Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia parisuhteesta asperger-puolison kanssa?

Vierailija
09.12.2022 |

Olen alkanut epäillä, että mieheni on autismin kirjolla. Minulla on aina ollut sellainen olo, että syvää yhteyttä häneen ei oikein saa, hän on aina vähän etäinen. Viihtyy omissa maailmoissaan koneella. Läheisyydestä ei ymmärrä mitä se oikein tarkoittaa. Hän ei myöskään ymmärrä tai tajua muita asioita, jotka on minulle itsestäänselvyyksiä. Ollaan oltu jo yli 10 vuotta yhdessä. Nykyään osaa esim merkkipäivinä ostaa minulle lahjan/kukkia tms, kun vuosia niitä ensin pyysin. Myös kotitöitä on jonkin verran oppinut tekemään. Mutta tosiaan aloitteellisuus on tosi huonoa mitä tulee ihan arkisiin asioihin. Ei edes hoida asioita omalla tyylillään vaan asioita kylmästi tekemättä, jotka on kuitenkin pakollisia, kun on lapsiakin. Ei myöskään osaa soveltaa ollenkaan tai prioirisoida tekemisiään. Jos olen esim pyytänyt laittamaan pyykit, kun olen pois kotoa illan, niin saattaa unohtaa antaa lapsille ruokaa, jos en sitä muista erikseen pyytää. Vaikka tietenkin jos aikataulut muuttuu, niin tärkeämpää on että lapset saa ruokaa, pyykit voi odottaa. Mutta hän jää täysin jumiin siihen, että olen pyytänyt häntä laittamaan pyykit.

Olen tosi väsynyt jankkaamaan itsestäänselvyyksistä. Mietin onko hän vaan niin välinpitämätön, eikä välitä kuunnella mikä minulle ja muullekin perheelle on tärkeää, vai onko jotain muuta problematiikkaa taustalla ettei vaan suoriudu arjesta. Yksi lapsista on myös haastava ja epäilen että hänkin saattaa olla autismin kirjolla, muitakin oireita on. On tosi erilainen kuin kaksi muuta ja ollut haasteita kaverisuhteissa ym, oppi 3-vuotiaana lukemaan, monella tapaa tosi lahjakas, mutta samalla on haasteita oppia jotain muita yksinkertaisia, etenkin arkisia asioita.

Onko täällä sellaisia jotka ovat parisuhteessa aspergerin kanssa? Onko jotain vinkkejä miten jaksaa suhdetta? Vai onko se vaan tätä taistelua ja pään hakkaamista seinään loppuun saakka ja ainoa vaihtoehto ero?

Kommentit (294)

Vierailija
1/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mieheni on as ja on kyllä lottovoittoon verrattavissa. Arki toimii mahtavasti ja riitoja on tosi harvoin. Mies on moderni ja oikeudenmukaisuuden perikuva ja välillä itken ilosta, kun kuuntelen ystävien miesten tunkkaisia ajatusmaailmoja ja typeriä tempauksia.

Vierailija
2/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei saa puhua autismin kirjosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma mieheni on as ja on kyllä lottovoittoon verrattavissa. Arki toimii mahtavasti ja riitoja on tosi harvoin. Mies on moderni ja oikeudenmukaisuuden perikuva ja välillä itken ilosta, kun kuuntelen ystävien miesten tunkkaisia ajatusmaailmoja ja typeriä tempauksia.

Onko sinulla itsellä as-piirteitä? Jostain luin että suhteet asseilla ja nenteillä ovat tuhoon tuomittuja...Vain kaksi as-piirteistä voivat ymmärtää toisiaan ja olla onnellisia yhdessä. Onko tosiaan näin? En osaa sanoa, voi olla että itsellänikin jotain piirteitä on..

Vierailija
4/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut. Puoliso kävi asiasta valmennusnäkökulmasta tapaamassa nepsyhoitajaa jotain 6-8 kertaa, oli sellainen kolmannen sektorin järjestämä ilmainen homma. Julkisen puolen nepsyhoitaja kävi kotona muutaman kerran vauva-aikana.

Noista oli paljon apua. Jonkinlaista tukea sai etsiä ja yrittää sen piiriin kyllä ihan tosissaan. Puoliso kuitenkin opiskellut DI:ksi ja pärjää työelämässä loistavasti.

Vierailija
5/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksia voi pyytää ihan työterveyshuollon tai julkisen terveydenhuollon kautta.

Mitään lääkettä Aspergerin hoitoon ei ole. Toimintaterapiaa voidaan kokeilla.

Pitäisi hyväksyä ihmiset sellaisina kuin he ovat ja ymmärtää heidän erityispiirteitä, he eivät tahallaan toimi niin kuin toimivat.

Vierailija
6/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla itsellä as-piirteitä? Jostain luin että suhteet asseilla ja nenteillä ovat tuhoon tuomittuja...Vain kaksi as-piirteistä voivat ymmärtää toisiaan ja olla onnellisia yhdessä. Onko tosiaan näin? En osaa sanoa, voi olla että itsellänikin jotain piirteitä on..

Ei tietenkään pidä yleistää, kyllä joillakin neurokirjavilla on nenttikumppaneita. Tämä vaatii tietenkin ymmärrystä puolin ja toisin, sekä ennen kaikkea kommunikaatiota.

T. AS-nainen

Vierailija
7/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama aloitus taas? Copypaste edellisestä.

Vierailija
8/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että exäni saattoi olla ainakin jossain määrin as-piirteinen. Joitain esimerkkejä:

- Täydellinen välinpitämättömyys sosiaalisista säännöistä ja käytöstavoista. Esimerkiksi juhliin mennessä aina sai tapella siitä että pukisi sinne siistit vaatteet. Ei millään ymmärtänyt, että kun kyse ei ole siitä että tunteeko hän olonsa mukavammaksi verkkareissa kuin suorissa housuissa, vaan juhlien järjestäjän kunnioittamisesta. Ei myöskään koskaan osallistunut esimerkiksi siskonsa lasten joulu-/synttärilahjoihin, koska hän itse ei välittänyt lahjojen saamisesta, niin ei kyennyt hahmottamaan että lapsille se ON tärkeää. Luonnollisesti myöskin sama näkyi suhteessa, jos jokin oli minulle tärkeää, mutta ei hänelle niin silloin se ei saanut olla minullekaan tärkeää. Asiat jotka taas olivat hänelle tärkeitä tuli olla muillekin tärkeitä. 

- Äärimmäinen joustamattomuus. Hän esimerkiksi päätti kerran, että tästä lähin hän tekee asiaa X joka päivä klo 18-19. Ja niin teki. Ei siinä mitään, mutta esimerkiksi jos meillä oli menoa, niin hän ei voinut millään esimerkiksi siirtää tuota aikaa edes puolella tunnilla aikaisemmaksi tai myöhemmäksi. Koko muu elämä piti taipua siihen että klo 18-19 hän tekee tuota asiaa, riippumatta siitä missä olemme tai mitä teemme. Ei puhettakaan että esimerkiksi elokuviin olisi voinut varata liput näytökseen joka alkaisi klo 19, koska hän ei kyennyt millään lailla muokkaamaan tuota omaa henkilökohtaista aikatauluaan. Hän myös saattoi jättää ruoan syömättä kokonaan jos siinä oli yhtään mitään uutta. Ei edes maistanut. Muistan kun kerran laitoin salaattiin retiisiä, niin hän ei voinut syödä sitä. Ei edes nyppimällä retiisit pois, vaan minun olisi pitänyt tehdä alusta kokonaan uusi salaatti. 

- Mustavalkoinen, joko-tai -ajattelu. Hän ei oikeasti kyennyt kultaiseen keskitiehen oikein missään. Jos rahaa säästettiin niin sitten sitä säästettiin ihan äärimmäisyyksiin asti (tyyliin, ei osteta vessapaperia koska onhan meillä bidee-suihku). Kaikkeen piti keksiä sääntöjä, joita noudatettiin orjallisesti. Kuten esimerkiksi jos hän päätti, että päivässä ruokaan sai mennä kymmenen euroa, niin se ei tosiaan saanut ylittää tuota rajaa edes kymmenellä sentillä. Työhaastatteluun hän oli ensin menossa reikäisissä kollareissa, kun suosittelin pukeutumaan vähän siistimmin, niin hän sitten pukeutui pukuun kravatteineen päivineen. Ehjät farkut ja siisti neule eivät käyneet, vaan se oli joko roskiksesta noussut- look tai sitten se viimeisen päälle sliipattu juhla-look (jota hän ei kirveelläkään sitten juhliin ikinä suostunut laittamaan...).

Vierailija
9/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni ollaan molemmat kirjolla. Itse olin parisuhteessa nentin kanssa melkein 10 vuotta ja pakko myöntää, että arki hänen kanssaan oli helpompaa. Hän osasi oma-aloitteisesti hoitaa kotia ja hänellä oli hyvät tunnetaidot. Ero tuli sitten minun mielenterveysongelmien takia, minulla ei ollut as-diagnoosia vielä tuolloin.

Nykyään joudun siivoamaan nykyisen mieheni sotkut, hän ei osaa käyttää edes pyykin- ja astianpesukoneita.  Ruoanlaitosta puhumattakaan... Suhteen alkuhuuman jälkeen hän lopetti puhumisen ja tekee ylipitkää työpäivää ja harrastaa yksin omaa ekkoaan. Mutta silti rakastan... 

Vierailija
10/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten naiset päädytte yhteen tällaisten miesten kanssa, joilla on arjen hallinnassa vaikeuksia? 

Vierailija
11/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöitä hekin ovat. Ex oli epäaidoin ihminen jota voi kuvitella. Matki elämänsä suosituimmilta. Kutsutaan maskingiksi. Av:lla olisi haukuttu narsistiksi.

Vierailija
12/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten naiset päädytte yhteen tällaisten miesten kanssa, joilla on arjen hallinnassa vaikeuksia? 

Musta on ihan ok olla parisuhteessa sellaisen as-tyypin kanssa, jolla on vaikeuksia tuoda oikea määrä broileria kaupasta kastiketta varten tai lajitella sukat hänen ja minun sukkiin.

Mulle ei olisi ok olla suhteessa tyypin kanssa, jonka ongelmat olisi vaikkapa alkoholinkäytön tai uskollisuuden alueilla, vaikka hän olisi kuinka normaali ja arjenhallinta priimaa.

Vierailija
13/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa ihmeessä, mutta älä sit valita raskasta elämää. Tällaiset uhkailut on vyön alle potkimista.

Vierailija
14/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin aika pitkään aspergernaisen kanssa. Jotenkin vain sammui halut, kun ei käynyt suihkussa tai vaihtanut vaatteita ikinä, jos ei erikseen siitä sanonut.

Vierailija
15/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oli hyvin, kunnes muutokset töissä alkoivat aiheuttaa kuormitusta, joista seurasi mielenterveyden ongelmia.

Vierailija
16/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei häiritse arjenhallintaongelmat. Enemmänkin häiritsisi esimerkiksi, jos puolisolla olisi päihdeongelma (luen päihdeongelmaksi myös humalahakuisen juomisen tai tupakoinnin). Neurokirjon ihmiset ovat usein hyvin piristävää seuraa ja heidän kanssaan leikkimielisyys voi jatkua koko elämän loppuun asti. Siinä ei paljon häiritse sitten enää se, jos toinen ei saa aikaiseksi imuroida tai hoitaa tiskausta: noita varten voi sitten vaikka ostaa siivouspalvelut jostain yrityksestä.

Vierailija
17/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakkaus on sokeaa. Itse en nuorena tajunnut, miten paljon puutteita miehellä oli, ajattelin että on komea, terävä, hauska ja omaperäinen. En itsekään ollut silloin mikään kodin hengetär, koska minulle ei oltu opetettu kotona esim ruoanlaittoa ollenkaan, mutta opin kyllä nopeasti kaikki tarvittavat taidot, vaikeitahan ne eivät ole. Mikään ylisiisti en ole itsekään, mutta sentään siivoan säännöllisesti ja vaikka en jaksa perusteellisesti aina kaikkea (useimmiten yksin) tehdä, niin ainakin tiedän mitä ns. pitäisi tehdä (esim ikkunat täytyy pestä välillä, lakanat vaihtaa, uuni pestä jne, mies kun ei näitä monen muun asian lisäksi hoitaisi ikinä).

Ei osaa itsellekään ostaa vaatteita vaan reikäisissä verkkareissa kulkee julkisilla paikoilla. Miten voisi lapsille ymmärtää mitään uusia vaatteita ostaa? Mietin että mitenköhän sellaisissa perheissä pärjätään, joissa molemmilla vanhemmilla samanlaisia puutteita...

Toisaalta kuitenkin hänellä on pari harrastusta, johon hankkii kaikki mahdolliset varusteet viimeisen päälle. Myös omia tärkeitä menoja osaa hoitaa kyllä ja työnkin hoitaa hyvin. Kotiasiat eivät ole korkealla tärkeyslistalla, vaikka tietää että olen aivan loppu ja uupunut, ja olen miljoonat kerrat kertonut mitä toivoisin että hän tekisi. T. Ap

Vierailija
18/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurustelin aika pitkään aspergernaisen kanssa. Jotenkin vain sammui halut, kun ei käynyt suihkussa tai vaihtanut vaatteita ikinä, jos ei erikseen siitä sanonut.

Jotakin muuta problematiikkaa tuo. Minulla on Asperger, ja olen aivan ylihygieeninen. Siitä on ihan mainintakin diagnoosissa.

Vierailija
19/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakkaus on sokeaa. Itse en nuorena tajunnut, miten paljon puutteita miehellä oli, ajattelin että on komea, terävä, hauska ja omaperäinen. En itsekään ollut silloin mikään kodin hengetär, koska minulle ei oltu opetettu kotona esim ruoanlaittoa ollenkaan, mutta opin kyllä nopeasti kaikki tarvittavat taidot, vaikeitahan ne eivät ole. Mikään ylisiisti en ole itsekään, mutta sentään siivoan säännöllisesti ja vaikka en jaksa perusteellisesti aina kaikkea (useimmiten yksin) tehdä, niin ainakin tiedän mitä ns. pitäisi tehdä (esim ikkunat täytyy pestä välillä, lakanat vaihtaa, uuni pestä jne, mies kun ei näitä monen muun asian lisäksi hoitaisi ikinä).

Ei osaa itsellekään ostaa vaatteita vaan reikäisissä verkkareissa kulkee julkisilla paikoilla. Miten voisi lapsille ymmärtää mitään uusia vaatteita ostaa? Mietin että mitenköhän sellaisissa perheissä pärjätään, joissa molemmilla vanhemmilla samanlaisia puutteita...

Toisaalta kuitenkin hänellä on pari harrastusta, johon hankkii kaikki mahdolliset varusteet viimeisen päälle. Myös omia tärkeitä menoja osaa hoitaa kyllä ja työnkin hoitaa hyvin. Kotiasiat eivät ole korkealla tärkeyslistalla, vaikka tietää että olen aivan loppu ja uupunut, ja olen miljoonat kerrat kertonut mitä toivoisin että hän tekisi. T. Ap

Moni Asperger hoitaa tasan ne asiat jotka kiinnostaa. Ja hyvin hoitaakin. Kyse on siitä, että he eivät _välitä _ muusta kuin itsestään ja omista mielihaluistaan.

Vierailija
20/294 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksäni ehkä asperger, ehkä narsisti ehkä molempia. 

Sairaan hankala tapaus jonka kanssa mikään ei ole ollut ikinä normaalia.