IS: Kallis sähkö ajanut ihmiset säästämään kaikesta
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009253304.html
Mitä ajatuksia herättää, oletko itse kenties samassa tilanteessa?
Ymmärrän hyvin ihmisten ahdingon etenkin pelkästään sähkölämmitteisissä taloissa ja eivät polttopuutkaan tietenkään ilmaisia ole. Isoa kansakoulua ei varmasti kylmänä talvena kannatakaan lämmittää, mutta ensimmäisenä juttuun haastatellun otsalamput kuulostavat jo vähän yliampuvalta.
Kommentit (910)
Suomessa tuotettiin eilen liki ennätysmäärä sähköä
MTV3
Olkiluodon kolmas reaktori kasvattaa valmistuessaan huomattavasti Suomen sähköntuotantokapasiteettia. Silti se ei välttämättä paina sähkön hintatasoa merkittävästi alas.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008460073.html
Kulutusjuhlani jatkuu tasan niin kauan, kuin minulla rahaa riittää. 5c kWh hinnalla mistään ei tarvitse säästää, päin vastoin, olen laittanut ja laitan rahaa menemään kovaa tahtia, koska inflaation pahus vähentää sen arvoa enemmän kuin mikään sähkölasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kurjempaa sen kivempaa suomilampaiden mielestä, kohta ruvetaan vettä ja ruokaakin säännöstelemään ja Suomalaiset vaan myhäilee ja kiittää miten ihana pm meillä on.
Vaikka Suomen valtiota johdetaan kuin sosialistista maata ja sosialistinen onnela toteutuu joillekin ja pääosalle ei kuten sosialistisissa maissa on tyypillistä, voi Suomessa yhä elää hyvin tehdyillä valinnoilla ikään kuin länsimaisessa liberaalissa demokratiassa kohtuu mukavasti, toki hyvin kalliisti, sitä en tohdi kiistää.
Sosialistisessa Neuvostoliitossa sähkö oli ilmainen mutta jatkuvasti katkolla ollut ylellisyystuote ja ihmiset menivät mielellään töihin tehtaisiin lämmittelemään.
Sähkö ei ollut ilmainen vaikka halpa olikin.Sähkökatkoja oli harvoin.
Meilläkin on ensimmäistä kertaa tilanne, ettei rahat meinaa riittää, vaikka tekisi mitä vaan. Aiemminkin on ollut vaikeaa, mutta ollaan pärjätty jotenkin. Nyt kaikki vaan on liian kallista. Kaupassa ollaan viimeksi oltu puolitoista viikkoa sitten. Sen jälkeen ollaan syöty pakastimesta mitä siellä on sattunut olemaan. Pitäisi vielä muutama päivä pärjätä. Autosta bensa loppu. Se viimeinen 20 euroa menee siihen, että pääsen töihin. Nyt oikeasti pitää olla todella tarkka ja miettiä mitä voi ostaa. Ennen oli vielä vähän joustoa.
Jotkut ylpeilevät kuinka heillä on ollut 17 astetta sisällä ja säästävät näin. Meillä vetoisa ja kylmä talo (asutaan vuokralla) ja täällä on aina talvisin noin 17 astetta (joskus 16) jos on kovemmat pakkaset. Muutenkin noin 18 astetta paitsi kesällä. Kyllä tässäkin lämpötilassa pystyy elämään. Olen tottunut itse tähän hyvin ja joskus kylässä jonkun luona tuntuu kuumalta, kun siellä jo liiankin lämmin. Tietysti jos olisi oma talo niin tekisin muutoksia. Nyt en paljon pysty.
Lämpö kuuluu ihmisen perusoikeuksiin.
Hallitus sucks!
Vihreitten sähkötekniikan diplomi-insinööri Satu Hassia voinee syyttää nykytilasta!!!!
Sähkölasku 37 euroa/ 53 neliön kolmio vaikka teen etätyötä. Palelkaa omakotiasujat!
Tällä hetkellä on sitten ihanaa asua kerrostalossa. Pakkoko sitä on on väenväkisin kykkiä konkurssin partaalla sähkölämmitteisessä omakotitalossa? Ai niin koska kerrostalot ovat itsemurhakoppeja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkön tuotanto ei ole suomessa kallistunut yhtään. Kaikki on suurta kusetusta ja ahneet kiskovat rahaa. En ymmärrä miksi media ei uutisoi asiasta kunnolla.
Niin ahneus. Sähkön tuotannon omistus on miltei täysin kuntien ja valtion hallussa. Törketä voitot tilitetään julkiselle sektorille ja loput verotetaan. Me suomalaisethan rakastetaan veroja ja vihataan yksityisten rahastamia voittoja, eihän meillä ole mitään valitettavaa kun kunnat ja valtio nyt vähän rahastaa.
Joo ja pian käy ilmi, että sähkölafkat joita tuetaan valtion ja kuntien varoilla, myyvät sähköä muihin maihin. Me ollaan siis ne säästäjät ja maksajat kurjuudessa. Suomalainen on pimeä ja pimeässä pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri laski sisälämpötilan +17 celsiusasteeseen, koska ei aio kuulema antaa Putinille periksi.
Ihmisten yksinkertaisuus ja tyhmyys on välillä jotakin niin uskomatonta että ei voikun nauraa miten helposti tämä kansa on vedätettävissä,ainoastaan suomessa ajatellaan että mitä enemmän kärsitään sitä enemmän näytetään putinille. Ihmisiä huijataan joka päivä erilaisilla aivopesuilla ja että koko maailma pelastuu mukamas kun suomi nyt kärsii ja yhteishenkeä hei.
No joo. Mulla sähkölasku on nyt noin 60 e kuussa. Sammutan turhat jutut kun lähden aamuisin töihin, takaisin päälle illalla kun tulen kotiin. Laitan ruokaa kuten ennenkin, kuitenkin mieluummin liedellä valmistettavia kuin uunissa. Luulen että ainakin modeemin sammutus kotoa lähtiessä jää tavaksi. Mihin siellä nettiä tarvii kun en siellä ole. Itse pärjään ihan hyvin ainakin tällä hetkellä, mutta sähkön hinta voi nousta ties mihin vielä tämän talven aikana, pidän sen mielessä. Onneksi on työpaikka. Jouluksi menen vanhempieni luo.
Vierailija kirjoitti:
Sähkölasku 37 euroa/ 53 neliön kolmio vaikka teen etätyötä. Palelkaa omakotiasujat!
Oi kun halpaa :D mulla 42 neliöö ja sähkölasku n. 60 e...myönnän että voisin säästää sähkönkulutuksessa enemmän, mutta nyt mennään näillä. Likapyykkejä en aio kerätä nurkkiin että pyykkikone kyllä pyörii monta kertaa viikossa, siitä ei pääse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi kun halpaa :D mulla 42 neliöö ja sähkölasku n. 60 e...myönnän että voisin säästää sähkönkulutuksessa enemmän, mutta nyt mennään näillä. Likapyykkejä en aio kerätä nurkkiin että pyykkikone kyllä pyörii monta kertaa viikossa, siitä ei pääse mihinkään.
Monastiko päivässä vaihdat vaatteet?
Pian voimmekin lukea sähköyhtiöiden uusista maksuista, koska sähköä ei kuluteta enää niin paljoa.
Sähkörosvojen mielikuvitus on rajaton näissä asioissa.
Kallis sähkö ja sen lieveilmiöt ajavat ihmiset itsemurhiin.
Suurin syy sähkön korkeaan hintaan koko EU:n alueella on päästöoikeuksien hinnan 20-kertaistuminen noin viidessä vuodessa. Esimerkiksi Saksassa yli puolet sähköstä tuotetaan fossiilisilla. Ei sitä voi käden käänteessä muuttaa, siirtymä pitää tehdä hallitusti niin, että kuluttajat eivät mene konkurssiin.
Kati Ruohomäen mukaan päästöoikeuden hinta on yritysten näkökulmasta nyt kipurajoilla. Ruohomäki työskentelee johtavana asiantuntijana Elinkeinoelämän keskusliitossa (EK). Ruohomäen mukaan päästöoikeuden hinnan nopea nousu on tullut yllätyksenä. Analyysitalojen tekemissä ennusteissa hinnan odotettiin lähenevän 100 euroa vasta 2030-luvulla, Ruohomäki sanoo.
https://images.jifo.co/53503771_1645182757479.svg
https://yle.fi/a/3-12316854
Verot nousevat tammikuussa soten takia ja asuntolainan verovähennys poistuu.
Niin ahneus. Sähkön tuotannon omistus on miltei täysin kuntien ja valtion hallussa. Törketä voitot tilitetään julkiselle sektorille ja loput verotetaan. Me suomalaisethan rakastetaan veroja ja vihataan yksityisten rahastamia voittoja, eihän meillä ole mitään valitettavaa kun kunnat ja valtio nyt vähän rahastaa.