Esimerkkipäivä laihdutusruokavaliostani, miltä tämä kuulostaa?
Aamupala: 2 viipaletta täysjyväleipää, 2 tl levitettä (40%), kurkku-/tomaattiviipaleita, omena, kahvi + 1 dl rasvatonta maitoa
Lounas: 100 g broilerin fileepihvi, 1 dl keitettyä täysjyväriisiä, kasviksia, paistamiseen 2 tl öljyä
Välipala: 200 g maitorahkaa, 2 ananasrengasta/1 dl ananasmurskaa
Päivällinen: 100 g broilerin fileepihvi, 1 dl keitettyä täysjyväriisiä, kasviksia, 2 dl rasvatonta piimää
Iltapala: 2 dl rasvatonta jogurttia, päärynä, tee
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin paljon maitotuotteita?
Koska tuo menee Painonvartijoiden ohjeiden mukaan. Itse en maitotuotteista niin välitä, maitoa käytän vain kahvissa ja senkin voisin korvata esim. soija- tai mantelibaristalla (jälkimmäistä en ole vielä maistanut). Ns. tavallisista jogurteistakaan en välitä, mutta esim. kermajogurtti tai luonnonjogurtti marjoilla ja hunajalla on ok. Juustoista pidän tosi paljon, VHH:llahan niitä saisi jonkin verran syödä.
Ap
Itse olen laihduttanut lievästä ylipainosta normipainoon näin:
Aamupalalla hedelmä, keitetty kananmuna ja tee
Lounaalla etätöissä salaatti
Välipalana hedelmä jos tarve
Iltaruokana kotiruokaa kohtuudella ja salaattia
Iltapalana hedelmä jos tarve
Kuulostaa vähältä mutta koska olen 153 cm pitkä ja en harrasta liikuntaa, saa oikeasti syödä tosi vähän että laihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok, rasvaa tosin saattaa tulla hieman liian vähän ellet laitta aterioiden kasviksiin öljypohjaista kastiketta tms. Itse en viitsisi syödä lounaaksi ja päivälliseksi samaa, mutta jos se ei sinua kyllästytä, niin mikä ettei.
Useimmat reseptit on laadittu 4 annokselle, niin en jaksaisi syödä 4 päivää peräkkäin siten, että lounas olisi vaikka kanakeitto ja päivällinen jauhelihakastike ja perunat. Mieluummin syön 2 päivää peräkkäin samaa ruokaa sekä lounaalla että päivällisellä.
Ap
Joo itsekin olen sinkku, mutta mä teen aina vain puolikkaan niistä resepteistä, niin että riittää 2 päivälle ja syön eri lounasta ja päivällistä, 2 päivää vaan samaa lounasta tai päivällistä peräkkäin niin ei tarvi joka päivä laittaa ruokia.
4 annosta samaa ruokaa on helpompi tehdä kerralla kuin 2 ruokaa jaettuna kahtia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda nuo rasvattomat täysravaisiin ja jätä hedelmät pois.
Hedelmien pois jättämiseen ei ole mitään syytä. Nuo omenan, päärynän ja pari ananasrengasta päivässä syöden voi ihan hyvin laihtua. Ja niistä saa vitamiineja ja hyödyllisiä fytokemikaaleja.
Maitotuotteissakaan se rasva ei ole järin hyvälaatuista, joten ihan fiksua syödä ne rasvattomina tai vähärasvaisina. Kokonaisuudessaan kyllä muuten saattaa tulla ap:lla turhan vähän rasvaa, ei tuossa ole esim. kasviöljyjä tai pähkinöitä tai rasvaisia kaloja tai avokadoja tms. hyvien rasvojen lähteitä missään.
Et voi syödä hirveästi rasvaa ja hiilareita jos haluat laihtua. Pitää valita joko tai.
No sen verran on kokemusta että olen laihduttanut itse 122-kiloisesta 67 kiloon. Syöden sekä rasvaa että hiilareita koko ajan. Ei niitä toki ihan HIRVEÄSTI voi syödä, mutta kohtuumääriä kyllä voi. Itselläni tyypillinen laihdutusajan ruokapäivä oli jotain tällaista:
- Aamu: Jogurttia, mysliä, desi marjoja, teetä tai puuroa, marjoja ja raejuustoa, tai erit. kesällä jogurttipohjainen marjasmoothie
- Lounas: Keitto tai ruokaisa salaatti, 1-2 viipaletta leipää
- Iltapäivä: Pähkinöitä ja hedelmä tai voileipä ja hedelmä tai pieni pulla ja hedelmä, kahvia
- Päivällinen: Tavallista kotiruokaa 1/2 lautasellista, tyyliin makaronilaatikko tai vaikka broileria ja riisiä tms, puolet lautasesta kypsiä kasviksia tai salaattia
- Iltapala: Useimmiten hedelmä ja voileipä juustolla ja kasviksilla, joskus myös esim. rahkaa ja hedelmää
Eli meni hiilareita ja rasvaa ja niin vaan laihduin.
Hatunnosto noin isosta painonpudotuksesta 👍 ja tsemiä painonhallintaan. Upea suoritus.
Liikaa hiilaria, liian vähän rasvaa, varsinkin hyvää eläinperäistä sellaista. Helvetin tylsä, jaksat tuota ehkä pari kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmien pois jättämiseen ei ole mitään syytä. Nuo omenan, päärynän ja pari ananasrengasta päivässä syöden voi ihan hyvin laihtua. Ja niistä saa vitamiineja ja hyödyllisiä fytokemikaaleja.
Maitotuotteissakaan se rasva ei ole järin hyvälaatuista, joten ihan fiksua syödä ne rasvattomina tai vähärasvaisina. Kokonaisuudessaan kyllä muuten saattaa tulla ap:lla turhan vähän rasvaa, ei tuossa ole esim. kasviöljyjä tai pähkinöitä tai rasvaisia kaloja tai avokadoja tms. hyvien rasvojen lähteitä missään.
Laihtumisen kannalta hedelmät nyt ovat se ja sama, vaikka sisältävätkin sokeria, koska niiden sisältämä kuitu estää niiden imeytymisen. Mutta maksakirroosi siitä fruktoosista voi ennen pitkää pukata. Ihminen söi ennen hedelmiä kausittain, muutaman viikon vuodessa. Ei joka helvetin päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi syödä hirveästi rasvaa ja hiilareita jos haluat laihtua. Pitää valita joko tai.
True dat. Ja suurin osa ihmisistä tekee väärän valinnan. Terveellisin ruokavalio koostuu n. 70 prosenttisesti hyvistä rasvoisa.
Ap, minkälainen oli aikaisempi ruokavaliosi?
Vierailija kirjoitti:
Koska valio on hyvin lobannut ihmiset uskomaan, että tuotteensa ovat jotenkin terveellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä olet. Itse syön reilusti hiilareita ja rasvaa. Silti laihdun.
Niin mäkin tein, random anonyymi henkilö keskustelupalstalta. Tosin liikuin aivan simona ja hiilarit olivat kaikki hyviä hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sen verran on kokemusta että olen laihduttanut itse 122-kiloisesta 67 kiloon. Syöden sekä rasvaa että hiilareita koko ajan. Ei niitä toki ihan HIRVEÄSTI voi syödä, mutta kohtuumääriä kyllä voi. Itselläni tyypillinen laihdutusajan ruokapäivä oli jotain tällaista:
- Aamu: Jogurttia, mysliä, desi marjoja, teetä tai puuroa, marjoja ja raejuustoa, tai erit. kesällä jogurttipohjainen marjasmoothie
- Lounas: Keitto tai ruokaisa salaatti, 1-2 viipaletta leipää
- Iltapäivä: Pähkinöitä ja hedelmä tai voileipä ja hedelmä tai pieni pulla ja hedelmä, kahvia
- Päivällinen: Tavallista kotiruokaa 1/2 lautasellista, tyyliin makaronilaatikko tai vaikka broileria ja riisiä tms, puolet lautasesta kypsiä kasviksia tai salaattia
- Iltapala: Useimmiten hedelmä ja voileipä juustolla ja kasviksilla, joskus myös esim. rahkaa ja hedelmää
Eli meni hiilareita ja rasvaa ja niin vaan laihduin.
Ihan mielenkiinnosta, kuinka kauan sun laihtumisesta on kulunut aikaa? Koska listaamasi ruokavalio vaikuttaa juuri näiden jojoilijoiden ruokavaliolta, jotka lihovat yli entisistä mitoistaan viiden vuoden sisään.
Eipä ole kovib hääppösiä tai tasapainoisia ruokavalioita täällä. Ei ihme että ihmiset syö öisin jääkaapin ovetkin kun on koko päivän mennyt parilla kupilla kahvia, salaatinlehdellä ja palalla kuivaa broileria.
Korvaisin aamupalalla leivän tai omenan parilla kananmunalla.
Kananmuna on luonnon parasta proteiinia, vähäkalorinen ja pitää nälän poissa pitkään.
Noissa rasvattomissa jogurteissa piilee ansa. Ne on täynnä lisäaineita, esim. sakeutusaineita, jotka voivat nostaa sokruja. Lisäksi niissä on usein lisättyä sokeria.
Suosittelisin rasvattoman jogurtin ansiosta kefiiri-piimää (gefius) tai Ab-piimää. Näin saat hyödyllisiä suolistobakteereja erityisesti jos aikaisempi ruokavaliosi on koostunut sokerimätöstä ja nopeasti sokeristuvista höttöhiilareista. Sokeri tuhoaa ihmisen tervettä suolistoflooraa ja edesauttaa sokeria hyödyntävien hiivojen kasvua elimistössä. Tämä kaikki hidastaa laihtumista erityisesti keskikehon alueelta.
Ihan viimeaikoina tutkijat ovat huomanneet suolistobakteerien merkityksen laihtumisessa. Eli että kroonisesti lihavien ihmisten, joiden on erittäin vaikea laihduttaa jopa valvotusti sairaalassa, suolistobakteerit poikkeavat hoikkien ihmisten bakteerikannasta. Koehenkilöitä on saatu laihtumaan normaalipainoon, ihan vain poistamalla sokeri ruokavaliosta ja lisäämällä ruokavalioon hyödyllisiä maitohappobakteereita kuten luonnonjogurttia, käymisteitse valmistettua maustekurkkua ja hapankaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tuo menee Painonvartijoiden ohjeiden mukaan. Itse en maitotuotteista niin välitä, maitoa käytän vain kahvissa ja senkin voisin korvata esim. soija- tai mantelibaristalla (jälkimmäistä en ole vielä maistanut). Ns. tavallisista jogurteistakaan en välitä, mutta esim. kermajogurtti tai luonnonjogurtti marjoilla ja hunajalla on ok. Juustoista pidän tosi paljon, VHH:llahan niitä saisi jonkin verran syödä.
Ap
Kai sä tajuat, että painonvartijoiden ruokavalio on suunniteltu pitämään asiakas ikuisena asiakkaana eli tulemaan aina takaisin parin vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole kovib hääppösiä tai tasapainoisia ruokavalioita täällä. Ei ihme että ihmiset syö öisin jääkaapin ovetkin kun on koko päivän mennyt parilla kupilla kahvia, salaatinlehdellä ja palalla kuivaa broileria.
Mä paastoan säännöllisesti, muutaman kerran vuodessa jopa 5 päivää putkeen, enkä koskaan ole ahminut sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Korvaisin aamupalalla leivän tai omenan parilla kananmunalla.
Kananmuna on luonnon parasta proteiinia, vähäkalorinen ja pitää nälän poissa pitkään.
Noissa rasvattomissa jogurteissa piilee ansa. Ne on täynnä lisäaineita, esim. sakeutusaineita, jotka voivat nostaa sokruja. Lisäksi niissä on usein lisättyä sokeria.
Suosittelisin rasvattoman jogurtin ansiosta kefiiri-piimää (gefius) tai Ab-piimää. Näin saat hyödyllisiä suolistobakteereja erityisesti jos aikaisempi ruokavaliosi on koostunut sokerimätöstä ja nopeasti sokeristuvista höttöhiilareista. Sokeri tuhoaa ihmisen tervettä suolistoflooraa ja edesauttaa sokeria hyödyntävien hiivojen kasvua elimistössä. Tämä kaikki hidastaa laihtumista erityisesti keskikehon alueelta.
Ihan viimeaikoina tutkijat ovat huomanneet suolistobakteerien merkityksen laihtumisessa. Eli että kroonisesti lihavien ihmisten, joiden on erittäin vaikea laihduttaa jopa valvotusti sairaalassa, suolistobakteerit poikkeavat hoikkien ihmisten bakteerikannasta. Koehenkilöitä on saatu laihtumaan normaalipainoon, ihan vain poistamalla sokeri ruokavaliosta ja lisäämällä ruokavalioon hyödyllisiä maitohappobakteereita kuten luonnonjogurttia, käymisteitse valmistettua maustekurkkua ja hapankaalia.
Jep. Puhut asiaa. Kaikista parasta mitä ihminen voi omalle terveydelleen tehdä on pudottaa sokeri kokonaan pois ruokavaliosta. Tarkoittaa myös hunajaa ja keinomakeutusaineita.
Nälkä kuolema tulee tuollaisella pienellä aterialla. Älä ensinnäkin käytä öljyä paistamiseen. Ja harrasta oikeeta liikuntaa. Kuntopyörällä tunti joka aamu ja puoli tuntia joka ilta treeniä. Tai kuntosalin juoksumatolla juokset puoli tuntia joka päivä ja nostat puntteja 90 minuuttia niin että hiki valuu. Kotona voi punnertaa 100 käsinoja punnerrusta joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kannattaa vähentää maitotuotteiden määrää jos haluat laihtua. Itse pudotin 10kg/6kk pelkästään jättämällä maitotuotteet pois ja lopettamalla syömisen klo18 jälkeen.
Joo itsekin olen sinkku, mutta mä teen aina vain puolikkaan niistä resepteistä, niin että riittää 2 päivälle ja syön eri lounasta ja päivällistä, 2 päivää vaan samaa lounasta tai päivällistä peräkkäin niin ei tarvi joka päivä laittaa ruokia.