Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulunvietto, kun sukulaisista osa eivät siedä toisiaan

Vierailija
10.12.2022 |

Olinkin jo unohtanut tämän palapelin. Osa sukulaisista mäköttävät toisilleen ihan turhista ja vanhoista jutuista. Joka joulu kun kutsun meille väkeä, olen joutunut miettimään vieraslistaa niin, että toisilleen epämieluisat henkilöt eivät vain pääse kohtaamaan.

Tänä jouluna sukulaisilta on tullut kyselyä saako jouluna taas tulla meille. Tänä vuonna päätin, että se on yksi päivä kun otamme vieraita vastaan.

Nyt sitten osa sukulaisista on loukkaantunut vieraslistastani...

Koita tässä miellyttää jokaista sukulaista.

Perunko kutsuni ja vietämmekin ihan rauhallisen joulun oman perheeni kanssa?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kutsuja tosiaan monet kyselivät voisiko tänä jouluna taas tulla meille. Monena jouluna olen jakanut 24.-26.22 aikavälin eri sukulaisille, mutta se on liian raskasta. Nyt otin vain yhden päivän niin tästä syntyi sitten soppa

Syntyi soppa. Mikä ihmeen velvollisuus sulla on ylipäätään kutsua ketään. Sukujoulut on harvoin ja harvoilla oikeasti kivoja. Tuskin kovin hyvällä mielellä teet ruokia ja valmiste,uja, kun tiedossa on epäsopua ja mököttämistä. Miksi ihmiset tekee joulusta rasittavan pakkojuhlan.

Lämminä joulua vaan.

Vierailija
62/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa niin tutulta sopalta. Talon väki sanoo, että kaikki on tervetulleita ja kyllä mahtuu. Mut yksi perhe torppaa koko ajatuksen, kun he haluavat olla siellä ihan oman perheen kesken. Me ei saada mennä isovanhemmille samaan aikaan tän yhden perheen kanssa. Sitä kutsutaan sisaruskateudeksi.

Ollaan paikan päällä jo viikkoa ennen kun he saapuvat. Meidän pitäisi siirtyä pois alta, jotta he saavat sen makuuhuoneen käyttöön, jossa me ollaan nukuttu jo viikko. Aina sama show.

Tällästä näyttää tosiaankin olevan myös muilla... Se siitä mukavasta joulun vietosta... Tällaiset asetelmat on itselle jotenkin inhottavia, kun haluaa tulla kaikkien kanssa toimeen. Sitten osa pilaa tunnelman , kun vihoitellaan 20 vuotta vanhoista asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli aikanaan sama tilanne. kamelin selkä katkesi, kun alettiin vaatimaan erilaisia pöperöitä pöytään, kun alkoi kasviruoka muoti. ei kelvannut kinkku, karjalanpaisti, laatikot ym. perinteiset ruoat. ruikutusta kesti tasan yhden joulun. sitten alettiin viettää joulut ukon kanssa sähköttömällä mettäkämpällä. siitäkin tuli melkoinen ulina, kun vihataan sukua, eikä ruokita, eikä majoiteta joulun pyhiksi hienohelmoja. odotan taas toden teolla, että pääsee luonnon rauhaan, stressittömän joulun viettoon.

Vierailija
64/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen kutsuja tosiaan monet kyselivät voisiko tänä jouluna taas tulla meille. Monena jouluna olen jakanut 24.-26.22 aikavälin eri sukulaisille, mutta se on liian raskasta. Nyt otin vain yhden päivän niin tästä syntyi sitten soppa

Syntyi soppa. Mikä ihmeen velvollisuus sulla on ylipäätään kutsua ketään. Sukujoulut on harvoin ja harvoilla oikeasti kivoja. Tuskin kovin hyvällä mielellä teet ruokia ja valmiste,uja, kun tiedossa on epäsopua ja mököttämistä. Miksi ihmiset tekee joulusta rasittavan pakkojuhlan.

Lämminä joulua vaan.

Onko ratkaisuehdotusta? Laitan viestit menemään, että liian suuren sopan syntymisen vuoksi vietämmekin joulun ihan vaan rauhassa omalla porukalla.

Vierailija
65/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain ihmisillä on myös tapana alkaa vetämään turhaa draamaa . Usko tai älä, mutta jotkut nauttii näistä tilanteista.

Vierailija
66/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee aina niin, että minä ja siskoni perheineen sovimme olevamme yhdessä jouluna.

Tämän jälkeen äiti usein kysyy minulta ja isä siskoltani mitä suunnitelmia jouluna. Äiti ja isä eronneet. Eivät voi edes lastenlastensa vuoksi koittaa olla sovussa yhtä hetkeä.

Jos kutsumme äidin , isä loukkaantuu tästä ja toisinpäin. Tänä vuonna pallo heitetty näin, että molemmat ovat tervetulleita. Katsotaan mikä marttyyri draama syntyy. 60-vuotiaat aikuiset tosiaankin voivat käyttäytyä näin.

Vierailija
67/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämminä joulua vaan.

Onko ratkaisuehdotusta? Laitan viestit menemään, että liian suuren sopan syntymisen vuoksi vietämmekin joulun ihan vaan rauhassa omalla porukalla.

Kai sitä voi asiallisesti ilman mitään draamailua ilmoittaa kaikille, että tämä joulu vietetään perheen kesken ja toivotetaan hyvää ja rauhallista joulua kaikille. Jos joku tästä loukkaantuu, niin siinä osoittaa vaan oman kapeakatseisuutensa. Ei siitä pidä välittää. Make it simple.

Vierailija
68/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee aina niin, että minä ja siskoni perheineen sovimme olevamme yhdessä jouluna.

Tämän jälkeen äiti usein kysyy minulta ja isä siskoltani mitä suunnitelmia jouluna. Äiti ja isä eronneet. Eivät voi edes lastenlastensa vuoksi koittaa olla sovussa yhtä hetkeä.

Jos kutsumme äidin , isä loukkaantuu tästä ja toisinpäin. Tänä vuonna pallo heitetty näin, että molemmat ovat tervetulleita. Katsotaan mikä marttyyri draama syntyy. 60-vuotiaat aikuiset tosiaankin voivat käyttäytyä näin.

Voi jumankekka näitä ihmisiä. Olkaa jokainen omissa kodeissanne, kun niin vaikeaksi menee. Tämä on sitä aitoa suomalaisuutta, riitaa, torjua ja joka vuosi sama juttu. Mitään ei opita.

Vierailija
69/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat vaan haluta olla suosittu ja kuvitella että sinusta ollaan mustasukkaisia niin ihanaa olisi olla luonasi ja saatat olla ulkonäöltäsi ja iältäsi ties mikä mutta se jonka luokse jokainen haluaisi

Vierailija
70/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat vaan haluta olla suosittu ja kuvitella että sinusta ollaan mustasukkaisia niin ihanaa olisi olla luonasi ja saatat olla ulkonäöltäsi ja iältäsi ties mikä mutta se jonka luokse jokainen haluaisi

Oi voi. En kuvittele itsestäni mitään tällaista.

Vierailija
71/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jumankekka näitä ihmisiä. Olkaa jokainen omissa kodeissanne, kun niin vaikeaksi menee. Tämä on sitä aitoa suomalaisuutta, riitaa, torjua ja joka vuosi sama juttu. Mitään ei opita.

No me siskokset kyllä viihdymme toistemme seurassa perheineemme.

Vierailija
72/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sen huomaa, että se sukujoulu ei todellakaan ole kaikille mieluisaa. Jos ei hyväksy yhdessäoloa tietyllä porukalla, on hyvin helppoa tehdä päätös, että viettää joulua omalle tyylille sopivalla tavalla, mahdollisesti sitten yksin

Vierailija
73/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämminä joulua vaan.

Sähkön hintakin on korkea nyt

Vierailija
74/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsut ihan ketä haluat, ne tulee jotka haluaa ja ne mököttää jotka haluaa.

Yhyy en mä tuu kun se kutsu senkin!

Vierailija
75/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tavoittelet, kun pitää miellyttää? Ap.

Se on hyvä kysymys. Olen herännyt tähän vasta itsekin. Joulu on yleensä ollut pelkkää suorittamista, kun olen halunnut miellyttää jokaista sukulaista niin, että on heille mukava ilmapiiri. Onneksi heräsin siihen, että enää en jaksa kestitä ihmisiä porrastetusti koko pyhien ajan.

Ehkä pelkään, että jos nyt en tee näin niin minäkin pääsen osaksi jotain ihmeellistä riitaa/mökötystä

Olisiko se sitten ongelma, jos näin et joutuisi olemaan tekemisissä mököttävien sukulaisten kanssa? En muutenkaan ymmärrä mikä pakko niitä sukulaisia on sietää vain siksi, että ovat sukua.

Vierailija
76/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tavoittelet, kun pitää miellyttää? Ap.

Se on hyvä kysymys. Olen herännyt tähän vasta itsekin. Joulu on yleensä ollut pelkkää suorittamista, kun olen halunnut miellyttää jokaista sukulaista niin, että on heille mukava ilmapiiri. Onneksi heräsin siihen, että enää en jaksa kestitä ihmisiä porrastetusti koko pyhien ajan.

Ehkä pelkään, että jos nyt en tee näin niin minäkin pääsen osaksi jotain ihmeellistä riitaa/mökötystä

Olisiko se sitten ongelma, jos näin et joutuisi olemaan tekemisissä mököttävien sukulaisten kanssa? En muutenkaan ymmärrä mikä pakko niitä sukulaisia on sietää vain siksi, että ovat sukua.

Ei tunnu ongelmalta olla ihan oman perheeni kesken rauhassa. Saamme kyllä mukavan joulun niinkin.

Vierailija
77/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oma asiani on hankalaa siksi, kun on uusperhe kuviota ym mukana

Vierailija
78/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatus sukujouluista on jotenkin ihana. Paljon väkeä, hyvää tarjottavaa... Ai että.

Koska meillä on tilava koti, ollaan vietetty niitä sukujouluja meillä. Harmi vaan, että mitään työnjakoa ei asioiden suhteen ole voitu tehdä ja meille tulevat on todella vain tulleet valmiiseen pöytään. Itselle tärkeät asiat on jääneet tekemättä ja toisaalta joulusta nauttiminen on ollut vähän niin ja näin, pikemminkin jotain muuta kuin rentouttavaa.

Muutaman tällaisen joulun jälkeen muistelin kaiholla lapsuuteni jouluja, kun me iso suku kokoonnuimme aattona mummulaan. Mietin, miten helkkarissa mummu on jaksanut järjestää kaiken... Mutta sitten tajusin, että eihän hän järjestänytkään. Tarjolla oli kahvia ja pipareita, terävämpiä drinkkejä osalle, suklaata. Tosin olimme kaikki aikalailla lähimatkan päästä tulleita.

Koimme puolison kanssa molemmat, että emme halua aikatauluttaa joulua ja koska tosiaan minkäänlaista vetoapua ei sukulaisilta ole herunut, niin ei vain jaksa. Ja siis todellakaan emme oleta vieraiden välttämättä edes tuovan mitään, vaan ihan joku riskien laittaminen kaverina, pöydän kattaminen tai joku vastaava olisi erittäin iso apu pikkulapsiperheessä.

Niin tai näin, päätimme viettää aattoa keskenämme. Päätös on kannattanut. Välillä aattona täällä on ollut isovanhemmat, joku muu yksinäinen sukulainen tms, mutta tämä on ollut huomattava helpotus koko jouluun.

Ihan olisi voinut olla oma kirjoitukseni. Meillä myös hyvät tilat niin sen takia tänne on kokoonnuttu. Välillä en muista näistä isoista jouluista mitään.

Samoin kuulostaa samalle tuo, että itse saa kaiken laittaa. Meillä välillä mennyt niin, et itse laitan lapset jaloissa tarjottavaa ja muut istuu puhelin kädessä omissa nurkissaan. Ei enää

Olen itse perheellinen ihminen ja välillä meillä vietetty joulua. Vain muutamat paikalle tulevat ovat kysyneet, mitä voisi tuoda / laittaa. Osa sitten tulee ihan valmiiseen pöytään, eikä mistään kulujen jakamisesta ole puhuttu mitään. Tästä lähtien jos joku tulee paikalle, niin olen kertonut, että näin, että mitä kukakin tuo ja olisi mukavaa jos tekin toisitte myös jotain.

En iki maailmassa kehtaisi mennä valmiiseen pöytään olettaen, että mitään ei tarvitse maksaa ruokakuluista

Vierailija
79/79 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän koti, teidän kutsu.

Ne, jotka kokevat olonsa paikalla epämukavaksi, jäävät pois ja viettää joulua muuten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän