HS-toimittaja vastustaa eläkkeiden 6,8 % indeksikorotusta
Mieleen hänelle ei muistu, että eläkkeet ovat vuosikausia jääneet selvästi jälkeen yleisestä palkkakehityksestä. Että käynnistynyt raju inflaatio ylittää roimasti eläkkeiden 6,8 % korotustason. Että sähkön hinta on moninkertaistumassa edellisten vuosien hintoihin verrattuna. Ja että paluuta takaisin energiakustannusten aikaisemmalle tasolle ei tapahdu useaan vuoteen - ehkei ollenkaan. Mitkähän ovat kolumnin motiivit? Kenen asialla ja miksi, sitä sopii arvailla.
Kommentit (135)
Kaupan alalla saa 1300 netto kuukaudessa, kun tekee 30 tuntia viikossa työtä ja tuossa on vuorolisät illoista ja viikonlopuista.
On kestämätöntä, että eläkkeet ja palkat on samansuuruiset.
Veroprosentti nousee kaikilla tammikuussa soten takia eli keskituloiselle 150 euroa lisämaksua kuukaudessa ja asuntolainan korkovähennys poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Kun korotus tulee tammikuussa,niin eläkkeeni on 2364€.
Kun vielä olin töissä reilu kymmenen vuotta sitten, nettopalkkani oli normaalisti siinä 1500-1600 €/kk. Ymmärrätte varmaan että minulla on nyt "ökyeläke"😯😯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun korotus tulee tammikuussa,niin eläkkeeni on 2364€.
Mulla korotuksen jälkeen nettona 2475€/kk
Suht hyvätuloiset kerskuvat eläkkeillään. Ja yks sdp-läinen vielä hyvätuloisempi kansanedustaja on jo vuosia rummuttanut taitetun indeksin haitoista, haittaa tosiaan rahamaaräisesti eniten todella suureläkkeitä saavia.
Eläkeläiset maksoivat murto-osan eläkemaksuja verrattuna siihen mitä nykyään maksetaan. Siihen lisäksi eläkeikää nostetaan jatkuvasti. Nuorempi ikäpolvi maksaa tuhottomaksi eläkkeestä, jota eivät itse tule koskaan saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset maksoivat murto-osan eläkemaksuja verrattuna siihen mitä nykyään maksetaan. Siihen lisäksi eläkeikää nostetaan jatkuvasti. Nuorempi ikäpolvi maksaa tuhottomaksi eläkkeestä, jota eivät itse tule koskaan saamaan.
Tietenkin tulee samaan. Ihme horinoita.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia, työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia ja taas ollaan työttömiltä leikkaamassa.
Sosiaaliohjaaja: omaiset saa osallistua enemmän eläkeläisten hoitoon.
Omainen : eläkeläiset saa mädäntyä kotona paskavaippoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia, työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia ja taas ollaan työttömiltä leikkaamassa.
Hallitus leikkaa bensarahat ja bussilippurahat omaisilta.
Eläkeläisten kamala kohtalo mädäntyä aivoinfarktin jälkeen kotiinsa, kukaan ei tule auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten kamala kohtalo mädäntyä aivoinfarktin jälkeen kotiinsa, kukaan ei tule auttamaan.
Vanhukset pärjäävät niinkauan kun pystyvät itse hoitamaan itsensä.
Sen jälkeen on kamala elämä.
Hallitus vetää sellaisen leikkaus syksyn työikäisille, että me ei edes katsota eläkeläisiä päin enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus vetää sellaisen leikkaus syksyn työikäisille, että me ei edes katsota eläkeläisiä päin enää.
Sotessa kannattaisi miettiä miten valtio hoitaa miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkeläistä.
Ettei ole sitten kakka housuissa, kun omaiset ei osallistu.
Ensinnäkin jotta omainen osallistuisi niin valtion pitäisi ostaa omaiselle auto, maksaa siihen vakuutukset, bensat, remontit, auton käyttömaksu, katsastus, kesärenkaat, talvirenkaat.
[/quote] Tämä siis puhtaana käteen, verojen jälkeen. Näitä eläkeläisiä, jotka ovat tehneet superkertymällä itselleen älyttömät eläkkeet, on paljon. Ja pääsivät eläkkeelle 60-vuotiaana. Kohtuuden nimessä ainakaan noita eläkkeitä ei tarvitsisi enää nostaa.[/quote]
Täällä jotkut ovat kirjoittaneet ns. superkertymästä ja sitten eläkkeelle 60-vuotiaana.
Kertokaahan miten tuo superkertymä ennen 60 ikävuotta muodostuu ja miten paljon noita sitten tuonikäisinä eläkkeelle jääneitä on?? (Käsittääkseni normaalisti superkertymällä tarkoitetaan 63-68 vuosien välillä karttuvaa eläkettä eli noita 60 ikäisinä eläkkeelle siirtyneitä superkertymäeläkeläisiä on 0 (nolla) kappaletta. - Kultaisen kädenpuristuksen saaneet ja toisilleen ökyoptiot ja bonukset junailleet ovat sitten asia erikseen.)
Eläkkeet tulee leikata. Nythän yli palkkatason. Samalle tasolle työttömyyskorvauksen kanssa jolla katsotaan aikuisen tulevan toimeen suomen hinnoilla eli 580 euroon kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti niiden asialla ketkä joutuu nuo eläkekorotukset maksamaan
Eläkeläisillä on muita korkeampi veroprosentti, vaikka tulot olis samat: ei ole oikeutta samoihin vähennyksiin kuin palkansaajilla. Eli mitähän verovälttelijäperskokkare taas vinkuu?
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet tulee leikata. Nythän yli palkkatason. Samalle tasolle työttömyyskorvauksen kanssa jolla katsotaan aikuisen tulevan toimeen suomen hinnoilla eli 580 euroon kuussa.
Uskon että ideasi menestyy, koska kokoomuspersujahan ei moni varakas eläkeläinen äänestä 😂
(S)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä eläkeläiset pärjäävät säästöillään ja omaisuutensa rahaksi muuttamalla.
Se on sitten hellurei perinnöille.
Äärioikeisto itkeskelee urakalla, jotta me unohtaisimme persuministerien nazhäslingit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli me nuoret maksetaan teidän vanhusten elämä, saadaan ehkä max. 2% palkankorotus, uhrataan elämä työllle ja te kultainen sukupolvi saisitte 6.8% korotuksen tekemättä mitää?!
Jep, me maksettiin teidän päiväkoti, syntymä, neuvolat, koulutus, nuorisotalot jne.
Pidä sinä vaan turpasi kiinni ja mene töihin.
Me olemme maksaneet aika todella paljon enemmän veroja kuin te, joten ei kannata alkaa keulimaan.
Hei Aloitin kesätyöt 13-vuotiaana, joka kesä pidin vain kaksi viimeistä viikkoa kesälomaa.
Minulla alkoi vasta 23-vuotiaana kertyä eläkettä.
Meidän opiskeluaikana ei saanut mitään opintorahaa, vaan lainaa oli otettava.
Pääsen vuoden kuluttua eläkkeelle, 64 vuoden ja yhdeksän kuukauden iässä.
Bruttoeläkkeeni tulee olemaan n. 2500/kk.
Kadehtikaa nyt sitä nuoret, ja muistakaa taas äänestää vihervasemmistoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä eläkeläiset pärjäävät säästöillään ja omaisuutensa rahaksi muuttamalla.
Se on sitten hellurei perinnöille.
Kuulostaa hyvältä.
T. Työtön persu, joka kärkkyy perintöä
Mulla korotuksen jälkeen nettona 2475€/kk