Raskas sukulainen jouluna
Ilokseni perheen joulunviettoon on kutsuttu eräs sukulaisnainen (50v), joka on useimmiten erittäin raskasta seuraa. On hyvin negatiivinen henkilö, arvostelee kaikkia ja kaikkea ääneen, mm. sisustusta, muiden vaatteita ja mitä nyt mieleen juolahtaa, mitään filtteriä ei ole.
Yleensä harvoin kun joudun tätä henkilöä katselemaan, niin nielen sen mitä tekisi mieli tälle sanoa takaisin, mutta yritän vältellä konfliktia.
Onko kellään vinkkejä, kuinka saisin tämän myrkyllisen ihmisen hiljaiseksi, kun hän arvostelee vaikka tekemääni ruokaa, koristeluja tai pahimmassa tapauksessa jotain asiaa minussa? Miten olette toimineet tai sanoneet tällaisille rajattomille juntti-ihmisille että ovat tajunneet pitää mölyt mahassa?
Joulun vietto toisaalla ei tule nyt kysymykseen, joten kaipaisin nimenomaan konkreettisia vinkkejä, kuinka tuollaiseen asennevammaan tulisi reagoida?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan järkevä ihminen ei ole tuollaisten kanssa tekemisissä, joten kanna tilanne itse.
Hänet on kutsuttu paikalle säälistä minun selän takana, joten en pystynyt vaikuttamaan ikävä kyllä asiaan. Minunkin yleisstrategia elämässä on vältellä tuollaisia ihmisiä. Kyselin nyt kuitenkin hyödyllisiä vinkkejä.
Sano sille suoraan että jos ei v**tuilu lopu niin ovi on tuossa. Mä en kyllä säälistä kuuntelisi keneltäkään jatkuvaa arvostelua.
Jos hän sanoo jotain negatiivista ruoasta.. "onpas vetelää perunalaatikkoa" ... sanot, että se on sellaista mistä itse tykkäät ja jos ei maistu, ei ole pakko syödä. Voit muotoilla kohteliaan kettuilevaksi. Tuo vähän tyly jos ihan noin sanoo.
Jos kommentoi ulkomuotoasi... "oletpas pulskistunut"... sanot, että entä sitten? Ja odotat häneltä selvästi vastausta. Ja sitten jos sanoo vaikka... "terveysongelmia tulee"... niin sanot, että eikö se ole minun oma asiani, mitä se rouvalle kuuluu?
Jos kommentoi vaatteitasi niin vetoa taas siihen, että itse tykkäät, mutta ei haittaa että hän ei pidä. Makuja on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan järkevä ihminen ei ole tuollaisten kanssa tekemisissä, joten kanna tilanne itse.
Hänet on kutsuttu paikalle säälistä minun selän takana, joten en pystynyt vaikuttamaan ikävä kyllä asiaan. Minunkin yleisstrategia elämässä on vältellä tuollaisia ihmisiä. Kyselin nyt kuitenkin hyödyllisiä vinkkejä.
Kuka hänet sitten on kutsunut selkäsi takana. Itse ehkä välttelisin myös häntä.
Pysy hänestä kaukana äläkä keskustele.
Juota sille pullo viinaa, niin saatte kunnon hulinan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Pysy hänestä kaukana äläkä keskustele.
Tämä on ollut toimintatapani oikeastaan tähän mennessä, mutta tuntuu että se vaan innostaa tätä tyyppiä ja yrittää ärsyttää vain enemmän. Oikeesti tämä henkilö pystyy ärsyttämään toisia vaikka tunteja putkeen, aivan jäätävä tapaus ikävä kyllä. En millään ymmärrä, miksi tämä henkilö on kutsuttu mukaan.
Mun äiti on tuollainen. Mitään positiivista ei ikinä löydä yhtään mistään. Ensimmäisenä aina arvostelee minut, ulkonäköni, kotini ja sen jälkeen alkaa luonteesta, käyttäytymisestä ja tavoistani etsimään paranneltavaa. Viimeinen silaus on aina paikat, jossa käymme. Hassu persoona, en muuta voi todeta ja toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos pääasiassa. Hän pitää yllä monologia aika usein. En vastaile pahemmin hänen juttuihinsa, jollei ole jotain asiallista.
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat itse melko raskaalta sukulaiselta.
Milläköhän perusteella?
Sanot vaan että jos ei tykkää, niin aina voi lähteä kotiin.
Tai sanot sille, joka on kutsunut, että teille ei nyt mahdu.
Yksi tapa on iloisesti kiittää, kun vieras vaikka sanoo verhoja rumiksi tai ruokaa pahaksi.
"Voi kiitos, onpa kiva kuulla että olet sitä mieltä!" Ja nätti hymy päälle. Ikään kuin teeskennellä, että sai juuri sen kohteliaisuuden, jonka hän olisi sanonut jos olisi sivistynyt ihminen eikä moukka.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei jouluna kuitenkaan. :) toki voisi lorauttaa hänen glögin sekaan vähän jotain tujumpaa, jos vaikka sammuisi.
En osaa neuvoa mutta tiedän tunteen. Ja arvatenkin herkkä ihminen, joka sitten loukkaantuu ihan kaikesta itse vaikka käyttäytyy todella törpösti itse koko ajan mä olen katkaissut välini samanlaiseen tyyppiin ja nyt muutkin perhepiirissä tietää ettei olla puheväleissä. Kyllästyin kuuntelemaan, kyllästyin ymmärtämään, kyllästyin kokonaisuudessaan. Olkoon hankala ja ärsyttävä ihan keskenään.
En tiedä auttaisiko sulla kunnon rähäkkä eli nostat kissan pöydälle ja sanot mitä ajattelet - olkoonkin että joulu menee sitten pilalle kaikilta tällä kertaa- Tai sitten keksit jonkun ihan päättömän vastauksen kaikkiin loukkauksiin tyyliin: varikset raakkuu ja Presidentillä on veto-oikeus
Vierailija kirjoitti:
Yksi tapa on iloisesti kiittää, kun vieras vaikka sanoo verhoja rumiksi tai ruokaa pahaksi.
"Voi kiitos, onpa kiva kuulla että olet sitä mieltä!" Ja nätti hymy päälle. Ikään kuin teeskennellä, että sai juuri sen kohteliaisuuden, jonka hän olisi sanonut jos olisi sivistynyt ihminen eikä moukka.
Tämä voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu, jos se vaikka vähän herättelisi häntä. Toki taitaa olla aika menetetty tapaus, sen verran katkeraa ja vihamielistä on juttujen taso.
Vierailija kirjoitti:
En osaa neuvoa mutta tiedän tunteen. Ja arvatenkin herkkä ihminen, joka sitten loukkaantuu ihan kaikesta itse vaikka käyttäytyy todella törpösti itse koko ajan mä olen katkaissut välini samanlaiseen tyyppiin ja nyt muutkin perhepiirissä tietää ettei olla puheväleissä. Kyllästyin kuuntelemaan, kyllästyin ymmärtämään, kyllästyin kokonaisuudessaan. Olkoon hankala ja ärsyttävä ihan keskenään.
En tiedä auttaisiko sulla kunnon rähäkkä eli nostat kissan pöydälle ja sanot mitä ajattelet - olkoonkin että joulu menee sitten pilalle kaikilta tällä kertaa- Tai sitten keksit jonkun ihan päättömän vastauksen kaikkiin loukkauksiin tyyliin: varikset raakkuu ja Presidentillä on veto-oikeus
Tämä on henkilö jolla on koko aikuisikänsä ajan ollut välit poikki milloin kehenkin sukulaiseen tai ystäviin. Nyt tiedän että on taas mokannut suhteensa aikuisiin lapsiinsa ja ilmeisesti muihinkin, kun nyt meidän porukkaan lyöttäytyy jouluna. On sitä tyyppiä, että jos hänellä ei ole kivaa niin ei ole kenelläkään muullakaan. No, onneksi joulu on tänä vuonna lyhyt Ensi jouluksi ilmoitan muille että paikalla olen joko minä tai tämä sukulainen, mutta saman katon alle meitä ei saa.
Sanot sille että tervetuloa rumaan kotiimme, tänään tarjolla ihan paskaa joukuruokaa
Vierailija kirjoitti:
Juota sellaiseen känniin että sammuu alkuillasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulle voi joku muu kutsua vieraita?
Vierailija kirjoitti:
Sanot sille että tervetuloa rumaan kotiimme, tänään tarjolla ihan paskaa joukuruokaa
Tää olis hauska, mutta voi viedä fiilikset muilta jouluvierailta. Kun täs on kai se ongelma, että pitäis pystyä pitämään hyvä tunnelma yllä yhdestä mäntistä huolimatta.