Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te keillä runsaat menkat, miten pärjäätte silloin jos tulee menoja menkkojen aikaan?

Vierailija
11.12.2022 |

Esim pitäisi istua bussissa... huh

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtamalla tamponia tunnin välein.

Vierailija
42/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamponi, yöside ja pikkareiden päälle vielä menkkapikkarit. Just viime viikolla tällainen tilanne. Mannertenvälinen lento ja menkkojen pahin vuotopäivä.

Lisäksi maksimiannos ibuprofeenia, se hillitsee vuotoa hieman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Tenan siteitä! Sellanen tumman violetti paketti. Toimii.

Vierailija
44/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamponi ja paksuin side. Jos matka yli 3h eikä bussissa vessaa, en lähde tai siirrän kuukautisia etukäteen.

Vierailija
45/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perun menoni.

Näin mäkin teen.

Olen jonkun kerran yrittänyt kun on ollut pakko ja vuotanut yli äyräiden joka suuntaan. Enää en edes yritä. Perun suosiolla.

Ei ole kiva olla verisissä vaatteissa ihmisten ilmoilla.

Vierailija
46/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja teille pitäisi maksaa sama palkka kun miehille?

Miten tämä nyt liittyy mihinkään?

Vierailija
47/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaakohan gluteeniton tai hyvin vähän gluteenia sisältävä ruokavalio vähentää vuodon määrää? Itselläni on ilmeisesti nyt käynyt näin. En siis usko mihinkään tällaiseen, mutta vuodon määrä vaikuttaa oikeasti vähentyneen sen jälkeen kun tällaiselle ruokavaliolle suolistovaivojen takia aloin.

Kyse samasta asiasta kuin Nordinin mielenhallinta, voihan sitä uskoa mihin haluaa.

Ei välttämättä. Minäkin tiedän tapauksen jossa gluteeniton elämä vsikutti kuukautisiakin helpottavasti. Voi sitäkin kokeilla.

Vierailija
48/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin tästä monta vuotta. Söin aikaan pillereitä 11 vuotta ja en edes tiennyt, että menkkani ovat runsaat. Eikä lopettamisen jälkeenkään ollut ongelmaa. Jotenkin ne runsastuivat sitten synnytyksien jälkeen ja iän myötä 40+. En tosiaankaan voinut lähteä mihinkään runsaimpana vuotopäivänä (näitä oli siis vain yksi, muttei aina tiennyt tarkalleen mikä päivä). Välillä sai käydä sidettä vaihtamassa 15min välein ja hemoglobiini tippui niin, että rautakuuri oli vedettävä.

Mutta! Sitten hermostuin asiaan ja kävin gynellä. MInulla auttoi hurjasti se, että otin runsaina vuotopäivinä burana 600 ja Capriloneja (reseptilääke) maksimimäärän. Ai että. Ei ollut enää runsasta vuotoa. Noin vuosi tästä minulle tehtiin lämpöpallohoito (kannattaa googlata) ja tämän jälkeen en tarvitse enää buranaa en capriloneja vaan menkat menee ohi huomaamatta. Hyvä kun tarvitsee edes sidettä vaihtaa! 

Eli suosittelen kaikille lämpimästi, ettette kärvistele asian kanssa vaan menette hakemaan apua. Gynekin sanoi, ettei nykypäivänä naisten tarvitse enää kärsiä runsaista kuukautisista vaan kaikille melkein löytyy asiaan apua! Ja tosiaan kierukkakin on yksi vaihtoehto, mutta sitä en minä halunnut.

Vierailija
49/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin, nämä vaippahousut (olisiko nyt virtsankarkailulle tarkoitettu) ovat ihan huiput. Minä pidin niitä runsaina vuotopäivinä pikkareiden päällä eli normaalisti kuukautissuojat, sitten pikkarit ja siihen päälle nämä vaippahousut. Varsinkin yöllä nukuin näin, niin sai rauhassa nukkua eikä tarvinnut pelätä ohivuotoja. Käytin näitä vaippahousuja muutenkin välillä. Ja tosiaan niitä voi käyttää useamman kerran, jos eivät sotkeennut, kun pukee tosiaan pikkareiden päälle. Vähän niinkuin varmistamaan ja itsellekin tulee varmempi olo. 

Mutta kuten sanottu, lämpöpallohoidon jälkeen ei enää tätäkään ongelmaa.

Vierailija
50/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaakohan gluteeniton tai hyvin vähän gluteenia sisältävä ruokavalio vähentää vuodon määrää? Itselläni on ilmeisesti nyt käynyt näin. En siis usko mihinkään tällaiseen, mutta vuodon määrä vaikuttaa oikeasti vähentyneen sen jälkeen kun tällaiselle ruokavaliolle suolistovaivojen takia aloin.

Kyse samasta asiasta kuin Nordinin mielenhallinta, voihan sitä uskoa mihin haluaa.

Se että jotain asiaa  ei ole välttämättä edes tutkittu ei tarkoita sitä, etteikö sitä voisi olla. Ja jos joku juttu auttaa vain yhtä ihmistä viidestäkymmenestä, se yksi ihminen voi olla tosi onnellinen saatuaan avun, vaikka se avun saaminen olikin epätodennäköistä. Elämä eletään käytännössä, ei tutkimustiedossa tai tilastoissa. Esim. lapsellani on ärtyvän suolen oireyhtymä ja suositellusta FODMAP-ruokavaliosta on ollut apua, mutta silti usein oli kipukohtauksia. Jätti hiivan pois ruokavaliosta ja tadaa, kivut hävisivät. Kun etsin asiasta tietoa, sitä ei ollut tai sitten oli vain kuittauksia, ettei syöty hiiva voi aiheuttaa vatsavaivoja. Käytännössä lapseni elämänlaatu parani huimasti, pääsee paljon useammin kouluunkin, joten minusta on ihan sama mitä joku tutkimustuloksia tuijottava tästä sanoisi.

Mutta joo, ne menkat. Itselläni on aina ollut runsaat menkat, joihin sain avun vasta Qlaira- ja Zoely-e-pillereillä. Nykyisin ei juuri menkkoja ole :) Hormonikierukasta ei ollut mitään apua. Nyt en oikeastaan enää tarvitsisi ehkäisyä, mutta en haluaisi jättää pillereitä! Inhottaa ajatellakin, että se sideralli alkaa taas... Olen ihan kahden vaiheilla mitä tehdä.

Vierailija
51/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää hyvät siskot gynelle valittamaan noin hurjista vuodoista!

Luulisi nykyaikana apua löytyvän, johan tuo vaikuttaa elämänlaatuunkin.

Vierailija
52/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mene silloin mihinkään kolmeen päivään. Caprilon ei auta ja holahtelee usein vaikka kaksi sidettä päällekkäin.

Ratkaisuni on aikuismallin vaippa, jos on aivan täysin pakko lähteä juuri silloin. Muulloin pysyttelen kotona, tai ainakin sisätiloissa jossa on rajaton pääsy vessaan.

Vierailija
53/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hormonikierukka, loppui menkat siihen. 3 vuoteen ei ole ollut kuin päivän kaksi kestäviä niukkoja menkkoja. Halleluja!

Mulla OLI hormonikierukka. 10kk jatkuvan suotamisen jälkeen totesin että nekat kerran kuussa on sittenkin ihan kivat.

Vierailija
54/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa sais tuon kohdunpoiston.

Mulla hormonaalinen ehkäisy laukaisee migreenin ja näköhäiriöitä. Menkkojen aikaan sattuu lapaluista polvitaipeusiin, ihan kuin luita jäytäisi, ja verta ja rämmäleitä vuotaa kuin hanasta 5 päivää. Kuukupin ja tamponien käyttö on kivuliasta myös. Ripulin kanssa pitää elää vähintään viikko.

Cycklocaproni ei ole auttanut eikä keltarauhashormoni. Rauta-arvot on ihan nollilla jo. Tämä on niin persiistä että tekis mieli tehdä itse itselleen jo joku kirurginen operaatio kun julkisella alle kolmekymppiselle ei suostuta tekemään kohdunpoistoa.

Lasten saanti kuulemma auttaisi mutta kaikki raskaudet menneet kesken. Olen niin rikki.

Nykyään perun kaiken aina tuon pahimman menkkaviikon aikana, mutta vuoto kestää n. 14 pv putkeen.

Aaargh.

Mitkä menkkapikkarit on muuten hyviä ja luotettavia?

T lorottelija

Tässä taas huomaa miten nainen on muiden omaisuutta, ja muuta päättävät hänen elämästään, elimistään, ja siitä kuinka paljon kipua ja kärsimystä hänen on kohdattava vaikak apua ja hoito olisi olemassa. Sylettää niin paljon että melkein raivostuttaa.

Vierailija
55/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja teille pitäisi maksaa sama palkka kun miehille?

Ja miehille pitäisi maksaa sama palkka vaikka eivät edes alapäätään pysty hallitsemaan.. uskomatonta.

Vierailija
56/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni iän myötä kuukautiset runsastui niin, että maksimi tamponi kestää tunnin. Näitä pahoja vuotopäiviä on onneksi vain kaksi. Jos osuu viikonlopulle, perun menoni ja jään kotiin neljän seinän sisälle. Jos arkena, niin tuo maksimi tamponi ja side. Onneksi on työ, josta pääsee vessaan silloin, kun tarvitsee. Ja se vessa on vieläpä työpisteen vieressä. Eli menkkailijan unelma. :D

Mulle on lukemattomia kertoja käynyt niin, että vessassa laitan tamponin, vedän housut jalkaan, niin jo siinä vaiheessa nyrkinkokoinen hyytymä holahtaa tamponin läpi ja ohi.

Vierailija
57/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti te käytte lääkärissä runsaiden kuukautistenne takia. Mulla oli kohdussa polyyppi, joka aiheutti runsasta vuotoa -> rauta-, foolihappo- ja B12-vitamiinipuutokset. Vuoto lisääntyi polyypin kasvaessa pikkuhiljaa, joten en tajunnut mennä lekurille kuin vasta vuosien päästä (ehkä n. 5 vuotta kesti ennen kuin menin runsaiden vuotojen takia). Ihan turhaan olin kärsinyt.

Pitäkää itsestänne huolta!

Olen 42v ja käynyt 15-vuotiaasta asti lääkärissä kuuntelemassa miten kuukautiset nyt vain kuuluvat naisen elämään. Enää en ole aikonut mennä.

Vierailija
58/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Minäkin tiedän tapauksen jossa gluteeniton elämä vsikutti kuukautisiakin helpottavasti. Voi sitäkin kokeilla.

Miettisin tuossa vaiheessa endometrioosia. Sitä voi kasvaa myös suolen limakalvolla, ja tällöin kuvittelisi suolistovaivojen helpottamisen helpottavan myös kipuja kk aikana.

Vierailija
59/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten istun bussissa.

Tiedäthän, että on olemassa tamponeja ja terveyssiteitä?

Sun menkat ei sitten taida olla kovin runsaat tai varsinkaan kivuliaat.

Vierailija
60/91 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perun menoni. Joudun pahimpana päivänä tyhjentämään kuukuppia parin tunnin välein. Mietin hormonikierukkaa, mutta ehkäisylle ei ole tarvetta eli ottaisin sen vain menkkojen takia. Minun tuurillani se ei auttaisi mitään vaan saisin jotkut 10 kuukautta kestävät ikimenkat tms. Näinkin voi kuulemma käydä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme