Vaimo ei ymmärrä, että minulla on työaika
Teen etätyötä kotona. Vaimo ja alle 1v lapsi ovat kotona.
Aloitan työpäivän aamulla, mitä ennen teen tunnin aamutoimia, omaa syömistä ja lapsen aamutoimista osan.
Työpäivän aikana hoidan lasta välillä, mutta keskimäärin ehkä noin puoli tuntia. Nipistän sen ruokatauosta.
Työaikani on joka päivä 7,5 tuntia plus ruokatauko. Ainakin pari kertaa viikossa on joku meno, välillä pakollinen, välillä ei niin pakollinen, mutta joiden takia pitää olla joko kesken päivän pois tai sitten lyhentää työpäivää lopusta tai alusta. Viikottain tulee monta tuntia vajausta työaikaan tästä syystä.
Ongelma on lähinnä siinä, että kun otan puheeksi että ne muutama tunti töitä pitäisi tehdä takaisin jossain välissä, niin tälle ei ymmärrystä heru, "koska teen niin paljon töitä muutenkin". Siis teen normaalia kokopäivätyöaikaa. Vaimolla on niin rankkaa koko päivän joka päivä lapsen kanssa, että hänen pitää saada omaa aikaa, parisuhdeaikaa, koko perheen yhteistä aikaa ja retkiä, pitää tehdä paljon kotityötä, käydä kylässä, muiden pitää käydä meillä kylässä. En siis voi ilman riitaa tehdä niitä tunteja arki-illalla, koska oma aika ja kotityöt sekä lapsen nukkumaan menon jälkeen parisuhdeaika. Enkä myöskään viikonloppuna, koska retket, kylässä käynnit, sekä myös silloin kotityöt ym. Vaihtoehtoni on siis elää tästä asiasta kiukuttelevan vaimon kanssa, tai huijata työnantajaa, kun ei sitä työaikaakaan pysty pudottamaan tuota muutamaa tuntia viikottain. En ole heittäytynyt tossun alle, vaan teen ne tunnit pois milloin missäkin välissä. Jos lähtisin huijauksen tielle, voisi sillä olla paljon katastrofaalisempia seurauksia koko perheelle. Taloudellisesti ei ole varaa virallisesti osapäiväiseen työhön ja uutta joustavaa työpaikkaa ei ole niin vain tarjolla. Ei niitä työpaikkoja oikeasti tuosta noin vain vaihdeta.
Lähinnä kyselisin, että olenko tässä nyt itse ihan kohtuuton, kun mielestäni tulen jo aika paljon vastaan, kun ylipäätään voin tehdä etätöitä ja siten nollaan kaiken työmatka-ajan (noin 1h/päivä olisivat) ja hoidan lasta päivittäin kesken työajan, helpottaakseni vaimon työmäärää edes vähän. Lisäksi yleensä suostun myös näihin ei-pakollisiin menoihin, joiden vuoksi työpäivä usein katkeaa, aina huomauttaen että tämä on sitten pois myöhemmästä "vapaa-ajasta".
Kommentit (584)
Mä odotan mielenkiinnolla mitä tulee olemaan kun palaan töihin ja mies on lomilla. Se viikko on luultavasti sellainen, että toinen luulee mun olevan saatavilla ja voin lähteä oluelle keskellä päivää ja jos en lähde niin sitten muuten vain istun seuraneitinä olohuoneessa. Miehen asenne ylipäätään meitä toimistossa istuvia kohtaan on aika ylimielinen kun emme kuulemma tee mitään ja olemme vain kuluerä, kun taas tuotannossa tekevät ihmiset ovat niitä jotka rahan firmalle tuo.
Mä olen monta kertaa kysynyt, että todellako ajattelee näin ja millä ajattelee sen tuotannon vain rahaa tuovan osion saavan palkkansa jos esimerkiksi myyntityössä oleva henkilö ei käy tekemässä kauppoja tai projektitiimin valmistelevan sitä projektia tai sitten meidän takapirujen eli toimiston tukiväen pyörittävän näitä tukitoimintoja, kuten markkinointi, osto, business ja hr. Vielä en ole vastausta saanut, mutta ehkä mä joskus saan. :)
Vierailija kirjoitti:
Mä odotan mielenkiinnolla mitä tulee olemaan kun palaan töihin ja mies on lomilla. Se viikko on luultavasti sellainen, että toinen luulee mun olevan saatavilla ja voin lähteä oluelle keskellä päivää ja jos en lähde niin sitten muuten vain istun seuraneitinä olohuoneessa. Miehen asenne ylipäätään meitä toimistossa istuvia kohtaan on aika ylimielinen kun emme kuulemma tee mitään ja olemme vain kuluerä, kun taas tuotannossa tekevät ihmiset ovat niitä jotka rahan firmalle tuo.
Mä olen monta kertaa kysynyt, että todellako ajattelee näin ja millä ajattelee sen tuotannon vain rahaa tuovan osion saavan palkkansa jos esimerkiksi myyntityössä oleva henkilö ei käy tekemässä kauppoja tai projektitiimin valmistelevan sitä projektia tai sitten meidän takapirujen eli toimiston tukiväen pyörittävän näitä tukitoimintoja, kuten markkinointi, osto, business ja hr. Vielä en ole vastausta saanut, mutta ehkä mä joskus saan. :)
Onpa sinulla ihana parisuhde ja selvästi välittyy, kuinka arvostat ja rakastat puolisoasi. Onnea valinnoistasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsi minäkin haluaisin tuollaisen miehen, joka tekee töitä ja elättää perheensä. Eikö vaimollasi ole mitääm työtä? Jos lapsi on jo 1v niin kyllähän se voi osapäivähoitoon mennä ja vaimo kans töihin, niin sitä muuta tohotusta tulee keksittyä huomattavasti vähemmän kun ei jaksa!
Kuulostaa et vaimolla on aikaa kuitenkin keksiä kaikkia retkiä ja kerhoja, kun tärkeämpääkään tekemistä ei ole.
Tosin onhan se ihanaa, kun saa olla lapsen kans ja panostaa tuollaiseen. Kannattais olla kuitenkin kiitollinen että mies sellaisen mahdollistaa.
N40
Ihanko tosiaan et ymmärrä että lastenhoito maksaa, ja jonkun on se homma hoidettava? Se kotona oleva osapuoli mahdollistaa työssäkäyvän partnerin töissäkäynnin. Jos lapset olisivat päivähoidossa kodin ulkopuolella, maksettaisiin sille päivähoitajalle.
Osa työssäkäyvän palkkaa kuuluu kotona yhteisiä lapsia hoitavalle, ja itse asiassa mielestäni pitäisi olla laki että rahaa todella siirretään tililtä tilille niin kirkastuisi tämä koko kuvio. Jotkut eivät vaan selvästi halua ymmärtää.
Oikein mahdollistaa työssäkäynnin. Eiköhän se kuitenkin mene niin että työssäkäyvä mahdollistaa toiselle kotona olemisen että ei tarvitse töihin mennä? Millä tavalla kotona olevalle kuuluu toisen tienaavat rahat?
Eihän se kotona oleva ole tikkua laittanut ristiin niiden rahojen eteen niin ei ne sille kuulu millään tapaa vaikka kuinka naiset keksivät tekosyitä että voi vaatia miehen rahoja itselleen ilman että itse tarvitsee mennä töihin tienaamaan omia rahoja
Luojan kiitos syntyvyys pienenee, niin vähenee nämäkin kommentit.
Oli vähän sama ilmiö aikoinaan, kun rouva oli kotona. Lopetin sitten suosiolla etähommat ja painelin toimistolle.
Tämä on etätyöläisen arkea. Meillä niin päin, ettei mies ymmärrä työni vaatimuksia. Olen tehnyt etätyötä jo melkein 20 vuotta, mutta yhä hän kuvittelee minun vain "istuvan koneella". Hän myös luulee, että voin irrottautua töistäni milloin tahansa. Ei se ihan niin mene, vaan sovitut työt on tehtävä määräaikaan mennessä, ja vasta sen jälkeen voin tehdä muita asioita. Tästä on jatkuvaa kinaa, kun asia ei vain mene jakeluun, ei sitten millään. Niin paljon kuin muuten arvostankin kotona työskentelyn etuja, niin puolison nuiva ja ymmärtämätön suhtautuminen hankaloittaa asioita todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli koronapandemian alkuaikoina sama tilanne kun jäin etätöihin. Mun mies oli siis se osapuoli joka ei tajunnut että teen oikeasti töitä päivällä. Hän itse on täysin toisenlaisessa asemassa hyvätuloisena yrittäjänä, eikä hänelle oikeasti koskaan oikein mennyt jakeluun se että tein töitä. Tuntui jotenkin jopa vähättelevältä se asenne. Parempi olla toimistolla työpaikalla siis jos toinen ei vaan hiffaa.
Kai kuitenkin muistat nauttia miehesi varallisuudesta kaikin mahdollisin keinoin valituksesi ohessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta ajankohtainen. Itse en ole koskaan työskennellyt avokonttorissa, mutta mietin että siinä voi olla vähän samaa kuin tässä kotona työskentelyssä se, että on joku häiriötekijä jatkuvasti. Olisi hienoa, jos vaimo menisi lapsen kanssa vaikkapa kävelylle tms. eivätkä pyörisi koko aikaa kotona. Yhdessä minun kanssani kyllä sitten lähtevät kävelylle, kauppaan, jne., mutta elämä olisi paljon vähemmän stressaavaa, jos saisin olla rauhassa ja keskittyä vain työasioihin virka-aikana.
Oma työhuone. Minä en kestäisi, ellen saisi halutessani ovea kiinni, kun robotti-imuri surisee tai keittiössä astiat kalisee.
Itseäni nuo taustaäänet eivät häiritsisi, jos vaimolla ei olisi ties kuinka monta kertaa päivässä jotakin kysyttävää/kommentoitavaa tai avuntarvetta lapsen kanssa tai jossakin muussa asiassa, eli jatkuvasti on jotakin asiaa milloin lapsenhoitoon tai johonkin kaupasta tarvittavaan ostokseen tms. liittyen. Itselläni aina ajatus keskeytyy ja keskittyminen on usein todella heikkoa. Helpompaa olisi kai olla vähemmän joustavissa töissä, joissa on pakko olla kiinni tietyt tunnit.
Vierailija kirjoitti:
Kysy voisiko miehesi työnantajan palkanlaskija olla tekemättä työtään jos se on niin tarpeetonta!
Ja vielä lisäksi stressi siitä, että se paikalla oleva vaimo voi alkaa ei ainoastaan keskustelemaan vaan myös valittamaan jostakin asiasta kun itse istut koneelle ja haluaisit ottaa sellaisen rauhallisen alun päivälle vaikkapa kahvikupposen kanssa uutisia silmäillen, ja yrität alkaa keskittyä päivän tehtäviisi. Ihana vaimo kokonaisuudessaan, mutta kotitoimistossa on monesti työ ja arki suloisesti sekaisin.
Minä olen vanhempani luona aika usein, koska tarvitsevat apua. Teen etänä töitä, mutta ei minulla aiheuta juuri ongelmaa katkokset työnteossa. Onkohan teillä ongelmaa perhe-elämässä, joita häiritsee katkokset työnteossa??
Vastaus kirjoitti:
Minä olen vanhempani luona aika usein, koska tarvitsevat apua. Teen etänä töitä, mutta ei minulla aiheuta juuri ongelmaa katkokset työnteossa. Onkohan teillä ongelmaa perhe-elämässä, joita häiritsee katkokset työnteossa??
Teetkö kovaa keskittymistä vaativaa työtä ja tulevatko vanhempasi työpisteesi viereen istumaan tai seisomaan monta kertaa päivässä milloin tahansa keskustelemaan mistä tahansa? VAI se täysin eri tilanne, että istutko yksin erillisessä huoneessa, jonne ei kukaan törmäile kutsumatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsi minäkin haluaisin tuollaisen miehen, joka tekee töitä ja elättää perheensä. Eikö vaimollasi ole mitääm työtä? Jos lapsi on jo 1v niin kyllähän se voi osapäivähoitoon mennä ja vaimo kans töihin, niin sitä muuta tohotusta tulee keksittyä huomattavasti vähemmän kun ei jaksa!
Kuulostaa et vaimolla on aikaa kuitenkin keksiä kaikkia retkiä ja kerhoja, kun tärkeämpääkään tekemistä ei ole.
Tosin onhan se ihanaa, kun saa olla lapsen kans ja panostaa tuollaiseen. Kannattais olla kuitenkin kiitollinen että mies sellaisen mahdollistaa.
N40
Ihanko tosiaan et ymmärrä että lastenhoito maksaa, ja jonkun on se homma hoidettava? Se kotona oleva osapuoli mahdollistaa työssäkäyvän partnerin töissäkäynnin. Jos lapset olisivat päivähoidossa kodin ulkopuolella, maksettaisiin sille päivähoitajalle.
Osa työssäkäyvän palkkaa kuuluu kotona yhteisiä lapsia hoitavalle, ja itse asiassa mielestäni pitäisi olla laki että rahaa todella siirretään tililtä tilille niin kirkastuisi tämä koko kuvio. Jotkut eivät vaan selvästi halua ymmärtää.
Oikein mahdollistaa työssäkäynnin. Eiköhän se kuitenkin mene niin että työssäkäyvä mahdollistaa toiselle kotona olemisen että ei tarvitse töihin mennä? Millä tavalla kotona olevalle kuuluu toisen tienaavat rahat?
Eihän se kotona oleva ole tikkua laittanut ristiin niiden rahojen eteen niin ei ne sille kuulu millään tapaa vaikka kuinka naiset keksivät tekosyitä että voi vaatia miehen rahoja itselleen ilman että itse tarvitsee mennä töihin tienaamaan omia rahoja
No onhan laittanut aika hemmetin monta tikkua ristiin, jos hoitaa siellä kotona ne yhteiset lapset. Jonkun ne vaan on hoidettava eikä se vaan ole ilmaista.
Ero kuin yöllä ja päivällä kirjoitti:
Vastaus kirjoitti:
Teetkö kovaa keskittymistä vaativaa työtä ja tulevatko vanhempasi työpisteesi viereen istumaan tai seisomaan monta kertaa päivässä milloin tahansa keskustelemaan mistä tahansa? VAI se täysin eri tilanne, että istutko yksin erillisessä huoneessa, jonne ei kukaan törmäile kutsumatta?
Plus kysyvätkö he lisäksi apuasi eri asioissa mahdollisesti useita kertoja päivässä?
Minulla on ihan sama! Olen nainen. Meillä on kaksi alakouluikäistä lasta. Olen sopinut tekeväni kesän ajan 3 päivää viikossa etätöitä, ja kesäloma vasta elokuussa muistaakseni 7.8. alkaen.
Mies on ihan mahdoton. Hänellä oli viime viikolla 3 arkivapaata. Hän odotti silti, että teen ruuat koko perheelle tässä etätyön lomassa! Että keskellä päivää alan kokkailla. Yhtenä päivänä huudatti imuria vieressä ja sanoin, että minulla on nyt keskittymistä vaativa työ menossa. Siitä alkoi haukkua, että elän kuin sikolätissä ja lopuksi, että siivoa sitten itse kaikki, hän ei aio tänä kesänä enää imuriin kertaakaan koskea.
Yhtenä päivänä kun kävivät uimassa, alkoi kova huuto, että etsi uikkarit, nyt on hukassa toisen lapsen uikkarit. Itse ei viitsi etsiä vaikka oli vapaapäivällä. Ja jos en juuri sillä hetkellä ehdi, se on sitten heti peruttu koko reissu. Siis tiedän ennestään, että niin siinä käy. Pitää pompata ylös tietokoneelta sekunnissa ja rynnätä etsimään sitä mikä on hukassa.
Tässä ei suinkaan kaikki. Tänään hän on töissä ja töistä käsin laittoi viestin, että unohti kertoa toisen lapsen menosta, käy heittämässä se sinne klo 11. Minulla loppui kokous Teamsissa klo 11. Kävin äsken viemässä lapsen sinne sovittuun menoon ja pahoittelin tietysti, kun toiset siellä odotti. En minä työkokouksesta kesken lähde jonkin lapsen oman menon takia. Ja toinen juttu, että ruokatauko on puoli tuntia. Nyt syön tässä leipää ja juon kahvia, ei muuta ehdi, kun 20 minuuttia tauosta meni jo kuskatessa lasta. Tein eilisiltana ruuat lapsille valmiiksi, lämmittää vaan mikrossa.
Vastaus kirjoitti:
Kyllä häiritsee odottamattomat katkokset. Opetan lähinnä verkkoluennoilla. Tänään vasta klo 13-16 töitä. Ihan kaikki häiritsee, mikä katkaisee opetuksen. Opiskelijat tuntuvat monesti puuhailevan muutakin, joku täyttää tiskikonetta ja joku paimentaa pieniä lapsiaan kotona. Ei meillä kouluttajilla ole sellaista mahdollisuutta.
Jos joku ei ymmärrä työaikaa, niin eikö hän ihmettele, mistä sen puolison rahat sitten tulevat - tai mistä niiden pitäisi tulla, jos puoliso on yrittäjä ja tulot riippuvat tuloksista?
Vaimosi on tyhmä ja sinä olet vässykkä. Mikset vain jämäkästi tee töitäsi työaikana ja anna vaimon hoitaa lapsi.
Vaikea on vaimon tietää, koska olen töissä ja koska en, koska minulla ei ole mitään virallisia työaikoja, ja päällisin puolin minusta ei välttämättä huomaa, teenkö työjuttua siinä koneella vai jotakin muuta. Mutta jos en ole puhumassa asiakkaan tms. kanssa, niin vaimoni kyllä saattaa kysyä milloin tahansa mitä tahansa, esim. ollessaan menossa ulos tai suunnitellessaan ulosmenoa kysyy usein minulta lämpötilaa/säätä, erityisesti että onko luvassa sadetta. Minultahan on kätevä kysyä, koska istun siinä koneella, josta voi helposti tarkistaa kaikenlaista. Kyllä ne keskeytykset kokonaisuudessaan hyvin stressaavia ovat, varsinkin kun ne keskeytykset koskevat usein sitä, että voinko hoitaa tämän tai tuon asian, ja kyseinen asia vaatii usein ajattelua paljon enemmän kuin vain joku sään vilkaiseminen, josta voi jatkaa saman tien takaisin siihen, mihin oli keskittynyt, kun taas moni muu asia vaatii miettimistä ja päätöksentekoa, jonka jälkeen ei välttämättä muista mitä oli viimeksi tekemässä, jos oli useampia asioita siinä. Etätyössä on paljon hyviä puolia, mutta silti vaihtaisin heti toimistoon, jos se olisi mahdollista.
Eikö aloittajalla ole mitään tilaa, jossa hän voi työskennellä? Vaikuttaa, että hän työskentelee keittiön pöydän ääressä tai keskellä olohuonetta. Hommatkaa tilavampi asunto.