Ansiosidonnainen pienillä tuloilla yhtä suuri kuin palkka
Hesarin laskurin mukaan tällä hetkellä 1100€ kuukausipalkalla saa yhtä suurta ansiosidonnaista kuin kuukausipalkka, jos on useampia lapsia. Ja kun palkka laskee vieläkin pienemmäksi, ansiosidonnainen on suurempi kuin alkuperäinen palkka. En yhtään ihmettele että puhutaan kannustinloukuista kun ansiosidonnaista on maksettu näin. Tällä kuviolla tekemällä töitä puoli vuotta, on saanut pari vuotta lomaa ilman työssäkäyntiä samalla rahalla. Vastaavaa kannustusloukkua isoissa tuloissa ei ole ollut, kun palkka tippuu heti merkittävästi kun ansiosidonnainen on progressiivinen.
Nyt uusien muutoksien jälkeen eli lisäämällä leikkuri ja euroistaminen (palkkaminimi max. 930€/kk), ansiosidonnainen jää kaikilla pienemmäksi kuin alkuperäinen palkkatulo.
Kommentit (19)
Niin. Voi elämisen riemua sillä palkalla.
Sitä että tiesitkö että ansiosidonnaista on nykysysteemillä mahdollista saada enemmän kuin alkuperäistä palkkaa? Minä en tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Sitä että tiesitkö että ansiosidonnaista on nykysysteemillä mahdollista saada enemmän kuin alkuperäistä palkkaa? Minä en tiennyt.
Lähde?
Lähde on Hesarin leikkurilaskuri. Täytä summaksi 1100€ ja laita laskuriin että sinulla on useampi lapsi. Numerot näkyvät suoraan laskurissa.
Vierailija kirjoitti:
Lähde on Hesarin leikkurilaskuri. Täytä summaksi 1100€ ja laita laskuriin että sinulla on useampi lapsi. Numerot näkyvät suoraan laskurissa.
Eli pirttiviljely on kannattavampaa kun pienen lypsytilan.
Eihän tuo 1100 riitä mihinkään. Minä saan 2000 palkkaa käteen eikä sekään riitä kunnolliseen elämään tässä onnellisessa sairaan kalliissa maassa.
Ansiosidonnaisen kestoa voi pidentää hakemalla sairaslomaa jos jää työttömäksi, sairaslomalla ansiosidonnainen kesto ei vähene.
Vierailija kirjoitti:
Minä itse olen saanut ansiosidonnaista niin paljon, että töissä ei ole kannattanut käydä. Kun ottaa huomioon matkakulut ym. kulut työssä käymisestä joita ei ole nyt tullut, niin kyllä on hyvin pärjännyt näinkin. Nyt olen kohta jäämässä eläkkeelle eläkeputkesta joten eivät ehdi leikkaukset ja porrastukset minuun vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisen kestoa voi pidentää hakemalla sairaslomaa jos jää työttömäksi, sairaslomalla ansiosidonnainen kesto ei vähene.
Niin kyllähän teillä ketkuilla kaikki keinot koijaamiseen löytyy.
Otsikossa on virhe. Siinä kuuluisi lukea: Ansiosidonnainen pienillä tuloilla yhtä pieni kuin palkka
Niin? Eivätkös nuo lapsikorotukset poistu? Ja saahan lapsien osalta hakea ttt:a jos tulot eivät riitä.
Ai enemmän? Saattaa olla. Kannustinloukut on jänniä välillä.
Itse sain muistaakseni 50 € vähemmän ansiosidonnaisella, ottaen huomioon kaikki muuttuvat tekijät tuloissa. Kyseessä vaatimattoman palkan pohjalta laskettu ansiosidonnainen.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Voi elämisen riemua sillä palkalla.
Muistakaa, että ala kerrallaa ajetaan matalapalkka-alaksi, kilpailu kiristyy ja kohta teidänkin alalta löytyy joku, joka maksaa tekijöilleen vähemmän (esimerkiksi tuomalla tekijät muualta) ja näin että pärjää kilpailussa, ellei palkkatasoa leikata merkittävästi, onnistuu mm nimikettä muuttamalla, kuten meilläkin tehtiin ja kappas 600e/kk lähti pois.
Vierailija kirjoitti:
Käteen jää pienempi summa, koska päivärahasta menee veroa 25%, koska siihen ei tule samoja vähennyksiä kuin työstä saatavaan palkkaan
Palkasta kannattaa valittaa pomoille, eikä työttömille. Nythän oikein kannustetaan sopimaan paikallisesti. Lycka till vaan.
Saapihan noilla tuloilla soviteltua päivärahaa. Muutama satanen palkan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Joku laskuri ei ole mikään lähde, koska se voi olla virheellisesti rakennettu. Lähde on esimerkiksi lakipykälä tai joku muu luotettava taho, joka kertoo että näin tosiasiassa on.
"Ansiopäiväraha lapsikorotuksineen on tällöin enintään yhtä suuri kuin ansiopäivärahan perusteena oleva päiväpalkka" Lähde: Työttömyysturvalaki
En sainoisi n. 1000€ ketään kannustavan jäämään kotiin. Ainakaan en en jäisi mistään hinnasta, vaikka en ole hyvätuloinen.
En yhtään ymmärrä mitä horiset.