Mitä voisin tehdä kun omaiset/lapset eivät huolehdi äidistään?
Kyse iäkkäästä sairaasta henkilöstä, psyykkisiä sairauksia ja muistin kanssa ongelmia. Omaiset/lapset eivät huolehdi.
Jätetty uuteen asuntoonsa yksin pahvilaatikoiden sekaan (sänky on ja muutama ruokailuväline), ei kattovaloja, pesukone kytkemättä jne. Kunnollista ruokaa ei ole. Kauppaan tämä henkilö ei löydä, ei ole opastettu.
On mennyt todella huonoon kuntoon muutamassa viikossa. Olen jonkunverran auttanut tässä kesän ja syksyn mittaan.
Olen toiselle lapselle (perheetön) ilmaissut huolen, mutta ei ota onkeensa. Mitä minä ns. tuttavana voin tehdä?
Aikaa ja resursseja ei ole minullakaan loputtomiin ja on oma perhe ja iäkäs isä jonka asioita joudun hoitamaan.
Kommentit (16)
Jos tilanne on tuo miksi ei suoraan viety hoivakotiin? Vai karttaako lapset perintöä, hoivakoti kun vie melkein kaiken eläkkeen.
Onkohan taas näitä tapauksia joissa perusilkeä väkivaltainen alkoholistiäiti on koko ikänsä haukkunut ja pahoipidellyt lapsiaan, ja sitten vanhana itkee kaikille miten lapset ei yllättäin riennä auttamaan?
Koko tarinaa ei tarvitse kertoa.Kun noin osaat sepostaa asian ,onko omaisesi?Täälä monasti on ollut kirjoituksia kun huoli toisesta ihmisestä,tiedoksi voi nimettömänä tehdä sosiaalivirasto Huoli ilmoitus,soittamalla, netin kautta lomake.Jos kanttia ei ole omalla nimellä asiaa hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne on tuo miksi ei suoraan viety hoivakotiin? Vai karttaako lapset perintöä, hoivakoti kun vie melkein kaiken eläkkeen.
Tiedätkö sä nyt ihan varmasti mitä karttaminen tarkoittaa?
Kiitos. Selvitän tuon huoli-ilmoitusasian.
Kyseessä ei ole minun omaiseni eikä tämä henkilö ole alkoholisti eikä ole ollutkaan.
Ap
Voitko hoitaa nuo asiat kuntoon, pesukoneen jne?
Pelkkä huoli-ilmoitus ei välttämättä auta. Olen tehnyt sellaisia 2 kpl -tosin muista syistä kuin vanhuksesta-, enkä saanut mitään vastakaikua.
Soita sos. toimistoon tai kotihoidosta vastaavalle, että pyörät alkavat pyöriä ja tuttusi pääsee avun piiriin, laitospaikan jonoon.
Vierailija kirjoitti:
Koko tarinaa ei tarvitse kertoa.Kun noin osaat sepostaa asian ,onko omaisesi?Täälä monasti on ollut kirjoituksia kun huoli toisesta ihmisestä,tiedoksi voi nimettömänä tehdä sosiaalivirasto Huoli ilmoitus,soittamalla, netin kautta lomake.Jos kanttia ei ole omalla nimellä asiaa hoitaa?
^ Onko tämä suomen kieltä?
Pilkun ja pisteen jälkeen tulee välilyönti.
huoli-ilmoitus on väliviivalla ja keskellä lausetta pienellä alkukirjaimella.
Täällä ja monesti.
Pilkkusääntöä voi kerrata.
Puolipilkkusääntöä myös.
Ei ole isoja asioita vähän kerrata, vaikka täällä erissä jota ilmeisesti osataan muutenkin käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä huoli-ilmoitus ei välttämättä auta. Olen tehnyt sellaisia 2 kpl -tosin muista syistä kuin vanhuksesta-, enkä saanut mitään vastakaikua.
Soita sos. toimistoon tai kotihoidosta vastaavalle, että pyörät alkavat pyöriä ja tuttusi pääsee avun piiriin, laitospaikan jonoon.
Jatkan auttamista omien resurssieni mukaan, mutta hirveesti ei nyt likene aikaa kun on oma iäkäs isä autettavana sekä oma perhekin. En voi oman perheen asioita kaikkia sysätä mieheni harteille. Mielestäni lapsilla pitäisi olla ns päävastuu äitinsä asioiden hoitamisessa, ei ns perhetutulla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita sos. toimistoon tai kotihoidosta vastaavalle, että pyörät alkavat pyöriä ja tuttusi pääsee avun piiriin, laitospaikan jonoon.Jatkan auttamista omien resurssieni mukaan, mutta hirveesti ei nyt likene aikaa kun on oma iäkäs isä autettavana sekä oma perhekin. En voi oman perheen asioita kaikkia sysätä mieheni harteille. Mielestäni lapsilla pitäisi olla ns päävastuu äitinsä asioiden hoitamisessa, ei ns perhetutulla.
Ap
Aloittaja on aivan oikeassa. Hän ei kuitenkaan voi tietää mitä kaikkea on tilanteen ja ihmissuhteiden taustalla. Suosittelen että aloittaja keskittyy siihen mihin hän itse pystyy vaikuttamaan eli ottaa pontevasti yhteyttä sosiaaliviranomaisiin ja tekee riittävän monta huoli-ilmoitusta.
Ja vasta nyt havahdut, että jotain pitäisi tehdä. Olisit tehnyt sen huoli-ilmoituksen jo alkusyksystä. Sen sosiaalivirastoon tehtävän ilmoituksen lisäksi kannattaa ehkä tehdä ilmoitus myös DVV:lle mahdollisesti edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä, jos hänellä ei sitä jo ole.
Vierailija kirjoitti:
Huoli-ilmoitus
Tämä kotipaikkakunnan sosiaalitoimen.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä ulkopuoliselle ilmoittajalle mitään tietoa tulekaan, salassapitovelvollisuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Selvitän tuon huoli-ilmoitusasian.
Kyseessä ei ole minun omaiseni eikä tämä henkilö ole alkoholisti eikä ole ollutkaan.
Ap
Sanoit että psyykkisiä sairauksia. Tiedätkö kun lapsi koko lapsuutensa katselee esim. psykoosissa olevan äidin sekoilua tai vaikka maanis-depressiivisen itsariyrityksiä, se voi olla että 18-vuotiaana lähtee kotoa eikä ikinä enää soita takaisin. Siinä on turha minkään perhetuttujen itkeä, miten "lasten pitäisi hoitaa vanhempiaan". Ei pidä.
Kuulostaa tyypilliseltä tilanteelta, jossa lapsia alkaa kiinnostaa vanhuksen muistiongelmat vasta siinä kohtaa, kun vanhus ostaa itselleen jotain palveluja, jolloin onkin sitten lasten mielestä ihan kykenemätön hoitamaan omia asioitaan.
Tehokkain tapa olisi ilmoittaa lapsille, että vanhus on ostanut kotiinsa täysremontin tehdäkseen siitä viihtyisämmän, ovat varmasti ovella vartissa.
Järkevin tietysti on keskustella vanhuksen kanssa tilanteesta, minkälaista apua hän itse kaipaa jne. ja sitten tehdä esim. se huoli-ilmoitus. Näin vanhus on tietoinen asiasta ja myös vastaanottavaisempi avulle, kun sitä tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tyypilliseltä tilanteelta, jossa lapsia alkaa kiinnostaa vanhuksen muistiongelmat vasta siinä kohtaa, kun vanhus ostaa itselleen jotain palveluja, jolloin onkin sitten lasten mielestä ihan kykenemätön hoitamaan omia asioitaan.
Tehokkain tapa olisi ilmoittaa lapsille, että vanhus on ostanut kotiinsa täysremontin tehdäkseen siitä viihtyisämmän, ovat varmasti ovella vartissa.
Järkevin tietysti on keskustella vanhuksen kanssa tilanteesta, minkälaista apua hän itse kaipaa jne. ja sitten tehdä esim. se huoli-ilmoitus. Näin vanhus on tietoinen asiasta ja myös vastaanottavaisempi avulle, kun sitä tarjotaan.
Myytkö ihan työksesi vanhuksille näitä huijausremontteja, vai muutenko vaan sinua henkkoht harmittaa jos jonkun tuntemattoman lapsi konsultoi vanhempiaan remonttikuluissa?
Huoli-ilmoitus