Aivan käsittämätöntä!! Äitini oli mennyt lupaamaan tuttavaperheelle, että voivat tulla uutenavuotena luokseni ulkomaille!!
Asun töiden takia Berliinissä, ja olen tottunut siihen että ajoittain semmoiset puolitutut toiveikkaina laittavat Facessa viestiä että voisikohan meillä majoittua kaupunkiloman ajan. No ei voi.
Nyt sain sitten tietää, että äitini on LUVANNUT perhetutuille, että minun asunnollani voi nukkua kolme yötä 30. joulukuuta ja 2. tammikuuta välisenä aikana. Kyseessä ei siis ole mikään ihan täysin tuntematon perhe, perheen äiti on kummitätini, mutta silti olen todella hiilenä
1) Asuntoni on pieni kaksio. Tänne ei niin vaan kolme henkeä lisää edes mahdu punkkaamaan. Minulla on vuodesohva olohuoneessa, jotta ystävät voivat tarvittaessa yöpyä, eikä muuta majoitussijaa. Äiti sanoi, että voinhan minä nukkua vaikka sohvalla ja perhe voi ahtautua minun sänkyyni (asun yksin mutta minulla on parisängyn levyinen sänky). En todellakaan aio antaa sänkyäni heille!
2) Minulla on jo suunnitelmia uudeksivuodeksi. Olen kaupungilla ystävien kanssa ja jään luultavasti yöksi yhden heistä luokse. Äiti sanoi, että eihän minun tarvitse mitään muuttaa, senkun annan vara-avaimen tuttavaperheelle ja tulen ja menen niinkuin huvittaa. Ei TODELLAKAAN houkuttele tulla uudenvuodenpäivänä kohmelossa kotiin ja löytää kolme ihmistä pörräämässä kotonani
3) Asuntoni ei ole millään turistipaikalla, asun kaukana keskustasta ja julkiset kulkevat täältä huonosti. Äiti sanoi, että VOINHAN LAINATA AUTOANI heille bensarahaa vastaan vierailun ajan. Tarvitsen sitä itse.
Olen aivan hiilenä koko jutusta. Minulta ei kysytty, minulle vain ilmoitettiin ja äitini ei näe että mikä tässä on ongelma kun "tuttu perhehän se on". Ei ole siitä kyse!! Miten itse hoitaisitte asian? Tekisi mieli vaan ilmoittaa tuttavaperheelle, että meille ei kyllä pääse ja linkata airbnb, vaikka eihän tämä heidän vikansa sinänsä ole koska äitini tämän koko kuvion sai aikaan
Neuvoja?
Kommentit (369)
Tuossahan riittää että sanot että ei sovi. Mitään hätää ei ole.
Ilmoitat asiallisen rauhallisesti perheelle, että luonasi ei voi majoittua. Ja tosiaan sitten vihjaiset kivasta hotellista/airbnb-kämpästä.
Ja äidillesi kerrot, että ilmoitit näin perheelle. Ja että kyseessä on sinun kotisi, "älä äiti lupaa puolestani mitään".
No mikä tässä on ongelmana? Tuttu perhe, eivät vaikuta sun elämään mitenkään ja olet muutenkin uudenvuoden poissa? Senkun annat niille avaimen käteen ja sanot että menet sitten omien aikataulujesi mukaan :) Ehkä äidille voit sanoa, että vastaisuudessa sinulta pitää kysyä ennenkuin lupaa mitään
Kaipa se perhe ymmärtää että äitisi ei voi luvata puolestasi mitään. Eli heidän moka jos ovat matkat varanneet jne. Varmistamatta asiaa sinulta.
Mä asun kaupungissa, jossa on F1-osakilpailu. Kerran veli ilmoitti, että kaksi hänen kaveriaan tulevat kylään katsomaan F1. Ilmoitin että eivät tule. Ei ole ainoat yllättävät vieraat, joita on ollut tulossa kylään tässä lähes 20 ulkomailla asutun vuoden aikana.
Yksi maailman tärkein asia on osata sanoa ei. Sen oppiminen on vaikeampaa jos oma äiti toimii noin, varmasti toiminut niin jo aiemmin elämässäsi, mutta nyt on sinun hetkesi oppia sanomaan ei.
Yövyt itse muualla ja laitat kunnon taksan sun kämpässä yöpyville. Yksi yö 200e , kolme yötä 600e.
Sanelet nuo ja pidät niistä kiinni.
Mä ilmoittaisin ettei se onnistu, sanoisin äidille että peruu sen tai sä perut. Törkeää tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan oikeesti tuu kylään sopimatta sun kanssa henkilökohtaisesti? Höpö höpö taas.
Meillä sukulaiset ja äitini ovat tuollaisia että sopivat selkäni takana asioita. "Hei voitko heittää Sarin Ja Jarin tiistaina lähikaupunkiin" en voi. "No mä lupasin niille jo!! Mitä menoa sulla muka on???"
Hermoja raastavaa ja ainoa toimiva ratkaisu on ollut 400km etäisyyttä.
Äidit on äitejä. Laita äitis asialle ja perumaan koko homma. Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Voit olla vastaamatta puhelimeenkin, soittelet vasta 3.1.23
Sanot että on putkiremontti silloin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan oikeesti tuu kylään sopimatta sun kanssa henkilökohtaisesti? Höpö höpö taas.
Meillä sukulaiset ja äitini ovat tuollaisia että sopivat selkäni takana asioita. "Hei voitko heittää Sarin Ja Jarin tiistaina lähikaupunkiin" en voi. "No mä lupasin niille jo!! Mitä menoa sulla muka on???"
Hermoja raastavaa ja ainoa toimiva ratkaisu on ollut 400km etäisyyttä.
🤣 Äitis oppii, kun sanot: Mitäs menit lupaamaan.
Sano vain rehellisesti perheelle, ettei asuntoosi yksinkertaisesti mahdu, mistä äitisi oli tietoinen. Jos perhe alkaa valittamaan, että paikka oli luvattu, kehota heitä kääntymään äitisi puoleen, koska hänhän oli luvannut paikan.
Joko äitisi peruu lupauksensa tuttavaperheelle nyt hyvissä ajoin, tai sitten ilmoitat sairastuneesi koronaan muutama pv aiemmin. Älä törmää heihin uutena vuotena kuitenkaan.
No itse ainakin ilmoittaisin kummitädilleni, ettei majoittuminen luonani onnistu, koska olin tehnyt muita suunnitelmia, eikä äitini tiennyt niistä, kun minulta kysymättä lupasi majapaikan täältä. Ainakin oma kummini on sen verran fiksu, että ymmärtäisi tästä olla loukkaantumatta. Tietenkään sitä, että mitä suunnitelmia on tai onko niitä ylipäätään ei tarvitse tarkemmin kertoa. Itseasiassa mun tilanteessa kummit varmasti ymmärtäisi, etten vaan halua heitä nurkkiinni ja se olisi heille ihan ok. Mutsin saattaisi tehdä juuri noin, että kun olisi ollut yhteydessä kummeihin, niin olisi vaatinut heitä yöpymään mun luona, vaikka todellisuudessa saattaisi olla niin, että kummeilla olisi jo hotelli tms varattuna.
Vierailija kirjoitti:
No mikä tässä on ongelmana? Tuttu perhe, eivät vaikuta sun elämään mitenkään ja olet muutenkin uudenvuoden poissa? Senkun annat niille avaimen käteen ja sanot että menet sitten omien aikataulujesi mukaan :) Ehkä äidille voit sanoa, että vastaisuudessa sinulta pitää kysyä ennenkuin lupaa mitään
Juupajuu, meneppä peilin eteen, soitan sulle kohta että me tullaan uudeksi vuodeksi koko perhe teille juujuu kaikki kuusi lasta kanssa....Äiti lupasi että saadaan tulla...Nooo millaseks meni naamasi...Ai niin ja vapuksi ja juhannukseksikin ja Matilla on häät...ja ukki täyttää 76v...
Voi että näitä provoja. Katsoin juuri Yle Areenasta Guled ja Nasra elokuvan. Vain niissä olosuhteissa ja kulttuurissa missä suvun vanhimmat hoitavat asiat lasten ohitse, menee läpi tarina, ettei voi käyttää puhelinta eikä nettiä asioiden sopimiseen.
Äitisi voi maksaa perheelle hotellin.
No sä vaan ilmoitat että no can do.
Eise sen suurempi juttu ole.
Äidille puhuttelu
Sanot äidille, että ei onnistu.
Äidille tulee hankala tilanne, mutta sellaista on elämä joskus.