Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onpas äitiyspakkaus 2023 taas vaihteeksi pettymys

Vierailija
13.12.2022 |

https://www.kela.fi/aitiyspakkaus-2023

Edelleen tuotteita vähennetty ja vaikka sanotaan että laatu on muka parempaa, niin ihan samaa materiaalia, valmistajaa ja valmistusmaata näyttää niissä olevan kuin aiemmin.

Tuotteiden määrää on jälleen vähennetty ja verrattuna vuoden 2020 äitiyspakkaukseen tuotteita on jo 17 vähemmän. Jos sama meno jatkuu, niin vuoden 2030 äitiyspakkauksessa on sitten yksi tuote.

Ehkä pitäisi ottaa äitiysavustus rahana ja etsiä kirppareilta vaikka edellisten äitiyspakkausten tuotteita.

Kommentit (238)

Vierailija
81/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinassa valmistettu merinovillahaalari?? Onkohan villakin kiinalaista, huhhuh.

Meinaatko olevan suomalaista merinovillaa, vai?

Missä sitä kasvatetaan? Puussako?

Vierailija
82/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta sama äitiyspakkaus voisi olla jaossa vaikka kymmenen vuotta, mutta kolmessa eri värissä: vaaleanpunainen/punainen, vaaleansininen/sininen ja neutraali. Näin perheet saisi sopivan, eikä tarvitsisi märistä, että kun paketissa ei ole tarpeeksi värikkäitä vaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä edelleen on hiusharja ja kuumemittari.

Mielestäni viime vuoteen verrattuna puuttuu kuolalappu, unilelu, kirja, kondomit ja yksi body. Sen sijaan uudessa pakkauksessa bodyihin on jatkopalat.

Värien puolesta molemmat neutraaleja, paljon valkoista ja harmaata, mutta se kai on ideakin että kävisi kaikenlaisiin perheisiin?

Katsoinkin väärin, kuumemittari puuttuu, kylpyveden lämpömittari löytyy. Ensikirjakin siellä oli. Ilmeisesti puuttuu jotakin yksittäisiä vaatekappaleita eri kokoisina, sen sijaan jatkopalat? Vai onko joku jaksanut katsoa tuote kerrallaan?

Vierailija
84/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä supistunut aika paljon siitä mitä itse sai vielä vuosina 2012 ja 2015.

Vierailija
85/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kondomit on näköjään nyt jätetty pois pakkauksesta. Mun mielestä ne oli ihan hyvä muistutus, että ehkäisystä huolehtiminen täytyy taas aloittaa. Ja tietty hyvä, että kotona oli sitten tuo yksi paketti kondomeja valmiina, kun ei niitä välttämättä olisi muistanut siinä vauvakuplassa ostaa.

Kondomit nyt nimenomaan on aika turhia siinä pakkauksessa. Ensinnäkin jokaisella varmasti on jo oma lempimerkki mitä käyttää ja osa tarvitsee lateksittomia. toisekseen ehkäisystä ei tarvitse huolehtia jos ei halua, kyllähän Suomeen vauvoja mahtuu. Harvalla se seksi on muutenkaan heti synnytyksen jälkeen ajankohtaista. Itse ainakin annan oman kehoni palautua ihan rauhassa.

Vierailija
86/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ärsytä kuosit ja tuotteiden vähyys, mutta mielestäni on moraalisesti väärin, että vauvapakkaus sisältää lapsilla teetettyjä tuotteita. Halpamaiden olot tiedetään, enkä halua lapsen tekemää polyesterirättiä lapseni päälle. Mielummin ottaisin vaikka joka vuosi saman pakkauksen, jos se sisältäisi perustarpeet, jotka valmistettu suomessa. 

Vierailija
87/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kondomit on näköjään nyt jätetty pois pakkauksesta. Mun mielestä ne oli ihan hyvä muistutus, että ehkäisystä huolehtiminen täytyy taas aloittaa. Ja tietty hyvä, että kotona oli sitten tuo yksi paketti kondomeja valmiina, kun ei niitä välttämättä olisi muistanut siinä vauvakuplassa ostaa.

No jospa se mies jaksaisi raahautua sinne kondomiostoksille ihan itse. Vai onko hormonit, valvominen ja imetys sekoittaneet senkin nupin niin ettei muka muista sellaisia tarvittavan. Tsiisus.

Kaikki naiset ei ole parisuhteessa lapsen isän kanssa, niin hyvä noita on olla varmuudeksi. Ja parisuhteessa olevillekin hyvä muistutus, että ehkäisyä tarvitaan heti synnytyksestä lähtien eikä vasta joskus myöhemmin. On todella yleistä, että nainen tulee raskaaksi pian synnytyksen jälkeen, kun ehkäisystä ei ole hoksattu huolehtia.

😂 No sitkö ne hoksaa siitä huolehtia, jos pakkauksessa on kumeja? Jos et tajua voivasi tulla raskaaksi, et sä sitä ehkäisyäkään tajua hoitaa. Sit saakin tulla raskaaksi.

Minä tajuan huolehtia, mutta ei kaikki tajua. Yksi merkittävä Ab. ortti-ryhmä on naiset, jotka ovat vasta saaneet edellisen lapsen. Halvemmaksi nuo kumit tulee kuin rask.keskeytys.

Mutta ei nämä aborttiäidit niitä kortsuja tajua käyttää vaikka ne äitiyspakkauksessa tulisi.

Vierailija
88/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 3 lasta, vain yhdelle otin pakkauksen. Samat perustuotteet meni hyvin lapselta toiselle, ja vuodenaikojen mukaan hankin uusia sopivampaa kokoa. Esim. nuorimmaiseni oli pienikokoinen vauva, ja talvihaalari oli ensin aivan julmetun suuri. Ompelin itse alkuun käytettäväksi pienen "vauvanuken" kokoa. Ei olisi tullut mieleenkään valittaa äitiyspakkauksen vaatteista tai rahana saatavan avustuksen pienuudesta, hienoa, kun jotain kuitenkin saatiin.

Vierailija
89/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan ottanut pakkausta, enkä ota nytkään. Mielummin ostan sillä rahalla sellaista mistä itse tykkään, ja mitä meillä ei vielä ole. Ja aina mulle siitä on sanottu, että tottakai otat pakkauksen, ihan kun en osaisi itse asiaa pohtia.

Vierailija
90/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kyllä iloinen ettei näitä tarvi enää miettiä. Sain vauvan 2014 ja taisi joku täti neuvolassa oikein hihkua ilosta että vauvan voi sitten syntymän jälkeen pistää äitiyspakkaukseen nukkumaan! Siis laatikkoon!! Ihan itkettiin onnesta!!

Vierailija
91/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kondomit ja liukuvoide?

Näin äidin näkökulmasta molemmat oli hyödyllisiä siinä vaiheessa, kun seksielämää pystyi edes harkitsemaan. Ei tarvinnut lähteä kaupasta erikseen hakemaan kumpaakaan, kun oli jo kotona odottamassa milloin uskaltaa.

Isompia vaatekokoja ei tuossa pakkauksessa myöskään taida olla, tai sitten pieniä on niin vähän, ettei todellakaan niillä pärjää niin kuin jotkut suunnittelee pärjäävänsä.

Muuten itse tykkäisin kyllä kuoseista, kivempia kuin omassa 2020 vuoden pakkauksessa.

Vierailija
92/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ruman värinen haalari vauvalle.

Sakset oli joskus Fiskarsin oranssit.

Vierailija
93/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjahevosen suuhun ei katsota.

Joskus kyllä kannattaisi.

Mutta toki Suomessa kiitellään vielä silloinkin, kun äitiyspakkauksesta on supistettu kaikki muu paitsi haalari ja terveyssiteet.

Et siis ymmärtänyt pointtia.  Saat jotain minkä eteen et ole tehnyt yhtään mitään ja valitat.

Aika paljon nainen kyllä tekee kun saattaa uuden veronmaksajan maailmaan ja kasvattaa aikuiseksi.

Mihin ne isät aina unohtuu?

Vierailija
94/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ärsytä kuosit ja tuotteiden vähyys, mutta mielestäni on moraalisesti väärin, että vauvapakkaus sisältää lapsilla teetettyjä tuotteita. Halpamaiden olot tiedetään, enkä halua lapsen tekemää polyesterirättiä lapseni päälle. Mielummin ottaisin vaikka joka vuosi saman pakkauksen, jos se sisältäisi perustarpeet, jotka valmistettu suomessa. 

Kuinkahan moni sun itse kaupasta ostamasi riepu ja vauvanvaate on tehty Suomessa?

Vierailija
95/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös juuri joku vuosi sitten uutisoitu, että äitiyspakkauksen tuotteet vähenee juuri siksi että otetaan tilalle kalliimpaa ja laadukkaampaa ja kotimaista.

Mutta kappas vaan, ihan samaa halpamaissa tuotettua ja halpamateriaalia olevaa rättiä näyttäisi olevan kuin ennenkin.

Vierailija
96/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta äitiyspakkaus menettää vähän merkityksensä, jos siellä on kohta vain pari "laadukasta" haalaria hipstereille. Minua harmitti jo viime vuonna, että tuotteiden määrää oli vähennetty. Kyse on kuitenkin avustuksesta, ei hupituotteesta.

Kieltämättä itseäkin ihmetyttää, että mikä tuossa muka on sitä mainostettua laatua tai mikä noissa uuden pakkauksen on niin paljon maksanut.

Itseäkin harmittaa se, että noita tuotteita aina vaan vähennetään ja vähennetään, mutta mitään näkyvästi parempaa ei ole nähtävissä.

Vierailija
97/238 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös juuri joku vuosi sitten uutisoitu, että äitiyspakkauksen tuotteet vähenee juuri siksi että otetaan tilalle kalliimpaa ja laadukkaampaa ja kotimaista.

Mutta kappas vaan, ihan samaa halpamaissa tuotettua ja halpamateriaalia olevaa rättiä näyttäisi olevan kuin ennenkin.

Nyt vähenee siksi, että tuotteet kallistuvat. Pakkaus hankitaan kuitenkin entisellä rahamäärällä.

Vierailija
98/238 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjahevosen suuhun ei katsota.

Pösilö, sekin maksetaan verovaroista. Ei ole mikään "lahja".

Kyllä se on. Sen maksuun osallistuvat kaikki veroa maksavat. Nekin, jotka eivät tule lapsia saamaan. Ääliö.

Kuuluuko tuo sana "ääliö" asialliseen keskusteluun?

...ilmoitettu

Vierailija
99/238 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyyh, nyyh, ilmainen palkinto siitä, että tein saman mitä miljardit naarasnisäkkäät tällä pallolla, ei ole omaan mieleeni. Nyyh nyyh."

Vierailija
100/238 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nyyh, nyyh, ilmainen palkinto siitä, että tein saman mitä miljardit naarasnisäkkäät tällä pallolla, ei ole omaan mieleeni. Nyyh nyyh."

Naarailla on naaraitten luanto ja siihen kuuluu että ollaan välillä otillaan perse pystyssä tarjolla uroksille.