Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TSH 1,48 ja T4V 12. Hirveästi oireita - ovatko nämä normaalit arvot?

Vierailija
12.12.2022 |

Kilppridiagnoosi selittäisi hirveän määrän oireita, käytännössä kaiken. Mutta viittaavatko nämä nyt kuitenkin ihan normaaliin toimintaan? :( Soittoaika lääkärille vasta torstaina, niin siksi kyselen etukäteen jos täällä olisi joku näistä tietävä...

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi T4v on aika matala t3v ja tpoab testit tarvitset ainakin.

T3 ei hyötyä vajaatoimintadiagnostiikassa. Myöskään tpo:t eivät vaikuttaisi hoitolinjaan tuossa mitenkään.

Normaalit kilpparit. Parempi etsiä muita syitä oireille.

T.Sisätautilääkäri

Sisätautilääkärinä varmaan tiedät sitten, että kohonnut S-TPOAb voi aiheuttaa hetkellisesti vajaatoimintapotilaalla hyvinkin rajuja kilpparin liikatoiminnan oireita, joten se on hyvä tsekata.

t. potilas, ei lääkäri

Mulla on ollut noita ajoittaisia liikatoiminnan oireita! Juurikin tuolloin 2018 kun nämä edelliset tulokset on otettu, tosin tuossa testausvaiheessa ne olivat jo väistyneet ja tilalla järjetön väsymys. Kaksisuuntaista sekamuotoista jakso tarjottiin diagnoosiksi, mutta en kokenut sitä mahdolliseksi, enkä suostunut aloittamaan psykoosinestolääkitystä, kun en ole kertaakaan elämässäni kokenut psykoottisia oireita...

-ap

Vierailija
22/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan. Itselläkin ollut vuosia t4v alakanttinen, tsh ok. Suvussa sekä isän että äidin puolella suurimmalla osalla naisista kilpparivajis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T3 ei hyötyä vajaatoimintadiagnostiikassa. Myöskään tpo:t eivät vaikuttaisi hoitolinjaan tuossa mitenkään.

T.Sisätautilääkäri

Just tällaisen osaamattomuuden takia meillä makaa satoja ellei tuhansia potilaita hoitamattomana.

Itseasiassa tällaisen lausunnon voi hyvinkin antaa sisätautilääkäri, valitettavasti.

Eiköhän teidänkin olisi vihdoinkin syytä opetella, miten sitä kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan.

Ja vielä niin että hoidetaan sitä potilasta, eikä niitä labra-arvoja.

Vierailija
24/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun arvot oli 1,1 ja 15. Onko nämä ok? Laajasti kokeita otettu. Löytyi poikkeamia vain leukkarit 9,8 ja borrelia igm vasta aineet 34. Ei kuulemma riitä diagnoosiin. Maksa arvot ja reumakokeet viitteissä.

Vierailija
25/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.Sisätautilääkäri

Sisätautilääkärinä varmaan tiedät sitten, että kohonnut S-TPOAb voi aiheuttaa hetkellisesti vajaatoimintapotilaalla hyvinkin rajuja kilpparin liikatoiminnan oireita, joten se on hyvä tsekata.

t. potilas, ei lääkäri

Mulla on ollut noita ajoittaisia liikatoiminnan oireita! Juurikin tuolloin 2018 kun nämä edelliset tulokset on otettu, tosin tuossa testausvaiheessa ne olivat jo väistyneet ja tilalla järjetön väsymys. Kaksisuuntaista sekamuotoista jakso tarjottiin diagnoosiksi, mutta en kokenut sitä mahdolliseksi, enkä suostunut aloittamaan psykoosinestolääkitystä, kun en ole kertaakaan elämässäni kokenut psykoottisia oireita...

-ap

Hyvin tehty. Nämä liikatoiminnan oireet voivat olla siis niin pahoja, että kädet tärisevät, etkä pysty puhumaan kunnolla. Tiedät vain itse, että nyt on jotain pahasti vialla, eikä järjellistä syytä asialle ole.

(Tämä siis johtuu siitä, että TPOAb tuhoaa kilpirauhaskudosta ja vapauttaa hetkellisesti suuria määriä kilpirauhashormonia.Tilanne tasaantuu aikanaan, mutta ulkopuolisen on vaikea arvioida mistä tärisevässä potilaassa on kyse, vaikka olisi pätevä endokrinologikin).

Vierailija
26/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraan. Itselläkin ollut vuosia t4v alakanttinen, tsh ok. Suvussa sekä isän että äidin puolella suurimmalla osalla naisista kilpparivajis.

Tosiaan, sukurasite pitäisi aina huomioid, kilpirauhassairauksien lisäksi myös muut autoimmuunisairaudet. Omassa suvussa on useampi vajaatoimintapotilas, ja kaikilla meillä on lisäksi keliakia. Osalla on keliakia (vielä) ilman vajaatoimintaa.

Vierailija
27/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sentraalinen hypotyreoosi: TSH on normaali tai alentunut, T4-V matala (epäsuhta)

https://www.duodecimlehti.fi/duo92422 

Vierailija
28/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaleita ovat, tosin t4v alakanttinen. Tuskin saat lääkitystä noilla arvoilla, mutta kannattaa seurailla lähteekö huononemaan. Itse sain lääkityksen tuolla t4v arvolla, mutta minulla tsh huiteli jossain 15 tienoilla ja vasta-aineet yli 1000, joten ei ollut mitään epäselvää.

Raudat kannattaa katsoa, jos ne on matalat, voi olla samantapaisia oireita.

Tosiaan näköjään olin katsonut 2018 tuloksia, saa nähdä onko tilanne huonontunut. :/ Mulla hemoglobiini ollut aina noin 138, ferrit. mitattu keväällä 55, eli ei kaiketi ihan huono.

-ap

Kokeileppa nostaa ferritiini yli 150 ja katso mitä oireille tapahtuu. 55 on huono arvo..

nimimerkillä ferritiinin nostin yli 150 ja kaikki vaivat lähti

Itsekin ajattelin että rautalisä olisi ollut hyvä, mutta lääkäri ei suositellut sitä. Nyt tosin vaihtunut lääkäri, joten voisin kysyä asiasta uudestaan. Rauta aiheutti vielä lisää vatsaongelmia... :/ 

-ap

Tk lääkärit eivät yleensä ymmärrä raudanpuutteen päälle yhtään mitään. Toteavat vain että arvot ovat viitteissä joten sillä hyvä.

Raudanpuute tosiaan vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan että sikäli kannattaa raudat hoitaa ensin kuntoon. Googlaa rautarouva lääkäri Ilona Ritolan blogitekstejä niin saat lisää tietoa asiasta.

Vierailija
29/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaleiltahan nuo vaikuttavat. Mulla oli viimeksi T4 9,0 (viite 9-19), TSH 2,1 (viite 0,5-3,6) ja Tpoab 8,1 (viite alle 5,6) sekä oireet, mutta ei kuulemma ole mitään tarvetta alkaa lääkitsemään. Ferritiini 65.

Vierailija
30/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaleita ovat, tosin t4v alakanttinen. Tuskin saat lääkitystä noilla arvoilla, mutta kannattaa seurailla lähteekö huononemaan. Itse sain lääkityksen tuolla t4v arvolla, mutta minulla tsh huiteli jossain 15 tienoilla ja vasta-aineet yli 1000, joten ei ollut mitään epäselvää.

Tosiaan näköjään olin katsonut 2018 tuloksia, saa nähdä onko tilanne huonontunut. :/ Mulla hemoglobiini ollut aina noin 138, ferrit. mitattu keväällä 55, eli ei kaiketi ihan huono.

-ap

Kokeileppa nostaa ferritiini yli 150 ja katso mitä oireille tapahtuu. 55 on huono arvo..

Mulla oli ferritiini alle 5 ja nousi 3,5 vuodessa 35. Nyt noussut vuodessa 120. Kaikki oireet pahentuneet.

Oireet saattavat myös pahentua varastojen täyttyessä, on väliaikaista, jatka vain nostoa.

Ferritiini on erittäin tulehdusherkkä joten jos herkkä-crp on yli 1 niin ferritiini vääristyy ylöspäin jopa 3-5 kertaiseksi.

Yleensä raudanpuute ohentaa suoliston limakalvoja ja sitten ravinteiden imeytyminen heikkenee. Eli raudanpuutteen kanssa käsikädessä kulkee myös D-vitamiinin, b-12 tc2 ja folaatin puutos. B ja D pitäisi olla yli 100 ja folaatti yli 35.

Ferritiinin ollessa kovin tulehdusherkkä olisi hyvä testata myös TreFeSat jonka ollessa alle 20% tarkoittaa raudanpuutetta

Vierailija
31/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaaleiltahan nuo vaikuttavat. Mulla oli viimeksi T4 9,0 (viite 9-19), TSH 2,1 (viite 0,5-3,6) ja Tpoab 8,1 (viite alle 5,6) sekä oireet, mutta ei kuulemma ole mitään tarvetta alkaa lääkitsemään. Ferritiini 65.

Vähintään tuplaa ferritiinisi!! 👍🏻

Vierailija
32/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova väsymys vaivaa. Hb yllättäen ennätyslukemissa 148 (yleensä 120-125 hujakoilla) Ferrit. 38. Rautaa? Tsh (lääkityksellä) 3,6

Vierailija
33/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on tarkoitus pian taas jatkaa raudan syöntiä kun työpätkä loppuu ja on mahdollisuus ripuloida päivät kotona 🤯

Vierailija
34/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kilpirauhasen vajaatoimintaan kuulua hirveä ihon kutina ? Eli arvot eivät nousseet vielä hyvin. Päänahka kutiaa eniten. Ei ole syyhyä eikä täitä.

Vierailija
35/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, on tarkoitus pian taas jatkaa raudan syöntiä kun työpätkä loppuu ja on mahdollisuus ripuloida päivät kotona 🤯

Suosittelen, että skippaat ripuliraudat. Mulla on raudanpuutteesta ja anemiasta rautaista *heh heh* kokemusta jo 20 vuoden ajalta. Ensimmäisen kerran olin lääkärin määräämällä rautakuurilla jo teininä, kun oli hemoglobiinit liian alhaalla ja siitä lähtien monen monta kertaa. Olen varmaan testaillut kaikki rautavalmisteet obsidaneista tippoihin, litkuihin ja kaikkeen siltä väliltä. Jokunen vuosi takaperin lääkäri määräsi jonkun apteekin raudan ja yritin tunnollisesti syödä sitä. Laihduin sen kuurin aikana lähestulkoon alipainoiseksi, kun mikään ruoka ei pysynyt sisällä. Ei tuommoinen ole elimistölle lainkaan hyväksi.

Nyt olen taas aneeminen ja taas rautakuurilla, mutta olen löytänyt pari valmistetta, joista vatsa ei kärsi. Ehkä olen vähän ihmetellyt sitä, miten minulle ei ole kertaakaan tarjottu infuusiota, vaikka varastorauta on alimmillaan ollut 9, hemoglobiinit monta kertaa tippuneet alle viitearvojen ja vatsan oireilu raudasta on rajua.

Vierailija
36/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini oli mitattaessa 5. Tk-lääkäri ei nähnyt tarvetta toimenpiteisiin.

Vierailija
37/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Mulla oli ferritiini alle 5 ja nousi 3,5 vuodessa 35. Nyt noussut vuodessa 120. Kaikki oireet pahentuneet.

Oireet saattavat myös pahentua varastojen täyttyessä, on väliaikaista, jatka vain nostoa.

Ferritiini on erittäin tulehdusherkkä joten jos herkkä-crp on yli 1 niin ferritiini vääristyy ylöspäin jopa 3-5 kertaiseksi.

Yleensä raudanpuute ohentaa suoliston limakalvoja ja sitten ravinteiden imeytyminen heikkenee. Eli raudanpuutteen kanssa käsikädessä kulkee myös D-vitamiinin, b-12 tc2 ja folaatin puutos. B ja D pitäisi olla yli 100 ja folaatti yli 35.

Ferritiinin ollessa kovin tulehdusherkkä olisi hyvä testata myös TreFeSat jonka ollessa alle 20% tarkoittaa raudanpuutetta

Tuota en tullut ajatelleeksi että oireet olisi pahentuneet raudan noustessa. Ajattelin että 120 on jo niin hyvä että oireet ei johdu siitä. Vointi on vaan huonontunut ferritiinin noustessa ja mitään syytä ei löydy. Crp oli 2 ferritiini 120. Leukkarit oli 9 mutta mulla on aina vähän koholla. B-vitamiini oli 125, onko hyvä? D-vitamiini oli aiemmin 55. Sitä ei nyt mitattu mutta olen ottanut 100mg ympäri vuoden.

Vierailija
38/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kaikki mahdolliset rautavalmisteet eri annostuksilla kokeillut. Ainut millä nousi kierukan laiton jälkeen oli ferrion x2. Lapsella myös noussut hyvin sillä. Obsidanilla laski vaan.

Vierailija
39/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.Sisätautilääkäri

t. potilas, ei lääkäri

En ole lääkäri mutta voin vilkaista

T. Irma-Riitta laitoshuoltajien kahvihuoneesta

P.S. millä vajaatoimintapotilailla? Ei ap:lla ole kilpirauhasen vajaatoimintaa

Vierailija
40/46 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sentraalinen hypotyreoosi: TSH on normaali tai alentunut, T4-V matala (epäsuhta)

https://www.duodecimlehti.fi/duo92422 

Ap:lla kumpikin arvo normaali eli sulla on sentraalinen hypotyreoosi peräpukamissasi.