Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei työtön! Minkälaisia palveluja kaipaisit, jotta sinulla olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä?

Vierailija
08.12.2022 |

Itse kaipaisin ja näkisin tarpeellisiksi palveluiksi esimerkiksi harjoitus työhaastatteluja. Työkkäri pitäisi auki palvelua, johon saisi joko mennä ilman ajanvarausta tai sitten ajanvarauksella ja pääsisit ihan oikeaa haastattelua vastaavaan tilanteeseen, jossa voisit vähän päästä haastattelu tunnelmaan ja harjoitella ulosantia.
Ja saisit myös vinkkejä ja apuja itseilmaisuun. Sitten ei haastattelussa olisi aivan tönkkönä, jos niihin ei ole juuri päässyt koskaan.

Muita hyviä ja tarpeellisia palveluita voisi olla: elämänhallintataito kurssi, psykologin tarkastus ja ohjaus tarvittaessa muihin palveluihin, joiden kautta saa omaa henkistä tilaa kohennettua.

Tietenkään mikään ei olisi pakollinen, mutta näistä olisi apua niille jotka oikeasti haluaisivat työllistyä, mutta heillä on isoja haasteita.

Kommentit (721)

Vierailija
241/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä ihan vaan. Aina on 50-100 muuta hakijaa, en ymmärrä millä "palvelulla" jokainen niin, kuin työllistyisi?

AP ja muut pässin päät, olettko koskaan ajatellut miten radistisia vihapuheita veistelette työttömistä.

Näistä 50-100 työnhakijasta on nykyään valtaosa työklärin pakottamana hakevia ja ainakin meillä toivotaan että he ilmoittavat haastattelussa tämän pakon niin ei turhaa heitä kiusata. Tästä porukasta jos jonkun palvelun avulla saa itsensä erottumaan niin on jo vahvoilla.

Toki jos on opiskellut jonkun hörhöammatin missä töitä ole ikinä ollutkaan kaikille valmistuville eikä suostu vaihtamaan alaa niin onnea vaan.

Pakotettu tai ei, niin töitä nämä 50-100 ihmistä on vaille ja hakemuksella ilmaiseet olevansa käytettävissä, jos työnantajaa vain kiinostaisi.

Siihen ei mitkään työkkäri tai yhteistyö kumppaneiden "palvelut" temppukoulutukset auta!

Työpaikkoja ei vain ole jokaiselle ja kaikki ei sovi kaikkiin avoinna oleviin tehtäviin, tämän pitäisi myös ymmärtää rasistit, jotka arvostelevat työttömiä.

Vierailija
242/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kansainvälisiä opintoja ja myös suomessa yliopisto-opintoja. Voisi luulla, että työllistyminen olisi helppoa, mutta ei ollute.

Eniten kaipasin aikoinaan te-keskuksesta apua siihen millaisiin työtehtäviin voisin taustallani hakea. Kun en tiennyt mitä suomessa vaaditaan mihinkin työtehtävään ja missä on pätevyyksiä, jotka määritellään laissa jne, niin kyllä oli rankkaa yksin yrittää selviytyä kaikesta. Ja ihan yksinhän minut jätettiin, niin kuin suomessa asiakas jätetään aina yksin selviytymään mitä tulee virallisiin yhteyksiin.

Te-keskuksesta ei saanut mitään apua. Sain käydä psykologilla keskustelemassa mitä haluaisn tehdä. Keskustelussa, jonka sisältö oli sitä, että psykologi kehotti tekemään sivuillaan olevan nettitestin ja etsimään itse sitten koulutuksia. Kun sitten löysin itseäni miellyttävän ja kiinnostavan, niin sanottiin: ei. Tuolla alalla on ylitarjontaa työnhakijoista. En siis saanut lupaa mennä opiskelemaan sitä alaa. Samaan aikaan kyseisen alan työnantajat kertovat, että kun työntekijöitä ei löydy, heitä pitäisi kouluttaa lisää.

Kun minulta kysyttiin millaisia työtehtäviä olen hakenut, sanoin hakeneeni kaikenlaisia, koska en oikein osaa hahmottaa millaisiin kaikkiin työtehtäviin taustallani voisi täällä suomessa hakea ja että tarvitsisin siihen apua. Virkailija ei tehnyt mitään, sanoi, että kyllä se sopiva varmasti löytyy,  oletko katsonut avoimia työpaikkoja netistä. Teki mieli alkaa hirnumaan ja vastata, että ei, siis mistä netistä, siis ihanko ilmoitetaan avoimista työpaikoista netistä, ihmeellistä! Sitten minulta kysytään mitä luulen, mikä on suurin ongelmani työllistymisessä. Olin jo haavi auki ja sanoin, että juurihan kerroin. Että on vaikea hahmottaa mihin voin papereillani hakea. Virkailija kertoi, että yleensä vastaus on työnhakijan motiivissa hakea töitä tai sitten työkunnossa. "miksi tulit suomeen?"

Joo...

Lopulta sitten tajusin, että mitäpä minä oikeastaan enää suomessa teen. Otin yhteyttä lähimaihin, laitoin paperini sikäläisiin työvoimatoimistoihin ja minulle alkoi tulla kyselyjä, että koenko, että tarvitsen apua hahmottamiseen mihin kaikkeen papereillani voi hakea, olisinko kiinnostutut enemmän siitä tai tästä, kerro miten voimme auttaa, niin autamme. Varmasti löytyy töitä. Aivan mahtavaa, että kielitaitosi on noin hyvä ja upeat opiskelupaperit, aina tarvitaan monialaisia osaajia, teistä on hurja pula, voit hakea töihin sinne ja sinne ja jos haluat edetä urallasi, niin suosittelemme sitä ja tätä. Meillä on myös kursseja sinne ja sinne ja etenkin, jos käyt tämän kurssin, niin siitä saa virallisen pätevyyden siihen ja siihen, kursseja järjestetään niin paljon kuin hakijoita kiinnostaa siten, että aina kun 10 henkilö tulee täyteen, niin kurssi toteutuu.

Sain hurjasti apua ja palvelua. Teki mieli itkeä kun jäin miettimään miten huonosti suomessa työnhakijaa palvellaan.

Nyt olen joululomalla suomessa vanhempieni luona ja täytyy sanoa, että en kaipaa suomalaiseen työelämään enää. Omassa uudessa kotimaassani käteeni jää n. 1000 euroa enemmän kuussa mitä suomessa samasta tehtävästä saisin.  Jos täällä vaikka sairastuu eikä voi tehdä kunnolla enää omaa työtehtäväänsä, niin ensimmäisenä tarjotaan kuntoutusta. Vaikkapa selkäsairaalle selkäkuntoutusta. Sitten kokeillaan taas omaa työtehtävää. Jos se ei onnistu, niin mietitään millaisia töitä voisi tehdä ja ihmistä aktiivisesti autetaan siinä. Perusoletus on se, että tottakai jokainen mieluummin tekee töitä, kuin jää alhaiselle tuelle ja alkaa syrjäytyä sosiaalisista piireistään. Tajutaan, että auttaminen on se paras keino eikä selitysten pyytäminen ja syyttely, rankaisu ja kepittäminen.

Saako udella, mistä maasta/maista sait hyvää palvelua? Harkinnassa itselläkin etsiä muista maista. Ruotsia osaan aika hyvin, muiden naapurimaiden kielten kanssa olisi melkoisesti opettelua, mutta varmaan niissäkin moni firma toimii pitkälti englanniksi.

En halua kertoa yksityisyyteni suojelemiseksi, mutta minulla on sukua paljon ruotsissa ja   siellä saa aika hyvin töitä, jos on kielitaitoa. Monessa työssä tarvitaan myös suomen kielen taitoja, mutta ihan pelkästään se, että osaa edes perusteet ruotsista on todella hyvä plussa (siis _todella_ hyvä). Maassa on nimittäin paljon ihan ummikkojakin, kauempaa maahan paenneita, jotka eivät osaa mitään skandinaavista kieltä tai edes englantia  ja heidätkin otetaan töihin. Mikä tahansa skandinaavinen kielitaito ja edes ruotsin perusteiden hallinta avaa jo paljon ovia. Norjassa hoitoalan ihmiset tienaavat hyvin. 

käy katsomassa vaikka tuolta: https://arbetsformedlingen.se/other-languages/suomeksi-finska

https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/

https://eures.ec.europa.eu/index_fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä pillua pitäisi saada. Jos ei saa naista niin ei huvita tehdä työtäkään.

Jos olet töissä niin varmasti voit ostaa maksullista seuraa joka kuukausi.

Vierailija
244/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliaisuudesta kysyn, että jos olette hakeneet useampaan paikkaan, niin haetteko yhdellä ja samalla hakemuksella vaihtaen vain specifit tiedot vai sellaisella yleisellä hakemuksella? Itse olen räätälöinyt hakemuksen jokaiseen paikkaan erikseen ja päässyt haastatteluun asti. Tosin en ole työtön vaan aion vaihtaa alaa.

Mutta jos olisin työtön, niin turhautuisin itsekin hakemusten naputteluun ja jäädä odottamaan tyhjää, varsinkin jos ei oikein ole tietoa, mitä kannattaa itsestään kertoa. Muutaman kerran hain paikkaa liian pitkällä hakemuksella eikä mitään kuulunut. Oisko tuossa jotain ajatusta, saada tukea hakemusten laatimiseen? Rekrytoijat lukee niitä satoja, joten se erottuminen on varmasti aika vaikeaa.

Vierailija
245/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin pitää laittaa ryhmä tutkimaan niitä yrityksiä jotka ilmoittaa tavallisesta työpaikasta mutta ei näytä löytävän työntekjää. Syy voi olla yritystukien huijaus valtiolta mukamas työllistävänä yrityksenä ja rahoituksen huijaaminen pankilta.

Osuit asian ytimeen! Taustalla ei ehkä aina ole huijausta, mutta juuri niille yrityksille pitäisi antaa ainakin rautalankamallityyppistä ohjausta siihen, miten laittaa realistisia työnhakuilmoituksia. Jos palkka on 10€/h, ei työnantajankaan tulisi odottaa, että työntekijä on kolme tutkintoa omaava lentäjä-juristi-aivokirurgi.

Vierailija
246/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin pitää laittaa ryhmä tutkimaan niitä yrityksiä jotka ilmoittaa tavallisesta työpaikasta mutta ei näytä löytävän työntekjää. Syy voi olla yritystukien huijaus valtiolta mukamas työllistävänä yrityksenä ja rahoituksen huijaaminen pankilta.

Osuit asian ytimeen! Taustalla ei ehkä aina ole huijausta, mutta juuri niille yrityksille pitäisi antaa ainakin rautalankamallityyppistä ohjausta siihen, miten laittaa realistisia työnhakuilmoituksia. Jos palkka on 10€/h, ei työnantajankaan tulisi odottaa, että työntekijä on kolme tutkintoa omaava lentäjä-juristi-aivokirurgi.

ja sitten johonkin työhön, jota työntekijä kuitenkin lopulta tekisi yksin jokaisessa työvuorossaan, etsitään tyyppiä, jolla on todella hyvät sosiaaliset taidot ja tulee toimeen jokaisen ihmisen kanssa. Mitä järkeä. Kaikilla on varmasti ne perussosiaaliset taidot (jos ei nyt puhuta esimerkiksi vaikka sosiaalisesti estyneistä persoonista ja vastaavista), joten varmaan pärjää hyvin sitten esimiehen kanssa: ymmärtää mitä esimies pyytää ja osaa tulla sanomaan, jos tarvitsee jotain. Mutta jos tosiaan sitten itse työ on pääasiassa yksin tehtävää eikä sisällä asiakaspalvelua tai joutenoloa muiden työkavereiden kanssa, niin mihin niitä upeita sosiaalisia taitoja tarvitaan? Tyhjälle huoneelle puhumiseen? Papereille puhumiseen? 

Vierailija
247/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuudesta kysyn, että jos olette hakeneet useampaan paikkaan, niin haetteko yhdellä ja samalla hakemuksella vaihtaen vain specifit tiedot vai sellaisella yleisellä hakemuksella? Itse olen räätälöinyt hakemuksen jokaiseen paikkaan erikseen ja päässyt haastatteluun asti. Tosin en ole työtön vaan aion vaihtaa alaa.

Mutta jos olisin työtön, niin turhautuisin itsekin hakemusten naputteluun ja jäädä odottamaan tyhjää, varsinkin jos ei oikein ole tietoa, mitä kannattaa itsestään kertoa. Muutaman kerran hain paikkaa liian pitkällä hakemuksella eikä mitään kuulunut. Oisko tuossa jotain ajatusta, saada tukea hakemusten laatimiseen? Rekrytoijat lukee niitä satoja, joten se erottuminen on varmasti aika vaikeaa.

Voisihan työkkärin "ämmät" alkaa "tukemaan" tekemällä asiakkaittensa hakemukset ja CV:t niin työttömyys poistuisi, kun olisi , niin erottuvat hakemukset.

Siinä uusi nerokas "tuki" 4 hakemusta kuukaudessa tai eihän sitä tarvitakkaan, kun heti tärpää huippu räätälöidyllä hakemus CV paketilla.

Vierailija
248/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse räätälöin, paitsi samantyyppisiin paikkoihin aika sama. Hakuun ja cv:n tekoon on jo kursseja, ei tarvita lisää!

Vierailija
249/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tarpeellista saada henkilökohtaista apua omien työllistymismahdollisuuksien kartoittamiseksi ja myös esim. piilotyöpaikkojen etsimiseen.

Tai jos saisi edes asiallista kohtelua, ei huutamista eikä raivoamista. Esim minulle virkailija on huutanut naama punaisena, että cv ei liity työnhakuun millään tavalla. En tiedä miten niitä töitä pitäisi hakea, jos ei cv:llä. Ja olen käynyt aiemmin yliopistotason työnhakukurssin, jossa nimenomaan opeteltiin laatimaan cv työnhakua varten.

Vierailija
250/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon hakenut paikkoja joihin opin varmaan parissa viikossa, koska vaikkei osaamista juuri siitä, niin vastaavasta löytyy, niin helppo oppia.. Mutta ei huolita, koska en osaa just sitä heti mitä haetaan, mielummin haetaan työntekijää kaks vuotta, ku perhdytetään 2viikkoa.. Tuntuu olevan logiikka..

Vierailija
251/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on näitä tessin mukaan 10.05€ tunti,.. Raskas 3-vuoro..Mitkä pistää miettimään, onko järkee vai ei? Palkankin pitäisi olla jotenkin suhteessa järkevä johonkin..

Vierailija
252/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään pitäisi "tuomita kirjaa kansien perusteella", mutta monet tekee sen ihan automaattisesti ja tiedostamattaan. Siksi työttömille vois ehkä järjestää jotain palveluita esim. väri- ja tyylianalyysi, kampaamo ja ehkä joku "mannekiinikurssi".

Paperitehtaista työttömille miehille pitäisi ainakin ihan ehdottomasti järjestää väri- ja tyylianalyysi. Myös mannekiinikurssi kuulostaa kivalle. 

Vierailija
253/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla työttömänä jos noita kommunisti valtioita ei saa konkkaan.

Vierailija
254/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkäaikaistyötön, jolla on terveydellisiä rajoitteita. Olen usean vuoden ajan pyytänyt TE-väeltä apua ammatinvalintaongelmiin ja pyytänyt päästä jonkinlaiseen ammatilliseen sovellustestiin, jossa voitaisiin päätellä minkalaiseen työhon minä vielä olisin soveltuva. Samoin olen toivonut päästä työharjoitteluun aloille, joihin olisin todennäköisesti soveltuva. Mihinkään vastaavaan en ole päässyt vaan ainoa testi joka minulle tehtiin oli sellainen, josta selvisi muka, että minulla ei ole esteitä ammatilliseen opiskeluun, joten voisin siten opiskella mihin ammattiin vain. Mitään vakavia rajoituksiani ei huomioitu testissä mitenkään, kuten esim. vaikeutta pysyä oppitunneilla hereillä. Sen jälkeen verottu vaan testiin ja tivattu, että voisin mennä opiskelemaan jotain. Ymmärrän, että ammatin opiskelu on erittäin tärkeässä roolissa työnpaikan saannin suhteen, mutta jaksamiseni ja ikäni vuoksi se ei oikein ole enää hyvä vaihtoehto. Voisin tehdä töitä, joissa pärjäisin nykyisellä osaamisellani ja jaksamisella, mutta sellaista työtä ei kuulemma löydy. Eläkepaperitkin ovat kriteereillä saavuttamattomissa mikäli terveydentilassa ei tapahdu dramaattisia muutoksia huonompaan suuntaan. Kaltaisiani väliinputoajia, jotka eivät saa palveluja tai töitä vaan pelkkää ivaa ja kiusaamista osakseen on kuulemma jo useita nykyään.

Vierailija
255/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että työkkäri jättäisi minut rauhaan, kokonaan. Olen aikuinen ihminen ja en jaksa mitään työnhausta raportointeja, työnhakukursseja, hygieniapassikoulutuksia, henkilökohtaisia palveluja, cv-kursseja, työkykyarviointeja... yms. paskaa. Töitä löytyy kun löytyy ilman työkkäriä.

Miksi työnantaja ei voi ilmoittaa kelalle tai liitolle maksavansa palkkaa ko. henkilölle, jolloin korvaus loppuu. Kun työnantaja ilmoittaa palkanmaksun loppuneen, kela tai liitto aloittaa korvauksen maksamisen. Mikä tässä olisi vaikeaa toteuttaa? En tarvitse työkkäriä oikeasti mihinkään työnhaussa. 

Väität olevasi aikuinen ihminen, mutta haluat silti, että yhteiskunta pitää kädestä kiinni etkä kykene itse ilmoittamaan tarvittaville virastoille omasta työskentelystäsi tai työttömyydestäsi?

Sori, mutta minä ainakin haluan ihan itse päättää, minne tietojani laitetaan ja toisekseen (tai ennen kaikkea), ihmisten omaisuus vaikuttaa tukiin (kun et tällaistakaan yksinkertaista asiaa ymmärrä). Kela ei rupea maksamaan mitään, jos työttömäksi jääneellä on jo liikaa tuloja jostain muusta kuin palkkatyöstä, esim. osingoista tai perintönä. Haluatko tosissasi, että Kelalla olisi automaattisesti pääsy kaikkien ihmisten pankkitileille katsomaan, kelle tuet kuuluvat?

Ehei, kyllä jokaisella pitää olla oikeus omiin tileihinsä. 

Kommenttiasi oli tähän mennessä peukuttanut 7 yhtä toopea. 

Vierailija
256/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole työtön mutta näin näppituntumalta arvioisin että työtön tarvitsi sellaista kun työtä.

Vierailija
257/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkoja oppisopimuspaikalla Saksan malliin. Työhön pääsee heti siirtymään ja sitä voi tehdä jo opiskeluaikana.

Suomessa oppisopimuskoulutus edellyttää että työpaikka on ensin olemassa. Miten tämä auttaa työttömiä?

Vierailija
258/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja oppisopimuspaikalla Saksan malliin. Työhön pääsee heti siirtymään ja sitä voi tehdä jo opiskeluaikana.

Suomessa oppisopimuskoulutus edellyttää että työpaikka on ensin olemassa. Miten tämä auttaa työttömiä?

Totta, rekry ja oppisopimuskoulutukset on 👍

Vierailija
259/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten se työtön on aina niin aliarvostettu.. Isot mahtavat työnatajat tarvitsevat työntekijää ja te-keskuksia on työttömien "avuksi" perustettu, kaikki haluavat työntekijöitä.. silti työnhakijana on aina alistettu ja nujerrettu olo, juuri noiden toimesta... Kaikki ei vaan täsmää eikä kohtaa...

Vierailija
260/721 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työkkäri vois enneminkin kysyä niiltä firmoilta, miksi ne ei palkkaa työttömiä, saati kysyä työttömältä miksei saa töitä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan