Joulunvietto, kun sukulaisista osa eivät siedä toisiaan
Olinkin jo unohtanut tämän palapelin. Osa sukulaisista mäköttävät toisilleen ihan turhista ja vanhoista jutuista. Joka joulu kun kutsun meille väkeä, olen joutunut miettimään vieraslistaa niin, että toisilleen epämieluisat henkilöt eivät vain pääse kohtaamaan.
Tänä jouluna sukulaisilta on tullut kyselyä saako jouluna taas tulla meille. Tänä vuonna päätin, että se on yksi päivä kun otamme vieraita vastaan.
Nyt sitten osa sukulaisista on loukkaantunut vieraslistastani...
Koita tässä miellyttää jokaista sukulaista.
Perunko kutsuni ja vietämmekin ihan rauhallisen joulun oman perheeni kanssa?
Kommentit (79)
En enää suostu.
Meille on kaikki tervetulleita. Meillä ei riidellä, eikä edes selvitellä välejä. Äiti ja veljen vaimo ei tule toimeen jälleen, eikä varmasti tulevaisuudessakaan. Jos yhtään tuntuu, että tekevät kiukkusta ilmapiiriä, niin jäätköön pois. Näin ilmoitin.
Meille on tulossa muut sisarukset perheineen, isät, pari itekseen joulua viettävää kaveria ja duunikaveria. Teini kutsui kaverin, jonka vanhemmat lähtevät sukuloimaan ulkomaille jouluna.Tervetuloa ja ihanaa, että porukkaa on, mutta yhtäkään toraa en jouluaattona kuuntele. Lähtöpassit samantien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tavoittelet, kun pitää miellyttää? Ap.
Se on hyvä kysymys. Olen herännyt tähän vasta itsekin. Joulu on yleensä ollut pelkkää suorittamista, kun olen halunnut miellyttää jokaista sukulaista niin, että on heille mukava ilmapiiri. Onneksi heräsin siihen, että enää en jaksa kestitä ihmisiä porrastetusti koko pyhien ajan.
Ehkä pelkään, että jos nyt en tee näin niin minäkin pääsen osaksi jotain ihmeellistä riitaa/mökötystä
Laita tiedoksi sukulaisille, että olet kuullut osan loukkaantuneen siitä, että tänä vuonna on kaikki kutsuttu samana päivänä. Ja sitten kerro nuo syyt, jotka johtivat tämän vuoden järjestelyihin, eli nuo asiat mitä kirjoitit tähän viestiin. Jos joku on niin tampio, että ei ymmärrä syitäsi, sille ei voi mitään, anna olla, et ole velvollinen hoitamaan heidän tunne-elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ennen kutsuja tosiaan monet kyselivät voisiko tänä jouluna taas tulla meille. Monena jouluna olen jakanut 24.-26.22 aikavälin eri sukulaisille, mutta se on liian raskasta. Nyt otin vain yhden päivän niin tästä syntyi sitten soppa
Miksi lähdet siihen soppaan mukaan? Sinä olet kutsunut ketä haluat. Jos muut haluavat vatuloida asiaa, niin siinähän vatuloivat, mutta mitä se sinulle kuuluu. Olet kutsunut ketä olet. Ole tyytyväinen siihen, älä lähde sopankeittoon mukaan.
Näinhän se on. En vain ymmärrä miksi eilen eräs sukulainen tuli lankoja pitkin mulle kertomaan, kuinka eräs sukulainen on ihan maansa myynyt kun kuuli keitä tänne on tulossa.
Sitten he varmaan voivat keskenään miettiä millaista joulua haluavat viettää. Käsittämätöntä touhua
Ehkä se ongelman syy on se, että kutsut porukkaa, jotta sinä olisit tyytyväinen jouluna. Muille se on stressaavaa.
Puolisoni sukulainen myös tykkää kutsua ihmisiä kotiinsa, hän haluaa pari kertaa vuodessa porukkaa saman katon alle, haluaa leipoa, laittaa esille, emännöidä.
Me yleensä mennään hampaita yhteen purren paikalle, koska pakko, muuten hän suuttuu jos ei mennä.
Viime kerralla kyllä täysin unohdettiin, lapsi kävi harrastuksissa, minä olin töissä ja illalla olisi pitänyt muistaa mennä, ei todellakaa muistettu. Hän ilmeisesti suuttui, koska nyt joulun alla ei ole kuulunut hänestä yhtään mitään, vaikka normaalisti sopii joulutapaamiset myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tavoittelet, kun pitää miellyttää? Ap.
Se on hyvä kysymys. Olen herännyt tähän vasta itsekin. Joulu on yleensä ollut pelkkää suorittamista, kun olen halunnut miellyttää jokaista sukulaista niin, että on heille mukava ilmapiiri. Onneksi heräsin siihen, että enää en jaksa kestitä ihmisiä porrastetusti koko pyhien ajan.
Ehkä pelkään, että jos nyt en tee näin niin minäkin pääsen osaksi jotain ihmeellistä riitaa/mökötystä
Laita tiedoksi sukulaisille, että olet kuullut osan loukkaantuneen siitä, että tänä vuonna on kaikki kutsuttu samana päivänä. Ja sitten kerro nuo syyt, jotka johtivat tämän vuoden järjestelyihin, eli nuo asiat mitä kirjoitit tähän viestiin. Jos joku on niin tampio, että ei ymmärrä syitäsi, sille ei voi mitään, anna olla, et ole velvollinen hoitamaan heidän tunne-elämää.
Hyvä idea. Näinhän se onkin. Jos kutsun, itse päätän milloin ja ketä. Ne keille ei sovi, jäävät pois. Tästä joulusta haluan itsekin muistaa jotain ja tuntea myös sitä kuuluisaa joulurauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se ongelman syy on se, että kutsut porukkaa, jotta sinä olisit tyytyväinen jouluna. Muille se on stressaavaa.
Puolisoni sukulainen myös tykkää kutsua ihmisiä kotiinsa, hän haluaa pari kertaa vuodessa porukkaa saman katon alle, haluaa leipoa, laittaa esille, emännöidä.
Me yleensä mennään hampaita yhteen purren paikalle, koska pakko, muuten hän suuttuu jos ei mennä.
Viime kerralla kyllä täysin unohdettiin, lapsi kävi harrastuksissa, minä olin töissä ja illalla olisi pitänyt muistaa mennä, ei todellakaa muistettu. Hän ilmeisesti suuttui, koska nyt joulun alla ei ole kuulunut hänestä yhtään mitään, vaikka normaalisti sopii joulutapaamiset myös.
Emme kutsuneet ensin ketään. Sukulaiset muistelivat vanhoja jouluja ja alkoivat kyselemään ollaanko taas meillä. (Meillä isot tilat) . Siitä se joulun suunnittelu alkoi, että no ollaan täällä ja laitetaan halukkaille viestiä, että tänne voi tulla. En liiemmin nauti edes emännöinnistä, mutta ehkä olisi pitänyt osata sanoa heti alkuunsa, että olemmekin rauhassa ilman draamaa....
Miksi täytyy ängetä toisten nurkkiin sillä verukkeella, että on isot ja hyvät tilat? En itse kehtaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sellaista joka jouluna haluaa vieraita kotiinsa😫
No meillä ainakin lapset viihtyy sukulaisten mm. Serkkujen kanssa.
Kukin tyylillään
No menkää heille. Miksi teille pitäisi tulla, jos kerran osaa se ärsyttää?
Tsemppiä sinulle. Olet aiemmat vuodet itsesi unohtaen ollut mielin kielin että muilla olisi hyvä olla. Tällaisen lopettamisesta aiheutuu muissa aina vastareaktiota, koska eivät he ymmärrä (tai välitä), että sinun jaksamisesi kustannuksella heitä on on palveltu. Ja jos henkilöt ovat alkujaankin sellaisia, että mököttävät toisilleen, sitä enemmän. Mutta muista että sinä et ole tehnyt mitään väärää tänä vuonna. Eikä ihmisten reaktiot, ja alkaako joku nyt urputtaa sinustakin ja sinulle, ole kiinni siitä ettet löytänyt juuri oikeita sanoja selittää tilanne. Sukulailesi nyt vaan ovat tuollaisia, eikä se ole sinun tekojesi tai sanojesi vika.
Kaikesta huolimatta hyvää joulua!
Tuossa se ongelma tulee, kun lopettaa sen miellyttämisen. Mutta ei se ole oma ongelmasi vaan muiden. On oikein joskus ajatella myös vain itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sellaista joka jouluna haluaa vieraita kotiinsa😫
No meillä ainakin lapset viihtyy sukulaisten mm. Serkkujen kanssa.
Kukin tyylillään
No menkää heille. Miksi teille pitäisi tulla, jos kerran osaa se ärsyttää?
Jostain syystä meille tullaan oikein mielellään , juurikin koska kuulemma niin hyvät tilat
Vierailija kirjoitti:
Ja ennen kutsuja tosiaan monet kyselivät voisiko tänä jouluna taas tulla meille. Monena jouluna olen jakanut 24.-26.22 aikavälin eri sukulaisille, mutta se on liian raskasta. Nyt otin vain yhden päivän niin tästä syntyi sitten soppa
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin se ei ole sinun ongelmasi jos itse tulet toimeen kaikkien kanssa. Sanot niille että kasvakaa aikuisiksi tai pysykää kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin se ei ole sinun ongelmasi jos itse tulet toimeen kaikkien kanssa. Sanot niille että kasvakaa aikuisiksi tai pysykää kotona.
Aikuinen ihminen loukkaantuu toisen vieraslistasta. Todellakin tuossa kohtaa on se kasvun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan älytöntä pilata joulua (tai muutakaan aikaa) olemalla vapaaehtoisesti samassa tilassa sellaisten ihmisten kanssa, joista ei pidä. Me vietämme joulumme tasan kotona, eikä tänne tule tasan ketään, ellemme nimenomaan itse niin toivo ja kutsu.
Jotkut saattavat joutua olemaan joulun yksin
Se on heidän ongelmansa. Kutsuisivat sitten vieraita, jos eivät halua olla yksin.
Voisiko yhden päivän vuodessa olla ihan sovussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime kerralla kyllä täysin unohdettiin, lapsi kävi harrastuksissa, minä olin töissä ja illalla olisi pitänyt muistaa mennä, ei todellakaa muistettu. Hän ilmeisesti suuttui, koska nyt joulun alla ei ole kuulunut hänestä yhtään mitään, vaikka normaalisti sopii joulutapaamiset myös.Emme kutsuneet ensin ketään. Sukulaiset muistelivat vanhoja jouluja ja alkoivat kyselemään ollaanko taas meillä. (Meillä isot tilat) . Siitä se joulun suunnittelu alkoi, että no ollaan täällä ja laitetaan halukkaille viestiä, että tänne voi tulla. En liiemmin nauti edes emännöinnistä, mutta ehkä olisi pitänyt osata sanoa heti alkuunsa, että olemmekin rauhassa ilman draamaa....
Onko tässä nyt kyse, että yksi perhe muisteli ja haluaa jouluksi teille, sitten sinä pommitatkin koko suvun läpi viesteillä, että tänne vaan jos suinkin sopii. Sit tämä alkuperäinen perhe joka halusi tulla, sille tuleekin yllätyksenä, et nyt onkin sitten tulossa paljon muitakin, vaikka heillä oli ajatuksena tulla vain heidän perheen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime kerralla kyllä täysin unohdettiin, lapsi kävi harrastuksissa, minä olin töissä ja illalla olisi pitänyt muistaa mennä, ei todellakaa muistettu. Hän ilmeisesti suuttui, koska nyt joulun alla ei ole kuulunut hänestä yhtään mitään, vaikka normaalisti sopii joulutapaamiset myös.Emme kutsuneet ensin ketään. Sukulaiset muistelivat vanhoja jouluja ja alkoivat kyselemään ollaanko taas meillä. (Meillä isot tilat) . Siitä se joulun suunnittelu alkoi, että no ollaan täällä ja laitetaan halukkaille viestiä, että tänne voi tulla. En liiemmin nauti edes emännöinnistä, mutta ehkä olisi pitänyt osata sanoa heti alkuunsa, että olemmekin rauhassa ilman draamaa....
Onko tässä nyt kyse, että yksi perhe muisteli ja haluaa jouluksi teille, sitten sinä pommitatkin koko suvun läpi viesteillä, että tänne vaan jos suinkin sopii. Sit tämä alkuperäinen perhe joka halusi tulla, sille tuleekin yllätyksenä, et nyt onkin sitten tulossa paljon muitakin, vaikka heillä oli ajatuksena tulla vain heidän perheen kesken.
Ei ollut kyse tästäkään. Asia on erittäin monimutkainen.
Kuulostaa niin tutulta sopalta. Talon väki sanoo, että kaikki on tervetulleita ja kyllä mahtuu. Mut yksi perhe torppaa koko ajatuksen, kun he haluavat olla siellä ihan oman perheen kesken. Me ei saada mennä isovanhemmille samaan aikaan tän yhden perheen kanssa. Sitä kutsutaan sisaruskateudeksi.
Ollaan paikan päällä jo viikkoa ennen kun he saapuvat. Meidän pitäisi siirtyä pois alta, jotta he saavat sen makuuhuoneen käyttöön, jossa me ollaan nukuttu jo viikko. Aina sama show.
Ihan olisi voinut olla oma kirjoitukseni. Meillä myös hyvät tilat niin sen takia tänne on kokoonnuttu. Välillä en muista näistä isoista jouluista mitään.
Samoin kuulostaa samalle tuo, että itse saa kaiken laittaa. Meillä välillä mennyt niin, et itse laitan lapset jaloissa tarjottavaa ja muut istuu puhelin kädessä omissa nurkissaan. Ei enää