Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko koulu velvoittaa lasta tuomaan tyhjän maitopurkin askartelua varten?

Vierailija
11.12.2022 |

Hesarin kommenttiosiossa yksi opettaja valitti, kuinka ajat on muuttunut. Yksi mainituista esimerkeistä oli, että nykyään ei enää voi tuosta vaan sanoa lapsille että tuokaahan huomenna tyhjä maitopurkki kouluun askartelua varten, vaan asia täytyy hoitaa viestimällä vanhempien kanssa. Ja mikä pahinta, kaikki ei kuulemma laita kiltisti sitä maitopurkkia lapsensa mukana kouluun vaan jotkut vanhemmat kehtaa esim. valittaa, ettei heillä juoda maitoa.

Siis täh? Perusopetus on ollut maksutonta jo ties kuinka kauan eikä oppilaita voi edellyttää tuomaan kotoaan mitään tiettyjä tarvikkeita askartelua varten. Eniten korvaani särähti kuitenkin tiukka aikataulu: maitotölkki pitäisi tuoda kouluun jo seuraavana päivänä. Missä välissä esim. iltatöitä tekevän yh:n, jonka kotona ei juoda maitoa, pitäisi hankkia tyhjä tölkki lapselleen? Kaikki ei asu lähellä kauppaa eikä naapureiden ovikellojakaan oikein sovi soitella myöhään illalla tällaisen asian takia.

Kommentit (419)

Vierailija
41/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani peruskoulun toisella tai kolmannella luokalla kouluun piti viedä muistaaksen jugurtti- tai viilipurkki.

Meillä ei syöty jugurttia, ei viiliä tms. Maitoa ei kotona saanut juoda, vain äitini sai juoda maitoa. Meidän lasten piti juoda maitoa koulussa ja kotona vettä.

Minulla ei siis ollut ikinä kouluun vietäväksi maito-, mehupurkkeja. Ei jugurtti-, tai viilipurkkeja.

Opettaja ei uskonut minua vaan oletti minun valehtelevan ja olevan kuriton.

Nämä näkyivät käytös- ja huolellisuusarvosanoissa, kun tuohon aikaan sai melkein kaikki 10 käytöksestä ja huolellisuudesta.

Kotona tietenkin tuli selkään, kun käytös oli vain 8.

Kauheita aikoja, pienenä koululaisena en voinut käsittää tätä.

No eikö tullut mieleen käydä kysymässä purkkia vaikka naapurista tai kysäistä luokkakaverilta, liikenisikö heiltä sinullekin purkki? Tai kurkkia roskiksista?

Luokkakavereista kukaan ei asu lähelläkään, naapuriin menoonkin pitää sitten herättää se kolmevuotias ja jos asuu omakotitalossa, alanko dyykata sitten pimeässä lasten kanssa vieraiden roskiksia?

eri

Ai edelleenkö olet peruskoulun toisella tai kolmannella luokalla?

Vierailija
42/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helkkari taas! Opiskelen aineenopettajaksi jolloin toivottavasti ei tarvitse askarrella mitään, mutta koko opiskelu-urani aikana olen kyseenalaistanut alavalintaani ja tämmöiset idioottiviestit vain vahvistavat sitä. Sääliksi käy opettajia enkä todennäköisesti haluakaan olla osa sitä sakkia, kun huoltajat tarjoavat jo enemmän haasteita kuin ne luokan häiriköt. Ap, mieti itse: onko maitopurkin tuominen kouluun joku mahdottomuus? Voisiko siinä käyttää jotain muuta purkkia? Kasvimaito, mehu, jugurtti? Voisitko lainata purkin joltain? Jos kaikki nuo tuntuvat ylitsepääsemättömiltä, niin käske lapsen sanoa, ettei ole mitään sopivaa purkkia, kyllä niitä on varmasti opettajalla sen verran. Mielestäni myös on tahallista vänkäämistä ja tekopyhyyttä ruveta valittamaan jostain maksuttomasta perusopetuksesta, jos nyt pitäisi joku parin euron juttu ostaakin. Jouduthan sinä ostamaan lapsellesi muutenkin koulutarvikkeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee opettajasta rikosilmoitus, jos tuollaisia vaatii

Vierailija
44/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä tätä aikuisten ihmisten vastahankaisuutta toimia koulun kanssa yhteistyössä. Aina pitää ottaa koulusta tulevat viestit jonain henkilökohtaisena vittuiluna ja minä en ainakaan, opettaja tuokoon itse purkkinsa, voiko velvoittaa, rehtori paikalle, önnönnöööö.

Tuota kun sitten vanhemmat kotona märisevät, niin ei voi olettaa koululaisenkaan suhtautuvan opettajan viesteihin myönteisesti tai että niitä pitäisi vielä noudattaa.

Ei nyt ole iso vaiva sitä maito- tai mehutölkkiä tyhjentää ja hulauttaa. Kyse on yhdessä aikaan saamisesta (koulu-koti-yhteistyö) ja vastuullisuudesta (jokainen kantaa korttaan kekoon). Mutta jonkun muun pitäisi nämäkin asiat hoitaa tietylle porukalle.

Vierailija
45/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollessani peruskoulun toisella tai kolmannella luokalla kouluun piti viedä muistaaksen jugurtti- tai viilipurkki.

Meillä ei syöty jugurttia, ei viiliä tms. Maitoa ei kotona saanut juoda, vain äitini sai juoda maitoa. Meidän lasten piti juoda maitoa koulussa ja kotona vettä.

Minulla ei siis ollut ikinä kouluun vietäväksi maito-, mehupurkkeja. Ei jugurtti-, tai viilipurkkeja.

Nämä näkyivät käytös- ja huolellisuusarvosanoissa, kun tuohon aikaan sai melkein kaikki 10 käytöksestä ja huolellisuudesta.

No eikö tullut mieleen käydä kysymässä purkkia vaikka naapurista tai kysäistä luokkakaverilta, liikenisikö heiltä sinullekin purkki? Tai kurkkia roskiksista?

Luokkakavereista kukaan ei asu lähelläkään, naapuriin menoonkin pitää sitten herättää se kolmevuotias ja jos asuu omakotitalossa, alanko dyykata sitten pimeässä lasten kanssa vieraiden roskiksia?

eri

Ai edelleenkö olet peruskoulun toisella tai kolmannella luokalla?

Kuvaan tilanteen miltä se sieltä kotoa käsin näyttää.

Vierailija
46/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä meidän jo aikuinen edelleen moniallerginen lapsi ei juo mitään muuta kuin vettä ja mustaa teetä. 

Helvetti. En ihmettele kun opet repii mieluummin päänsä irti kuin enää pyytää mitään. Helpompi olla vaan tekemättä mitään niiden kersojen kanssa, kun jokaisella on yksilöllinen syy siihenkin miksi yhden roskapurkin tuominen kouluun ei helvetti millään onnistu.

Juuri näin. Juttu, josta tästä keskustellaan, on ymmärretty osin väärin. Pointti oli, että vanhempien tyhjänpäiväiset yhteydenotot kuormittavat opettajaa. Jos laittaa viestitse pyynnön tuoda maitopurkki kouluun, aivan varmasti saa vastausviestejä, joissa selitetään ummet ja lammet, miksi maitopurkin tuominen ei nyt onnistu tai mitä mieltä vanhemmat ovat maitopurkkiaskartelusta tai maidon tuotannon tukemisesta. Monet vanhemmat käyttävät tuttua opettajaa ikään kuin sosiaalityöntekijänä, jolle vuodatetaan perheen talous- tai muita huolia. Näihin viesteihin on käytännössä pakko vastata, ja riittävän hienotunteisen sävyn miettimiseen kuluu aikaa.

Vierailija
47/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää kuvitella, että kaikki käyttävät maitoa. Maito on yksi suurimmista syistä suomalaisten kansantauteihin. Jos olisi pakkoviedä jokin maito tai muu vastaavanlainen purkki kouluun olisi sellainen käytävä erikseen ostamassa ja kaadettava sisältö viemäriin, ei ole kovin järkevää.

Kyllä. Näin siinä on pakko toimia, ellei mitään muuta ratkaisua ongelmaan keksi. 🙄

On todella hyvä, että meillä on koulu jossa lapset voivat opetella normaalia elämää, jos se ei kotona ole mahdollista. Kuvitelkaa, jos noista kaikista avuttomien vanhempien lapsista kasvaisi vanhempiensa kaltaisia aikuisia.

Vierailija
48/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Ja puhelimesta on virta loppu ja laturia ei löydy.

Vierailija
49/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä tätä aikuisten ihmisten vastahankaisuutta toimia koulun kanssa yhteistyössä. Aina pitää ottaa koulusta tulevat viestit jonain henkilökohtaisena vittuiluna ja minä en ainakaan, opettaja tuokoon itse purkkinsa, voiko velvoittaa, rehtori paikalle, önnönnöööö.

Tuota kun sitten vanhemmat kotona märisevät, niin ei voi olettaa koululaisenkaan suhtautuvan opettajan viesteihin myönteisesti tai että niitä pitäisi vielä noudattaa.

Ei nyt ole iso vaiva sitä maito- tai mehutölkkiä tyhjentää ja hulauttaa. Kyse on yhdessä aikaan saamisesta (koulu-koti-yhteistyö) ja vastuullisuudesta (jokainen kantaa korttaan kekoon). Mutta jonkun muun pitäisi nämäkin asiat hoitaa tietylle porukalle.

Jos siellä kotona ei ole sitä maitotölkkiä, mehutölkkiä, viilipurkkia, punapilkullista kangasta tai sieniveistä asap? Kun se ongelma on se että kaikki viestit tulee MYÖHÄÄN.

Jos se sieniveitsi halutaan keskiviikon ympin tunnille niin miksi siitä ei voi kertoa esimerkiksi perjantaina niin sen voisi tuoda mökiltä. Eikä tiistai-iltana kello 21.30.

Vierailija
50/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivas varjele näitä vanhempia.

Miettikää nyt itsekkin millainen rasite olette kaikille, opettajille ja kaikille muillekin.

Vierailija
51/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se maitotölkki on ongelma voi opettaja laittaa sellaisen pyynnön kuin tuotteko ylimääräisiä joilla maitopurkkeja on. Silloin toivottavasti kaikilla on purkki askarteluun. Vähän kuin virpomisvitsojen kanssa. Lapsi vei ylimääräisiä ja niin vei moni muukin. Kaikille riitti oksia.

Vierailija
52/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun keittiöön voi mennä käymään ja pyytää jättämään maitotölkkejä heittämättä pois. Ei tarvitse kenenkään tuoda mitään kun käyttää järkeään. Toisekseen meilläkään ei juoda maitoa eikä käytetä maitoa missään joten minkään tölkin takia sitä ei ostella.

Vierailija
53/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Se luokkakaveri voi varmaan tuoda purkin suoraan kouluun.

Vierailija
54/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuttiin maaseudulla, keskellä ei mitään. Naapurit kilometrien päässä.

Sama

Vierailija
55/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä kotona ei ole sitä maitotölkkiä, mehutölkkiä, viilipurkkia, punapilkullista kangasta tai sieniveistä asap? Kun se ongelma on se että kaikki viestit tulee MYÖHÄÄN.

Jos se sieniveitsi halutaan keskiviikon ympin tunnille niin miksi siitä ei voi kertoa esimerkiksi perjantaina niin sen voisi tuoda mökiltä. Eikä tiistai-iltana kello 21.30.

Kyllä joka kodista löytyy jokin sieniveitseksi kelpaava.

Vierailija
56/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulun keittiöön voi mennä käymään ja pyytää jättämään maitotölkkejä heittämättä pois. Ei tarvitse kenenkään tuoda mitään kun käyttää järkeään. Toisekseen meilläkään ei juoda maitoa eikä käytetä maitoa missään joten minkään tölkin takia sitä ei ostella.

Käytä vähän mielikuvitusta, mikä olisi lähimpänä maitotölkkiä.

Niin ja maito on tärkeää kasvavalle nuorelle.

Vierailija
57/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset on 10 ja 7 eikä ikinä ole käynyt mitään vastaavaa. Hieman nyt liioittelet... tai aika paljonkin.

Jos ope pyytäis tänään tuomaan raketin huomenna kouluun, niin tottakai sit sanoisin että ei onnistu.

Vierailija
58/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joka kodista löytyy jokin sieniveitseksi kelpaava.

Pyydettiin nimenomaan sieniveitsi ja pärekori.

Ja kun ei voi olettaa, että kaikki vanhemmat jaksaa joka ilta päivystää Wilmaa vielä illallakin. Pahimmillaan päivystys alkaa aamukuudelta ja loppuu puolelle öin, kun niitä viime hetken viestejä tulee jatkuvasti.

Jopa niin, että kun lapsella on koe 8.15, opettaja on aamuneljältä muuttanut koealuetta.

Vierailija
59/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä pyynnössä on samalla se kasvatuksellinen näkökohta, lapsi oppii ottamaan vastuuta jne. Eipä se vaan kaikilta onnistu, ei muista yms. Ja joo, nykyaikana jooei juoda maitoa yms. On se vaikeaa!

Tuli vaan mieleen ammuvainaan aikaan kun piti askarrella wessapaerihylsyistä, tsissus miten inhosin niitä aikoja! Nyt sentään kysellään tölkkejä ja purkkeja!

Opettajathan eivät viitsi enää just hoitaa sitä kasvatuspuolta eli selittää lapsille, muistuttaa ja varmistaa. Se on rasittavaa.

Vaan he tällää lakanoita Wilmaan viime tipassa ja sysää koko roskan vanhemmille.

Ennen Wilmaa ei voinut tehdä näin, vaan oli pakko hoitaa työnsä.

Pieni korjaus. Opettajan työ on opettaa. Vanhempien kasvattaa.

Ja aloitus on mainio esimerkki siitä, miksi kommunikointi koteihin on nykyään niin ikävää. On itsestäänselvää, että ope hankkii riittävästi purkkeja itse niille, joilta ei löydy kotoa.

Opettajan tehtävänä on tukea ja edistää lasten, nuorten ja aikuisten kasvua, oppimista ja osaamisen kehittymistä. Opettaja tukee yksilöiden kasvua itsenäisiksi ja vastuullisiksi yhteiskunnan jäseniksi, joilla on tarvittavat tiedot ja taidot toimia muuttuvissa toimintaympäristöissä.

Tukea ja edistää, mutta kasvatusvastuu ei ole opettajilla, se on vanhemmilla. Minä olen sekä vanhempi että opettaja. Minä kasvatan omat lapseni itse, ja opetan muiden lapsia. Toki siinä samalla parhaani tehden myös tuen vanhempien kasvatustyötä.

Vierailija
60/419 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helkkari taas! Opiskelen aineenopettajaksi jolloin toivottavasti ei tarvitse askarrella mitään, mutta koko opiskelu-urani aikana olen kyseenalaistanut alavalintaani ja tämmöiset idioottiviestit vain vahvistavat sitä. Sääliksi käy opettajia enkä todennäköisesti haluakaan olla osa sitä sakkia, kun huoltajat tarjoavat jo enemmän haasteita kuin ne luokan häiriköt. Ap, mieti itse: onko maitopurkin tuominen kouluun joku mahdottomuus? Voisiko siinä käyttää jotain muuta purkkia? Kasvimaito, mehu, jugurtti? Voisitko lainata purkin joltain? Jos kaikki nuo tuntuvat ylitsepääsemättömiltä, niin käske lapsen sanoa, ettei ole mitään sopivaa purkkia, kyllä niitä on varmasti opettajalla sen verran. Mielestäni myös on tahallista vänkäämistä ja tekopyhyyttä ruveta valittamaan jostain maksuttomasta perusopetuksesta, jos nyt pitäisi joku parin euron juttu ostaakin. Jouduthan sinä ostamaan lapsellesi muutenkin koulutarvikkeita.

Mutku haluan valittaaaaaa, miten vaikeeeeeta kaikki on.