Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulunvietto, kun sukulaisista osa eivät siedä toisiaan

Vierailija
10.12.2022 |

Olinkin jo unohtanut tämän palapelin. Osa sukulaisista mäköttävät toisilleen ihan turhista ja vanhoista jutuista. Joka joulu kun kutsun meille väkeä, olen joutunut miettimään vieraslistaa niin, että toisilleen epämieluisat henkilöt eivät vain pääse kohtaamaan.

Tänä jouluna sukulaisilta on tullut kyselyä saako jouluna taas tulla meille. Tänä vuonna päätin, että se on yksi päivä kun otamme vieraita vastaan.

Nyt sitten osa sukulaisista on loukkaantunut vieraslistastani...

Koita tässä miellyttää jokaista sukulaista.

Perunko kutsuni ja vietämmekin ihan rauhallisen joulun oman perheeni kanssa?

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on näitä tapauksia, jotka eivät tule, jos se ja se tulee.

Pakollisista tilanteissa kutsutaan ne, jotka kutsutaan - nämä riitapukarit tehköön ratkaisunsa itse. Useimmiten ollaan jouluaattona omalla perheellä, mikä on kaikista helpointa monessakin mielessä.

Vierailija
22/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän tupa, teidän säännöt. Ei teidän tarvitse alkaa muiden ehdoilla kutsuja järjestämään. Kutsutte ne ketä haluatte, silloin kun haluatte. Kutsutut saavat itse päättää tulevatko vai ei.

Jos kutsu on laitettu, niin vierailla ei ole siihen oikeutta puuttua, ketä olet kutsunut. Loppujen lopuksi se on heistä itsestään kiinni mitä haluavat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tavoittelet, kun pitää miellyttää? Ap.

Vierailija
24/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on näitä tapauksia, jotka eivät tule, jos se ja se tulee.

Pakollisista tilanteissa kutsutaan ne, jotka kutsutaan - nämä riitapukarit tehköön ratkaisunsa itse. Useimmiten ollaan jouluaattona omalla perheellä, mikä on kaikista helpointa monessakin mielessä.

Olen vakavasti jo miettinyt peruvani koko kutsun ja sanoa, että olemme oman perheen kesken ja syyksi sanoa, että tehkööt kaikki sillain miten parhaakseen näkee. Toisaalta taas tykkään olla läheisten kanssa. Vaikea tilanne

Vierailija
25/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tavoittelet, kun pitää miellyttää? Ap.

Se on hyvä kysymys. Olen herännyt tähän vasta itsekin. Joulu on yleensä ollut pelkkää suorittamista, kun olen halunnut miellyttää jokaista sukulaista niin, että on heille mukava ilmapiiri. Onneksi heräsin siihen, että enää en jaksa kestitä ihmisiä porrastetusti koko pyhien ajan.

Ehkä pelkään, että jos nyt en tee näin niin minäkin pääsen osaksi jotain ihmeellistä riitaa/mökötystä

Vierailija
26/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kutsuja tosiaan monet kyselivät voisiko tänä jouluna taas tulla meille. Monena jouluna olen jakanut 24.-26.22 aikavälin eri sukulaisille, mutta se on liian raskasta. Nyt otin vain yhden päivän niin tästä syntyi sitten soppa

Miksi lähdet siihen soppaan mukaan? Sinä olet kutsunut ketä haluat. Jos muut haluavat vatuloida asiaa, niin siinähän vatuloivat, mutta mitä se sinulle kuuluu. Olet kutsunut ketä olet. Ole tyytyväinen siihen, älä lähde sopankeittoon mukaan.

Vierailija
27/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pelkää Ap. Elä oma elämäsi ja lakkaa miellyttäminen.

Olen itse karvaasti kokenut mihin se johtaa.

28/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaverini kertoi, että kun hänen esikoinen syntyi ja oli ristiäiset tulossa, ilmoitti hänen äitinsä hänelle, että työkaverini ei sitten saa kutsua isäänsä sinne ristiäisiin, kun äitinsä ei voi sietää silmissään tätä ex-miestään. Näin ollen työkaverini totteli äitiään ja kielsi isäänsä tulemasta ristiäisiin.

Mun mielestä tuossa tapauksessa olisi ollut reilua se, että työkaverini olisi kutsunut molemmat vanhemmat ristiäisiin ja sitten äiti olisi jättänyt tulematta, jos hänelle on niin suuri ongelma nähdä ex-miehensä.

Vierailija
29/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kutsuja tosiaan monet kyselivät voisiko tänä jouluna taas tulla meille. Monena jouluna olen jakanut 24.-26.22 aikavälin eri sukulaisille, mutta se on liian raskasta. Nyt otin vain yhden päivän niin tästä syntyi sitten soppa

Miksi lähdet siihen soppaan mukaan? Sinä olet kutsunut ketä haluat. Jos muut haluavat vatuloida asiaa, niin siinähän vatuloivat, mutta mitä se sinulle kuuluu. Olet kutsunut ketä olet. Ole tyytyväinen siihen, älä lähde sopankeittoon mukaan.

Näinhän se on. En vain ymmärrä miksi eilen eräs sukulainen tuli lankoja pitkin mulle kertomaan, kuinka eräs sukulainen on ihan maansa myynyt kun kuuli keitä tänne on tulossa.

Vierailija
30/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytöntä pilata joulua (tai muutakaan aikaa) olemalla vapaaehtoisesti samassa tilassa sellaisten ihmisten kanssa, joista ei pidä. Me vietämme joulumme tasan kotona, eikä tänne tule tasan ketään, ellemme nimenomaan itse niin toivo ja kutsu.

Vierailija
31/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peru kutsu ja kerro, että ette otakaan vieraita vastaan.

Vierailija
32/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan älytöntä pilata joulua (tai muutakaan aikaa) olemalla vapaaehtoisesti samassa tilassa sellaisten ihmisten kanssa, joista ei pidä. Me vietämme joulumme tasan kotona, eikä tänne tule tasan ketään, ellemme nimenomaan itse niin toivo ja kutsu.

Jotkut saattavat joutua olemaan joulun yksin

Vierailija
33/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sellaista joka jouluna haluaa vieraita kotiinsa😫

Vierailija
34/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä sellaista joka jouluna haluaa vieraita kotiinsa😫

No meillä ainakin lapset viihtyy sukulaisten mm. Serkkujen kanssa.

Kukin tyylillään

Vierailija
35/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin yksin kuin sellaisessa seurassa, joka ei miellytä.

Vierailija
36/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin?

Vierailija
37/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En alkaisi mitään yksinäisiä keräämään kotiini. Jos viettää kaikki aikansa yksin niin ihan samalla tyylillä menee se yksi joulu viikonloppukin. Tuollainen sääli touhu jouluna on naurettavaa. Kenelläkään ei ole velvollisuutta pitää hotellia jouluna. 

Vierailija
38/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asiat menee hankalaksi, on helpompaa olla oman perheen kesken. Miettikööt muut sitten kuinka viettävät. Ei ole muiden murhe

Vierailija
39/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus sukujouluista on jotenkin ihana. Paljon väkeä, hyvää tarjottavaa... Ai että.

Koska meillä on tilava koti, ollaan vietetty niitä sukujouluja meillä. Harmi vaan, että mitään työnjakoa ei asioiden suhteen ole voitu tehdä ja meille tulevat on todella vain tulleet valmiiseen pöytään. Itselle tärkeät asiat on jääneet tekemättä ja toisaalta joulusta nauttiminen on ollut vähän niin ja näin, pikemminkin jotain muuta kuin rentouttavaa.

Muutaman tällaisen joulun jälkeen muistelin kaiholla lapsuuteni jouluja, kun me iso suku kokoonnuimme aattona mummulaan. Mietin, miten helkkarissa mummu on jaksanut järjestää kaiken... Mutta sitten tajusin, että eihän hän järjestänytkään. Tarjolla oli kahvia ja pipareita, terävämpiä drinkkejä osalle, suklaata. Tosin olimme kaikki aikalailla lähimatkan päästä tulleita.

Koimme puolison kanssa molemmat, että emme halua aikatauluttaa joulua ja koska tosiaan minkäänlaista vetoapua ei sukulaisilta ole herunut, niin ei vain jaksa. Ja siis todellakaan emme oleta vieraiden välttämättä edes tuovan mitään, vaan ihan joku riskien laittaminen kaverina, pöydän kattaminen tai joku vastaava olisi erittäin iso apu pikkulapsiperheessä.

Niin tai näin, päätimme viettää aattoa keskenämme. Päätös on kannattanut. Välillä aattona täällä on ollut isovanhemmat, joku muu yksinäinen sukulainen tms, mutta tämä on ollut huomattava helpotus koko jouluun.

Vierailija
40/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulunvietto niin miten itsellä on mukavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi