Miksi vartija kyttää kaupassa?
Äskeisen kauppareissun ajan tuntui kuin vartija olisi kytännyt juuri minua. Aina ilmestyi vähän matkan päähän pälyilemään. Valitsevatko he ihan randomilla satunnaisen kyyläämisen kohteen? En tiettävästi ole epäilyttävän näköinen enkä ole ikinä varastanut mitään, joten en nyt ihan ymmärrä.
Onko teitä kyylätty ilman syytä?
Kommentit (244)
Kerran menin apteekkiin klo 23:00 ostamaan etikkaa. Minulla oli kädessäni pieni R-kioskin pussi, jossa oli juustoa ja muuta ruokaa. Apteekissa ei ollut muita kuin minä, farmaseutti ja vartija. Farmaseutti oli reseptiasiakkaiden vastaanottotiskillä. Niinpä olin epävarma, voinko asioida hänen kanssaan. Päätin lähteä etsimään etikkaa tai toista mahdollista farmaseuttia. Vartija lähti seuraamaan minua noin puolen metrin etäisyydeltä. Oli luonnollista, että epävarmuuteni ja kädessäni oleva omituinen pussi herätti epäilykset, mutta miksi hänen piti seurata minua niin läheltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisvartijat eivät ole ikinä kyylänneet minua, mutta miespuoliset ovat. Saavatkohan jotain kicksejä siitä kun kyyläävät vaaratonta naista?
Itse en ole vielä koskaan nähnyt naispuolista vartijaa työssään. Aina ovat olleet jotain isokokoisia miehiä.
Isompia ihmisiä on helpompi nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain yhteen aikaan aina myymäläetsivän perääni vakikaupassani, kai siksi koska olen haahuilija. Aloin ihmetellä miksi aina sama mies ilmestyy kanssani samaan aikaan kauppaan eikä koskaan osta itse mitään. No, lopetin asioimasta tuossa kaupassa. Rehellisenä ihmisenä en halua viedä rahojani kauppaan jossa minua luullaan syyttä varkaaksi.
Ehkä hän olikin kiinnostunut sinusta ei-ammatillisessa mielessä? Ihmisiähän vartijatkin vain ovat.
Tykkäsin kun hän kyttäsi.
-sivusta
Vierailija kirjoitti:
Kerran menin apteekkiin klo 23:00 ostamaan etikkaa. Minulla oli kädessäni pieni R-kioskin pussi, jossa oli juustoa ja muuta ruokaa. Apteekissa ei ollut muita kuin minä, farmaseutti ja vartija. Farmaseutti oli reseptiasiakkaiden vastaanottotiskillä. Niinpä olin epävarma, voinko asioida hänen kanssaan. Päätin lähteä etsimään etikkaa tai toista mahdollista farmaseuttia. Vartija lähti seuraamaan minua noin puolen metrin etäisyydeltä. Oli luonnollista, että epävarmuuteni ja kädessäni oleva omituinen pussi herätti epäilykset, mutta miksi hänen piti seurata minua niin läheltä?
Näkee paremmin, jos sujauttaisi jotain taskuunsa ja yrittäisi ottaa jalat alle, niin voisi sitten reagoidakin nopeammin ja täten mahdollisesti estää näpistyksen?
Onhan siinä toki puolensa, vaikka meneekin kohteen varjona kulkemiseksi ja kohteelle usein nöyryyttäväksi, mutta ilman vartiointia rikollisuuttakin olisi enemmän.
Työtään ne vartijatkin vain tekevät.
Mun tekis joskus mieli huvikseen vaan pälyillä kaupassa pitkään ja
juosta kaupan kassan läpi ja huutaa "EN OTTANUT MITÄÄN!!!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain yhteen aikaan aina myymäläetsivän perääni vakikaupassani, kai siksi koska olen haahuilija. Aloin ihmetellä miksi aina sama mies ilmestyy kanssani samaan aikaan kauppaan eikä koskaan osta itse mitään. No, lopetin asioimasta tuossa kaupassa. Rehellisenä ihmisenä en halua viedä rahojani kauppaan jossa minua luullaan syyttä varkaaksi.
Ehkä hän olikin kiinnostunut sinusta ei-ammatillisessa mielessä? Ihmisiähän vartijatkin vain ovat.
-sivusta
Meidän citymarketissa ja sairaalassa on niin kuumat vartijat että salaa toivon että kyttäisivät 🤤
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin tottunut miesten katseisiin, etten edes juuri huomaa niitä.
Täällä puhutaan kyllä miesvartijoista, mutta onhan niitä naisiakin vartijoina.
Itse olen huomannut oudon jutun; Vartijat aina moikkaavat minua, olivat miehiä tai naisia. Itse olen nainen. En ole tuntenut heistä ainuttakaan. Mitään perässä kulkemista tai kyttäilyä en erityisesti ole huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Olisin sinuna sanonut:
-Kun täällä työksesi pyörit, mahdatko tietää missä on etikka?
On. Kävin prismassa kesän alussa aamusta heti klo 7.00 ja menin katselemaan huppareita ja kävinkin moneen otteeseen sovituskopissa. Samaan oli kaks muuta jotka kans kävivät sovittamassa jotain siellä. No ostin sitten paljon muutakin kuin sen hupparin, ruokaa jne. Kassan jälkeen vartija tulee luokse ja sanoo, että täältä varastettiin just t-paita. Sanoin, että niin? Ja kerroin, että voin ihan miellään lähteä mukaan siihen kiinniottotilaan ja näyttää reppuni jne. Ei riittänyt repun näyttäminen vaan piti ihan nostaa paitaa ylöspäin, että josko se varastettu t-paita olisi mun päällä jo! No ei tietenkään ollut. Pahoitteli asiaa. Ihmettelen mistä syystä just mut valittiin silmätikuksi. en ole koskaan varastanut mitään.
Joskus vartijalla saattaa olla jokin oma itse luomansa stereotyyppinen oletus kuka on potentiaalinen varas. Ja sitten se seurailee sen oman käsityksensä mukaisesti ihmisiä.
Tai jos sillä tyypillä ei vain ollut muuta tekemistä, niin lähti sitten sun perään...
Se halus seurata mitä sä ostat tänään syötäväksi...
Mutta tiiätkö mitä... nykyään näitä vartiointialan yritysten työntekijöitä käytetään myös näyttelyissä, esim. museoissa, valvojina. Siis ovat näyttelysaleissa valvomassa. Valvomassa, että kaikki sujuu nätisti ja asiallisesti. Mutta sepä vasta sitten älytöntä onkin, jos se vartija siellä näyttelyssä sitten lähtee kuljeksimaan jonkun salissa sillä hetkellä yksin olevan jalanjäljissä... Että mitäs varten se siinä kantapäillä kulkee... Toki, se voi olla seurankipeä se vartija, se haluis jutella, vaikkei se pystyis välttämättä mitään siitä näyttelyssä esillä olevasta sanomaan paitsi omia ihastelujaan tai onpas siinä hieno karkkipastillijuliste..
Semmosta!
Oli mullakin joskus jossain Espoossa, silloin oli niitä Rabatti vai mikä se oli se yks alekauppa. Siellä oli yks vakiovartija, joka kulki mun perässä aina kun mä olin siellä kaupassa. Mä olin kai joku stereotyyppinen potentiaalinen näpistelijä. Tosin sitten mä joskus myöhemmin näin kampissa yhden tyypin, jolla oli pukeutuminen samaa tyyliä kuin mulla ja se oli siis näpistelijä se tyyppi.. Että saattoiko se Rabatin vartija sotkea. Mutta kiusallista se toki on jos tuntuu että joku seuraa kantapäillä, ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-sivustaMeidän citymarketissa ja sairaalassa on niin kuumat vartijat että salaa toivon että kyttäisivät 🤤
Ai jaa. Ja niissä vartijoissakin voi olla, usko tai älä, esim huumeiden tai lääkkeiden väärinkäyttäjiä.
Että tosi kuumaa!
Vierailija kirjoitti:
Joskus vartijalla saattaa olla jokin oma itse luomansa stereotyyppinen oletus kuka on potentiaalinen varas. Ja sitten se seurailee sen oman käsityksensä mukaisesti ihmisiä.
Tai jos sillä tyypillä ei vain ollut muuta tekemistä, niin lähti sitten sun perään...
Mutta tiiätkö mitä... nykyään näitä vartiointialan yritysten työntekijöitä käytetään myös näyttelyissä, esim. museoissa, valvojina. Siis ovat näyttelysaleissa valvomassa. Valvomassa, että kaikki sujuu nätisti ja asiallisesti. Mutta sepä vasta sitten älytöntä onkin, jos se vartija siellä näyttelyssä sitten lähtee kuljeksimaan jonkun salissa sillä hetkellä yksin olevan jalanjäljissä... Että mitäs varten se siinä kantapäillä kulkee... Toki, se voi olla seurankipeä se vartija, se haluis jutella, vaikkei se pystyis välttämättä mitään siitä näyttelyssä esillä olevasta sanomaan paitsi omia ihastelujaan tai onpas siinä hieno karkkipastillijuliste..
Semmosta!
Oli mullakin joskus jossain Espoossa, silloin oli niitä Rabatti vai mikä se oli se yks alekauppa. Siellä oli yks vakiovartija, joka kulki mun perässä aina kun mä olin siellä kaupassa. Mä olin kai joku stereotyyppinen potentiaalinen näpistelijä. Tosin sitten mä joskus myöhemmin näin kampissa yhden tyypin, jolla oli pukeutuminen samaa tyyliä kuin mulla ja se oli siis näpistelijä se tyyppi.. Että saattoiko se Rabatin vartija sotkea. Mutta kiusallista se toki on jos tuntuu että joku seuraa kantapäillä, ilman syytä.
Tuosta museossa olleesta vartijasta: Kun se lähti ihan oikeasti kulkemaan perässä niin kysyin sitten että "kuljetko sinä nyt mun perässä" niin se tyyppi sano, että no, tää on meidän työtä, että turha siitä on hermostua.
Kokemuksesta tiedän, kun olen museonäyttelyissä ollut, niin aika harvoin on se toisenlainen näyttelyvalvoja, siis muu kuin vartiointiliikkeen työntekijä (työasuna vartiointiliikkeen asu), ei koskaan lähde kenenkään yksin salissa olevan perässä kulkemaan... että joo...
Mielestäni aika häiritsevää, kun joku kyttä kulkee kantapäillä näyttelyssä, missä nyt aivan varmasti kukaan ei nyysi mitään taskuunsa. Aika asiatonta meininkiä!
Samasta syystä, kuin meiltä nelikymppisiltä kysellään kassalla papereita, jos menemme kolmekymppisestä. Naisia on helpompaa seurata ja kyykyttää, meiltä voi vaatia, emmekä jaksa hermostua. Eiköhän jokainen vartija tiedä, että kaupassa se seurattu on lähes aina nainen tai tyttö, koska niin sen päivän saa kulumaan vaivattomasti. Eivät tietenkään sitä myönnä.
Vierailija kirjoitti:
Sun käytöksessä on todennäköisesti jotakin poikkeavaa ja se on herättänyt vartijan huomion. Toki "kyttäys tarttis tehdä silleen hienovaraisesti.
-vartija-
Vartijat eivät taida monestikaan olla mitään suuria ihmistuntijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosta!
Tuosta museossa olleesta vartijasta: Kun se lähti ihan oikeasti kulkemaan perässä niin kysyin sitten että "kuljetko sinä nyt mun perässä" niin se tyyppi sano, että no, tää on meidän työtä, että turha siitä on hermostua.
Kokemuksesta tiedän, kun olen museonäyttelyissä ollut, niin aika harvoin on se toisenlainen näyttelyvalvoja, siis muu kuin vartiointiliikkeen työntekijä (työasuna vartiointiliikkeen asu), ei koskaan lähde kenenkään yksin salissa olevan perässä kulkemaan... että joo...Mielestäni aika häiritsevää, kun joku kyttä kulkee kantapäillä näyttelyssä, missä nyt aivan varmasti kukaan ei nyysi mitään taskuunsa. Aika asiatonta meininkiä!
Outoa. Olisit sanonut, että luulisi, että teidän tehtävä on kulkea varkaiden perässä, ei rehellisten ihmisten, että taidatkin olla työnpakoilijavartija, että ihanaahan se on kauniin naisen perässä kulkea.
Vierailija kirjoitti:
On. Kävin prismassa kesän alussa aamusta heti klo 7.00 ja menin katselemaan huppareita ja kävinkin moneen otteeseen sovituskopissa. Samaan oli kaks muuta jotka kans kävivät sovittamassa jotain siellä. No ostin sitten paljon muutakin kuin sen hupparin, ruokaa jne. Kassan jälkeen vartija tulee luokse ja sanoo, että täältä varastettiin just t-paita. Sanoin, että niin? Ja kerroin, että voin ihan miellään lähteä mukaan siihen kiinniottotilaan ja näyttää reppuni jne. Ei riittänyt repun näyttäminen vaan piti ihan nostaa paitaa ylöspäin, että josko se varastettu t-paita olisi mun päällä jo! No ei tietenkään ollut. Pahoitteli asiaa. Ihmettelen mistä syystä just mut valittiin silmätikuksi. en ole koskaan varastanut mitään.
Törkeää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosta!
Kokemuksesta tiedän, kun olen museonäyttelyissä ollut, niin aika harvoin on se toisenlainen näyttelyvalvoja, siis muu kuin vartiointiliikkeen työntekijä (työasuna vartiointiliikkeen asu), ei koskaan lähde kenenkään yksin salissa olevan perässä kulkemaan... että joo...Mielestäni aika häiritsevää, kun joku kyttä kulkee kantapäillä näyttelyssä, missä nyt aivan varmasti kukaan ei nyysi mitään taskuunsa. Aika asiatonta meininkiä!
Outoa. Olisit sanonut, että luulisi, että teidän tehtävä on kulkea varkaiden perässä, ei rehellisten ihmisten, että taidatkin olla työnpakoilijavartija, että ihanaahan se on kauniin naisen perässä kulkea.
jaa, jaa. tuolla suuressa maailmassa, oikein isojen vierailijamäärien museoissa ja näyttelyissä, valvoja saattaa tulla esim. huomauttamaan jollekulle, että pidäpä parempaa huolta olkalaukustasi. Mutta täällä Suomessa se vartija - siis vartija, ei valvoja - kulkee yksin salissa olevan näyttelyvieraan kantapäillä.... Häiritsee, itse asiassa siis, häiritsee museovieraan näyttelykokemusta... Jos vartija haluaa keskustella jonkun kanssa, on tarve päästä puhumaan jotakin jonkun kanssa, niin... juu, ehkä se näyttelyvieras ei kuitenkaan halua keskustella sen vartijan kanssa... Epäkohtelias vieras siis!
No, jaa onhan sitä näitä ilmastoaktivisteja ollut jotka liimailevat päitään ja käsiään teoksiin.......
Ap unohti mainita että on kyseisessä kaupassa jäänyt kiinni näpistämisestä useita kertoja, ollut humalassa, häiriköinyt,hyökännyt vartijan päälle..