös, eikö olisi tärkeämpää varmistaa, että oppilas osaa nimetä omat ruumiinosansa?
Meilläkin oli näin. Kummallista kerrassaan. Onkohan tuo ollut yleinenkin käytäntö?
Joskus 3-4.luoklla tyttö ja poika laitettiin istumaan vierekkäin niin sit ne oli sillee hyyi ja siirsi pulpetteja poispäin toisistaan nii opettaja sano että lukiossa teitä ei sais irti toisistaan
Eikö koululta ole tullut listaa liikuntatunneista lukuvuoden alussa? Ainakin omina kouluvuosina tuli A4-paperi, johon oli listattu liikuntatuntien sisältö. Tyyliin viikoilla 45-46 uintia, viikolla 47 lentopalloa, viikolla 48 koripalloa jne. Noiden mukaan varattiin liikuntakamppeen valmiiksi. Koululla oli suksia ja luistimia, jos kaikilla ei ollut omia/omat oli unohtuneet kotiin.