Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onpas äitiyspakkaus 2023 taas vaihteeksi pettymys

Vierailija
13.12.2022 |

https://www.kela.fi/aitiyspakkaus-2023

Edelleen tuotteita vähennetty ja vaikka sanotaan että laatu on muka parempaa, niin ihan samaa materiaalia, valmistajaa ja valmistusmaata näyttää niissä olevan kuin aiemmin.

Tuotteiden määrää on jälleen vähennetty ja verrattuna vuoden 2020 äitiyspakkaukseen tuotteita on jo 17 vähemmän. Jos sama meno jatkuu, niin vuoden 2030 äitiyspakkauksessa on sitten yksi tuote.

Ehkä pitäisi ottaa äitiysavustus rahana ja etsiä kirppareilta vaikka edellisten äitiyspakkausten tuotteita.

Kommentit (238)

Vierailija
221/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah. Minulla on omasta vuoden 1990 äitiyspakkauksesta olemassa haalari, makuupussi ja jotain vaatteita. Käytin niitä esikoisella ja ajattelin käyttää seuraavallekin vauvalle.

Mikäs siinä. Minusta se tummanlila haalari oli kauhea, onneksi sain vuoden 1991 pakkauksen omalle lapselleni.

Vierailija
222/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kiesus ap ja muut äitiyspakkauksesta valittajat! Luulen että olette niitä yhteiskunnan rahoilla eläviä mammoja jotka kuvittelevat että muiden ihmisten velvollisuus on kustantaa teidän ja lastenne elämä ja voitte ihan pokalla valittaa ja nyrpistellä syliin annetuista ILMAISISTA, uusista tuotteista. Joita olette muuten itse hakeneet, äitiypakkauksia ei lähetellä kenellekään väkisin.

Itse sain hiljattain ensimmäisen lapseni ja olin ihmeissäni ja kiitollinen kun sain jonkun ammattilaisen suunnitteleman ja hankkiman, ja yhteiskunnan kustantaman laatikon jossa on monenlaista tarpeellista lapselleni. Paketin arvo on melkoinen ja se tulee valmiina postiin, todella hieno ja tarpeellinen lahja! Mutta minä olenkin tottunut maksamaan kaiken aina itse ja tekemään sen eteen töitä. Eipä tullut mielen viereenkään että tästäkin voi joku valittaa. Jätä ilman muuta pakkaus tilaamatta, etsi ja osta kaikki tarpeellinen vauvallesi itse. Ja oikeesti, seuraavan lapsen voisit jättää tekemättä, jo heidän takiaan. Ja meidän muiden veronmaksajien.

Miksi sitten otit äitiysavustuksen?

Ei se ilmainen ole kenelläkään veronmaksajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjahevosen suuhun ei katsota.

Joskus kyllä kannattaisi.

Mutta toki Suomessa kiitellään vielä silloinkin, kun äitiyspakkauksesta on supistettu kaikki muu paitsi haalari ja terveyssiteet.

Et siis ymmärtänyt pointtia.  Saat jotain minkä eteen et ole tehnyt yhtään mitään ja valitat.

Mielestäni ja verotietojeni mukaan olen kyllä maksanut enemmän veroja kuin mitä äitiyspakkaus kustantaa.

Äitiyspakkaukset maksetaan verovaroista. Siksi niiden suhteen pitäisi olla tarkkaa, mistä ja millaisin kriteerein tuotteita hankitaan.

Tämä. Jopa tällaista velaa kiinnostaa, että jos äitiyspakkaus kerran on olemassa, se on niin hyvä kuin sillä rahalla vain saa.

Myös kotimaista pitäisi suosia.

Saat 170€ kaksi suomalaista tuotetta muovipussissa. Sekö olis kiva?

Vierailija
224/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on jo muutaman vuoden ajan äitiyspakkaukseen valtio kustantanut myös sen vauvan, siis tarvittaessa eli keinosiemennyksen lesboparille tai sinkulle.

Vierailija
225/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta ja vain ekasta otin äitiyspakkauksen. Silloin kaikki oli beigeä (vuoden 2008 tai 2009 pakkaus, en enää muista) ja ruskea-oranssia ja vihasin niitä vaatteita. Vain muutamaa käytin. Kaikki tarvikkeet säilytin ja käytin niitä seuraavallakin lapsilla ja puin heidät vaatteisiin, jotka itse olin ostanut ja joita halusin heidän käyttävän.

Vierailija
226/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta ja vain ekasta otin äitiyspakkauksen. Silloin kaikki oli beigeä (vuoden 2008 tai 2009 pakkaus, en enää muista) ja ruskea-oranssia ja vihasin niitä vaatteita. Vain muutamaa käytin. Kaikki tarvikkeet säilytin ja käytin niitä seuraavallakin lapsilla ja puin heidät vaatteisiin, jotka itse olin ostanut ja joita halusin heidän käyttävän.

Voi että se on tärkeätä, että värisävyt on oikeat.

Vierailija
227/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin onkin. Kuka värisokea noita valitsee. Ei niitä tule käytettyjä, jos inhoaa ruskea-oranssia siis pas kan väristä. Voisi lopettaa kokonaan. Olkoot köyhät ilman vaatteita.

Vierailija
228/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte kiitollisia että jonkinlaista äitiyspakkausta saa ylipäätänsä.

Ei ole muissa maissa.

Tässä maamme talousahdingossa voisi tämä aitiyspakkaus antaa korkeintaan köihille perheille, eikä automaattisesti kaikille.

Vierailija
229/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä näitä äp vaatteiden väreistä valittavia.. Kai tajuatte, että ei niissä voi millään miellyttää kaikkia? Yksi tykkää vaaleasta, yksi tummista, yksi pastellisävyistä, yksi neutraalista..

Vierailija
230/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan ymmärrä tota valitusta. Miettikää mitä saatte lapsellenne. Olkaa tyytyväisiä ja jos ei kelpaa ottakaa rahana. Asiat voisi olla vielä huonommin. Pitäisi varmaan pistää vuodeksi pois tuo. Tai lopettaa ihan kokonaan. 

Vierailija
231/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että laatu on nykypäivänä sen parempaa kuin ennen, vaikka sitä mainostetaankin. Äitini toi minulle vasta itselläni käytössä olleita bodyja äitiyspakkauksesta yli 30 vuoden takaa. Priimaa ovat edelleen ja Suomessa tehtyjä. Kyseisen pakkauksen kynsisaksetkin vielä käytössä ja hyvässä terässä.

Vierailija
232/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas vaihteeeksi, monenako vuonna olet hankkinut pakkauksen?

Vierailija
233/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas vaihteeeksi, monenako vuonna olet hankkinut pakkauksen?

Minä olen kahtena vuonna, nyt kolmatta kertaa. Onneksi ehtii tulla 2022 pakkaus.

Vierailija
234/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin onkin. Kuka värisokea noita valitsee. Ei niitä tule käytettyjä, jos inhoaa ruskea-oranssia siis pas kan väristä. Voisi lopettaa kokonaan. Olkoot köyhät ilman vaatteita.

Totta. Hommatkaa trendivaatteet vauvallenne itse. Vauva itsehän ei välitä trendeistä, kunhan on lämmintä ja mukavaa.

Nykyäänhän lasten vaunut ja rattaat on mustia tai harmaita, voitais sävyttää äitiyspakkauksetkin samaan trendiin.

Ennen osattiin käyttää värejäkin, joista jo vauvat nauttivat.

Vierailija
235/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi puuvillapaitaa ja myssy äitiyspakkauksesta vuodelta 1949. Anoppi antoi ne aikoinaan v. -73 syntyneelle vauvalleni. Ovat vieläkin ihan käyttökuntoisia, mutta en raaski enää muuta kuin säilyttää muistona. Niissä on kauluksessa ja hihansuissa kauniit röyhelöt ja myssyssäkin vielä kunnon nauhat.

Ne on siis siitä pakkauksesta,jonka anoppi sai, kun mieheni syntyi.

On muitakin miehen vanhoja vauvanvaatteita , anopin neuloma villahaalari ja teddyturkiksesta tekemänsä lakki.

Anoppi oli 16-vuotias kun sai lapsen, on ollut taitava käsistään.

Olkaa kiitollisia hyvät ihmiset, että edes saatte sen pakkauksen. Ei se mikään itsestäänselvyys ole, jos siihen kovasti tyytymättömiä ollaan, niin aina sen jakaminen voidaan lopettaakin. Se on suomalaisten äitien etuoikeus, missään muualla sellaista ei tunneta.

Ainakin pitää valittaa, ilmaisestakin edusta. Lahjoittakaa ukranalaisille, varmasti ovat kiitollisia.

Vierailija
236/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvauksetta saat kasan vauvan vaatteita ja hoitotarvikkeita ja iniset. Olisit tyytyväinen. Tämäkin valittajan suhtautuminen osoittaa, että Suomessa asiat ovat edelleen liian hyvin ja/tai nuoret äidit ovat kiittämättömiä.

Olisitko sinä kiitollinen, jos sinulle kerrotaan että saat kasan itsellesi tarpeellisia tavaroita ja sitten suurin osa niistä onkin käyttökelvottomia? Tai kaverisi olisivat aiemmin saaneet ison kasan, ja sinun vuorosi tulee niin saat puolet vähemmän. Jepjep.

Lainaamasi kommentin kirjoittajana vastaan, että olisin. En vertaile toisten saamia enkä vajoa kateuteen. Kaikki saamani neljä pakkausta vuosien varrella olen ottanut kiitollisuudella vastaan eikä kertaakaan niissä ole ollut käyttökelvotonta tavaraa. Vaikea uskoa että yhtäkkiä ammattilaiset olisivat lisänneet siihen mainitsemiesi kaltaisia tuotteita. Ehkä kannattaisi kasvaa aikuiseksi.

Vierailija
237/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pakkauksesta vähenee tavaraa kun hinnat kallistuu. Sen rahasumman on tarkoitus about olla sama kuin ton pakkauksen tavaroiden arvo. Pakkauksen tavarat kuitenkin ylittävät summan reippaasti. Sä voit hankkia kirpparilta vauvallesi tavaraa, suurin osa ei halua näin tehdä. Kaksi lasta olen saanut ja molemmille otin pakkauksen. Ihan loistavia olivat molemmat eikä tarvinnut viettää aikaa kaupoissa pyörien ja vaatteita etsien viimeisillään raskaana.

Teillä on erikoinen vauva ja vauva-arki ollut jos pakkauksen tarvikkeilla pärjää ja muua ei tarvi. Meidän vauvoille on äippäpakkauksen vaatteet olleet isoja alkuun eikä niillä määrillä olisi mitenkään pärjännyt.  Hankinnat aloitin jo heti plussattuana sillä tiesin ettei viimesillään kukaan jaksakaan mitään tehdä. Tosin viimesillään tein nettiostoksia jotka mies haki postista. 

Teillähän se erikoinen vauva on ollut, jos 90% sopivat tuotteet ei teille ole sopineet. Sä puhut nyt shoppailuaddiktiosta, et normaalista vauvan tarvikkeiden tarpeista. Pakkauksella pääsee tosi pitkälle jos ei halua hankkia liikaa tavaraa.

No ihan sama ongelma on ollut minulla, tämän vuoden pakkauksessa oli alkuun yksi ainut sopiva body, muut aivan liian isoja. Vauva on nyt melkein 3kk ja nukutan päiväunille vaunuissa, äitiyspakkauksessa oli kyllä mainio haalari, mutta ei näillä keleillä vauva pärjää pelkällä bodyllä, housuilla ja haalarilla. Välissä pitää olla villapaitaa ja toiset housut tai jokin villahaalari. Joten vaikka tämän vuoden pakkaus olikin kätevä ja hyvä, niin ei sillä pelkästään pärjää sitten millään.

Me ollaan onneksi saatu läheisiltä ja kavereilta vaatteita ilmaiseksi, ihan muutamia ostin alesta ja kirppareilta vauvahuuruissani.

Kietaisubodeja olisin kieltämättä kaivannut enemmän kuin yhden kappaleen verran. Ovat paljon mukavampia puettavia kuin pään yli vedettävät.

Vierailija
238/238 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvauksetta saat kasan vauvan vaatteita ja hoitotarvikkeita ja iniset. Olisit tyytyväinen. Tämäkin valittajan suhtautuminen osoittaa, että Suomessa asiat ovat edelleen liian hyvin ja/tai nuoret äidit ovat kiittämättömiä.

Olisitko sinä kiitollinen, jos sinulle kerrotaan että saat kasan itsellesi tarpeellisia tavaroita ja sitten suurin osa niistä onkin käyttökelvottomia? Tai kaverisi olisivat aiemmin saaneet ison kasan, ja sinun vuorosi tulee niin saat puolet vähemmän. Jepjep.

Lainaamasi kommentin kirjoittajana vastaan, että olisin. En vertaile toisten saamia enkä vajoa kateuteen. Kaikki saamani neljä pakkausta vuosien varrella olen ottanut kiitollisuudella vastaan eikä kertaakaan niissä ole ollut käyttökelvotonta tavaraa. Vaikea uskoa että yhtäkkiä ammattilaiset olisivat lisänneet siihen mainitsemiesi kaltaisia tuotteita. Ehkä kannattaisi kasvaa aikuiseksi.

Eli sinulle olisi ihan ok, että aiemmin jaetaan hyviä pakkauksia jollaisen esimerkiksi minä saan, mutta sinulle jaetaan pakkaus, mikä sisältää vain puolet tuotemäärästä ja ne vähätkin ovat melkein kaikki inhokkivärejäsi?

Samoin sinulle on varmaan ok, että koulussa osa lapsista saa kaikki oppikirjat työkirjoineen ikiomiksi, mutta osa lapsista saa pelkät vihot?