Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei työtön! Minkälaisia palveluja kaipaisit, jotta sinulla olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä?

Vierailija
08.12.2022 |

Itse kaipaisin ja näkisin tarpeellisiksi palveluiksi esimerkiksi harjoitus työhaastatteluja. Työkkäri pitäisi auki palvelua, johon saisi joko mennä ilman ajanvarausta tai sitten ajanvarauksella ja pääsisit ihan oikeaa haastattelua vastaavaan tilanteeseen, jossa voisit vähän päästä haastattelu tunnelmaan ja harjoitella ulosantia.
Ja saisit myös vinkkejä ja apuja itseilmaisuun. Sitten ei haastattelussa olisi aivan tönkkönä, jos niihin ei ole juuri päässyt koskaan.

Muita hyviä ja tarpeellisia palveluita voisi olla: elämänhallintataito kurssi, psykologin tarkastus ja ohjaus tarvittaessa muihin palveluihin, joiden kautta saa omaa henkistä tilaa kohennettua.

Tietenkään mikään ei olisi pakollinen, mutta näistä olisi apua niille jotka oikeasti haluaisivat työllistyä, mutta heillä on isoja haasteita.

Kommentit (668)

Vierailija
201/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä aloittajan kanssa, että harjoitustyöhaastattelut olisivat hyviä. Minulla on 20 vuotta edellisestä työhaastattelusta ja kokemusta niistä pitäisi saada. Vähän hankalaa harjoitella työhaastattelua, kun on jo sen verran ikää ettei pääse helpolla haastatteluun, vaikka on hyvä työ- ja koulutustausta.

Mut sitten pliis vapaaehtoisena! Minä oon tällä hetkellä töissä ja mulla on edellisestä työhaastattelusta kaksi viikkoa ja sitä edellisestä neljä. En todella halua minnekään harjoitushaastatteluun vaikka töiden välissä hetken työttömänä ehtisin ollakin.

Vierailija
202/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan konkreettisia kursseja (python, r-ohjelma, SAS, Stata, SQL jne) tai lupaa opiskella työttömyystuella

Hyviä CV-kursseja (tarjolla ollut oli surkea)

Ammattimaista valokuvaa CV:hen & LinkedIniin

Ylipäätään ajantasaista osaamista työllistymiseen liittyen. Mut en ihmettele että sellaista ei työkkäristä löydy - eipä ole työkkärin palkatkaan nimittäin ihan ajantasaisia.

2023 alusta työtön voi opiskella huomattavasti nykyistä vapaammin, mutta harva työtön tähän on vielä ymmärtänyt tarttua.

Etenkin kun on vuosi 2022.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan konkreettisia kursseja (python, r-ohjelma, SAS, Stata, SQL jne) tai lupaa opiskella työttömyystuella

Ylipäätään ajantasaista osaamista työllistymiseen liittyen. Mut en ihmettele että sellaista ei työkkäristä löydy - eipä ole työkkärin palkatkaan nimittäin ihan ajantasaisia.

2023 alusta työtön voi opiskella huomattavasti nykyistä vapaammin, mutta harva työtön tähän on vielä ymmärtänyt tarttua.

Voiko? Tämähän on hyvä uutinen! Mitä kaikkea voi opiskella? Kelpaako tutkintoon johtavat opinnotkin, jos oikeus on ollut jo työssäkäymisen aikaan?

Vierailija
204/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanssaihmiset kokeneena ehkä autiosaari. Siellä voisin yksinäni työskennellä vaikkapa esiintyvänä artistina eli lauleskella itsekseni. (tietysti osa ihmisistä-turhan pieni osa- on ihanaisia enkeleitä)

Vierailija
205/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

****************Palvelun, jossa virkailija ymmärtäisi oikeasti, mitä asiakas osaa ja minkälaisia töitä voisi saada. Jos on vaikka tuta-insinööri, niin laitettaisiin eri jonoon kuin toipuva nisti tai kampaaja.***************

Vierailija
206/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sossuntuen poistopalvelu auttaisi monia motivoitua menemään töihin

Vierailija
207/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

****************Palvelun, jossa virkailija ymmärtäisi oikeasti, mitä asiakas osaa ja minkälaisia töitä voisi saada. Jos on vaikka tuta-insinööri, niin laitettaisiin eri jonoon kuin toipuva nisti tai kampaaja.***************

No tämä! Eivät moniakaan yliopistokoulutuksia tunnu tuntevan.

Vierailija
208/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekin vähän ristiriitaista, että ilkeämielisimmät nilittäjät eivät osaa ymmärtää, että juuri he aiheuttavat paljon syrjäytymisiä - ja sitten puhkuvat "mene töihin"

Vierailija
209/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etenkin kun on vuosi 2022.

Nyt tehdään työllistymissuunnitelmia, joiden aikaikkuna on maaliskuulle 2023. Jos haluaa opiskella jo tammikuussa, niin asia pitäisi sopia jo nyt. Ei vaan kiinnosta?

Vierailija
210/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, työkkärissä työskentelevillä on vain 42%:lla akateeminen tutkinto, miten he voisivat yliopistomaailmaa tuntea?

Vierailija
211/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, työkkärissä työskentelevillä on vain 42%:lla akateeminen tutkinto, miten he voisivat yliopistomaailmaa tuntea?

30 vuotta sitten luettu käsienheiluttelututkinto ei kvalifioi arvioimaan kuka voisi työllistyä menstyksekkäästi kansainvälistyvään konepajaan insinööriksi.

Vierailija
212/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo työtön vaan se ihminen joka ihmettelee niitä töihin hakevia ja työt aloittavia. Ihan duunariala, ei koulutusvaatimuksia.

Osalle pitäisi pitää valmennus siitä että kun hakee töitä niin sinne työpaikalle pitää päästä paikalle. Jos asuu jossain perseessä ilman autoa, sanoo että kulkeminen töihin liki mahdotonta niin ei kannata hämmästyä kun ei tule valituksi.

Töissä saisi mielellään olla jopa oikeaan aikaan.

Taukoja ei voi itse päättää eikä työaikana somettaa.

Punttisalikurssi ja ohjattua aerobista liikuntaa etteivät näänny heti kun pitää vähän nostella tavaroita.

Järkevän ruokailun kurssi etteivät näänny nälkään kun aamupalaksi hörpitään energiajuoma.

Eli ihan elämänhallintaa ja realiteetteja kehiin.

Vierailija
213/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että työkkäri jättäisi minut rauhaan, kokonaan. Olen aikuinen ihminen ja en jaksa mitään työnhausta raportointeja, työnhakukursseja, hygieniapassikoulutuksia, henkilökohtaisia palveluja, cv-kursseja, työkykyarviointeja... yms. paskaa. Töitä löytyy kun löytyy ilman työkkäriä.

Miksi työnantaja ei voi ilmoittaa kelalle tai liitolle maksavansa palkkaa ko. henkilölle, jolloin korvaus loppuu. Kun työnantaja ilmoittaa palkanmaksun loppuneen, kela tai liitto aloittaa korvauksen maksamisen. Mikä tässä olisi vaikeaa toteuttaa? En tarvitse työkkäriä oikeasti mihinkään työnhaussa. 

Vierailija
214/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista, olenko jo kirjoittanut tähän keskusteluun. Moniongelmaisena pitkäaikaistyöttömänä toivon kuitenkin enää vain eläkkeelle pääsemistä. En työllisty koskaan.

Lisäksi yleisellä tasolla noissa ns. palveluissa pitäisi paljon paremmin ymmärtää se, että kaikista työttömistä ei suinkaan ole lähihoitajiksi ja vielä vähemmän paikotettuna. Sote-ala ja lähihoitajan koulutus ovat harvoja työllistäviä tutkintoja, mutta se ei saisi tarkoittaa likasankona olemista ja sitä, että tuonne tungetaan kaikki ongelmatapaukset kun muutakaan ei ole.

Vierailija
215/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi viisikymppinen pitkäaikaistyötön perhetuttu osallistui yhden lehden "muuttumisleikkiin" eli sai uuden kampauksen, värin, meikkiopastuksen ja vaatteet. Hän sa jo seuraavalla viikolla töitä!

Voi tietysti olla puhdasta sattumaakin.

Hän "nuortui" muuttumisleikissä 10 vuotta ja sai itseluottamusta. Mietin että eikö työttömille voisi ihan muutenkin järjestää tyyliopastusta?

Töitä hakiessa se ensivakutelmakin on tärkeä osa "pakettia".

Ei tietenkään pitäisi "tuomita kirjaa kansien perusteella", mutta monet tekee sen ihan automaattisesti ja tiedostamattaan. Siksi työttömille vois ehkä järjestää jotain palveluita esim. väri- ja tyylianalyysi, kampaamo ja ehkä joku "mannekiinikurssi".

Vierailija
216/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapiaa ja hiustenleikkaus. Myös hampaiden hoitoon joku lahjakortti

Vierailija
217/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tällä hetkellä työttömänä, mutta olen kaivannut ihan työnvälitystä ja neuvontaa, mitä töitä kannattaisi hakea. Että joku, joka tuntisi jotain minulle sopivien alojen työmarkkinoista, osaisi neuvoa, mihin paikkoihin kannattaisi minun sekaisella koulutus- ja työkokemustaustallani hakea. Että toi ja toi firma tarvii nyt paljon sellaisia, se voisi sopia sulle vaikket ole sitä aiemmin tehnyt, sun kokemuksesta on hyötyä siinäkin työssä ja sun koulutusta varmasti arvostetaan. Osaisi neuvoa sopivia paikkoja ja kertoa hyödyllistä tietoa, esim. että oot ylikoulutettu duuniin, mutta tossa paikassa arvostetaan koulutusta eikä jätetä palkkaamatta ylikoulutettuja ja siellä on tosi kiva X, johon voit ottaa yhteyttä ja sanoa terveisiä multa. Kannustaisi realistisesti, jos itse olen epävarma. Järjestäisi ihan konkreettisesti kontakteja, kyselisi työantajilta sopivia harjoittelupaikkoja tai mitä tarvitaankaan. Oikeasti yritettäisiin saada yhteen sopivat työntekijät ja työpaikat.

Ei varmasti kaikkien työnhakijoiden tarpeet ole samoja, mutta itse olen kokenut, että mitään oikeaa neuvontaa saati tukea ei ole saanut, kun on yrittänyt hakea töitä opiskeltuaan/oltuaan perhevapailla/masennuksesta sairauslomalla. Kun tarvitsisi 1) ihan vaan kannustusta 2) niitä hyviä vinkkejä 3) apua hahmottamaan, mihin voisi suunnata, kun ei koe olevansa ole tosi tavoiteltu huippuosaaja vaan osaa sitä ja tätä ja tuota.

Vierailija
218/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio on vähentänyt työntekijöitä 400 000:sta 100 000:een. Silti verot nousee ja 500 000 on työttömänä. Voisiko valtio nyt vaan palkata ainakin korkeakoulutetut työttömät töihin vaikka vuodeksi niin saavat CV: hen jotain jolla mahdollisesti työllistyy muuallekin.

Vierailija
219/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kansainvälisiä opintoja ja myös suomessa yliopisto-opintoja. Voisi luulla, että työllistyminen olisi helppoa, mutta ei ollute.

Eniten kaipasin aikoinaan te-keskuksesta apua siihen millaisiin työtehtäviin voisin taustallani hakea. Kun en tiennyt mitä suomessa vaaditaan mihinkin työtehtävään ja missä on pätevyyksiä, jotka määritellään laissa jne, niin kyllä oli rankkaa yksin yrittää selviytyä kaikesta. Ja ihan yksinhän minut jätettiin, niin kuin suomessa asiakas jätetään aina yksin selviytymään mitä tulee virallisiin yhteyksiin.

Te-keskuksesta ei saanut mitään apua. Sain käydä psykologilla keskustelemassa mitä haluaisn tehdä. Keskustelussa, jonka sisältö oli sitä, että psykologi kehotti tekemään sivuillaan olevan nettitestin ja etsimään itse sitten koulutuksia. Kun sitten löysin itseäni miellyttävän ja kiinnostavan, niin sanottiin: ei. Tuolla alalla on ylitarjontaa työnhakijoista. En siis saanut lupaa mennä opiskelemaan sitä alaa. Samaan aikaan kyseisen alan työnantajat kertovat, että kun työntekijöitä ei löydy, heitä pitäisi kouluttaa lisää.

Kun minulta kysyttiin millaisia työtehtäviä olen hakenut, sanoin hakeneeni kaikenlaisia, koska en oikein osaa hahmottaa millaisiin kaikkiin työtehtäviin taustallani voisi täällä suomessa hakea ja että tarvitsisin siihen apua. Virkailija ei tehnyt mitään, sanoi, että kyllä se sopiva varmasti löytyy,  oletko katsonut avoimia työpaikkoja netistä. Teki mieli alkaa hirnumaan ja vastata, että ei, siis mistä netistä, siis ihanko ilmoitetaan avoimista työpaikoista netistä, ihmeellistä! Sitten minulta kysytään mitä luulen, mikä on suurin ongelmani työllistymisessä. Olin jo haavi auki ja sanoin, että juurihan kerroin. Että on vaikea hahmottaa mihin voin papereillani hakea. Virkailija kertoi, että yleensä vastaus on työnhakijan motiivissa hakea töitä tai sitten työkunnossa. "miksi tulit suomeen?"

Joo...

Lopulta sitten tajusin, että mitäpä minä oikeastaan enää suomessa teen. Otin yhteyttä lähimaihin, laitoin paperini sikäläisiin työvoimatoimistoihin ja minulle alkoi tulla kyselyjä, että koenko, että tarvitsen apua hahmottamiseen mihin kaikkeen papereillani voi hakea, olisinko kiinnostutut enemmän siitä tai tästä, kerro miten voimme auttaa, niin autamme. Varmasti löytyy töitä. Aivan mahtavaa, että kielitaitosi on noin hyvä ja upeat opiskelupaperit, aina tarvitaan monialaisia osaajia, teistä on hurja pula, voit hakea töihin sinne ja sinne ja jos haluat edetä urallasi, niin suosittelemme sitä ja tätä. Meillä on myös kursseja sinne ja sinne ja etenkin, jos käyt tämän kurssin, niin siitä saa virallisen pätevyyden siihen ja siihen, kursseja järjestetään niin paljon kuin hakijoita kiinnostaa siten, että aina kun 10 henkilö tulee täyteen, niin kurssi toteutuu.

Sain hurjasti apua ja palvelua. Teki mieli itkeä kun jäin miettimään miten huonosti suomessa työnhakijaa palvellaan.

Nyt olen joululomalla suomessa vanhempieni luona ja täytyy sanoa, että en kaipaa suomalaiseen työelämään enää. Omassa uudessa kotimaassani käteeni jää n. 1000 euroa enemmän kuussa mitä suomessa samasta tehtävästä saisin.  Jos täällä vaikka sairastuu eikä voi tehdä kunnolla enää omaa työtehtäväänsä, niin ensimmäisenä tarjotaan kuntoutusta. Vaikkapa selkäsairaalle selkäkuntoutusta. Sitten kokeillaan taas omaa työtehtävää. Jos se ei onnistu, niin mietitään millaisia töitä voisi tehdä ja ihmistä aktiivisesti autetaan siinä. Perusoletus on se, että tottakai jokainen mieluummin tekee töitä, kuin jää alhaiselle tuelle ja alkaa syrjäytyä sosiaalisista piireistään. Tajutaan, että auttaminen on se paras keino eikä selitysten pyytäminen ja syyttely, rankaisu ja kepittäminen.

Vierailija
220/668 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien palveluiden lopettaminen - paitsi työpaikkailmoitusten saatavilla oleminen.  Tärkeintä olisi muuttaa tukijärjestelmää sellaiseksi, jossa työllistymisyrityksestä tai suunnitelmista työllistyä 1) ei seuraa tuen menettämistä, 2) ei seuraa viikkojen tai kuukausien tukien odottelua tai 3) peritä takautuvasti tukia takaisin.

Lisäksi kaikki palkaton työnteko olisi lopetettava, jolloin saatavilla olisi työelämään yrittäville niitä työpaikkoja, joiden avulla saa työuran avattua.

Siis kaikki vapaaehtoistyö tulisi lopettaa? Ei enää ruuanjakoa asunnottomille, SPR:n ystävätoimintaa, urheiluseurojen makkaranmyyntiä, suunnistusratojen tekemistä tms., koska palkatonta työtä ei saa olla?

Vapaaehtoistyö - vapaasta tahdosta tehtävää työtä. Tämän tekemisestä työtön voi menettää työttömyyskorvaukset.

Palkaton työ - työ, josta yleensä maksetaan palkkaa.Työ, jota ei tehdä vapaaehtoisesti. Jos valittavana on tehdä työtä palkattuna tai ilman palkkaa, niin harva vapaaehtoisesti tekee työtä ilman palkkaa, jos joutuu sen  vuoksi hakemaan sosiaalisia tukia elinkuluihin.