Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älypuhelimesta luopuminen - onko kukaan muu miettinyt samaa?

Vierailija
12.12.2022 |

Itse olen jo pidemmän aikaa ollut kyllästynyt siihen, miten minustakin on tullut älypuhelimen orja ja miten se syö aikaa, keskittymiskykyä ja energiaa. Sitten aina tulee mieleen syitä, miksi en voi luopua älypuhelimesta, kun sillä on niin kätevää hoitaa kuitenkin sitä, tätä ja tuota. Olen kyllä pitänyt ajoittain digipaastoja ja asettanut aikarajoja, mutta silti on niin helppo lipsua vanhoihin tapoihin ja olen jotenkin kyllästynyt siihen, miten riippuvaiseksi olemme ihan yhteiskuntanta tulleet tuosta laitteesta.

Onko kokemuksia? Läppärin kyllä pidän, en aio kokonaan netistä luopua.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joooooo!!!!! Kaipaan jopa lankapuhelimen ja kirjeiden aikaa, vaikka olen milleniaali. Inhoan tätä, kun koko ajan pitää olla tavoitettavissa ja kaikenmaailman äppsit sitä, äppsit tätä, blaa blaa blaa!!!! EI!!!

Vierailija
2/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä, kuuletko!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käynyt mielessä useinkin. Hirveä aikasyöppöhän se on. Itselleni ainoa syy pitää älypuhelinta on läheisten kanssa kommunikointi, joka hoituu käytännössä kokonaan Whatsapin kautta. Laitetaan siellä tosi paljon viestejä ja ilman älypuhelinta jäisin siitä kaikesta ulkopuoliseksi. Voi soittaa ja laittaa tekstaria tietenkin, muttei se ole sama asia kuin heittää läppää porukalla WA:ssa kuin oltaisiin samassa paikassa, vaikka oltaisiin kaikki eri osoitteissa. 

Meillä on välimatkaakin sen verran, ettei kovin usein nähdä ja olisin kyllä todella yksinäinen ilman tuota mahdollisuutta. 

Tavallaan olisi hyvä, jos  sovelluksien asentaminen puhelimelle olisi maksullista. En tarkoita mitään toistuvaa kkmaksua, vaan sellaista reiluhkoa kertasuoritusta, joka saisi edes harkitsemaan kahdesti, tarvitseeko puhelimella välttämättä olla muita kuin viestinsovellukset ym. oikeasti tärkeä. Minulla ei sen jälkeen olisi mitään muita kuin WA ja navigaattori ja puhelimella vietetty aika tippuisi kymmenesosaan nykyisestä, vähintään.

Vierailija
4/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä parempi ehdotus luovu tietokoneista ja käytä vain mobiililaitteita.

Mobiililaitteet kuluttavat 10x vähemmän sähköä kuin kannettavat, 100x vähemmän kuin pöytätietokoneet.

Mobiililaitteila toimii kaikki. On verkkopankit. Kirjapalvelut. Spotifyt. Whatsappit. Email. Microsoft Office, laskin, kalenteri, maps jne...

Vierailija
5/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä miettinyt, kyllähän sitä jäisi paljon enemmän aikaa muulle, kun irrottautuisi puhelimesta ja kävisi vaikka muutaman kerran päivässä läppärillä hoitamassa pakolliset asiat. Toisaalta elämä kyllä hankaloituisi monen asian suhteen, kun niin moni asia alkaa olla mobiilina.

Vierailija
6/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei omaa älypuhelinta edes ole ja tähän asti ainakin olen pärjännyt hyvin ilmankin. Tiedän, että roikkuisin liikaa selailemassa nettiä, läppäriä on hankalampi hinata mukanaan.

Vierailija
7/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettiny. Puhelin vaan sattuu olemaan mun ainut digilaite, että en usko siittä luopumisen olevan mahdollista. Laskut täytyy maksaa jne. Vähän harmittaa mihin suuntaan tätä yhteiskuntaa viedään ja kaikkea halutaan digitalisoida...

Vierailija
8/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mobiililaitteet kuluttavat 10x vähemmän sähköä kuin kannettavat, 100x vähemmän kuin pöytätietokoneet.

Mobiililaitteila toimii kaikki. On verkkopankit. Kirjapalvelut. Spotifyt. Whatsappit. Email. Microsoft Office, laskin, kalenteri, maps jne...

Niin no. Muualla maailmassa ollaan jo luopumassa sähköpostista kokonaan ja täällä entistä tiukemmin rakennetaan juurikin sen varaan. Yllätyyys....

Vierailija
9/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skaffade själv en telefon som har frontskärm, separat inneskärm samt ett läge där telefonen fungerar som dator med extern monitor, tangentbord och mus. Det är väldigt behändigt med allt i ett.

Då man kör bil sköter telefonen navigeringen med den bästa appen för ändamålet, samtidigt som man spelar musik via stream. På kontoret kan man använda telefonen i stället för datorn och vid möten kan man skriva sina anteckningar rakt på telefonens skärm med en penna.

Har ingen tanke till att återgå till någon gammal knapptelefon.

Vierailija
10/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin. Olen monesti miettinyt. Inhottaa kuinka paljon aikaa tähän kuluu, eikä tunnu olevan mitään itsekuria. Ajattelin, että somesta lähteminen auttaisi ja hetken näin olikin, mutta tilalle tuli vain muuta plärättävää.

Ironista, että asioiden hoito on nopeampaa älyaikana, mutta samaan aikaan elämä tuntuu hektisemmältä.

Vierailija
11/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no. Muualla maailmassa ollaan jo luopumassa sähköpostista kokonaan ja täällä entistä tiukemmin rakennetaan juurikin sen varaan. Yllätyyys....

Sähköposti on niitä harvoja palveluntoimittajasta riippumattomia viestintätapoja. Vai saatko lähetettyä Whatsapilla viestiä Telegrammiin tai FB messengeristä Applen Messagesiin?

Vierailija
12/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on jo käynyt kuten päihteiden kanssa. Kun ollaan koukussa, se ei enää olekaan kivaa, mutta irtikään ei enää pääse. Tämä on tapahtunut laajasti väestössä. Todella moni haluaisi oikeasti eroon turhasta älylaitteiden käytöstä, mutta ei pysty irroittautumaan.

Vierailija
13/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kaipaa aikaa, kun edes hätätilanteessa ei saanut ketään kiinni. Jos et päässyt sovittuun tapaamiseen, kaveri saattoi joutua odottamaan turhaan pitkiä aikoja jossain ulkona. Kun poikakaveri lupasi soittaa, piti siinä lankapuhelimen vieressä kököttää kaunis kesäviikonloppu, kun ulos ei voinut lähteä. Laskujen maksua varten piti ehtiä pankkiin ajoissa ja pyytää aina esimieheltä lupa lähteä ennen työajan loppua. Jos jotain tarvitsi, piti lähteä kiertämään kaupat läpi. Kyllä tämä nykyaika on mukavaa. Digiähkyn kanssa on sama kuin ruuan, sitä voi ihan itse rajoittaa.

Vierailija
14/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ajankäyttö parantunut sellasella kompromissilla että älyluuri kyllä on, mutta ei sometilejä eikä juuri ylimääräisiä sovelluksiakaan. Eli käytännössä vain soitan ja laitan tekstareita, katson sään ja hoidan pakolliset pankki ym asiat, mutta on se niin pirun paljon vähemmän kun monella kaverilla keillä on jatkuvasti piipittäviä WA- ryhmiä joka lähtöön, mulla ei onneksi edes työ sellaista vaadi.

Vierailija
15/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen luopumista mut mites kamera.?

Vierailija
16/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Hyötyä töiden tekemisessä. Säästää rahat, kun voi lukea uutiset netistä tilaamatta sanomalehtiä ym ym.

Vierailija
17/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen hajosi, viikon päästä oli vieroitusoireet sitä luokkaa, että ostin uuden. Tosin paljon halvemman, ei uusi malli. Vain 300,- . Ihme, että tämä on käytössä yhtä hyvä.

Vierailija
18/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole. Hyötyä töiden tekemisessä. Säästää rahat, kun voi lukea uutiset netistä tilaamatta sanomalehtiä ym ym.

Sekä kamera aina mukana. Tykkään ottaa kuvia. Rakastan valokuvia.

Vierailija
19/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään ei tarvitse kokonaan luopua, kun opettelee itsekuria. Minulla on älypuhelin, mutta se on suuren osan ajasta paikassa, josta en sitä näe. Näin pystyn vastaamaan, jos se soi, mutta en näprää puhelinta koko aikaa. 

Vierailija
20/33 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytti kirjoitti:

Harkitsen luopumista mut mites kamera.?

Ostaa digikameran ja kuskaa sitä mukana. Niin tehtiin ennen älypuhelimia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi