Pieni herneen kokoinen patti rinnan ja kainalon välissä
Pitäiskö huolestua? Mikä voi olla? On aika kovan tuntuinen ja liikkuu. Iholla ei näy mitään.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Turvonnut imusolmuke on hyvin tavallinen. Itselläni usein flunssan yhteydessä. Ei ole syöpä varmasti, mutta jos se ei häviä kohtuu ajassa, käy näyttämässä.
On ehkä neljännespromillen mahdollisuus, että se onkin jotain vakavaa.
Onko turvonnut imusolmuke sellainen kova pieni patti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvonnut imusolmuke on hyvin tavallinen. Itselläni usein flunssan yhteydessä. Ei ole syöpä varmasti, mutta jos se ei häviä kohtuu ajassa, käy näyttämässä.
On ehkä neljännespromillen mahdollisuus, että se onkin jotain vakavaa.Onko turvonnut imusolmuke sellainen kova pieni patti?
En osaisi itse niitä erottaa. Neste-/rasvakystiä ollut, ollut myös turvonnut imusolmuke ja syöpäkin on ollut. Samalta ne kaikki on tuntuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ehkä neljännespromillen mahdollisuus, että se onkin jotain vakavaa.Onko turvonnut imusolmuke sellainen kova pieni patti?
En osaisi itse niitä erottaa. Neste-/rasvakystiä ollut, ollut myös turvonnut imusolmuke ja syöpäkin on ollut. Samalta ne kaikki on tuntuneet.
Just eli ei mitään eroa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiei, nyt alkoi pelottaa tosi paljon. Mitenköhän nopeasti kunnallisella pääsee tutkimuksiin?
Just kävin tällä viikolla vaaalla ja huomasin että olin laihtunut pari kiloa ja olen siis muutenkin hoikka ja pysynyt samassa painossa jo vuosia. Stressiä ollut paljon muutenkin tässä, joten voi tietty laihtuminen johtua siitäkin. Mitään muita oireita en ole huomannut. T. Ap
Laihtuminen ei ole rintasyövän oireita. Riippuu alueesta, miten nopeasti tutkitaan. Pari vuotta sitten kesti kolme viikkoa terkasta mammoon ja siitä kolme viikkoa neulanäytteen tulokseen.
Okei no hyvä jos laihtuminen ei ole rintasyövän oireita. Ruokahaluttomuutta ollut siis myös. Mietin myös sitä, että jos onkin joku toinen syöpä ja tuo patti etäpesäke imusolmukkeessa? T. Ap
Minulla oli rasvapatti tossa kohdassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli flunssan yhteydessä myös. Toisella puolella ensin 1 ja huolestuin. Parin pvän päästä tuli toisellekin puolella ja vieläpä 2. Parissa viikossa ne lähti pois.
Mutta tosiaan jos ei häviä, niin näytille tohtorille.
En tiedä milloin tämä on tullut. Nyt huomasin sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli flunssan yhteydessä myös. Toisella puolella ensin 1 ja huolestuin. Parin pvän päästä tuli toisellekin puolella ja vieläpä 2. Parissa viikossa ne lähti pois.
Mutta tosiaan jos ei häviä, niin näytille tohtorille.
En tiedä milloin tämä on tullut. Nyt huomasin sen.
Tämä siis Ap. Mietin sitäkin kun rintaliivien kaari painaa juuri siihen kohtaan, että voiko johtua siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytille heti. Varsinkin jos on sileä ja kivuton, niin heti huomenna aamulla soitto lääkäriasemalle.
Onko miten todennäköistä että on syöpä? Apua
Vain neulanäyte kertoo onko se syöpää vai ei. Ultralääkärikin näkee jo paljon. Tutkimuksiin mars.
Herneen kokoinen on tosi pieni, oma syöpäkasvaimeni oli useamman sentin.
Kaverin syöpä oli alle millimetrin, joten siihen taas suhteutettuna herneen kokoinen on jo aika iso. Voi olla myös ärtynyt imusolmuke flunssan jäljiltä.
Miten tuollainen edes löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiei, nyt alkoi pelottaa tosi paljon. Mitenköhän nopeasti kunnallisella pääsee tutkimuksiin?
Just kävin tällä viikolla vaaalla ja huomasin että olin laihtunut pari kiloa ja olen siis muutenkin hoikka ja pysynyt samassa painossa jo vuosia. Stressiä ollut paljon muutenkin tässä, joten voi tietty laihtuminen johtua siitäkin. Mitään muita oireita en ole huomannut. T. Ap
Laihtuminen ei ole rintasyövän oireita. Riippuu alueesta, miten nopeasti tutkitaan. Pari vuotta sitten kesti kolme viikkoa terkasta mammoon ja siitä kolme viikkoa neulanäytteen tulokseen.
Okei no hyvä jos laihtuminen ei ole rintasyövän oireita. Ruokahaluttomuutta ollut siis myös. Mietin myös sitä, että jos onkin joku toinen syöpä ja tuo patti etäpesäke imusolmukkeessa? T. Ap
Kun imusolmuke on kova ja arka se voi olla melkein mitä vaan flunssista bakteereihin tai vaikka leukemioihin. Yleensä imusolmukkeiden osalta neuvotaan odottamaan pari viikkoa juuri siitä syystä, iso osa vaivoista ehtii viikossa hävitä ja imusolmukkeet pienentyä. Suurin osa Vakavammisa vaivoista eivät etene siinä ajassa, mutta rinnan alueella olisin nopeampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa imusolmukkeelta. Jos on kova ja aristaa, silloin on hyvä tutkia. Jos lääkäriin on jonoa, hoitajan kautta lääkärille, jos hoitaja ei saa tehdä lähetettä ultraan. Ei se lääkärikään ilman ultraa osaa varmaksi sanoa mistä on kyse ja ultran jälkeen tietää tartteeko biopsiaa.
Julkisessa terveydenhuollossa olisin tyytyväinen, kun saisin pariin viikkoon jotain selville. Työterveydessä voisi hoitua nopeammin.
Mietin just et meneekö joulun yli. Yksityisellä saisi mammografian n. 200e.
Jos haluat maksaa, varaa tuo kahden viikon päähän ja peru jos patti häviää ennen sitä. Ei ole sitä kovempi kiire.
Nyt heti soita 112. Tilaa ambulanssi kyyti lääkäriin. Sano että vievät heti sairaalaan. Lääkärille pääset suoraan hoitoon.
Mulla oli juuri tuollainen herneen kokoinen, liikkuva ja kipeä patti samassa paikassa. Gyne sitä katsoi, sanoi heti ilman mitään ultria, että se on vaan tulehtunut hikirauhanen.
Otti siitä kiinni ja puristi (sattui helkutisti!), tuli jotain nestettä. Hän sanoi, että jos se vielä ilmestyy, sen voi puristaa mutta en ole kyllä puristellut kun se sattuu niin paljon. Sain siihen jotain voidetta. Aika ajoin se sama patti ilmestyy - tulee ja menee. Nykyään harvemmin.
Sinuna en hötkyilisi odottelisin ensin muutaman viikon, jos se häviää itsekseen.
55 jatkaa vielä
Ja siis patti ei tosiaan näkynyt päällepäin eikä iho ollut mitenkään rikki tms. Vähän siinä kohtaa punoitti.
Terveyskeskukseen, pyydät sieltä lähetteen lääkäriltä tutkimuksiin.
Sanot aikaa varatessassi että kyhmy rinnassa, pääset heti.
Noin mulla meni. Syöpä oli -- ja se ehdittiin leikata pois ja hoitaa.
Herneenkokoinen vasta.
Miten ihmeessä tällä palstalla kysellään neuvoa, jos on joku patti rinnassa? Silloin pitää varata aika lääkäristä ja mahdollisimman nopeasti.
Juurikin tässä kipuillaan ja kuunnellaan lähiomaisen hoitopolkua patista leikkaukseen ja sädehoitoon.
Luulisi, että itseäkin helpottaisi, että lääkäri tutkii ja kysyjä saa varmuuden. Ei se patti tai huoli poistu täällä keskustelemalla.
Joka kolmas suomalainen sairastuu syöpään, itseni mukaanlukien sairastuttu.
Toki on huomioitava että kaikki patit ei ole syöpää, mutta varmuuden saat vain lääkärissä ja tutkimuksissa käyden.
Kyllä menenkin lääkäriin ilman muuta. Lähinnä mietin miten kiire tässä on. Lapset on sairaana ja mies työmatkalla. Lisäksi mietin menenkö yksityiselle puolelle vai kunnalliselle. Olen hoitovapaalla, joten en voi käyttää työterveyshuoltoa. Rahaa ei ole ylimääräistä, mutta oma kokemus on että kunnallisella saa odottaa viikkotolkulla että pääsee tutkimuksiin ainakin näin perusterveenä ja hyväkuntoisena. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli juuri tuollainen herneen kokoinen, liikkuva ja kipeä patti samassa paikassa. Gyne sitä katsoi, sanoi heti ilman mitään ultria, että se on vaan tulehtunut hikirauhanen.
Otti siitä kiinni ja puristi (sattui helkutisti!), tuli jotain nestettä. Hän sanoi, että jos se vielä ilmestyy, sen voi puristaa mutta en ole kyllä puristellut kun se sattuu niin paljon. Sain siihen jotain voidetta. Aika ajoin se sama patti ilmestyy - tulee ja menee. Nykyään harvemmin.
Sinuna en hötkyilisi odottelisin ensin muutaman viikon, jos se häviää itsekseen.
Olen treenannut tavallista enemmän, joten mietin voisko liittyä siihen.. Ei kyllä vaikuta sellaiselta että sitä voisi puristaa noin vaan. On sen verran paksu kerros ihoa välissä. T. Ap
Minulla oli vuosikausia herneenkokoinen pyöreä patti rinnassa, muljahteli koskettaessa, tutkitutin ja paljastui hyvälaatuiseksi litteäksi kystaksi. Nyt vaihdevuosien aikana hävinnyt pois kokonaan. Tutkituta niin saat tietää. Kaikkea hyvää sinulle!
Jos liikkuu, niin tuskin on syöpää. Mene kuitenkin näyttämään varmuuden vuoksi.