Kuinka paljon tulee harrastaa liikuntaa noin suunnilleen, jos haluaa olla hoikka ja hyväkroppainen
Siinä neljän kympin tienoilla? Jos ruuan puolesta painoindeksi pysyy 22 paikkeilla, niin paljonko täytyy edes suunnilleen liikkua tuon ikäisenä näyttääkseen urheilulliselta? Ei bikini fitness vaan sellainen, että ei tursua bikineissä.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran että input (suusta sisään) on hieman pienempi kuin output (liikunnan kulutus).
Tuolla menetelmällä ei ainakaan lihaksia saavuta. Ja lihakset ovat yleensä juuri se, mikä antaa hoikalle urheilullisen vaikutelman. Ja se on tässä se, mitä ap aloitteen perusteella tavoittelee.
No miten sinä niitä lihaksia kasvatat jos et liikunnalla? :D
Missä tuossa sanottiin mitään liikunnasta? Tai sellaista, että sillä ei kasvateta lihasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoikkuus on ensisijaisesti kiinni ruokavaliosta. Liikunnalla on hyvin pieni rooli painonhallinnassa.
Hoikkuus on ihan eri asia kuin urheilullisuus ja hyväkroppaisuus.
Hyväkroppaisuus on makuasia. Yksi tykkää yhdestä toinen toisesta jne.
Sivuutit sitten täysin tuon urheilullisuuden.... hohhoijaa.
Urheilullisuuskin on pitkälti makuasia. Yhdelle riittää, että käyttää urheiluvaatteita, toiselle kelpaa vain ammattiurheilijan kuntotaso jne. jne.
Joo, kiitos. Kävi jo selväksi, että tämä on täysin vieras aihe sinulle.
Ei suinkaan. Minuakin on kutsuttu monesti urheilulliseksi, vaikka en käytännössä lainkaan urheile. Kyse on tyylistä, ei siitä paljonko on lihasmassaa. Sitähän kertyy eri lajeissa hyvin eri tavalla ja silti kaikki nämä eri lajit ovat urheilua.
Urheilullinen tyyli on aivan eri asia kuin urheilullinen vartalo. Nyt valoja päälle siellä.
No shit Sherlock! :D Mutta ap:n tavoitehan oli vain NÄYTTÄÄ urheilulliselta. Valoja päälle ihan itsellesi vaan.
bikineissä! Näytä minulle bikinit, jotka tekevät ihmisestä urheilullisen näköinen. Odotan....
Mitä oikein sekoilet? Eikö urheilullisen näköinen ihminen ole urheilullisen näköinen ihan kaikissa vaatteissa tai vaikka alastikin? Mistä kumpuaa harhasi, että ei voisi näyttää bikineissä urheilulliselta, jos muuten näyttää?
Luitko tuon toisen juttuja ollenkaan? Jos ihminen näyttää urheilulliselta VAIN VAATTEIDEN vuoksi, niin ei kai se siltä näytä ilman vaatteita. Ei se ole mitään harhaan vaan ihan totisinta totta.
Sä puhut tuossa nyt kuin keisari uusista vaatteistaan.
Vierailija kirjoitti:
Neljäkymppisenä ei enää riitä, että käyt kävelyllä.
Tuossa iässä jos tahdot olla timmi ja hyväkroppainen, niin tarvii vähintään 4 kertaa salilla lihastreeniä harjoittelemassa ja oikeanlainen ruokavalio.
Pätee kyllä kaiken ikäisiin mutta geenit tietty auttaa.
Riippuu varmaan ihmisestä, kaikilla vähän eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä jos tahdot olla timmi ja hyväkroppainen, niin tarvii vähintään 4 kertaa salilla lihastreeniä harjoittelemassa ja oikeanlainen ruokavalio.
Höpöhöpö nyt taas. Kukaan ihminen ei TARVITSE salitreeniä. Lihaskuntoa voi harjoittaa muutenkin ja pari kertaa viikossa riittää hyvin sitä lajia missä tahansa iässä, jos tavoitteena on vain hoikkana pysyminen. Olennaisinta on katsoa, mitä laittaa suuhunsa.
Mutta kun! Ap:n tavoitteena ei ollut se vain hoikkana pysyminen. Eikö täällä jotkut osaa todellakaan lukea?
No ei sitä kuntosalia urheilullisuuteenkaan tarvita :D Urheilla voi ihan ilman kuntosalejakin.
Pointti kommentissani oli se, että et edes tajunnut, mikä se ap:n tavoite on.
Oikein hyvin tajusin. Sinä sen sijaan et tajunnut, mitä minä kommentoin. No minä autan: Kommentoin vain tuolle, joka väitti, että timmiyteen tarvitaan kuntosalia 4 kertaa viikossa. Niinhän ei ole, vaan sekä hoikka, timmi, hyväkroppainen että urheilullinen voi olla käymättä kertaakaan elämänsä aikana kuntosalilla.
Oiko tarpeeksi ratakiskoa?
Kyllä tasapainoiset lihakset hankitaan kuntosalilla. Ihan turha väittää muuta. Kaikki urheilijat käyvät nostelemassa painoja
En ole käynyt salilla kolmeen vuoteen ja harrastan liikuntaa joka ikinen jumalan päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran että input (suusta sisään) on hieman pienempi kuin output (liikunnan kulutus).
Tuolla menetelmällä ei ainakaan lihaksia saavuta. Ja lihakset ovat yleensä juuri se, mikä antaa hoikalle urheilullisen vaikutelman. Ja se on tässä se, mitä ap aloitteen perusteella tavoittelee.
No miten sinä niitä lihaksia kasvatat jos et liikunnalla? :D
Millä sinä niitä lihaksia kasvatat, jos et anna niille ravintoa kasvaakseen? :DD
Missä kohtaa sanoin, että en anna? Niinpä, en missään.
Siinä kohin, kun sanoit sanoit, että pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa.
Nää on ihan perusasioita.
Jos lihaksia haluaa kasvattaa (anabolia), niin silloin kyllä pitää syödä enemmän kuin kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö nyt taas. Kukaan ihminen ei TARVITSE salitreeniä. Lihaskuntoa voi harjoittaa muutenkin ja pari kertaa viikossa riittää hyvin sitä lajia missä tahansa iässä, jos tavoitteena on vain hoikkana pysyminen. Olennaisinta on katsoa, mitä laittaa suuhunsa.
Mutta kun! Ap:n tavoitteena ei ollut se vain hoikkana pysyminen. Eikö täällä jotkut osaa todellakaan lukea?
No ei sitä kuntosalia urheilullisuuteenkaan tarvita :D Urheilla voi ihan ilman kuntosalejakin.
Pointti kommentissani oli se, että et edes tajunnut, mikä se ap:n tavoite on.
Oikein hyvin tajusin. Sinä sen sijaan et tajunnut, mitä minä kommentoin. No minä autan: Kommentoin vain tuolle, joka väitti, että timmiyteen tarvitaan kuntosalia 4 kertaa viikossa. Niinhän ei ole, vaan sekä hoikka, timmi, hyväkroppainen että urheilullinen voi olla käymättä kertaakaan elämänsä aikana kuntosalilla.
Oiko tarpeeksi ratakiskoa?
Kyllä tasapainoiset lihakset hankitaan kuntosalilla. Ihan turha väittää muuta. Kaikki urheilijat käyvät nostelemassa painoja
Salilla hankitaan myös nimenomaan niitä epätasapainoisia lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä urheilen noin tunnin päivässä 5-6 kertaa viikossa.
Tein myös noin kunnes paloin loppuun ja vartalooni jäi krooninen stressitila.
Niin ne huippu-urheilijat treenaa kaksi kertaa päivässä vuosia ilman ylirasitustilaa. Ne nimittäin käyttää järkeä treeneissä. 5-6 tuntia viikossa on niin vähän että pitää tehdä asioita todella väärin että menee stressitilaan. Esim ei syö
Joo, mä sentään vedin parit treenit päivässä ja vähintään 16 tuntia viikossa että sain kehoni juntturaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen 183 cm pitkä, paino 54 kg. En harrasta säännöllisesti mitään liikuntaa ja salilla en ole käynyt sitten lukion enkä silloinkaan tehnyt siellä mitään.
Etkä myöskään näytä hyväkroppaiselta tai varsinkaan urheilulliselta. Oliko sulla olevinaan jokin pointtikin tuossa kommentissa?
Olen 46 vuotta ja hoikka, vatsalihakset erottuu selvästi vaikkei sixpackiä olekaan.
Juoksen n. 40 minsaa 3 kertaa viikossa, teen pari krt viikossa vartin pilates-session ja kävelen joka päivä 40 -80 minsaa. Siis ihan joka päivä. Askelia tulee applewatchin mukaan päivässä n. 14 000 tuhatta.
Syön pääsääntöisesti kasvisvoittoisesti, mutta myös herkkuja. Täysjyväpastaa, lihaa pari krt kuussa. Olen 170 cm pitkä ja paino siellä 60 kg hujakoilla. Varsinkin jalat ovat kiinteät. Kun olen koneella nousen puolentoista tunnin välein ja teen muutaman minuutin taukojumpan, että saan veren kiertämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoikkuus ei tarkoita samaa, kuin timmissä kunnossa.
Hoikkana voi olla ns. hoikkaläski, eli paikat roikkuu vaikka on "hoikka".
Timmiin kuntoon pääseminen tarvitsee kunnollista lihastreeniä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 46 vuotta ja hoikka, vatsalihakset erottuu selvästi vaikkei sixpackiä olekaan.
Juoksen n. 40 minsaa 3 kertaa viikossa, teen pari krt viikossa vartin pilates-session ja kävelen joka päivä 40 -80 minsaa. Siis ihan joka päivä. Askelia tulee applewatchin mukaan päivässä n. 14 000 tuhatta.
Syön pääsääntöisesti kasvisvoittoisesti, mutta myös herkkuja. Täysjyväpastaa, lihaa pari krt kuussa. Olen 170 cm pitkä ja paino siellä 60 kg hujakoilla. Varsinkin jalat ovat kiinteät. Kun olen koneella nousen puolentoista tunnin välein ja teen muutaman minuutin taukojumpan, että saan veren kiertämään.
Alakroppa sulla varmaan onkin timmi, mutta yläkroppa on jäänyt aivan heitteille. Ei sitä vajausta pilates korvaa. Selkälihakset tarvitsisivat myös oman osansa.
Ennemmin kannattaa harjoitella ja urheilla tasapuolisesti koko kehoa.
Vierailija kirjoitti:
Koneella työskennellessä tulisi nousta ylös puolen tunnin välein. Tai mieluiten työskennellä ihan seisten suurin osa ajasta.
Ohis
Lihaskuntoharjoittelu on tehokkain tapa muokata kroppaa. 4 salireeniä + aerobinen treeni viikkoon riittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko myöntää, että koska olen joskus ollut hyvässä kunnossa, niin perusolemus pysyy kohtalaisena hyvin vähällä ja satunnaisella liikunnalla. Ei kehity, mutta rapistuu hitaasti ja takapakit tulee pienellä liikunnalla takaisin, kun lihassolujen tumat ovat edelleen olemassa.
Kävelen koirien kanssa ja joskus nostan vähän kuntopisteen pöllejä, satunnaisesti teen kotona huvikseni jotain kehonpainotreenejä, muutaman kerran vuodessa vedän leukoja. Viimeksi sain treenit kun kaivoin auton esiin ja kolasin puoli tuntia ja toisena päivänä kun kahlasin koirien kanssa umpihangessa. Pitäisi käydä kiipeämässä tällä viikolla, edellisestä kerrasta on useampi viikko. Kun liikunta on satunnaista, niin lihakset tulee helposti kipeäksi ja tulokset on onnettomia ja kunto huono, mutta ulkoisesti näytän vielä ihan siistiltä nelikymppiseltä. Ruokailuista pidän huolta ja seuraan painoa, koska en viihdy pyöreänä, enkä kyllä laihanakaan. Teen muutoksia tarvittaessa heti.
Jotenkin olen väsähtänyt, ja se saattaa johtua huonosta nukkumisesta. Treenaamattomuus aiheuttaa minulle vetelää oloa ja huonoa itsetuntoa, kun lihakset on tyhjät. Minulla on mukavampi olla, kun näytän ja tunnun rotevalta, enkä vain lenkkeilijältä. Pystyn tekemään itselleni treeniohjelmat ja minulla on yksi huone jumppailua varten, mutta makaan silti sohvalla. Ulkoisesti näytän liikunnallisemmalta kuin mitä oikeasti olen.
Jos ei ole lihasmassaa alkaa iho roikkumaan neljänkympin jälkeen. Sen takia on pakko tehdä raskaita lihasliikkeitä. Näin ainakin minulla
Treenatessa lihakset sitovat nestettä. Jos lihakset ovat tyhjät vaikka vain parin viikon treenitauon jälkeen, niin olemus heti muuttuu - vaikka lihakset eivät kokonaan katoaisi vuosienkaan myötä, jos vain jotain ylläpitoa tekee. Minä kun en treenaa, niin sillon harvoin kun jotain teen, paino heti nousee ja peilikuva muuttuu urheilullisemmaksi juuri siksi kun lihakset keräävät nestettä eli pyöristyvät. Eivät ne päivässä alusta kehity eivätkä sinänsä vaadi mitään erityisen raskasta tekemistä tullakseen näkyviin. Treenaamattomana pysyy perus lenkkeilijän näköisenä, mutta varmasti iho on löysemmällä. Sitä nyt ei toki vaatteet päällä huomaa.
Oma perusta on nuoruuden ryhmäliikunnanohjaajahommista ja kolmekymppisenä painonnostosta eli voimailusta. Raudalla on helppo rakentaa progressio, mutta ylläpito ei ole niin justiinsa. Voimantuoton lainalaisuudet eivät piittaa siitä, onko ponnistelu pistoolikyykky kehonpainolla vai levypainojen nostaminen. Tietysti pikku hiljaa lihakset surkastuu, mutta jos kerran on ollut hyvässä kunnossa, niin ulkonäköetua saa vielä vuosienkin päästä ja tietysti lihasmuisti siivittää kehitystä jos alkaa taas oikeasti treenata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko myöntää, että koska olen joskus ollut hyvässä kunnossa, niin perusolemus pysyy kohtalaisena hyvin vähällä ja satunnaisella liikunnalla. Ei kehity, mutta rapistuu hitaasti ja takapakit tulee pienellä liikunnalla takaisin, kun lihassolujen tumat ovat edelleen olemassa.
Kävelen koirien kanssa ja joskus nostan vähän kuntopisteen pöllejä, satunnaisesti teen kotona huvikseni jotain kehonpainotreenejä, muutaman kerran vuodessa vedän leukoja. Viimeksi sain treenit kun kaivoin auton esiin ja kolasin puoli tuntia ja toisena päivänä kun kahlasin koirien kanssa umpihangessa. Pitäisi käydä kiipeämässä tällä viikolla, edellisestä kerrasta on useampi viikko. Kun liikunta on satunnaista, niin lihakset tulee helposti kipeäksi ja tulokset on onnettomia ja kunto huono, mutta ulkoisesti näytän vielä ihan siistiltä nelikymppiseltä. Ruokailuista pidän huolta ja seuraan painoa, koska en viihdy pyöreänä, enkä kyllä laihanakaan. Teen muutoksia tarvittaessa heti.
Jotenkin olen väsähtänyt, ja se saattaa johtua huonosta nukkumisesta. Treenaamattomuus aiheuttaa minulle vetelää oloa ja huonoa itsetuntoa, kun lihakset on tyhjät. Minulla on mukavampi olla, kun näytän ja tunnun rotevalta, enkä vain lenkkeilijältä. Pystyn tekemään itselleni treeniohjelmat ja minulla on yksi huone jumppailua varten, mutta makaan silti sohvalla. Ulkoisesti näytän liikunnallisemmalta kuin mitä oikeasti olen.
Jos ei ole lihasmassaa alkaa iho roikkumaan neljänkympin jälkeen. Sen takia on pakko tehdä raskaita lihasliikkeitä. Näin ainakin minulla
Treenatessa lihakset sitovat nestettä. Jos lihakset ovat tyhjät vaikka vain parin viikon treenitauon jälkeen, niin olemus heti muuttuu - vaikka lihakset eivät kokonaan katoaisi vuosienkaan myötä, jos vain jotain ylläpitoa tekee. Minä kun en treenaa, niin sillon harvoin kun jotain teen, paino heti nousee ja peilikuva muuttuu urheilullisemmaksi juuri siksi kun lihakset keräävät nestettä eli pyöristyvät. Eivät ne päivässä alusta kehity eivätkä sinänsä vaadi mitään erityisen raskasta tekemistä tullakseen näkyviin. Treenaamattomana pysyy perus lenkkeilijän näköisenä, mutta varmasti iho on löysemmällä. Sitä nyt ei toki vaatteet päällä huomaa.
Oma perusta on nuoruuden ryhmäliikunnanohjaajahommista ja kolmekymppisenä painonnostosta eli voimailusta. Raudalla on helppo rakentaa progressio, mutta ylläpito ei ole niin justiinsa. Voimantuoton lainalaisuudet eivät piittaa siitä, onko ponnistelu pistoolikyykky kehonpainolla vai levypainojen nostaminen. Tietysti pikku hiljaa lihakset surkastuu, mutta jos kerran on ollut hyvässä kunnossa, niin ulkonäköetua saa vielä vuosienkin päästä ja tietysti lihasmuisti siivittää kehitystä jos alkaa taas oikeasti treenata.
Se nesteen kerääntyminen ja sitä kautta urheilulliselta näyttäminen on vain hyvin lyhyt aikainen "tulos ". Eikä sellaisella satunnaisella voimailulla saa terveydellistäkään etua juuri mitään. Merkittävämpää olisi lihasharjoittelun säännöllisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nesteen kerääntyminen ja sitä kautta urheilulliselta näyttäminen on vain hyvin lyhyt aikainen "tulos ". Eikä sellaisella satunnaisella voimailulla saa terveydellistäkään etua juuri mitään. Merkittävämpää olisi lihasharjoittelun säännöllisyys.
Se on samalla tavalla lyhytaikainen tilanne jos treenaa aktiivisesti ja pitää tauon, niin sitä kuvittelee, että lihakset häviää, vaikka ei ne mihinkään ole hävinneet. En todellakaan väitä, että olisin yhtä hyvässä kunnossa kuin urheillessa (olen vain siinä kunnossa että arkilenkkeilyt metsässä sujuu ja esim. jaksan vetää 10 leukaa perusvoimalla ja hermotuksella vs. lähemmäs 20 ennen), mutta kyse oli siitä että voi edelleen _näyttää_ liikunnalliselta, koska ylläpito tai pikemminkin rapistumisen hidastuminen ei vaadi läheskään samaa kuin oikeasti urheiliijana kehittyminen vaatisi. Tarkotus oli sanoa, että hankkiudu hyvään kuntoon, sillä se kantaa pidemmälle kuin luulisi, eikä väittää, että turha kenenkään treenata. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on samalla tavalla lyhytaikainen tilanne jos treenaa aktiivisesti ja pitää tauon, niin sitä kuvittelee, että lihakset häviää, vaikka ei ne mihinkään ole hävinneet. En todellakaan väitä, että olisin yhtä hyvässä kunnossa kuin urheillessa (olen vain siinä kunnossa että arkilenkkeilyt metsässä sujuu ja esim. jaksan vetää 10 leukaa perusvoimalla ja hermotuksella vs. lähemmäs 20 ennen), mutta kyse oli siitä että voi edelleen _näyttää_ liikunnalliselta, koska ylläpito tai pikemminkin rapistumisen hidastuminen ei vaadi läheskään samaa kuin oikeasti urheiliijana kehittyminen vaatisi. Tarkotus oli sanoa, että hankkiudu hyvään kuntoon, sillä se kantaa pidemmälle kuin luulisi, eikä väittää, että turha kenenkään treenata. :)
Siinä mielessä häviää kyllä, että lihasmassa vähenee, jos pitää taukoa treenaamisesta. Oleellista tietysti se, miten pitkä tauko on.
Mutta tottakai kaikki liikkuminen on parempaa kuin se, että ei liiku ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoikkuus on ensisijaisesti kiinni ruokavaliosta. Liikunnalla on hyvin pieni rooli painonhallinnassa.
Hoikkuus on ihan eri asia kuin urheilullisuus ja hyväkroppaisuus.
Hyväkroppaisuus on makuasia. Yksi tykkää yhdestä toinen toisesta jne.
No niin tykkää, joku tykkää laihemmasta ja toinen pyöreämmästä. Siitä ei ollut kyse, vaan haluttiin tietää, miten paljon pitäisi liikkua, että näyttää urheilulliselta. Siihen ei pelkästään syöminen auta.
Kike Elomaa on 67 v. ja on urheilullisen näköinen. Ei siinäkään iässä ole siis mahdotonta kunhan näkee vaivaa.