Hei työtön! Minkälaisia palveluja kaipaisit, jotta sinulla olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä?
Itse kaipaisin ja näkisin tarpeellisiksi palveluiksi esimerkiksi harjoitus työhaastatteluja. Työkkäri pitäisi auki palvelua, johon saisi joko mennä ilman ajanvarausta tai sitten ajanvarauksella ja pääsisit ihan oikeaa haastattelua vastaavaan tilanteeseen, jossa voisit vähän päästä haastattelu tunnelmaan ja harjoitella ulosantia.
Ja saisit myös vinkkejä ja apuja itseilmaisuun. Sitten ei haastattelussa olisi aivan tönkkönä, jos niihin ei ole juuri päässyt koskaan.
Muita hyviä ja tarpeellisia palveluita voisi olla: elämänhallintataito kurssi, psykologin tarkastus ja ohjaus tarvittaessa muihin palveluihin, joiden kautta saa omaa henkistä tilaa kohennettua.
Tietenkään mikään ei olisi pakollinen, mutta näistä olisi apua niille jotka oikeasti haluaisivat työllistyä, mutta heillä on isoja haasteita.
Kommentit (633)
Amerikan malliin työluvat jäihin kunnes saadaan oman maalaiset työn ja elmän syrjästä kiinni.
Toivoisin, että työnantajat olisi velvoitettu ottamaan työhaastatteluun myös muutama työtön, mikäli alueella sopivan kokemuksen/koulutuksen henkilöitä löytyy.
Ei olisi pakko palkata, mutta ainakin saisi mahdollisuuden, jota en ainakaan itse työttömänä saanut, kun ikinä ei haastatteluihin päässyt.
Myös monen työpaikan valmiit kaavakkeet (ainoa kontakti keino) olivat heikkoja, puutteellisia, ongelmallisia, erästä ei suostunut selaimeni edes lähettämään, erääseen ei saanut mitään liitettä, ei edes CV:tä, siis paljon ongelmia näissä, sain sen käsityksen, että rekry on monissa paikoissa ala-arvoisesti hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Toivon enää vain saavani diagnoosit vaivoistani ja pääseväni eläkkeelle. Tiedän, että ei kuntakokeilu noita anna, mutta että siis ohjaisi oikeisiin palveluihin ja auttaisi tässä eläkkeelle pääsemisessä. Totuus on, että en työllisty koskaan, eikä työttömänä oleminen edes ole oikea paikka itselleni. Jos olisi joku muu paikka saada laillista rahaa niin en olisi työttömänä, mutta kun en ole. Varmastikin jos jättäisin työttömyyden ja hakisin pelkkää toimeentulotukea niin Kela käskisi ilmoittautumaan uudelleen työttömäksi. Olen siis tosissani miettinyt tuota työttömänä olemisen lopettamistakin, mutta silloin menettäisin tuloni. Vain rahan takia olen työttömänä.
Älä noudata työkkärin ohjeita. Pudottavat sut työkkärituelta lopulta pois etkä takasin pääse ennenkuin olet ollut tietyn ajan töissä. Sitten voit halea tt-tukea loputtomasti koska et ole oikeutettu työttömyystukeen
Vierailija kirjoitti:
Amerikan malliin työluvat jäihin kunnes saadaan oman maalaiset työn ja elmän syrjästä kiinni.
Toimii, kunhan koulutetutkin ottavat vastaan perustyötä, kuten itsekin tein, palkka toki noin 3-kertaa pienempi kuin edellisessä työssä mutta minkäs teet - hommiin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin, että työnantajat olisi velvoitettu ottamaan työhaastatteluun myös muutama työtön, mikäli alueella sopivan kokemuksen/koulutuksen henkilöitä löytyy.
Ei olisi pakko palkata, mutta ainakin saisi mahdollisuuden, jota en ainakaan itse työttömänä saanut, kun ikinä ei haastatteluihin päässyt.
Myös monen työpaikan valmiit kaavakkeet (ainoa kontakti keino) olivat heikkoja, puutteellisia, ongelmallisia, erästä ei suostunut selaimeni edes lähettämään, erääseen ei saanut mitään liitettä, ei edes CV:tä, siis paljon ongelmia näissä, sain sen käsityksen, että rekry on monissa paikoissa ala-arvoisesti hoidettu.
Ei se rekry ole ainoa mikä on ala-arvoisesti hoidettu. Työpaikat kaikkinensa tuppaa olemaan ihan yhtä huonosti hoidettuja kaikin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii, kunhan koulutetutkin ottavat vastaan perustyötä, kuten itsekin tein, palkka toki noin 3-kertaa pienempi kuin edellisessä työssä mutta minkäs teet - hommiin hommiin.
Mitenkä ottaa kun työnanataja ei anna niitä töitä??? En ole koskaan kelvannut esim siivoojaksi tai kassalle, en edes opiskelijana. Paha sinne on väkisin tunkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiivistetysti:
- Jokaiselle työttömälle pätevä työnhakuvalmentaja (ei ketään toista työllistettyä), joka luo jokaiselle yksilölliseen tarpeeseen sopivat suunnitelmat ja ymmärtää millaisesta taustasta (työkokemus, koulutus) työttömäksi joutunut tulee. Valmentajan tulee olla aktiivinen myös etsimään mahdollisuuksia (mm. piilotyöpaikat), käyttämään omia kontaktejaan tarjoamaan tekijää töihin ja sparraamaan haastatteluja ja cv:tä varten.
- Tutkintoon/lupaan johtavat tutkinnot työttömyystuella erilaisten höpöhöpö-kurssien sijaan.
- Avoimet työpaikat ilmoitettava tarkasti onko kyseessä vuokratyö, osa-aikatyö, edellyttääkö matkustamista ja yleisesti onko kyseessä aloittajapaikka vai etsitäänkö kokeneempaa tekijää.
- Kunnon verkkohaut tyyliin duunitori
- Luovutaan niistä typeristä kirjeistä, joissa tarjotaan vajailla tiedoilla työpaikkoja kunhan posti ne kotiin kiikuttaa, jolloin paikka on voinut mennä jo umpeen.
- Luovutaan pakkohakemisesta joka tekee työttömästä myös idiootin monien työnantajien silmissä, kun on pakko hakea samalta työnantajalta monia erilaisia paikkoja aina aloittelijasta kokeneeseen. Tämä leimaa helposti työttömän tarpeettomasti potentiaalisen työnantajan silmissä.
Saa käyttää!
Eli työttömällä ei olisi mitään vastuuta työllistymisestään? Onko ne oikeasti noin avuttomia?
Pakkohakeminen on aiheuttanut sen, että porukkaa on töissä. Yllättäen pakko on ollut se potku takamukselle, mitä moni työtön on tarvinnut.
Varmasti osalle joka viihtyy mielummin sohvalla kuin töissä on tarpeen tuuppia eteenpäin, mutta erityisesti koulutettujen piirissä näitä harvemmin löytyy.
Mietippä tilannetta, jossa työkkäri pakottaa sinut hakemaan vaikkapa projekti-assistentin töitä Fortumista, kun aiempi työurasi on ollut erilaisissa johtotehtävissä saman alan yrityksissä, mutta irtisanottu muutosneuvotteluissa sinusta johtumattomista syistä. Koita siinä hakea sitten Fortumista vaikkapa projektiryhmän johtajan paikkaa kun yrityksen HR ihmettelee että miksi olet hakenut tälläisiä aloittelijapaikkoja kun sinulla on näin paljon kokemusta vastuullisemmista tehtävistä. Ja näitä tapahtuu paljon.
Ihan ensin: työkkäri ei pakota ketään hakemaan yhtään mihinkään. Työkkäristä voidaan tehdä työtarjous, mutta sekään ei pakota hakemaan, ainoastaan ottamaan yhteyttä (niin siinä tarjouksessa sanotaan ja se yhteydenotto riittää). HR ei ihmettele, miksi johtotehtävissä ollut ja kultaisen kädenpuristuksen saanut hakee projektiryhmän johtajaksi, koska mitään pakkoa ei ole ja tuollaisesta asemasta muutosneuvotteluissa irtisanottu on omien verkostojensa ansiosta uudessa työpaikassa alle 6 kuukaudessa.
Väitän kyllä vastaan, koska työkkäristä on tosiaankin tullut työpaikkatarjouksia, jossa lukee että sinun TULEE hakea tätä paikkaa määräaikaan mennessä. Olen itse joutunut ottamaan heihin yhteyttä, että miksi minun pitää hakea paikkaa joka on a) tarkoitettu aloittelijalle, b) johon minulla ei ole osaamista ja c) samassa yrityksessä on tarjolla paikka joka vastaa aiempaa 10-v työkokemustani (johon minut myös valittiin). Mutta koska henkilö joka hoiti asioitani ei ymmärtänyt tuon taivaallista alastani. Ja tunnen erittäin monia entisiä johtoasemissa olleita, jotka ovat ikänsä (yli 50-v) ihan muissa hommissa (jos edes ovat töissä) kuin aiemmin. Eräskin entinen IT-johtaja on toiminut talkkarina viimeiset kolme vuotta ja ikää on nyt 60-v niin muuta ei ole luvassakaan. Kaikilla johtoasemissakaan olleilla ei ole niitä kultaisia kädenpuristuksia ja laajoja verkostoja ja vaikka olisikin niin ikää on liikaa.
Voit huoleti väittää vastaan, koska työtarjouskirjeessä on teksti, jonka mukaan sinun tulee ottaa yhteyttä työnantajaan. Olen tästä 100 % varma, koska edessäni on työtarjouskirje ja siinä on tuo teksti. Paikan hakemisesta ei ole mitään vaatimusta!
Tämä on sitten muuttunut viime aikoina ja hyvä niin! Liekö sitten muuttunut aktiivimallin muuttumisen myötä sitten parempaan suuntaan!
Muuttui vuonna 2012.
Ainakin vielä viime vuonna luki lmoita meille viimeistään xx.xx.xxxx yhteydenotostasi työnantajaan ja tarjotun työn hakemisesta. Toki tuon voi tulkita että pelkkä yhteydenotto riittää, mutta ainakin minulle selkeästi ohjeistettiin, että työtä tulee hakea.
Ainakin viime vuonna ja eilen työtarjouksessa oli selkeästi, mihin mennessä tuli ottaa yhteyttä työnantajaan. Sen sijaan verkkopalvelussa voi ilmoittaa sekä yhteydenotosta että tätä yhteydenottoa mahdollisesti seuraavasta työnhakuprosessista.
Haluaisin jotain kontaktia alani yrityksiin ja organisaatioihin, sellaisiin henkilöihin, jotka työskentelevät esim. esimiestehtävissä tai muuten rekrytoinnin parissa. Haluaisin oppia, että mitä "hiljaista tietoa" jo työssä olevilla on, jota voisin ehkä kartuttaa ja että mitä asioita muuten pitäisi vielä parantaa, jotta menisin työnhaussa muiden ihmisten edelle. Ja sisäpiirin tietoa siitä, että tiettyyn suuntautumisalueeseen ei enää kaivata uusia kasvoja, mutta johonkin toiseen ehkä kaivataankin, jotta osaisin kehittää osaamistani oikeaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisi erikseen pyytää työkkäristä tietoa työttömistä, koska työttömät ei hae töitä, mutta pakko olisi haastatella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii minulle. Olen hakenutkin ns. Paskaduuneihin eli palkka 2000e miinus verot ja työajat mitä sattuu jne. En kelpaa. Iho on on valkoinen, sukupuoli Mies ja iältäni aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiivistetysti:
- Jokaiselle työttömälle pätevä työnhakuvalmentaja (ei ketään toista työllistettyä), joka luo jokaiselle yksilölliseen tarpeeseen sopivat suunnitelmat ja ymmärtää millaisesta taustasta (työkokemus, koulutus) työttömäksi joutunut tulee. Valmentajan tulee olla aktiivinen myös etsimään mahdollisuuksia (mm. piilotyöpaikat), käyttämään omia kontaktejaan tarjoamaan tekijää töihin ja sparraamaan haastatteluja ja cv:tä varten.
- Tutkintoon/lupaan johtavat tutkinnot työttömyystuella erilaisten höpöhöpö-kurssien sijaan.
- Avoimet työpaikat ilmoitettava tarkasti onko kyseessä vuokratyö, osa-aikatyö, edellyttääkö matkustamista ja yleisesti onko kyseessä aloittajapaikka vai etsitäänkö kokeneempaa tekijää.
- Luovutaan niistä typeristä kirjeistä, joissa tarjotaan vajailla tiedoilla työpaikkoja kunhan posti ne kotiin kiikuttaa, jolloin paikka on voinut mennä jo umpeen.
- Luovutaan pakkohakemisesta joka tekee työttömästä myös idiootin monien työnantajien silmissä, kun on pakko hakea samalta työnantajalta monia erilaisia paikkoja aina aloittelijasta kokeneeseen. Tämä leimaa helposti työttömän tarpeettomasti potentiaalisen työnantajan silmissä.
Saa käyttää!
Eli työttömällä ei olisi mitään vastuuta työllistymisestään? Onko ne oikeasti noin avuttomia?
Pakkohakeminen on aiheuttanut sen, että porukkaa on töissä. Yllättäen pakko on ollut se potku takamukselle, mitä moni työtön on tarvinnut.
Varmasti osalle joka viihtyy mielummin sohvalla kuin töissä on tarpeen tuuppia eteenpäin, mutta erityisesti koulutettujen piirissä näitä harvemmin löytyy.
Mietippä tilannetta, jossa työkkäri pakottaa sinut hakemaan vaikkapa projekti-assistentin töitä Fortumista, kun aiempi työurasi on ollut erilaisissa johtotehtävissä saman alan yrityksissä, mutta irtisanottu muutosneuvotteluissa sinusta johtumattomista syistä. Koita siinä hakea sitten Fortumista vaikkapa projektiryhmän johtajan paikkaa kun yrityksen HR ihmettelee että miksi olet hakenut tälläisiä aloittelijapaikkoja kun sinulla on näin paljon kokemusta vastuullisemmista tehtävistä. Ja näitä tapahtuu paljon.
Ihan ensin: työkkäri ei pakota ketään hakemaan yhtään mihinkään. Työkkäristä voidaan tehdä työtarjous, mutta sekään ei pakota hakemaan, ainoastaan ottamaan yhteyttä (niin siinä tarjouksessa sanotaan ja se yhteydenotto riittää). HR ei ihmettele, miksi johtotehtävissä ollut ja kultaisen kädenpuristuksen saanut hakee projektiryhmän johtajaksi, koska mitään pakkoa ei ole ja tuollaisesta asemasta muutosneuvotteluissa irtisanottu on omien verkostojensa ansiosta uudessa työpaikassa alle 6 kuukaudessa.
Väitän kyllä vastaan, koska työkkäristä on tosiaankin tullut työpaikkatarjouksia, jossa lukee että sinun TULEE hakea tätä paikkaa määräaikaan mennessä. Olen itse joutunut ottamaan heihin yhteyttä, että miksi minun pitää hakea paikkaa joka on a) tarkoitettu aloittelijalle, b) johon minulla ei ole osaamista ja c) samassa yrityksessä on tarjolla paikka joka vastaa aiempaa 10-v työkokemustani (johon minut myös valittiin). Mutta koska henkilö joka hoiti asioitani ei ymmärtänyt tuon taivaallista alastani. Ja tunnen erittäin monia entisiä johtoasemissa olleita, jotka ovat ikänsä (yli 50-v) ihan muissa hommissa (jos edes ovat töissä) kuin aiemmin. Eräskin entinen IT-johtaja on toiminut talkkarina viimeiset kolme vuotta ja ikää on nyt 60-v niin muuta ei ole luvassakaan. Kaikilla johtoasemissakaan olleilla ei ole niitä kultaisia kädenpuristuksia ja laajoja verkostoja ja vaikka olisikin niin ikää on liikaa.
Voit huoleti väittää vastaan, koska työtarjouskirjeessä on teksti, jonka mukaan sinun tulee ottaa yhteyttä työnantajaan. Olen tästä 100 % varma, koska edessäni on työtarjouskirje ja siinä on tuo teksti. Paikan hakemisesta ei ole mitään vaatimusta!
Tämä on sitten muuttunut viime aikoina ja hyvä niin! Liekö sitten muuttunut aktiivimallin muuttumisen myötä sitten parempaan suuntaan!
Muuttui vuonna 2012.
Ainakin vielä viime vuonna luki lmoita meille viimeistään xx.xx.xxxx yhteydenotostasi työnantajaan ja tarjotun työn hakemisesta. Toki tuon voi tulkita että pelkkä yhteydenotto riittää, mutta ainakin minulle selkeästi ohjeistettiin, että työtä tulee hakea.
Ainakin viime vuonna ja eilen työtarjouksessa oli selkeästi, mihin mennessä tuli ottaa yhteyttä työnantajaan. Sen sijaan verkkopalvelussa voi ilmoittaa sekä yhteydenotosta että tätä yhteydenottoa mahdollisesti seuraavasta työnhakuprosessista.
Taitaa olla työkkäreissäkin eroja. Ainakin täällä tunnutaan jääneen 80-luvulle, kun postitkin on tehty tyyliin telexillä :)
Vierailija kirjoitti:
Tuhat CV-kurssia kaikille ja ravintovalmennusta tyyliin "porkkana on terveellistä ja kävely kuluttaa kaloreita."
On nimittäin todistettu tieteellisesti, että kun DI jää työttömäksi, niin hän samalla vajoaa 5-vuotiaan tasolle ja tarvitsee tukea kaikilla elämänalueilla aina syömisestä vessassa käyntiin.
Ei päde DI:hin, sen sijaan peruskoulunsa keskeyttäneet ei koskaan keksi, miksi juuri he ovat työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiivistetysti:
Saa käyttää!
Muuttui vuonna 2012.
Taitaa olla työkkäreissäkin eroja. Ainakin täällä tunnutaan jääneen 80-luvulle, kun postitkin on tehty tyyliin telexillä :)
Se on postin printtipalvelun tekstiä, ei niitä työkkärissä tulostella.
Samaa mieltä aloittajan kanssa, että harjoitustyöhaastattelut olisivat hyviä. Minulla on 20 vuotta edellisestä työhaastattelusta ja kokemusta niistä pitäisi saada. Vähän hankalaa harjoitella työhaastattelua, kun on jo sen verran ikää ettei pääse helpolla haastatteluun, vaikka on hyvä työ- ja koulutustausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärit voisi lakkauttaa tällä hetkellä turhina. Annetaan työttömien keksiä itse miten aktivoituvat tai opiskelevat kunhan eivät opiskele niin paljoa että saa kelalta opintotukia. Lisäksi raja työtätekevän ja yrittäjän välillä on liian tiukka tällä hetkellä. Työpaikkailmoituksille riittää weppisivu ja työkkäri lopettakoot avoimien työpaikkojen tilastoinnin kun noiden tapa laskea ja ilmoittaa noita on hyvin harhaanjohtava. Tilastokeskus tehkööt tuon alan tilastot kuten tähänkin asti. Kuntoutusta tarvitsevat hoitakoot sossu ja työttömyysbyrokratian eli työttömäksi ilmoittautumiset hoitakoot kela. Ja lopuks ansiosidonnainen kelan maksettavaksi ja riippumattomaksi kassojen jäsenyydestä.
Tuosta voisi aloittaa. Säästyisi jo jokunen miljoona tuollakin keinolla.
Työkkärit lakkautetaan 2024 lopussa. Sen jälkeen kunnat ottavat hoitaakseen työttömyyden ja se tarkoittaa sitä, että esim. työttömät "myydään" yrityksiin tekemään töitä kunnallisten rekry-yritysten laskuun.
Työkkäri tilastoi ihan selkeästi vain heille ilmoitetut työpaikat, Tilastokeskuksen tulokset perustuvat kyselyihin, joten työkkäri kertoo faktan omista tiedoistaan, Tilastokeskus valistuneen arvion.
Nimenmuutos ei ole lakkautus.
Työkkärin tilastot on niin kaukana todellisesta (alle 30 tuhatta avointa paikkaa nyt vs reilu 150 000 avointa paikkaa noiden ilmoittamana tilastona kuussa) että nuo on suorastaan vahingollisia antaessaan poliitikoille täysin harhaanjohtavan kuvan tilanteesta.
Tilastokeskus tekee kansainvälisesti vertailukelpoista tilastoa jotta eri maat voi vertailla todellista tilannetta eli ei nuo voi työministerin tavoin ravistella numeroita hihastaan tarpeen mukaan.
Osaan tehdä töitä, mutta ei sinne alakohtaisiin pääse tuosta vaan. Tarjolla nyt kuntouttavaa työttömyyskorvauksella. Miten tästä saa vakituisia töit? Ja olisin työkuntoinen jos vaivani hoidettaisiin, mutta en saa hoitoa kunnallisella. Luultavasti mitään ei voi enää tehdä. Oli vuosia kipeät kädet ja sitten ne kivut katosi ja kädet puutui ja kohta vuoden tinnittänyt korvia (kuulotutkimus normaali). En pääse tutkimukseen jossa todettaisiin hermopinne, joka omasta mielestä on. Nyt käsivoimat poissa enkä voi käyttää enää saksia ja kaikki muukin vaivalloista. Pahoinpelkään että pinteen leikkaus ei enää auttaisi ja olisi liian myöhä kun edennyt tähän tunnottomuuteen asti. Käsiä siis pistelee joka hetki 24/7 jos kosken mihinkään, ajoittain en voi koskea kun kipu kuin olisi miljoonapiikkiä pystyssä kädessä. Hoitoa minä tarvitsisin mutten saa. Olen juossut lääkärillä ja psyykkiselle sain lähetettä vain. Siellä todettu etten ole masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä ei riitä kaikille, joten työttömien juoksuttaminen pitäisi yksinkertaisesti lopettaa. Kaikki osaa hakea töitä, ei näihin tarvita mitään kikkoja.
Tuet sille tasolle, että pystyy elämään normaalia elämää.
Näin kaikille sama tuki esim. 1200 eur/kk josta itse pitää maksaa kaikki. Tukihimmeli romukoppaan. Samalla säästyy byrokraateista ja voi mennä oikeisiin töihin huutelemaansa työvoimapulaan.
Poistaa ne byrokraatit ja ansiosidonnaisen niin 2400 ja samoihin menee. Tuskin niillä virkailijoilla mitään olisi vastaan, korkeapalkkaisilla pomoilla voisi ollakin.
Samalla joutuvat maksaan palkkaakin semmosta jolla voi elää.
Työkkärintädin palkka on 2400 e/kk brutto. Työttömälle pitäisi siis maksaa saman verran?
Kyllä, miksei etenkin jos on kouluttatunut ja hyvä työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Aamuherätys ja raippaa paljaalle perseelle.
Jos sen tulee tekemään HR-osaston feminitsi tytöt miksei aah.
Kaupungin pitäisi antaa tyhjillään olevia tiloja jotka ovat kaupungin omistuksessa väliaikaisesti tai nimellisellä pienellä korvauksella pitkäaikaistyöttömille toiminta tiloiksi, siis ihmisille jotka haluavat kokeilla työstää yritysideaa ja yrittää aloittaa tuotantoa, kokemukseni mukaan näitä tiloja aina kaupungilta löytyy.
Starttiraha on olemassa mutta siitäpä ei ole apua käsityöläisille ja idea nikkareille sekä taitelijoille joiden pitäisi päästä kokeilemaan ja ideoimaan konkreettisella tasolla käyttäen monenlaisia työvälineitä joita ei voi yksityisasunnossa käyttää melun, sotkuisuuden tai lakisäädösten takia,
kaupunki tietenkin joutuu tässä menettelyssä maksumieheksi ainakin alkuun mutta sekin lienee parempi mahdollisuus saada pitkäaikaistyöttömät jolla on vammoja fyysisellä tai henkisellä tasolla tuottamaan jotakin sen sijaan että kierrättää heitä kymmeniä vuosia eri ammattilaisten luona toteamassa että he eivät sovi nykyajan työantajan vaatimuksiin.
Psst. Ne kortit ja luvat on kuule sitä varten että niillä estetään suomalaisen työnsaantia ja avataan porttia ja ilmasiltaa kaukomaalaisille työttömille kultamunille. Nyt vaan kouluttautumaan vaikka lääkäriksi, niistä on pulaa.