Inhottaa tupakoida kun tuntuu että olen ihan toisen luokan kansalainen sen vuoksi vaikka en polta bussipysäkeillä ym, laitan tumpit taskutuhkikseen, asun ok-talossa eli savu ei mene naapuriin..
Alkoholin käytön olen lopettanut kokonaan, tupakasta en ole päässyt irti enkä tiedä haluanko edes.
Olen 52vuotias ja polttanut 13vuotiaasta. Tupakka rentouttaa ja paras tapa aloittaa aamu on musta kahvi kera mallun.
Otan muut huomioon, en sytytä tupakkaa täydellä bussipysäkillä enkä heittele tumppeja maahan. Silti tuntuu vainoharhaisesti että myyjäkin paheksuu kun pyydän askin.
Kommentit (120)
Tupakointi on tyhmää kaikilla mittareilla. Lopeta se, niin lisäät omia terveitä elinvuosiasi sekä säilytät ehkä ihosi hyvänä.
Itse ehdotan, että ota joka kerta, kun haluaisit tupakkaa, jokin kasvis, juurespaloja, pari pähkinää, kuivattuja tai tuoreita hedelmäpaloja tai marjoja. Pidä näitä aina mukana. Himo alkaakin kääntyä terveyttä edistäviin luonnon elintarvikkeisiin. Sitä himoa ei koskaan tarvitse rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä huvittavaa kun tupakan himo vie jotain lammasta 6-0.
Juuri tämä kauhea täpinä jossain bussi tai junamatkalla kun on minuutin pysähdys niin nämä on änkeämässä ulos vetämään sitä syöpäkäärylettä posket lommolla.
Ja sinä jaksat kadehtia, kun joku muu saa hetken nautinnon matkan aikana.
Tupakointi on joskus aikoinaan leffateollisuudessa (westernit ja mustavalkofilmit 50-luvulla) näytetty coolina juttuna, salaperäisen ja vaarallisen viettelijättären kiihottavana imeskelynä tai hevosvoimaisen lännensankarin suupielestä roikkuvana esineenä, toisessa kädessä pyssy ja partasänki kuin Uuno Turhapurolla. Marlboroaskin kannessa oli piirretty karjapaimen vikuroivan ratsun selässä lassoineen. Mielikuva siitä, että kessuttelemalla hallitset stressaavat tilanteet?
Nykyään askissa on kuva suusyöpään sairastuneen tupakoitsijan suuaukosta pilaantuneine ikenineen ja keltaisin hampaineen. Ei se sellaista ihmistä haittaa, joka jo on itsetunnoltaan surkimus ja elää omassa savupilvessään. Lähinnä realistinen kuva-aineisto vähentää uusien käyttäjien määrää. Niin aina käy, kun vanhat tavat jää pikkuhiljaa pois, vanha jengi kutistuu ja tulee uusia tilalle. Eihän enää nähdä hienona juttuna naisten kylkiluiden poistoa, että mahtuisivat korsettiin tai japanilaisittain jalkapöydän luiden rusentamista, että jalat mahtuisivat pieniin siroihin koristekenkiin.
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä rinnastaa huuhteluaineiden ja tupakan haju!
Huuhteluaine TUOKSUU miellyttävältä ja antaa ihmiselle hyvän tuoksun, ne jotka käyttävät hajustamattomia huuhteluaineita, haisevat pahalle.
No ei kyllä tuoksu huuhteluaineista monikaan. Ne haisee. Yksikin niin, että oksettaa ja pakko siirtyä pois, jos sille huuhteluaineelle haiseva tulee viereen
Vierailija kirjoitti:
Sun ongelma on huono itsetunto.
Tupakoinnin lopettaminen on toki suositeltavaa, mutta lopettamisen jälkeen sulla on edelleen huono itsetunto.
Tota on muuten tutkittu aika paljon. Itsetunto ja etenkin itseluottamus itse asiassa kasvaa aika kohisten, ja pysyvästi, kun tekee päätöksen ja onnistuu pysymään siinä. Ympäristön arvostuksella tai mollaamisella on vain välineellinen, vähäisempi merkitys. Motivaatio syntyy siitä, että joutuu ponnistelemaan jonkun itselleen tärkeän asian eteen ja onnistuu saavuttamaan sen. Itsetunto voimistuu ja tervehtyy, kun kykenee vielä tekemään siitä saavutuksesta kestävän, uudenlaisen osan omaa identiteettiä. On siitä lähtien ex-tupakoitsija, tietää, mistä puhuu. Voittaja!!
Niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Huuhteluaine TUOKSUU miellyttävältä ja antaa ihmiselle hyvän tuoksun, ne jotka käyttävät hajustamattomia huuhteluaineita, haisevtat pahalle.
Minusta huuhteluaineiden haju on ällöttävä ja vaikeuttaa hengittämistä. Itse asiassa jopa pahemmin kuin tupakka. Jotkut aiheuttavat lisäksi päänsärkyä.
Joskus kaupassa koko pesu- ja huuhteluaineita sisältävä hyllyrivi ja sen ympäristö haisee niin, että joudun pidättämään hengitystä kun menen ohi.
Mä kanssa tupakoin, en tosiaan parvekkeella enkä bussikatoksessa ja tumppeja en myöskään viskele tai polta lasten lähellä.
Mua ei kiinnosta mitä toiset mun tupakoinnistani ajattelevat, koska käyn töissä ja ostan itse omat savukkeeni. Aika moni ihminen kuolee ylipainoon ja alkoholiin, ja moni ihminen haisee paskalle. Yksilönvapauksia.
Onhan se totta, että tupakointi on epäterveellistä ja kallista, mutta en aio lopettaa.
On mieli muuttunut. Nykyään lähinnä säälittää ne muutamat harvat tupakoitsijat, jotka jossain työpaikan tai kotinsa pihalla käryttelee tuulessa ja sateessa värjötellen. Näyttävät aika raukoilta. Tupakointi onkin vähentynyt viimeisen 20 vuoden aikana niin rajusti, että nämä harvat sinnittelevät tupakoijat alkavat jo pistää silmään katukuvassa. Mutta hyvä niin, antaa heidän nyt polttaa elopäivänsä loppuun (jos eivät osaa lopettaa) ja kohta Suomi on täysin savuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huuhteluaine TUOKSUU miellyttävältä ja antaa ihmiselle hyvän tuoksun, ne jotka käyttävät hajustamattomia huuhteluaineita, haisevtat pahalle.
Minusta huuhteluaineiden haju on ällöttävä ja vaikeuttaa hengittämistä. Itse asiassa jopa pahemmin kuin tupakka. Jotkut aiheuttavat lisäksi päänsärkyä.
Joskus kaupassa koko pesu- ja huuhteluaineita sisältävä hyllyrivi ja sen ympäristö haisee niin, että joudun pidättämään hengitystä kun menen ohi.
Voi olla, että sun himassa on hometta tai sädesieni vallannut betoni-ja puupinnat, Kosteusvaurio tai ilmanvaihto ei toimi oikein. Ne altistaa tuollaisille hajusteyliherkkyyksille. Niin kyllä tupakansavun myrkylliset yhdisteetkin. On voinut jo lapsuudessa altistua ja sitten vanhempana herkistyy helpommin.
En kiinnitä mitään huomioo kenenkään pällistelemisiin. Saa katsoa kuin lehmä uutta veräjää ken lystää.
Tupakointi rumentaa, vanhentaa, haisee, värjää hampaat ja sormet sekä vie rahat ja lopulta tappaa.
Poltin vielä 2000-luvun alussa. Baareissa oli savuista muutenkin ja silloin baareissa oli varaa käydä ja niissä oli kivaa, hyviä juttuja tutuilla ja tuntemattomilla, musiikkia, juomia ja siihen tupakat kuului enempää ajattelematta. 2006 tuli kielto sisällä tupakoinnille. Se oli hyvä, ei haissut enää vaatteet samalla tavalla ja päänsärky oli vähäisempää.
Sitten aloin huomata, että poltin aina kun hermostutti, jännitti, pelotti, oli tylsää, odotin jotain, ei ollut mitään tekemistä, ärsytti, olin vihainen... Kuten vauva, jolle pannaan tutti suuhun, aina kun se kitisee osaamattomuuttaan ja turvattomuuttaan. Havainto ärsytti ja poltin silti, vauva tai ei. Sitten sain tietää, että puoliso oli pettänyt pitkän aikaa kaverini kanssa. Vedin kolme askia putkeen päivässä, en syönyt, nukkunut tai kyennyt mihinkään.
Sitten lopetin. Seinään. Sen kaverisuhteen, parisuhteen, polttamisen ja baarit. Ei ole kaduttanut. Enkä ole enää vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eihän se tupakointi kovin älykästä vaikutelmaa tee. Minä ajattelen aina tupakoitsijan nähdessäni niitä lapsia, jotka ovat sairastuneet/kuolleet tupakan kasvatuksessa käytettyjen kemikaalien vuoksi (ja itse tupakankin vuoksi). Tupakankasvatuksen vuoksi kaadetan sademetsää joka vuosi, suurin osa siitä tupakan kuivatukseen. Tupakka on erittäin tautiherkkä kasvi, joten sitä pitää myrkyttää useaan otteeseen kasvukauden aikana - ja luuletko, että niillä työntekijöillä on asianmukaiset suojaimet?
Heidän elimistöönsä päätyy myrkkyjä, jotka sitten siirtyvät myös heidän lapsiinsa jo raskauden aikana...
Onneksi olkoon, olet hnekilökohtaisesti vastuussa tästäkin.
Olen katsonut ohjelman banaani- ja kahviviljelmiltä. Niitäkin myrkytetään moneen otteeseen kasvukauden aikana, ainakin banaanit ruiskutetaan vielä kuljetusvaiheessa. Työntekijät, jotka usein lukutaidottomia, luulevat, että kasvit saavat lääkettä, kun ovat niin hyvinvoivan näköisiä. Lapsilla, jotka pyörivät työntekijöiden kanssa viljelmillä, on kaikenlaisia oireita. Samoin itse työntekijöillä.
Jep. En juo kahviakaan, ja banaaneja erittäin harvoin (perheessä banaaniallergikko, niin tulee välteltyä ihan luonnostaan). Myös muut eksoottiset hedelmät ovat meillä harvinaista herkkua, jo ihan vedenkäyttöä ajatellen (samoin mantelit).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä kauhea täpinä jossain bussi tai junamatkalla kun on minuutin pysähdys niin nämä on änkeämässä ulos vetämään sitä syöpäkäärylettä posket lommolla.
Ja sinä jaksat kadehtia, kun joku muu saa hetken nautinnon matkan aikana.
Ei ole kateutta, että etoo ja ärsyttää huonosti ja itsekkäästi käyttäytyvä kaikenmyrkyttäjähaisunäätäraakki.
Röökin ja addition pilaamissa terva-aivoissa asiat toki luullaan virheellisesti ja ulistaan aina omaksi eduksi.
Tämä maailma on niin outo nykyään. Ei saa polttaa, ei saa juoda alkoholia. Pillereiden ja jauhojen popsiminen on kuitenkin ok, sillä se ei näy naamassa ja tehostaa työläisen työntekoakin! Aina on ihmisiä jotka eivät muuta tee kuin tuomitsevat muita, luultavasti yleensä siksi ettei huomio kohdistu itseen ja omiin ongelmiin. Ennen oli niin päin, että tällaisia ihmisiä kutsuttiin kiusaajaksi, nyt he ovat enemmistöä. Varsinkin täällä palstalla. No, karma korjaa ihan aina.
Vierailija kirjoitti:
Mä kanssa tupakoin, en tosiaan parvekkeella enkä bussikatoksessa ja tumppeja en myöskään viskele tai polta lasten lähellä.
Mua ei kiinnosta mitä toiset mun tupakoinnistani ajattelevat, koska käyn töissä ja ostan itse omat savukkeeni. Aika moni ihminen kuolee ylipainoon ja alkoholiin, ja moni ihminen haisee paskalle. Yksilönvapauksia.
Onhan se totta, että tupakointi on epäterveellistä ja kallista, mutta en aio lopettaa.
Oiva kuvaus siitä, että minäminäminällä on oikeus mihin vain, ympäristöstä, riistosta, jne epäkohdista viis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä valistettu tupakoinnin terveyshaitoista niin paljon, että kyllähän se väkisin tuo mieleen, ettei tupakoitsija kovin älykäs ole, jos hän sitä tupruttelua jatkaa kaikesta huolimatta. Tupakointi on kallista yhteiskunnalle, kallista tupakoitsijalle, joka hassaa paitsi rahansa myös pilaa terveytensä, lisäksi se on kallista ympäristölle monella tapaa. Eli kaikin puolin typerää.
Eli vaarini, sotaveteraani ei ollut älykäs? Tai muut rinnallaan taistelleet?
Et sinä taida olla kovin älykäs. 30-40-luvuilla ei TODELLAKAAN ollut tupakkavalistusta, eikä tupakan terveydellisiä haittoja tiedetty lainkaan niin laajasti kuin nyt. Nykyään tietoa on aivan hirvittävän paljon enemmän. Jos et tätä eroa tiedä, niin todennäköisesti vaarisi häpeää sinua. ja hänen taistelutoverinsa.
Joista yksi oli minun isoisäni, joka todellakin poltti tupakkaa sodassa ja sodan jälkeen. 70-luvulla lopetti kerrasta, kun totesi, että menee liikaa rahaa ja terveys menee.
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa lihavat ihmiset, joita sokeri ja muut kuvottavat ruoka-aineet vie 6-0. Ihme jos ei ihmiseltä löydy itsekuria sen verran, että söisi vain niin paljon kuin kroppa tarvitsee ja ei liho. Kamala täpinä jossain työpaikan kahvitauolla pari tuntia lounaasta kun siellä pulskat on vetelenässä terveellisiä pähkinöitä ja hedelmiä kun muuten alkaa heikottaa ja pitää syödä säännöllisesti. Niin on sanonut Jutta Larm ja Martina Aitolehti ja yliopiston käynyt ruokaterapeutti, itsehän ei voi käyttää päätäni ja syödä silloin kun on oikeasti nälkä. Tuntea omaa kroppaani edes sen verran. Nyt vain pidän veren insuliinitason järkyttävän korkealla mussuttamalla näitä terveellisiä hedelmiä ja pähkinöitä ja muutamaa mantelikeksiä. Yhteiskunta maksaa sitten 30-vuoden päästä kovaa hintaa tästä.
Ja ei, en todellakaan tupakoi tai ylensyö.
Huuhteluaine TUOKSUU miellyttävältä ja antaa ihmiselle hyvän tuoksun, ne jotka käyttävät hajustamattomia huuhteluaineita, haisevat pahalle.