Ensi viikolla sähkö nousee jo euroon. Meillä ei ole enää mitään mistä säästää
Voisikohan 14 v saada töitä jostain että saadaan laskut maksettua?
Kommentit (624)
Vierailija kirjoitti:
Kämppä myyntiin ja vuokralle jonnekin kerrostaloon.
Tämä onkin hyvä idea. Sen myyntikunnossa pidettävän kämpän kulujen (mm. se lämmitys, mahdollinen lainanlyhennys, kiinteistöverot ym.) päälle vielä toisen kämpän vuokra ja juoksevat asumiskulut, kuten sähkö. Jos myyntiaika venyy, aika lailla saa kaivaa kuvetta.
Täällä kun kulkee niin pimeää on meidän lähiössä (okt).
Pimeää on myös isossa osaa naapurilähiötä. Missä EI ole pimeää on kaksi "sosiaalisesti asutettua" kerrostaloa.
Miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vihreät nauraa pskasta nauruaan.
Oho. Nekö aloitti Ukrainan sodan?
Suomen hallitus päätti olla tuomatta energiaa Venäjältä.
Niin, miksi ihmeessä?
Sota-alueelta ei yleensä kannata tuoda mitään.
Ukrainakin tuo edelleen Venäjältä kaasua :) EU taas on ostanut Venäjältä tänä vuonna energiaa enemmän kuin koskaan. Suomi ei osta, sillä oli kova kiire lopettaa kaikki kanssakäynti jo huhtikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ihan hyvä määräaikainen soppari mutta Karhu Voima teki konkurssin ja se loppu sit siihen
Minulla Lumon kanssa 3 v sopimus keväällä, loppui elokuun lopussa kun firma kyykkäsi, ja sähkön hinta "vähän" nousi, eli noin viisinkertaistui. Nyt kun on pörssisähkö, niin saadaan vieläkin isompia lukuja.
Pitäisiköhän jo vähitellen senkin jäsenyyden järkevyyttä arvioida uudelleen. Ihan siis järkiperustein, ilman kaikenlaista ideologista kohkaamista, jota Suomen politiikka ja julkinen keskustelu nykyään pursuavat.
Vierailija kirjoitti:
Sähkötuessa omavastuu on 400 eikä siihen kuulu sähkönsiirto. Ja tuon 400 yli menevästä osastaa saa 60 % sähkötukea eli jos lasku 500 niin 60 euroon saa sähkötukea.
Juu, tämä tuki on aivan pelleilyä. Normaali-ihmisen ei kannata juuri hakeakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kului sähköä kuukaudessa 40 kWh. Kannattaisiko teidänkin opetella säästämään? Telkkari on täysin turha kapistus, samoin tietokonepelien pelaaminen turha sähkösyöppö. Itse aiheutettu ongelma.
Mulla ja mulla.....Minäminäminä.. voi kiesus. Kun se suora sähkölämmitys omakotitalossa se pointti tässä nyt on....asu sinä siellä kerrostalon vuokrakopissasi ihan rauhassa ilman telkkaria ja tietokonepelejä.
Jos toinen on tehnyt elämässään järkeviä valintoja ja sinä et, niin turha siitä on kimpaantua. Jos elää yli varojen, niin eihän se nyt herra paratkoon muiden syy ole :D
Pieniä säästöjä aivan kaikesta. Vanhan kansan tapaan:
Jos on useampi ihminen kotona ja jokaisella oma huone niin valitsette "keskeisimmän" (siis vähiten talon ulkopintaa seinissä) ja siirrytte useampi nukkumaan samaan huoneeseen. Tyhjät huoneet voi pitää ovet kiinni ja tikittynä ja vain ihan peruslämpö millä tilat vielä pysyy ehjinä (12?)
Ikkunoiden eteen kannattaa ripustaa ja vetää PAKSUt verhot/viltit. Ikkunat falskaavat yllättävän paljon lämpöä.
Kännyköiden/tietokoneen/TV käyttö minimiin - lataus työpaikalla/koulussa jos mahdollista.
Lämmin suihku ja huolellisempi peseytyminen harrastusten / koulun liikuntatuntien yhteydessä.
Ruokaa voi valmistaa paljon ns jälkilämmössä - esim perunat keittää vain hetken höyrykattilassa, ottaa virrat pois ja antaa kypsyä. Sama pätee moneen uunissa valmistettavaan - uunin voi ottaa pois päältä jo ennen kuin ruoka on täysin valmis (ja toisaalta valmistaa ruokaa isomman erän/kahta ruokaa samalla lämmityksellä).
Joulun ruoista voi tänä vuonna kannattaa valita valmiit tuotteet - laatikot, kinkut, limput kaikki vaativat pitkän kypsennysajan. Moni pitopalvelu ym tarjoaa "jouluruokakasseja" joiden hinta on maltillinen -- tai sitten tekee itse menun missä onkin vain nopeasti valmistettavia ruokia.
Ja muistakaahan kysyä ikäihmisiltänne miten he pärjäävät ja ottakaa tarvittaessa kylmäksi ajaksi omaan kotiinne huoltoon! / mini heistä ei tyypillisesti valita osaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkötuessa omavastuu on 400 eikä siihen kuulu sähkönsiirto. Ja tuon 400 yli menevästä osastaa saa 60 % sähkötukea eli jos lasku 500 niin 60 euroon saa sähkötukea.
Juu, tämä tuki on aivan pelleilyä. Normaali-ihmisen ei kannata juuri hakeakaan.
No tämän palstan mukaan melkein torpassa kuin torpassa on kohta tonnin sähkölasku jos ei kahden. Joten päättäkää jo että meneekö siihen sähköön kaikki rahat vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Pieniä säästöjä aivan kaikesta. Vanhan kansan tapaan:
Jos on useampi ihminen kotona ja jokaisella oma huone niin valitsette "keskeisimmän" (siis vähiten talon ulkopintaa seinissä) ja siirrytte useampi nukkumaan samaan huoneeseen. Tyhjät huoneet voi pitää ovet kiinni ja tikittynä ja vain ihan peruslämpö millä tilat vielä pysyy ehjinä (12?)
Ikkunoiden eteen kannattaa ripustaa ja vetää PAKSUt verhot/viltit. Ikkunat falskaavat yllättävän paljon lämpöä.
Kännyköiden/tietokoneen/TV käyttö minimiin - lataus työpaikalla/koulussa jos mahdollista.
Lämmin suihku ja huolellisempi peseytyminen harrastusten / koulun liikuntatuntien yhteydessä.Ruokaa voi valmistaa paljon ns jälkilämmössä - esim perunat keittää vain hetken höyrykattilassa, ottaa virrat pois ja antaa kypsyä. Sama pätee moneen uunissa valmistettavaan - uunin voi ottaa pois päältä jo ennen kuin ruoka on täysin valmis (ja toisaalta valmistaa ruokaa isomman erän/kahta ruokaa samalla lämmityksellä).
Joulun ruoista voi tänä vuonna kannattaa valita valmiit tuotteet - laatikot, kinkut, limput kaikki vaativat pitkän kypsennysajan. Moni pitopalvelu ym tarjoaa "jouluruokakasseja" joiden hinta on maltillinen -- tai sitten tekee itse menun missä onkin vain nopeasti valmistettavia ruokia.
Ja muistakaahan kysyä ikäihmisiltänne miten he pärjäävät ja ottakaa tarvittaessa kylmäksi ajaksi omaan kotiinne huoltoon! / mini heistä ei tyypillisesti valita osaansa.
Jos oma talo/asunto on sähkölämmitteinen niin on täysin turhaa raivokkaasti laittaa päältä kaikkia laitteita ja keittää perunoita 5 minuuttia. Se näiden laitteiden hukkalämpö kun vähentää lämmityskaudella vastaavasti muun lämmityksen tarvetta.
Toki järki kannattaa pitää mukana ettei tuhlaa mitään turhaan mutta äärimmäisyyksiin ei ole mitään järkeä säästöissä mennä.
Vierailija kirjoitti:
Terrrrvetuloa EUvostoliittoon! Täällä sähkökin on yhteistä ja velat ja kaikki. Nytkin Suomessa riittäisi ihan hyvin sähköä omiin tarpeisiin, mutta ei.. Sitä syötetään Viron kautta eurooppaan ja suomalaisia kyykytetään ja uhkaillaan sähkökatkoilla. Kommunismia sanon minä, yksin pärjäsimme paremmin
Ei vaan markkinataloutta. Siinä markkinataloudessa sähköä viedään sinne missä siitä saadaan paras hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SÄHKÖ YHTIÖT eivät halua OLKILUOTO 3:n alkavan toimia.
Heillä tämä Olkiluodon epäkunto on tavoitteena, ainakin tämän talven.
Seitsemän vuotta sitten Fortum ja HVK eivät olisi halunneet purkaa Inkoon juuri kunnostettuja voimaloita vaan laittaa ne naftaliiniin pahan päivän varalle. Se olis tietysti maksanut muutaman miljoonan mutta Arkadianmäen viisaat virkamiehineen eivät sitä halunneet maksaa kun tuulivoimaa on tulossa. Niinpä ne purettiin, tehoa olisi ollut tarjolla 1MW eli yhden ydinvoimalan verran.
Siis 2015. Taisi olla Kokoomuksen vahtivuoro?
Taisi olla jo keskustavetoinen hallitus ja vastuuministerinä kukas muu kuin merkantti-mika. Toki kokkarit oli siinäkin hallituksessa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Pimeää on myös isossa osaa naapurilähiötä. Missä EI ole pimeää on kaksi "sosiaalisesti asutettua" kerrostaloa.Miksiköhän?
Saman havainnoin olen tehnyt. Joulu/tunnelmavalotkin löytyi noista hekan taloista jo vissiin syyskuussa ja siellä ne kilpaa helotti sisävalaistuksen kanssa joka on kuin leikkaussalissa..
Sähkönsäästötalkoot ei selvästikään koske kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kului sähköä kuukaudessa 40 kWh. Kannattaisiko teidänkin opetella säästämään? Telkkari on täysin turha kapistus, samoin tietokonepelien pelaaminen turha sähkösyöppö. Itse aiheutettu ongelma.
Mulla ja mulla.....Minäminäminä.. voi kiesus. Kun se suora sähkölämmitys omakotitalossa se pointti tässä nyt on....asu sinä siellä kerrostalon vuokrakopissasi ihan rauhassa ilman telkkaria ja tietokonepelejä.
Jos toinen on tehnyt elämässään järkeviä valintoja ja sinä et, niin turha siitä on kimpaantua. Jos elää yli varojen, niin eihän se nyt herra paratkoon muiden syy ole :D
Älä nyt viitsi kuitenkaan itseäsi älykkääksi ylentää. Kyllä se sinäkin pääset tämän saman ryöstön uhriksi vuorollasi eli maltahan vielä mielesi.
Siinä vaiheessa kun vuokra nousee esim 800 eurosta 1200 euroon ja asumistuesta nipistetään eli tuo erotus jääkin itse maksettavaksi tai sen vuokratontilla olevan kerrostaloasunnon yhtiövastike ym raketoi parista sadasta eurosta tonniin niin muista sitten, että elit tyhmyyttäsi aiemmin yli varojesi.
Meillä nuoret aikuiset asuu samassa kaupungissa kuin me.
Vielä eivät ole muuttamassa takaisin vanhempien luokse (vähän huonosti nuo +1 sitten enää tänne mahtuisikaan), mutta meillä on suht edullinen sähkösopimus niin ollaan käytännössä siirrytty siihen, että he viettää täällä paljon vapaa-aikaa, tuovat pyykkinsä tänne ja vuorotellen tekevät isompia ruokasatseja mitä kukin sitten lämmittää kotonansa mikrossa/paistinpannulla.
Säästö se on pienikin... (heille, toki me sitten maksetaan vähän enempi mutta heidän perinnöistä pois sitten)
Kerrostalo-asunto, kaukolämpö ja pörssisähkösopimus. Online-palvelusta katsoin aamulla että joulukuun ekasta päivästä tähän päivään kulutus ollut himpun yli 5kwh, eli olen tosiaankin tehnyt oman osani sähkönsäästöstä. Saunon ja peseydyn nykyään uimahallissa, joten kylppäristä lattialammitys pois päältä kun sitä ei edes käytetä. Ruoat lämmitän mikrossa, ja niitä on, kun tuli tehtyä vielä marraskuun halvalla sopparilla pakastin täyteen. Kaikki lamput vaihdettu energiatehokkaimpiin ledeihin. Kännykkää lataan päivittäin mutta muuten viihdelaitteiden käyttö jäänyt vähemmälle. Oman pyykkikoneen käyttö on siirrynyt pesutuvan käyttöön. Oikeastaan ainoa, joka kotona sähköä kuluttaa on jääkaappi-pakastin, joka sekin onneksi uudehko eikä mikään energiasyöppö. Mulle käy niin päin että sähkölasku pienenee mutta mulla onkin mahdollisuus elää ja toimia hintakäyrien mukaan. Useammalla ei ole ja se tuntuu kurjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin mennä tuonne taloyhtiön pesutuvalle ja ottaa kahvin keittimen sinne ja lurauttaa kahvit siellä talo yhtiön sähköllä. Harmi kun sitä ovea ei saa lukkoon. No... varastamistako? sanontahan on että hätä ei lue lakia.
Mää vedin rappukäytävän pistorasiasta roikan postiluukun kautta keittiöön.
Naapurissa asui juoppo vuosia sitten joka teki samaa, sai häädön ja laskun perään. Varastamista se on tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän jo vähitellen senkin jäsenyyden järkevyyttä arvioida uudelleen. Ihan siis järkiperustein, ilman kaikenlaista ideologista kohkaamista, jota Suomen politiikka ja julkinen keskustelu nykyään pursuavat.
No kyllä sitä on moni arvioinut ja nimenomaan ne ilman ideologista painotusta tehnyt arviot jäsenyyttä Suomelle kokonaisuuden kannallta hyödyllisenä. Ideologisistä ja poliittisista syistä vastustajia sitten kyllä toki löytyykin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pimeää on myös isossa osaa naapurilähiötä. Missä EI ole pimeää on kaksi "sosiaalisesti asutettua" kerrostaloa.Miksiköhän?
Saman havainnoin olen tehnyt. Joulu/tunnelmavalotkin löytyi noista hekan taloista jo vissiin syyskuussa ja siellä ne kilpaa helotti sisävalaistuksen kanssa joka on kuin leikkaussalissa..
Sähkönsäästötalkoot ei selvästikään koske kaikkia.
No se valaistus tai varsinkin led-jouluvalot eivät vie sähköä juuri lainkaan. Tuo ajatus valojen sähkönkulutuksesta perustuu hehkulamppuaikaan.
Terrrrvetuloa EUvostoliittoon! Täällä sähkökin on yhteistä ja velat ja kaikki. Nytkin Suomessa riittäisi ihan hyvin sähköä omiin tarpeisiin, mutta ei.. Sitä syötetään Viron kautta eurooppaan ja suomalaisia kyykytetään ja uhkaillaan sähkökatkoilla. Kommunismia sanon minä, yksin pärjäsimme paremmin