Miksi vartija kyttää kaupassa?
Äskeisen kauppareissun ajan tuntui kuin vartija olisi kytännyt juuri minua. Aina ilmestyi vähän matkan päähän pälyilemään. Valitsevatko he ihan randomilla satunnaisen kyyläämisen kohteen? En tiettävästi ole epäilyttävän näköinen enkä ole ikinä varastanut mitään, joten en nyt ihan ymmärrä.
Onko teitä kyylätty ilman syytä?
Kommentit (244)
Joko olet man ne taikka sitten skitsofrenikko.
Vierailija kirjoitti:
Kyttääminen on sen homma.
joku uus, ehkä 3 päivää jaksavat kytätä, sitten tajuavat, että parempi vaan nojata johonkin ja tuijottaa puhelinta tai lattiaa, ihan sama palkka ja pääsee helpommalla kun ei tarvitse puuttua mihinkään
Jos laitan päälle nuo piriverkkarit, niin kylläpä kytätään.
Muuten pukeutuneena ei lainkaan.
Mulla sama juttu aina kun menen Kouvolan Emotioniin. Sama vartija aina kyttäämässä. Ihan normaalin näköinen nuori nainen olen ja mielestäni ihan normaalisti käyttäydynkin. Ilmeisesti katselen tuotteita liian kauan.
Lähiostarillani on vartija, jolla on erittäin intensiivinen katse, jolla hän tollottaa ohikulkijoita. Samalla ostarilla on ajoittain juoppoja ja nistejä, mutta näille vartija ei tee mitään, tuijottaa vain ihan tavallisia ostarilla asioivia perustallaajia. Ihmettelen, mistä tälle maksetaan palkkaa, kun koskaan en ole nähnyt hänen tekevän mitään työhönsä liittyvää, kulkee vain ja töllää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran menin apteekkiin klo 23:00 ostamaan etikkaa. Minulla oli kädessäni pieni R-kioskin pussi, jossa oli juustoa ja muuta ruokaa. Apteekissa ei ollut muita kuin minä, farmaseutti ja vartija. Farmaseutti oli reseptiasiakkaiden vastaanottotiskillä. Niinpä olin epävarma, voinko asioida hänen kanssaan. Päätin lähteä etsimään etikkaa tai toista mahdollista farmaseuttia. Vartija lähti seuraamaan minua noin puolen metrin etäisyydeltä. Oli luonnollista, että epävarmuuteni ja kädessäni oleva omituinen pussi herätti epäilykset, mutta miksi hänen piti seurata minua niin läheltä?
Olisin sinuna sanonut:
-Kun täällä työksesi pyörit, mahdatko tietää missä on etikka?
Olisi vaihtanut muutaman sanasen etiikasta...
Vierailija kirjoitti:
Lähiostarillani on vartija, jolla on erittäin intensiivinen katse, jolla hän tollottaa ohikulkijoita. Samalla ostarilla on ajoittain juoppoja ja nistejä, mutta näille vartija ei tee mitään, tuijottaa vain ihan tavallisia ostarilla asioivia perustallaajia. Ihmettelen, mistä tälle maksetaan palkkaa, kun koskaan en ole nähnyt hänen tekevän mitään työhönsä liittyvää, kulkee vain ja töllää.
Kyllähän niitä töitä olisi, eli kohteita riittäisi otettavaksi kiinni, mutta kuten joku vartija tuolla aiemmin totesi, niin palkka on naurettava työn vaativuuteen nähden, joten on helpompi sulkea silmänsä oikeilta ongelmilta ja mennä sieltä missä aita on matalin. Ymmärrän kyllä ettei työ ole monellekaan mitään herkkua eikä noissa hommissa taida muutenkaan älyttömästi olla sitä ns. kunnianhimoisinta porukkaa. Yhtään väheksymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin tottunut miesten katseisiin, etten edes juuri huomaa niitä.
Täällä puhutaan kyllä miesvartijoista, mutta onhan niitä naisiakin vartijoina.
Itse olen huomannut oudon jutun; Vartijat aina moikkaavat minua, olivat miehiä tai naisia. Itse olen nainen. En ole tuntenut heistä ainuttakaan. Mitään perässä kulkemista tai kyttäilyä en erityisesti ole huomannut.
Minulle taas useimmiten nyökkäävät. Onko kyseessä siis sanaton tervehdys vai jokin ammattilaisten kesken tapahtuva viestintäkoodi? 😅 Eivät kuitenkaan ole kintereillä koskaan kulkeneet.
Aika uskomattomia seurantatarinoita täällä, huh! 👀
Kokemus yliopiston apteekista. Olin valitsemassa hammastahnaa ja suuvettä, kun isokokoinen vartija tuli viereen seisomaan, oikeasti ihan puolen metrin päähän ja seisoi ja tuijotti vieressä uhkaavan näköisenä. Tuntui että vartija haluaa oikein pelotella. Itse olen 150 senttinen nainen, ja tuollainen parimetrinen korsto vieressä uhkaavan näköisenä on aika pelottava. Tuli mieleen että tekevätkö nämä isoille miehillekin tätä?
Vierailija kirjoitti:
On. Kävin prismassa kesän alussa aamusta heti klo 7.00 ja menin katselemaan huppareita ja kävinkin moneen otteeseen sovituskopissa. Samaan oli kaks muuta jotka kans kävivät sovittamassa jotain siellä. No ostin sitten paljon muutakin kuin sen hupparin, ruokaa jne. Kassan jälkeen vartija tulee luokse ja sanoo, että täältä varastettiin just t-paita. Sanoin, että niin? Ja kerroin, että voin ihan miellään lähteä mukaan siihen kiinniottotilaan ja näyttää reppuni jne. Ei riittänyt repun näyttäminen vaan piti ihan nostaa paitaa ylöspäin, että josko se varastettu t-paita olisi mun päällä jo! No ei tietenkään ollut. Pahoitteli asiaa. Ihmettelen mistä syystä just mut valittiin silmätikuksi. en ole koskaan varastanut mitään.
Mistä se tiesi että sieltä varastettiin just paita? Jos se ei tiennyt kuka sen vei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus vartijalla saattaa olla jokin oma itse luomansa stereotyyppinen oletus kuka on potentiaalinen varas. Ja sitten se seurailee sen oman käsityksensä mukaisesti ihmisiä.
Tai jos sillä tyypillä ei vain ollut muuta tekemistä, niin lähti sitten sun perään...
Se halus seurata mitä sä ostat tänään syötäväksi...
Mutta tiiätkö mitä... nykyään näitä vartiointialan yritysten työntekijöitä käytetään myös näyttelyissä, esim. museoissa, valvojina. Siis ovat näyttelysaleissa valvomassa. Valvomassa, että kaikki sujuu nätisti ja asiallisesti. Mutta sepä vasta sitten älytöntä onkin, jos se vartija siellä näyttelyssä sitten lähtee kuljeksimaan jonkun salissa sillä hetkellä yksin olevan jalanjäljissä... Että mitäs varten se siinä kantapäillä kulkee... Toki, se voi olla seurankipeä se vartija, se haluis jutella, vaikkei se pystyis välttämättä mitään siitä näyttelyssä esillä olevasta sanomaan paitsi omia ihastelujaan tai onpas siinä hieno karkkipastillijuliste..
Semmosta!
Oli mullakin joskus jossain Espoossa, silloin oli niitä Rabatti vai mikä se oli se yks alekauppa. Siellä oli yks vakiovartija, joka kulki mun perässä aina kun mä olin siellä kaupassa. Mä olin kai joku stereotyyppinen potentiaalinen näpistelijä. Tosin sitten mä joskus myöhemmin näin kampissa yhden tyypin, jolla oli pukeutuminen samaa tyyliä kuin mulla ja se oli siis näpistelijä se tyyppi.. Että saattoiko se Rabatin vartija sotkea. Mutta kiusallista se toki on jos tuntuu että joku seuraa kantapäillä, ilman syytä.
Tuosta museossa olleesta vartijasta: Kun se lähti ihan oikeasti kulkemaan perässä niin kysyin sitten että "kuljetko sinä nyt mun perässä" niin se tyyppi sano, että no, tää on meidän työtä, että turha siitä on hermostua.
Kokemuksesta tiedän, kun olen museonäyttelyissä ollut, niin aika harvoin on se toisenlainen näyttelyvalvoja, siis muu kuin vartiointiliikkeen työntekijä (työasuna vartiointiliikkeen asu), ei koskaan lähde kenenkään yksin salissa olevan perässä kulkemaan... että joo...Mielestäni aika häiritsevää, kun joku kyttä kulkee kantapäillä näyttelyssä, missä nyt aivan varmasti kukaan ei nyysi mitään taskuunsa. Aika asiatonta meininkiä!
Outoa. Olisit sanonut, että luulisi, että teidän tehtävä on kulkea varkaiden perässä, ei rehellisten ihmisten, että taidatkin olla työnpakoilijavartija, että ihanaahan se on kauniin naisen perässä kulkea.
Tuollainen käytös nimenomaan on työn pakoilua. Näyttävät kiireisiltä, kun liikkuvat harmittoman kohteen perässä. Välillä sitten venytellään, jutustellaan muiden vartijoiden tai työntekijöiden kanssa, sitten haetaan kahvia.
On eri asia olla vartijana vaikka metroasemilla, niissä joutuu töihin. Useissa kaupoissa ja esimerkiksi museoissa vartijan työ on pääasiassa hengailua. Museoissa heillä ei ole tekemistä, kaupoissa he eivät tietoisesti tee töitään.
Tuo on kyllä törkeää, että seuraillaan harmittoman ja kiltin näköisiä naisia ja aiheutetaan näille sitten ahdistava ja kiusallinen tilanne sillä kyttäämisellä. Tekisivät töitään ja etsisivät ne oikeat varkaat!
Vierailija kirjoitti:
Meidänkin lähiostarilla vartijat antavat teinilaumojen roskata, huutaa ja mekastaa. Ovat liian kiireisiä puuttumaan oikeisiin häiriöihin, kun seuraavat esimerkiksi minua, ystävällisen ja harmittoman näköistä rehellistä naista.
Itse menen usein lenkkivaatteissa kauppaan, joskus mukana on myös reppu. Tuntuu että silloin kytätään. Pitäisi kai mennä pyhäpuku päällä kauppaan ettei olisi epäilyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Myyjä voi olla itse varas.
Olen lukenut, että 75% tavaroista varastavat myyjät itse
On kuikuiltu kauempaa "huomaamattomasti" jolloin menin vahdille sanomaan, että tule vain lähemmäs vahtimaan jos epäilyttää, ja viitsitkö kertoa mikä piirre minussa saa aikaan rosvomaisen vaikutelman? Ei mokoma vastannu, vaan poistui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä voi olla itse varas.
Olen lukenut, että 75% tavaroista varastavat myyjät itse
Tästä oli vähän aikaa sitten juttu, että myyjien mukaan lähtee paljon tavaraa, ja heillekin tehdään välillä tarkastuksia. Varmaan siksi usuttavat vartijoita seuraamaan viattomia asiakkaita, että voivat itse nyysiä. Ja mistä me tiedämme mitä ne vartijat varastelevat. Heillä vasta onkin hyvä tilaisuus tehdä varkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ennen joo. Nyt koronan jälkeen piilosta kai katsovat, mikä on hyvä, eli kamerat. Viimeksi yksi mies tuli kohti ja katsoi oikein silmiin, en tiedä saako jotain kiksejä ammatistaan. Usein tulee silloin on olen kassalla ja laitan tuotteet hihnalle, lähtee.
Mitä jos pakkaisi tuotteet vimmalla kassiin ja olisi laittavinaan povitaskusta jotain lisäksi sinne kassiin, sitten lähtisi luikkimaan pikapikaa taakseen vilkuillen?
Tätä keskustelua lukiessa on tullut kuva, että vartijat kyttäävät naisia. Olisi kiinnostavaa kuulla miehiltä, onko teillä tällaisia seuraamiskokemuksia? Vai tekevätkö vartijat tosiaan niin, että menevät sieltä mistä aita on matalin ja keskittyvät näyttämään uhkaavilta vaarattoman näköisille naisille sen sijaan että etsisivät oikeita rikollisia. Saahan sitä toki työpäivänsä kulumaan varjostamalla mummoja ja tyttöjä...
Tuollainen käytös nimenomaan on työn pakoilua. Näyttävät kiireisiltä, kun liikkuvat harmittoman kohteen perässä. Välillä sitten venytellään, jutustellaan muiden vartijoiden tai työntekijöiden kanssa, sitten haetaan kahvia.
On eri asia olla vartijana vaikka metroasemilla, niissä joutuu töihin. Useissa kaupoissa ja esimerkiksi museoissa vartijan työ on pääasiassa hengailua. Museoissa heillä ei ole tekemistä, kaupoissa he eivät tietoisesti tee töitään.