Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te keillä runsaat menkat, miten pärjäätte silloin jos tulee menoja menkkojen aikaan?

Vierailija
11.12.2022 |

Esim pitäisi istua bussissa... huh

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaakohan gluteeniton tai hyvin vähän gluteenia sisältävä ruokavalio vähentää vuodon määrää? Itselläni on ilmeisesti nyt käynyt näin. En siis usko mihinkään tällaiseen, mutta vuodon määrä vaikuttaa oikeasti vähentyneen sen jälkeen kun tällaiselle ruokavaliolle suolistovaivojen takia aloin.

Kyse samasta asiasta kuin Nordinin mielenhallinta, voihan sitä uskoa mihin haluaa.

Ei välttämättä. Minäkin tiedän tapauksen jossa gluteeniton elämä vsikutti kuukautisiakin helpottavasti. Voi sitäkin kokeilla.

Miettisin tuossa vaiheessa endometrioosia. Sitä voi kasvaa myös suolen limakalvolla, ja tällöin kuvittelisi suolistovaivojen helpottamisen helpottavan myös kipuja kk aikana.

Olen se alunperin tuosta gluteenittomuuden vaikutuksesta kirjoittanut. Kuten sanoin niin en edes usko tuolla olevan vaikutusta, mutta ihmettelen vain vuodon niukkenemista. Mitään täällä kuvattuja hirviövuotoja itselläni ei ole. Ehkä tuossa vuodon niukkenemisessa on kyse vain siitä, että esivaihdevuodet ja oikeatkin vaihdevuodet vain alkavat lähestymään ja nyt on kyseessä se vaihe, jossa vuoto niukkenee ennen kun sitten ilmestyvät ne hirvittävät ja täysin epäsäännölliset vuodot ennen kokonaan loppumista. Nykyään vuodot ovat ehkä säännöllisempiä kuin koskaan ennen ja ehkä pari päivää on kierto lyhentynyt. En ole koskaan epäillyt sairastavani endometrioosia, vaan oireena viittaavat juurikin laktoosi-intoleranssiin, ibs:ssään tai keliakiaan.

Vierailija
62/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukuppi ja yöside tai sitten imukykyisin tamponi ja yöside. Jos pitää istua bussissa pitkään, niin sitten penkille vaikka joku muovikassi alle ettei verestä penkkejä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin väittää, että ne ketkä pärjäävät tamponilla tai kupilla, eivät kärsi oikeasti runsaista kuukautisista.. Itellä oli jo yläkoulussa niin runsaat, että imukykyisin tamponi vuoti läpi ennen puolta päivää. Nykyisin vuoto on niin runsasta että tulee housujen läpi. Pelottaa istua julkisilla paikoilla, koska jää läntti. Side on parin tunnin päästä täyttynyt ihan koko pinta-alaltaan ja valuu jo siivekkeitä pitkin läpi. Tamponit eivät pidä yhtään, enkä tykkää koko ajan olla vaihtamassa. Jos menkkojen aikana on mentävä esim kasvohoitoon/hammaslääkäriin missä oltava makuuasennossa, niin kaksi sidettä peräkkäin ja hätäkeinona vessapaperia persvakoon. Saattaa naurattaa kun tämän lukee, mutta en suin surminkaan halua jättää lammikkoa jälkeeni.

Vierailija
64/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin koko teinivuodet äärimmäisen runsaista menkoista. Paksuimmat siteet ja tampoonit olivat yhtä tyhjän kanssa. Jouduin käyttämään lasten pissasuojaa sängyssä sillä aamuisin saattoi olla verilammikko takapuolen alla. Gynelle kun vihdoin menin ja riisuin alushousut ja nousin tutkimuspöydälle valahti minusta niin paljon verta ja hyytymiä lattialle että gynekin ihmetteli näin runsastavuotoa. Ferrit oli 2 ja hemoglobiini 85.

Pääsin tutkimuksiin ja selvisikin että minulla on verenhyytymisenhäiriö, pääsin rautainfuusioon ja sain jaydess-hormonikierukan. 10 vuoteen ei ole tullu vuotoa laisinkaan ja elämänlaatuni nousi 100% kun sai rautaa takaisin kehoon ja loppui jatkuva pelko ohivuodoista.

Vaatikaa tutkimuksia, tunsin että minuakin pitkään vähäteltiin ja sanottiin että runsas vuoto normaalia.

Vierailija
65/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaakohan gluteeniton tai hyvin vähän gluteenia sisältävä ruokavalio vähentää vuodon määrää? Itselläni on ilmeisesti nyt käynyt näin. En siis usko mihinkään tällaiseen, mutta vuodon määrä vaikuttaa oikeasti vähentyneen sen jälkeen kun tällaiselle ruokavaliolle suolistovaivojen takia aloin.

Kyse samasta asiasta kuin Nordinin mielenhallinta, voihan sitä uskoa mihin haluaa.

Ei välttämättä. Minäkin tiedän tapauksen jossa gluteeniton elämä vsikutti kuukautisiakin helpottavasti. Voi sitäkin kokeilla.

Miettisin tuossa vaiheessa endometrioosia. Sitä voi kasvaa myös suolen limakalvolla, ja tällöin kuvittelisi suolistovaivojen helpottamisen helpottavan myös kipuja kk aikana.

Olen se alunperin tuosta gluteenittomuuden vaikutuksesta kirjoittanut. Kuten sanoin niin en edes usko tuolla olevan vaikutusta, mutta ihmettelen vain vuodon niukkenemista. Mitään täällä kuvattuja hirviövuotoja itselläni ei ole. Ehkä tuossa vuodon niukkenemisessa on kyse vain siitä, että esivaihdevuodet ja oikeatkin vaihdevuodet vain alkavat lähestymään ja nyt on kyseessä se vaihe, jossa vuoto niukkenee ennen kun sitten ilmestyvät ne hirvittävät ja täysin epäsäännölliset vuodot ennen kokonaan loppumista. Nykyään vuodot ovat ehkä säännöllisempiä kuin koskaan ennen ja ehkä pari päivää on kierto lyhentynyt. En ole koskaan epäillyt sairastavani endometrioosia, vaan oireena viittaavat juurikin laktoosi-intoleranssiin, ibs:ssään tai keliakiaan.

Mulla myös niukentunut hirveän runsaat menkat paljon helpommiksi kesän jälkeen, kun olen laihtunut ylipainosta lievän ylipainon puolelle pätkäpaastolla. Ehkä saan aiempaa vähemmän hiilaria, vaikken ketoile. Esivaihdevuodet mulla voi olla myös, täytin keväällä 40.

Vierailija
66/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt ensimmäisinä päivinä tampponia, paksua sidettä ja päälle vielä tena-housuvaipat. On ollut turvallinen olo liikkua. Kivut olleet kyllä ongelmana.

Vierailija
67/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noin hurjan runsas vuoto ole normaalia, vaan kielii estrogeenidominanssista, eli hormonit ei ole tasapainossa.

Yksi syy tähän voi olla SSRI-lääkitys. Olen lukenut, että se voi aiheuttaa juuri tuota liiallista estrogeenia. 

Itsellä apu löytyi keltarauhashormonista, jota otan kierron 15. - 24. päivä. 

Vierailija
68/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lisäksi vielä kovat kivut niin kannattaa tutkituttaa myös endometrioosi, Suomessa aika vähän tunnettu/hoidettu, kuten muutkin naisten vaivat.

Vierailija
69/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pari päivää runsasta vuotoa ja silloin käytän tamponia ja sidettä samaan aikaan. Pääsen kyllä vessaan ja käyn usein vaihtamassa. Kuukuppi ei riitä, tulee nopeasti täyteen, hankala tyhjentää jos jossain asemalla pitää käydä vessassa ja vuotaa ohi. Menkat on runsaat, mutta normaalin rajoissa kuitenkin. Kun söin e-pillereitä vuoto oli niukempaa. Aika kauheita vuotoja täällä palstalaisilla.

Vierailija
70/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaiden menkkojen aikana käytän kahta sidettä yhtäaikaa ja välillä tamponia ja kahta sidettä.

Vierailija
71/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pestäväviä isoja yösiteitä, jotka on paksuja ja kestäviä, mutta koko yötä sekään ei kestä... lakanat tulee aina olemaan veressä, mutta ainakin on syy pestä lakanat, kun olen yleensä lakanoiden pesussa laiska. Mutta silloin kun on mentävä jonnekin, niin laitan sen siteen, otan puhtaan varmuudelta mukaan, toivon ettei mitään käy ja varmistan, että on aina jossain lähellä vessa, sillä menkka aikoina, mun on käytävä tunnin välein vessassa. En tiedä mitä ne menkat tekevät mun rakolle, mutta en pysty pidättelemään ollenkaan.

Vierailija
72/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen, jolla on erittäin runsaat kuukautiset, kannattaa tutkituttaa, ettei kyseessä ole kohdunrungon syöpä. Siis oli ikä mikä hyvänsä.

Vierailija
73/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun limakalvon lämpöhoito (termoablaatio) auttoi erittäin hyvin noihin vuoto-ongelmiin. Kierukka vähensi vuodon määrää, mutta aiheutti myös toistuvia tulehduksia ja lopulta poistatin sen kokonaan. Polilla lääkäri yritti vielä ylipuhua ottamaan kierukan uudelleen, mutta halusin kokeilla lämpöhoitoa. Nyt on vuosi mennyt niukoilla menkoilla ja olen oikein tyytyväinen. Jos on toiveita lastenhankinnasta niin sellaiselle operaatio ei sovi.

Vierailija
74/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmeniä kärsin turhaan. Ois pitänyt laitattaa se hormonikierukka jo kauan sitten. Huolettomampaa, halvempaa, ei vuotoja. Eipä niitä synnyttämättömille haluta tarjota. 

Minä sain hormonikierukasta niin kovat kivut etten pystynyt kävelemään. Enkä ole koskaan kärsinyt menkkakivuista. Eli kaikille kierukka ei tuo toivottua apua vaan toisen vaivan tilalle. Otan milloin vaan runsaan vuodon kuin ne v e i t s e n iskukivut.

Vastatakseni kysymykseen; vapaa-ajan menot perun. En ole niin menevää tyyppiä, että edes haittaisi. Töissä tamponi+menkkahousut ja vessassa käyn aina kun mahdollista.

Vierailija
75/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaisin väittää, että ne ketkä pärjäävät tamponilla tai kupilla, eivät kärsi oikeasti runsaista kuukautisista.. Itellä oli jo yläkoulussa niin runsaat, että imukykyisin tamponi vuoti läpi ennen puolta päivää. Nykyisin vuoto on niin runsasta että tulee housujen läpi. Pelottaa istua julkisilla paikoilla, koska jää läntti. Side on parin tunnin päästä täyttynyt ihan koko pinta-alaltaan ja valuu jo siivekkeitä pitkin läpi. Tamponit eivät pidä yhtään, enkä tykkää koko ajan olla vaihtamassa. Jos menkkojen aikana on mentävä esim kasvohoitoon/hammaslääkäriin missä oltava makuuasennossa, niin kaksi sidettä peräkkäin ja hätäkeinona vessapaperia persvakoon. Saattaa naurattaa kun tämän lukee, mutta en suin surminkaan halua jättää lammikkoa jälkeeni.

Miksi tamponin pitäisi kestää aamusta puoleen päivään? Vaihtaa silloin kun on tarvis, vaikka sitten tunnin välein.

Vierailija
76/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös niukentunut hirveän runsaat menkat paljon helpommiksi kesän jälkeen, kun olen laihtunut ylipainosta lievän ylipainon puolelle pätkäpaastolla. Ehkä saan aiempaa vähemmän hiilaria, vaikken ketoile. Esivaihdevuodet mulla voi olla myös, täytin keväällä 40.

Tässä todennäköisin selitys runsaille menkoille: ylipaino.

Vierailija
77/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä hirvittävästä vuodoista kärsivät, oletteko ottaneet yhteyttä suojavalmistajiin tai niitä Suomessa edustaviin tahoihin ja toivoneet markkinoille imukykyisiä suojia? Toivon itse markkinoille pitkää siivetöntä sidettä. Allwaysilla ainakin oli joskus tuollainen ja käytin niitä paljonkin, mutta enää vuosiin en ole tuota merkkiä voinut käyttää. Lähinnä Vuokkosilta toivoisin tällaista tuotetta kun on ainoa kokeilemani merkki, jota pystyn käyttämään. Jossakin vaiheessa Vuokkosilla oli joku superyöside, mutta oli markkinoilla vain vähän aikaa, eikä sitä myyty edes joka paikassa. Itse en tuota koskaan kokeillut.

Vierailija
78/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä painan vain 54kg ja silti kärsin.

Vierailija
79/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nope. Painoin teninä reilusti alle 50kg ja aikuisiällä 50-60kg. Menkat olivat aina runsaat ja aivan järjettömän kipeät, niin että silmissä mustui ja yrjö lensi. 20 vuotta kärsittyäni ensimmäinen lääkäri otti vakavasti - diagnoosina pahasti levinnyt, hoitamatta jäänyt endometrioosi joka varmasti kiusasi minua jo 13-vuotiaasta asti. Pääsin heti leikkaukseen ja lääkityksellä menkat on nyt pois. Olen saanut aivan uuden elämän. Eli ei, ylipaino ei välttämättä liity asiaan mitenkään.

Vierailija
80/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ette ihan oikeasti voi olla tosissanne. Kohtu on nyrkin kokoinen, ei mikään 10l ämpäri. Ei sieltä päivätolkulla voi litroittain tulla tavaraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi