TE-toimistot kuormittavat HUSia ja koko Suomen terveydenhuoltoa. Työvoimavirkalijat tuottavia töitä etsimään!
Työvoimatoimiston tyhjäntoimittajavirkalijat kuormittavat lääkärinkuntaa, kun vaativat työttömistä kaiken maailman B-lausuntoja jatkuvasti, joiden kirjoittamiseen lääkärit käyttävät paljon aikaansa. Voisiko Suomen hallitus jo puuttua TE-toimistojen yhteiskuntaa näivettävään toimintaan? Työkkärit ovat tulevat todella kalliiksi Suomelle. Karenssikyykytyksillä pallo heitetään työttömyyskassoilta vaan Kelan toimeentulotuen piiriin eli tällaisesta karenssikikkailusta työttömille ei ole mitään taloudellista hyötyä. Päinvastoin työttömien kyykyttäminen ja henkisten voimavarojen kuihduttaminen vaikeuttavat työttömän elämää ja aktivoitumista. Järkevintä olisi suoda vapaa malli, missä työttömät saisivat opiskella ja tehdä yrityskokeiluja työttömuusturvan piirissä ilman mitään tutkimuksia ja syynäyksiä. Työvoimatoimiston virkailijat taasen tulisi laittaa työnhakijoiksi etsimään tuottavaa työtä yhteiskunnan hyväksi. Nyt he ovat pelkkä kuluerä veronmaksajille.
Kommentit (57)
Jos pitkäaikaistyötön ei saa työmarkkinatukea Kelasta (esim. sairauden tai karenssin vuoksi), tulee hänen hakea sairauspäivärahaa, toimeentulotukea ja asumistuki Kelasta. Jos hyvä tuuri käy, voit saada työkyvyttömyyseläkkeen Kelasta (joku töitä tehnyt myös työeläkeyhtiöltä).
SIIS sama talo maksaa kaikki etuudet, mutta erona on se, että työttömän työnhakijan ympärillä pyörii kalliilla rahalla eri virkailijoita (hoitajia, lääkäreitä, työpajojen työntekijöitä ym.), jotta aktiivisuusehto täyttyy tai työnhakuvelvoite voidaan määritellä. Eli myös niiden ihmisten ympärillä, joiden kukaan ei enää oleta työllistyvän.
Kyllä, te-toimisto vaatii nykyisen mallin mukaan jatkuvasti lausuntoja ihmisiltä heidän sairaudentilastaan, mikä kuormittaa terveydenhuoltoa kohtuuttomasti ja turhaan.
Paljonkohan maksaa yhteiskunnalle, että työtön käy erikoislääkärillä, hänelle tuputetaan mt-puolen palveluuta, joita ei halua eikä siis niistä siten hyödy, jotta voi saada työttömyysetuuden. Jos ei saa työttömyysetuutta, niin saa toimeentulotukea, jota voidaan alentaa, jos et ilnoittaudu työttömäksi työnhakijaksi.
Kansalaispalkka = sama rahamäärä menisi työttömille suoraan ilman tätä rumbaa. Ja säästyisi yhteiskunnan, esim. lääkäreiden aikaa.
Jos olet ollut kymmeniä vuosia työttömänä niin eivät ihmiset ja virkailijat ymmärrä, miten se vaikuttaa ihmiseen, eivät osaa käsitellä sellaista tilannetta oikein mitenkään. Jos oilet ollut vaikka 20 vuotta työttömänä, niin he suhtautuvat sinuun kuin olisit ollut vuoden työttömänä, vaikka tilanne on ihan eri.
Kymmenien vuosien työttömyys muuttaa ihmistä henkisesti pysyvästi. Ei kykene enää nuolemaan kenenkään takamusta eikä ole pienintäkään halua miellyttää ketään. Sellaista ihmistä ei voi enää työllistää, kun koko operetti perustuu nöyryydelle. Ihmisessä ei ole kymmenien vuosien työttömyyden jälkeen enää nöyryyttä. Silloin muuttuu yhteiskuntakelvottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen b-lausuntoja työkkäri vaatii? Voitko vähän avata?
Olen terveyskeskuslääkäri ja TE-toimisto kyykyttää ainakin julkista terveydenhuoltoa armotta. Vaativat jatkuvasti lääkärinlausuntoja asiakkaidensa terveydentilasta, sillä eivät usko asiakkaidensa puheista mitään ilman lääkärin lappua. Nykyään ovat vielä tiukentaneet linjaa niin, että muutaman lauseen lausunto kuten Asiakas ei kykene terveydentilansa vuoksi tekemään fyysisesti raskasta työtä, johon kuuluisi esim. kumartelua tai taakkojen nostelua. ei enää kelpaa heille. Jokaisesta vaativat kattavan B-lausunnon, jossa on kuvattu koko terveydentila ja työkykyarvio. Näitä pyytävät myös vaikka asiakas olisi omasta mielestäänkin täysin työkykyinen, sairausloman tai kuntoutuksen tarve on toki erikseen. Ja lääkärin on pyynnöstä pakko kirjoittaa lausunto, johon tuhraantuu 1-3 h työaikaa. Näitä voi olla useampikin päivässä. Ei tarvitse ihmetellä miksei lääkäriaikoja saa.
Minullekin tuli pyyntö hankkia uusi erikoislääkärin kirjoittama lausunto terveydentilastani. Vähän vaikea rasti kun lääkäripulan takia ei saa edes aikaa sille erikoislääkärille. Kontrollikäynneistä ovat jo 50% siirtäneet hoitajille ja silti ajat ovat myöhässä vuosia.
En tiedä kuvitteleeko te-virkailija etenevän, invalidisoivan, parantumattoman sairauteni parantuvan jos saan lääkärinlausunnon. Luulisi että edes se vihjaisi jotain terveydentilastani, että olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä.
Eläkkeen rinnalla teen töitä niin paljon kuin pystyn, mutta koska työttömyys määritellään aina kokopäiväiseksi, yrittävät ne kuntouttaa minut kokopäivätyöhön kykeneväksi 🤣
Päivärahaa on pakko hakea, sillä puolikas eläke ja satunnaiset osa-aikatyöt eivät riitä elämiseen.
Valitettavasti tähän sairauteen ei ole parantavaa hoitoa eikä lääkitystä. Parhaimmillaan lääkityksellä voidaan vain hidastaa sairauden etenemistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työkyvytön, tietysti tarvitset sen työkykyyn kantaaottavan lääkärinlausunnon, jotta sinulle voidaan löytää jokin muu ratkaisu kuin työn etsiminen. Te-toimistot ovat työtä ja kouluttautumista varten.
Sairaiden kannattaa hakea kelasta etuus.Itse hain sairauslomaa ollessani sairas ja menin vasta sitten työkkäriin, kun pystyin hakea töitä.
Mitä olisit tehnyt jos sairauslomasi olisi kestänyt yli vuoden, ja eläkelaitos ilmoittaisi, että "työkykyä on vielä jäljellä, ei oikeutta eläkkeeseen".
Olisitko kiltisti lopettanut elämisen.
Sairauspäivärahaa kun voi saada vain vuoden.
Tiesitkö, että on sairauksia joista ei edes voi parantua, mutta jotka eivät oikeuta eläkkeelle ellei löydä juuri oikeaa lääkäriä kirjoittamaan lausuntoa.
Sillä on hyvin suuri merkitys kuka lääkäri sen lausunnon kirjoittaa. Hänen on tiedettävä millaisia sanakäänteitä ja lauserakenteita eläkevakuutusyhtiössä halutaan nähdä. Potilaan todellinen vointi ei ole kovin merkittävässä asemassa eläkepäätöksiä laadittaessa.
Minunkin piti hommata lääkärintodistus tk:sta kroonisesta sairaudestani, joka ei parane. Kyllä oli sairaanhoitajan ihmetys aivan valtava kun kerroin että tarvitsen lääkärintodistuksen työkkäriä varten. Kauheaa äimistelyä ja hämmästelyä. Meinas jo ruveta hävettään. Mutta ei kai se minun syytäni ollut, vaan työkkärin. Toimitin lääkärintodistuksen työkkäriin ,ja sen jälkeen ei ole raskaita töitä tarjottu. Tuli vain mieleen, että eikö ne siellä työkkärissä näe suoraan Kelasta ihmisten sairaudet. Sinnehän se B-lausunto on toimitettu. Miksi tällä asialla vaivataan lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä meinasit laittaa uusiin töihin monta sataa virkailijaa? Ja työttömätkö saisi vaan valintansa mukaan laiskotella työttömänä ja nostaa tukia ilman mitään vastiketta ilmaiselle rahalle?
Kumma kun suuryhtiöt nostavat suoria yritystukia saatanallisia määriä joka vuosi. Niillekin kelpaa ilmainen raha.
Työkkärillä ei ole oikeutta vaatia b lausuntoa
TE-toimistot pyytävät asiakkaille lausuntoja, koska asiakkaat eivät ole omien sanojensa mukaan työkykyisiä ja siten kuuluisivat sairausperusteiselle etuudelle jonka hakemiseen tarvitsevat lääkärinlausunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen b-lausuntoja työkkäri vaatii? Voitko vähän avata?
Sairaalloisen ylipainoista tuttavaani juoksutetaan psykiatrilla jatkuvasti, jotta saisi mielenterveysdiagnoosin ja lausunnon, jolla hänet voitaisiin laittaa eläkkeelle. Fyysisillä syillä ei saa eläkettä, koska vaiva kuin vaiva helpottaisi painon pudotuksella. Jännästi myös psykiatrit toisensa jälkeen ovst sitä mieltä, että psyykkinenkin vointi paranisi fyysisen puolen parantuessa.
No onhan se päivänselvää, että sairaalloisesti ylipainoinen on mielenterveysongelmainen. Liikunta auttaa niihinkin ja saa painoakin putoamaan ja muita vaivojakin samalla häviää.
Jos ei tämä ylipainoinen ystäväsi itse tätä tajua eikä yritä toteuttaa, niin tuet vaan kylmästi pois. Joko laihtuu tai kuolee. Tuottavaa hänestä ei muutoin saa ja minä en halua hänen elättämistään maksaa.
Miten voi yliopiston käyneeltä ihmiseltä mennä 2-3 tuntia lausunnon kirjoittamiseen? Sehän on vain tiivistelmä potilaan tilanteesta. Luet paperit ja teet muistiinpanot ja sitten kirjoitat. Max 30min menee.
TE-toimistojen tarkoitus on tuottaa lisää työttömiä eli kuormittaa lisää julkista terveydenhuoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi yliopiston käyneeltä ihmiseltä mennä 2-3 tuntia lausunnon kirjoittamiseen? Sehän on vain tiivistelmä potilaan tilanteesta. Luet paperit ja teet muistiinpanot ja sitten kirjoitat. Max 30min menee.
Voi kun mapittamiseenkin menee 3 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niillä vajakeilla edes laillista oikeutta pyytää kattavaa selvitystä terveydentilasta? Onko tästä tehtävä valitus oikeusasiamiehelle, missä menee raja niiden vajaaälyisten perseilyille.
Ne terveystiedot ja lääkärintodistukset kuulema pyydetään siksi nähtäviksi, jotta virkailija voi perustellusti olla asettamatta työkyvyttömille sitä työnhakuvelvoitetta. Tai näin oma virkailijani sen pyyntönsä lääkärintodistuksesta perusteli.
Ei se siltikään kivalta tuntunut laittaa arkoja tietoja ventovieraalle, vaikka ihan asiallisesti perustelikin sen syyn sille pyynnölle.
Minulle sanoi TE-virkailija, että "lääkärin täytyy määritellä jäljellä oleva työkyky".... siis haloo, jos olen sairaslomalla. Kos olisin työelämässä, en olisi työkykyinen,mutta kun olen työtön, minulta pitää määritellä JÄLJELLÄ OLEVA TYÖKYKY!!! TÄMÄ ON NYKYISEN N AZZZIHALLITUKSEN AIKAANSAANNOS!
Kelan toimintamenot ovat muka pienet, vaikka todellisuudessa vaativat pahimmillaan psykiatrin(!) lausuntoja kahden viikon välein, vaikkei mikään ole muuttunut.
Pienessä tuttavapiirissä on tällainen Kelan lääkärin toteama paperillinen ihmeparantuminen. Kyllä siinä saa hoitava lääkäri kieli keskellä suuta ja kaikki ilmaisutaidot pinnistäen kirjoittaa uutta B-lausuntoa, että saa potilaan tilan kuvattua. Kaikki tällainen pilkunviilaus ja paperinpyöritys on taatusti pois oikeasta lääkärintyöstä!
Luulen, että tarkoituksena on väsyttää monisairas ihminen. Sillan alle vaan pois silmistä.
32 vuotta pyörinyt tuossa systeemissä. Ollut välillä yli kymmenen vuotta tulottomanakin ja käynyt läpi eläketestit, viisi kertaa kuntouttavassa, jne.
En vaan enää jaksa kiertää tuossa systeemissä yli viisikymppisenä 32 vuoden kiertämisen jälkeen.
Tätä näkökulmaa on ihan turha yrittää selittää niille. Että mä olen kiertänyt tässä systeemissä jo kahden elinkautistuomion verran, en kykene kiertämään tässä koko elämääni kehdosta vanhukseksi.
En jaksa enää "keskustella", olen keskustellut 32 vuotta työkkärin kanssa. En jaksa enää toimittaa yhtään lääkärinlausuntoa, niitä on jo pino. Minulla on ekstentialistinen ongelma.
Harvaa asiaa pystyy tekemään putkeen puoli vuosisataa. Ei vaan kykene, pää hajoaa.
Yksi eläkekriteeri täytyisi olla työttömyyden kesto. Sanotaan 15 vuotta riittäisi, sitä luokkaa.
Olen täysin tosissani. Eläke ei tule yhteiskunnalle yhtään kalliimmaksi kuin työttömyys.