Voiko koulu velvoittaa lasta tuomaan tyhjän maitopurkin askartelua varten?
Hesarin kommenttiosiossa yksi opettaja valitti, kuinka ajat on muuttunut. Yksi mainituista esimerkeistä oli, että nykyään ei enää voi tuosta vaan sanoa lapsille että tuokaahan huomenna tyhjä maitopurkki kouluun askartelua varten, vaan asia täytyy hoitaa viestimällä vanhempien kanssa. Ja mikä pahinta, kaikki ei kuulemma laita kiltisti sitä maitopurkkia lapsensa mukana kouluun vaan jotkut vanhemmat kehtaa esim. valittaa, ettei heillä juoda maitoa.
Siis täh? Perusopetus on ollut maksutonta jo ties kuinka kauan eikä oppilaita voi edellyttää tuomaan kotoaan mitään tiettyjä tarvikkeita askartelua varten. Eniten korvaani särähti kuitenkin tiukka aikataulu: maitotölkki pitäisi tuoda kouluun jo seuraavana päivänä. Missä välissä esim. iltatöitä tekevän yh:n, jonka kotona ei juoda maitoa, pitäisi hankkia tyhjä tölkki lapselleen? Kaikki ei asu lähellä kauppaa eikä naapureiden ovikellojakaan oikein sovi soitella myöhään illalla tällaisen asian takia.
Kommentit (419)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani peruskoulun toisella tai kolmannella luokalla kouluun piti viedä muistaaksen jugurtti- tai viilipurkki.
Meillä ei syöty jugurttia, ei viiliä tms. Maitoa ei kotona saanut juoda, vain äitini sai juoda maitoa. Meidän lasten piti juoda maitoa koulussa ja kotona vettä.Minulla ei siis ollut ikinä kouluun vietäväksi maito-, mehupurkkeja. Ei jugurtti-, tai viilipurkkeja.
Opettaja ei uskonut minua vaan oletti minun valehtelevan ja olevan kuriton.Nämä näkyivät käytös- ja huolellisuusarvosanoissa, kun tuohon aikaan sai melkein kaikki 10 käytöksestä ja huolellisuudesta.
Kotona tietenkin tuli selkään, kun käytös oli vain 8.Kauheita aikoja, pienenä koululaisena en voinut käsittää tätä.
No eikö tullut mieleen käydä kysymässä purkkia vaikka naapurista tai kysäistä luokkakaverilta, liikenisikö heiltä sinullekin purkki? Tai kurkkia roskiksista?
Luokkakavereista kukaan ei asu lähelläkään, naapuriin menoonkin pitää sitten herättää se kolmevuotias ja jos asuu omakotitalossa, alanko dyykata sitten pimeässä lasten kanssa vieraiden roskiksia?
eri
Kyllä on vaikeaa, ei voi muuta sanoa.
Välillä sitä miettii miten ihmiset pärjäävät elämän eri tilanteissa, kun maitopurkin vieminen kouluun on näin hankala tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Koulun keittiöön voi mennä käymään ja pyytää jättämään maitotölkkejä heittämättä pois. Ei tarvitse kenenkään tuoda mitään kun käyttää järkeään. Toisekseen meilläkään ei juoda maitoa eikä käytetä maitoa missään joten minkään tölkin takia sitä ei ostella.
No sitten te ette tuo. Annatte muiden tehdä työt. Oli se sitten koulun keittiöhenkilökunta tai muut vanhemmat. Joiden hedelmistä teidän lapsikin pääsee osalliseksi. Teitä on aina, siis ihan aina, joukossamme, sellaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Voi taivas varjele näitä vanhempia.
Miettikää nyt itsekkin millainen rasite olette kaikille, opettajille ja kaikille muillekin.
Ja mikä häpeä olette lapsillenne.
Me vietiin kouluun joka syksy pari litraa puolukoita. Oli pakko. Tottakai voi pyytää maitopurkkia, mehupurkkikin käy. Jos ei ole niin sitten ei ole. Ehkä joku tuo kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani peruskoulun toisella tai kolmannella luokalla kouluun piti viedä muistaaksen jugurtti- tai viilipurkki.
Meillä ei syöty jugurttia, ei viiliä tms. Maitoa ei kotona saanut juoda, vain äitini sai juoda maitoa. Meidän lasten piti juoda maitoa koulussa ja kotona vettä.Minulla ei siis ollut ikinä kouluun vietäväksi maito-, mehupurkkeja. Ei jugurtti-, tai viilipurkkeja.
Opettaja ei uskonut minua vaan oletti minun valehtelevan ja olevan kuriton.Nämä näkyivät käytös- ja huolellisuusarvosanoissa, kun tuohon aikaan sai melkein kaikki 10 käytöksestä ja huolellisuudesta.
Kotona tietenkin tuli selkään, kun käytös oli vain 8.Kauheita aikoja, pienenä koululaisena en voinut käsittää tätä.
No eikö tullut mieleen käydä kysymässä purkkia vaikka naapurista tai kysäistä luokkakaverilta, liikenisikö heiltä sinullekin purkki? Tai kurkkia roskiksista?
Luokkakavereista kukaan ei asu lähelläkään, naapuriin menoonkin pitää sitten herättää se kolmevuotias ja jos asuu omakotitalossa, alanko dyykata sitten pimeässä lasten kanssa vieraiden roskiksia?
eri
Kyllä on vaikeaa, ei voi muuta sanoa.
Välillä sitä miettii miten ihmiset pärjäävät elämän eri tilanteissa, kun maitopurkin vieminen kouluun on näin hankala tehtävä.
Erittäin hyvin, koska olen suunnitelmallinen ja ennakoin asioita. Enkä räppää töitäni nettiin puolelta öin muiden niskoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuttiin maaseudulla, keskellä ei mitään. Naapurit kilometrien päässä.
Sama
Luonnollisesti. Ja puhelintakaan ei ollut.
No ei vuonna 1978 meillä ollut puhelinta. Eikö olekin ihmeellistä?
-sama
siivelläeläjät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulun keittiöön voi mennä käymään ja pyytää jättämään maitotölkkejä heittämättä pois. Ei tarvitse kenenkään tuoda mitään kun käyttää järkeään. Toisekseen meilläkään ei juoda maitoa eikä käytetä maitoa missään joten minkään tölkin takia sitä ei ostella.
No sitten te ette tuo. Annatte muiden tehdä työt. Oli se sitten koulun keittiöhenkilökunta tai muut vanhemmat. Joiden hedelmistä teidän lapsikin pääsee osalliseksi. Teitä on aina, siis ihan aina, joukossamme, sellaista se on.
Koulun henkilökunta ei tee niitä maitotölkejä eikä niiden pois heittämättömyydestä ole mitään vaivaa. Koulussa myös keittiöhenkilökuntaa koskee ns. kasvatusvastuu. Olet vain katkera kun joku keksi helpon ratkaisun tuosta vain kun sinun päivääsi ei järjen käyttäminen kuulu. On näköjään päässyt hieman käytön puutteessa pääkin pehmenemään.
Maito tulee kouluun muovipusseissa, jotka nostetaan automaattiin.
Kaikki eivät juo maitoa? Mutta pitäähän ainakin lasten ehdottomasti saada maitoa, sehän on kaikista tärkein ja parhain ravinto heille, koska siitä lapsi saa kaiken tarvitsemansa ravinnon juuri oikeassa suhteessa koko kasvuaikansa niin lihaksille, luille, rustolle, sisäelimille, iholle, verelle ja kaikelle muullekin.
Tämä alituinen ongelmien luonti mitättömistä asioista johtaa vaan siihen, että kohta kukaan ei viitsi mitään tehdä kun ei jaksa perustella, vängätä jne. vanhempien kanssa.
Itse lopetin jo
- pulkkamäet (ei meillä ole pulkkaa tai liukuria, valivali, toista ei kukaan voi kyyditä ja ei lapsi voi vetää pulkkaa kilometriä)
- pikkujoulut (ei löydy tonttulakkia, eikö koulusta saa)
- lukujuhlat ekaluokkalaisilta (muutkaan ei saisi syödä herkkuja kun meillä ei herkkuja syödä viikolla)
- hiihto (ei varmaan tarvitse edes perustella)
- monet askartelut (en jaksa käyttää aikaa kirjeenvaihtoon, että käykö tosiaan maitotölkin tilalle 1l jugurttipurkki. Koulussa materiaalit vähissä, joten tehdään sitten aina ja iänkaiken liidunjämillä ja niillä räsyisillä muutamilla vesiväreillä mitä jäljellä on)
- Ylivoimaisen vaativat pyynnöt: säänmukaiset ulkovaatteet, jugurtti/viili/kermaviilipurkki, maitotölkki, heijastin
Ennen lapset huolehti tavarat itse ja kaikki sujui hienosti. Nykymukulat ei kykene mitään muistamaan, saatika itse mukaan pakkaamaan. Vanhemmille kaikki taas on liian rasittavaa ja monimutkaista. Ratkaisu: ei tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä tätä aikuisten ihmisten vastahankaisuutta toimia koulun kanssa yhteistyössä. Aina pitää ottaa koulusta tulevat viestit jonain henkilökohtaisena vittuiluna ja minä en ainakaan, opettaja tuokoon itse purkkinsa, voiko velvoittaa, rehtori paikalle, önnönnöööö.
Tuota kun sitten vanhemmat kotona märisevät, niin ei voi olettaa koululaisenkaan suhtautuvan opettajan viesteihin myönteisesti tai että niitä pitäisi vielä noudattaa.
Ei nyt ole iso vaiva sitä maito- tai mehutölkkiä tyhjentää ja hulauttaa. Kyse on yhdessä aikaan saamisesta (koulu-koti-yhteistyö) ja vastuullisuudesta (jokainen kantaa korttaan kekoon). Mutta jonkun muun pitäisi nämäkin asiat hoitaa tietylle porukalle.
Jos siellä kotona ei ole sitä maitotölkkiä, mehutölkkiä, viilipurkkia, punapilkullista kangasta tai sieniveistä asap? Kun se ongelma on se että kaikki viestit tulee MYÖHÄÄN.
Jos se sieniveitsi halutaan keskiviikon ympin tunnille niin miksi siitä ei voi kertoa esimerkiksi perjantaina niin sen voisi tuoda mökiltä. Eikä tiistai-iltana kello 21.30.
Kyllä joka kodista löytyy jokin sieniveitseksi kelpaava.
Pyydettiin nimenomaan sieniveitsi ja pärekori.
Ja kun ei voi olettaa, että kaikki vanhemmat jaksaa joka ilta päivystää Wilmaa vielä illallakin. Pahimmillaan päivystys alkaa aamukuudelta ja loppuu puolelle öin, kun niitä viime hetken viestejä tulee jatkuvasti.
Jopa niin, että kun lapsella on koe 8.15, opettaja on aamuneljältä muuttanut koealuetta.
En usko, että opettaja muuttaa koealuetta klo 4 aamuyöllä. Tämä on näitä tein makaroonilaatikon väärin ja lapseni otettiin huostaan -satuja.
Siellä on Jami-Casimir, 14, aloittanut kokeisiin lukemisen vasta kello 4 aamuyöllä kun on lopettanut pelaamisen ja syyttää opettajaa huonosta numerosta. Koska Jami-Casimirin vika se ei voi missään nimessä olla, sen tietää äitikin. Opettaja on vain epäpätevä kun ei ymmärrä, että huippuälykäs Jami-Casimir vain turhautuu tuollaisesta turhasta lukemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä tätä aikuisten ihmisten vastahankaisuutta toimia koulun kanssa yhteistyössä. Aina pitää ottaa koulusta tulevat viestit jonain henkilökohtaisena vittuiluna ja minä en ainakaan, opettaja tuokoon itse purkkinsa, voiko velvoittaa, rehtori paikalle, önnönnöööö.
Tuota kun sitten vanhemmat kotona märisevät, niin ei voi olettaa koululaisenkaan suhtautuvan opettajan viesteihin myönteisesti tai että niitä pitäisi vielä noudattaa.
Ei nyt ole iso vaiva sitä maito- tai mehutölkkiä tyhjentää ja hulauttaa. Kyse on yhdessä aikaan saamisesta (koulu-koti-yhteistyö) ja vastuullisuudesta (jokainen kantaa korttaan kekoon). Mutta jonkun muun pitäisi nämäkin asiat hoitaa tietylle porukalle.
Jos siellä kotona ei ole sitä maitotölkkiä, mehutölkkiä, viilipurkkia, punapilkullista kangasta tai sieniveistä asap? Kun se ongelma on se että kaikki viestit tulee MYÖHÄÄN.
Jos se sieniveitsi halutaan keskiviikon ympin tunnille niin miksi siitä ei voi kertoa esimerkiksi perjantaina niin sen voisi tuoda mökiltä. Eikä tiistai-iltana kello 21.30.
Kyllä joka kodista löytyy jokin sieniveitseksi kelpaava.
Pyydettiin nimenomaan sieniveitsi ja pärekori.
Ja kun ei voi olettaa, että kaikki vanhemmat jaksaa joka ilta päivystää Wilmaa vielä illallakin. Pahimmillaan päivystys alkaa aamukuudelta ja loppuu puolelle öin, kun niitä viime hetken viestejä tulee jatkuvasti.
Jopa niin, että kun lapsella on koe 8.15, opettaja on aamuneljältä muuttanut koealuetta.
Jos nämä esimerkkisi ovat totta, lienee kyseisellä opettajalla yksityiselämään tai mielenterveyteen liittyviä ongelmia. Opettajallakin voi olla esimerkiksi kaksisuuntainen mielialahäiriö tai vaikka ADHD. Esimerkit eivät kuvaa tyypillistä koulumaailmaa. Jos neljältä aamuyöllä tulee viesti, joka koskee klo 8.15 alkavaa tuntia, tai oikeastaan jos tuohon aikaan tulee mitään viestiä, ottaisin yhteyttä opettajan esimieheen, jotta koululla voitaisiin selvittää syyt opettajan toiminnan taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Maito tulee kouluun muovipusseissa, jotka nostetaan automaattiin.
Näin meilläkin. Riippunee koulusta, jossakin perähikiän pikkukoulussa voi olla tölkeissäkin ehkä?
Vierailija kirjoitti:
siivelläeläjät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulun henkilökunta ei tee niitä maitotölkejä eikä niiden pois heittämättömyydestä ole mitään vaivaa. Koulussa myös keittiöhenkilökuntaa koskee ns. kasvatusvastuu. Olet vain katkera kun joku keksi helpon ratkaisun tuosta vain kun sinun päivääsi ei järjen käyttäminen kuulu. On näköjään päässyt hieman käytön puutteessa pääkin pehmenemään.
Mikä ihmeen kasvatusvastuu? Keittiöhenkilökunta ei edes ole koulun henkilökuntaa, vaan erillisen yhtiön, jolta ruokailu on tilattu. Heillä ei ole mitään tekemistä koulun henkilökunnan kanssa. Ja tosiaan maito ei koulun ruokalassa edes ole tölkeissä. Vaan isoissa muovipusseissa. Mutta toki vanhemmat taas tietävät paremmin.
- pulkkamäet (ei meillä ole pulkkaa tai liukuria, valivali, toista ei kukaan voi kyyditä ja ei lapsi voi vetää pulkkaa kilometriä)
NIIN, ESIMERKIKSI ME ASUMME 13 KILSAN PÄÄSSÄ KOULUSTA, MINUN TYÖNI ON 50 KILSAA VÄÄRÄÄN SUUNTAAN KOULULTA, EN TOD VOI ALKAA AJAA LASTA AAMULLA KASIKSI SAMAAN AIKAAN SINNE KOULULLE, KUN TÖISSÄ PITÄÄ OLLA SAMAAN AIKAAN
KAIKKI PULKKAMME JA LIUKURIMME OVAT MÖKILLÄ, JOTEN JOS PYYDÄ SELLAISTA EDELLISENÄ ILTANA, EI OLE
- pikkujoulut (ei löydy tonttulakkia, eikö koulusta saa)
TONTTULAKKEJA ON, MUTTA JOS PYYDÄT KELLO 22, EN TOD MENE ENÄÄ AUTOTALLIIN NIITÄ KAIVELEMANA
- lukujuhlat ekaluokkalaisilta (muutkaan ei saisi syödä herkkuja kun meillä ei herkkuja syödä viikolla)
MITEN HERKUT LIITTYY LUKEMISEEN?
- hiihto (ei varmaan tarvitse edes perustella)
SUKSEMME OVAT SAMATEN SIELLÄ MÖKILLÄ, JOTEN PYYDÄ AJOISSA
- monet askartelut (en jaksa käyttää aikaa kirjeenvaihtoon, että käykö tosiaan maitotölkin tilalle 1l jugurttipurkki. Koulussa materiaalit vähissä, joten tehdään sitten aina ja iänkaiken liidunjämillä ja niillä räsyisillä muutamilla vesiväreillä mitä jäljellä on)
PYYTÄKÄÄ AJOISSA, ESIM AVOIMIEN OVIEN YHTEYDESSÄ NIIN ON AINA VARASTOA
- Ylivoimaisen vaativat pyynnöt: säänmukaiset ulkovaatteet, jugurtti/viili/kermaviilipurkki, maitotölkki, heijastin
SAMA. PYYDÖ AJOISSA.
Ennen lapset huolehti tavarat itse ja kaikki sujui hienosti. Nykymukulat ei kykene mitään muistamaan, saatika itse mukaan pakkaamaan. Vanhemmille kaikki taas on liian rasittavaa ja monimutkaista. Ratkaisu: ei tehdä mitään.
ENNNE EI VANHEMPIEN TARVINNUT PÄIVYSTÄÄ KOULUA 24/7 VAAN SIELLÄ KOULULLA OSATTIIN SE OMA TYÖ.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi opettajan voivan tällaisenkin asian pyytää koulunsa keittiöstä. Saa sieltä ne muutamat, joita tarvitaan kun osa ei muista tuoda.
Ehkä isoissa keittiöissä maitoa ei tilata litran purkeissa.
Siis lapset opetetaan tosiaan, mulle kaikki ja heti tyyliin. Mitään ei tarvitse itse tehdä, mulle kuuluu, mä haluun.
No jokainen löytää edestään, kun lapsukainen alkaa kunnolla vaatimaan, enää ei ehkä tyhjä maitopurkki riitä tai turpaan tulee.
Sitä saa mitä tilaa.
Aikanaan meidän piti viedä syksyisin kouluun marjoja, itse poimimme, emmekä vollottaneet. Piti myös osallistua kukin vuorollaan koulun keittiön askereisiin, tiskaaminen yms.
Vanhemmille, jotka eivät kykene ilman valitusta järjestämään lapsille maitopurkkia kouluun, ei pitäisi olla oikeutta saada lapsia.
Vanhemmat ovat tulleet laiskoiksi. Kaikki pitäisi tulla annettuna. Lapsiparat.
Minua ei sinänsä nämä pyynnöt haittaa, mutta meillä välillä se ajankohta on sellainen, ettei yksinkertaisesti enää ehdi hankkia tarvittavaa asiaa x, jos sitä ei kotoa valmiiksi löydy. Esim. juuri pyydettiin kaikkia tuomaan pieniä jugurttipurkkeja kouluun. Meillä ei sellaisia yleensä syödä, mutta olisin voinut ostaa muutaman, jos pyyntö olisi tullut vaikka pari päivää ennen. Nyt se tuli puoli yhdeksän edeltävänä iltana. Aiemmin syksyllä tuli samoihin aikoihin illalla viesti, että seuraavana päivänä menevät luistelemaan halliin. Kenellä on syyslokakuussa valmiina sopivat luistimet lapselle? Onneksi oli 24h prisma ja mies vielä tien päällä, niin kävi matkalla hakemassa lapselle uudet luistimet. Pari viikkoa sitten kuvasivat jotain jouluprojektia ja tuli illalla myöhään ilmoitus, että kaikilla pitäisi olla punaiset vaatteet päällä seuraavana päivänä noita kuvauksia varten. Muuten hyvä, mutta lapsi ei omista yhtäkään punaista vaatetta. Ehkä sellaisia olisi voinut jotain hankkia, jos olisi ollut enemmän aikaa.
Että ei se aina ole vanhemman vika, jos kaikki pyynnöt ei ihan toteudu.
Luonnollisesti. Ja puhelintakaan ei ollut.