Oletteko te koskaan miettineet, että keitä lottovoittajat, Eurojackpot voittajat ja muut tälläiset isompien summien voittajat ovat ja miksi kukaan ei tunne tai ole koskaan kuulleetkaan tälläisistä henkilöistä?
Joka viikko joku voittaa isoja summia, ja näin on tapahtunut jo kauan. Mutta tunteeko kukaan lottovoittajaa omasta lähipiiristä? Ei. Voitot tuntuvat aina menevän jonnekkin perämettään mistä kellään ei ole edes mitään hajua missä sellanen paikka sijaitsee Suomessa. Monesti myös samoihin pikkupitäjiin osuu, silti kukaan ei tunne näitä henkilöitä tai ole huomannut koskaan mitään poikkeavaa kenessäkään kylänmiehessä.
Kommentit (352)
En usko mihinkään lottovoittajia ei ole olemassa -salaliittoon, mutta en pidä täysin poissuljettuna, etteikö isoja voittoja olisi joskus voitu ohjata johonkin hyvä veli -verkostoon.
Vierailija kirjoitti:
En usko mihinkään lottovoittajia ei ole olemassa -salaliittoon, mutta en pidä täysin poissuljettuna, etteikö isoja voittoja olisi joskus voitu ohjata johonkin hyvä veli -verkostoon.
Ihan varmasti on, mutta siinä onkin kyse Veikkauksen tuottojen jakamisesta edunsaajille. Pelivoitot on sen rinnalla pientä puroa. Seitsemänkymmentäluvulta alkaen on miljoonia ja taas miljoonia mennyt sopiviin oleviin tarkoituksiin "kulttuurille ja urheilulle", kunhan tuotoilla on ensin pienessä piirissä edustettu kelohuviloilla Lapissa. Eikä ole edes tarvittu piilotella salassa vaan on tapahtunut kansan silmien alla.
Vierailija kirjoitti:
Voittajat ovat hiljaa, koska muuten puoli kylää tulisi kerjuulle.
Ja ilmeisesti myös näkymättömiä. Tai ainakin pienellä kylällä luulisi pantavan merkille jos joku ostaa esim. uuden auton.
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään voittajaa, mutta varsin fiksua pitää mahdollisimman matalaa profiilia voiton jälkeen. Helposti niitä "ystäviä" alkaisi siunaantua lähipiiriin sekä muita vainoajia. Itse en kertoisi kenellekään.
Tuleeko joka vuosi julkaistavalla kateuslistalla oleville "ystäviä" lähipiiriin?
Itse asuin pienellä kylällä kun sinetillä loton päävoitto. Tuli ihan sukulaisperheeseen. Kertoivat avoimesti asiasta.
Rakensivat talon (vähän keskimääräistä hienomman). Sijoittivat. Elävät ihan normaalia elämää.
Tuo potti meni kyllä niin oikeaan perheeseen. Mukavia, aina pienellä rahalla toimeen tulleita jne.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole edes tarvittu piilotella salassa vaan on tapahtunut kansan silmien alla.
Senja Larsenin kirjaan Veikkauskratia kannattaa tutustua tämän suhteen.
Kotikylällä on ainakin yhden perheen lottovoitto julkista tietoa. Voittivat muistaakseni 2 miljoonaa. Ja työpaikalla eräs laitoshuoltajista voitti sata, vai kaksisataa tuhatta euroa jostain pelistä. Sekin oli ihan julkista tietoa, koska hän piti palkatonta lomaa pari kuukautta, kunnes palasi taas töihin.
Jos ite koskaan voittais isompaa summaa, niin tarkkaan kyllä miettisi, kertoisiko juuri kellekään. Sitten pitäisi elättää melko montaa suuta, ja lokit lisäksi. Rahat katoais ku pieru Saharaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos voittaisin, olisin kyllä itsekin hiljaa kuin kusi sukassa siitä. On tää vaan sellainen kateellisten paskamaa.
Muuta pois.
En tunne ketään. Enkä tiedä ketään joka tuntisi sellaisen. Ehkä monet eivät puhu siitä. Oon itse aina ollut minirahalla enimmäkseen.
Minä esimerkiksi olen voittaja.
Pankkini henkilökunnan porukka voitti päävoiton
Voittaminen nyt vaan on niin pirun epätodennäköistä. Koitin kerran jotain simulaattoria, mihin piti syöttää oma rivi ja sitten se alkoi arpoa voittorivejä kierros kerrallaan ja näytti samalla arvotut kierrokset, kuluneen ajan ja saadut voittotulokset. Joskus 2000 vuoden kohdalla sain 6 oikein ja lopetin simuloinnin, en jaksanut jäädä odottelemaan olisiko esim. 100 000 vuoden päästä kenties nasahtanut 7 oikein.
Voitan euron joka lauantai kun en lottoa.
Vierailija kirjoitti:
Kotikylällä on ainakin yhden perheen lottovoitto julkista tietoa. Voittivat muistaakseni 2 miljoonaa. Ja työpaikalla eräs laitoshuoltajista voitti sata, vai kaksisataa tuhatta euroa jostain pelistä. Sekin oli ihan julkista tietoa, koska hän piti palkatonta lomaa pari kuukautta, kunnes palasi taas töihin.
Jos ite koskaan voittais isompaa summaa, niin tarkkaan kyllä miettisi, kertoisiko juuri kellekään. Sitten pitäisi elättää melko montaa suuta, ja lokit lisäksi. Rahat katoais ku pieru Saharaan.
No mitä sä sillä rahalla sitten tekisit?
Serkkupoika tempaisi 80-luvulla tuolloin kaikkien aikojen suurimman voiton.
Yhden tiedän 90-luvulta. Ja tuttu tunsi Akaan työmaaporukan.
En tunne ketään, enkä ketään joka tuntisi.
Yksi sukulainen on voittanut, ja yksi entinen naapuri. Lisäksi yhden ystäväni ystävä on voittanut (itse en häntä tiedä, mutta ystävä kertoi). Yllättävän monta siis tiedän. Nuo on kaikki olleet siis yli miljoonan voittoja.
Voittopaikkakuntien tilastoja kun katsoo niin ehkä sellainen poikkeus tuntuisi olevan että joihinkin pikkukaupunkeihin on osunut asukaslukuun nähden enemmän voittoja. Mutta ne onkin sitten monesti niitä taantuvia teollisuuspaikkakuntia joissa väestö vanhenee ja tehtaita suljetaan eli ihmisillä on enemmän haaveita ja isot toiveet siitä että voitto osuisi kohdalle kun ei enää töitä ole tai jaksa tehdä. Eli pelataan enemmän jolloin voittojakin osuu ihan tilastollisesti sen mukaan enemmän.
Ja sitten ihan kuponginjättöpaikkakuntina on ollut ainakin ennen pienempiä kesäpaikkoja joissa mökkiläiset jättää lottoja lähimarkettiin makkaranoston lomassa. Vaan ilmoitetaanko tiedotteissa nykyään suoraan voittajan kotipaikka kun veikkaus tietää sen tunnistautumisen perusteella vaikka olisi pelannut toisella paikkakunnalla kuin missä asuu?