Inhottaa tupakoida kun tuntuu että olen ihan toisen luokan kansalainen sen vuoksi vaikka en polta bussipysäkeillä ym, laitan tumpit taskutuhkikseen, asun ok-talossa eli savu ei mene naapuriin..
Alkoholin käytön olen lopettanut kokonaan, tupakasta en ole päässyt irti enkä tiedä haluanko edes.
Olen 52vuotias ja polttanut 13vuotiaasta. Tupakka rentouttaa ja paras tapa aloittaa aamu on musta kahvi kera mallun.
Otan muut huomioon, en sytytä tupakkaa täydellä bussipysäkillä enkä heittele tumppeja maahan. Silti tuntuu vainoharhaisesti että myyjäkin paheksuu kun pyydän askin.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi antaa ihmisestä erittäin matalaälyisen kuvan. Se haisee, tappaa(muitakin kuin itse polttajaa), pilaa ympäristöä ja pilaa ihon ja hampaat. Todella ällöttävä tapa mielestäni. En jostain syystä vain pysty samalla tavalla kunnioittamaan tupakoivaa (ja runsaasti alkoholia käyttävää) ihmistä kuin tupakoimatonta ja harvoin juovaa/raitista
Jännästi niputettu tupakoiva=runsaasti juova, tupakoimaton=vähän juova.
Entäs tupakoiva absolutisti? Tai tupakoimaton alkoholisti?
Itse katselisin mieluummin tupakoivaa absolutistia.
Kyllä sen haistaa, jos naapuri pihallaan polttaa, myös okt.
Kessumies jo vuodesta -97 kirjoitti:
Mun mielestä röökin vetäminen on just coolia ja saan suurta nautintoa tupakkavastaisella propagandalla aivopestyjen lampaiden paheksuvista katseista. Vedän kauppojen edessä, bussipysäkeillä ja parvekkeella. Tuhkakuppia käytän ainoastaan parvekkeella.
Omat on keuhkosi.
Vierailija kirjoitti:
Saat terveyskeskus läkäriltä,kuin työpaika läkäriltä ja hammasläkäriltäsi halutessasi : SV lääke reseptin 3 kk. Joka autaa tupakasta irti.Alussa poltat otat läken samalla ja itsestän jää tupakka pois.Kuuri on syötävä lopuun.Alat voida paremin itse ja kostealla säällä vaatesi suusi linjautossa ,junassa,pussissa: Ei haise kuin kuollut raato. Ominais hajusi jota itse et tunnista.Mutta ympäristösi joka ei tupakoi,
Eipä auta kaikille tuo lääke.
Kessumies jo vuodesta -97 kirjoitti:
Mun mielestä röökin vetäminen on just coolia ja saan suurta nautintoa tupakkavastaisella propagandalla aivopestyjen lampaiden paheksuvista katseista. Vedän kauppojen edessä, bussipysäkeillä ja parvekkeella. Tuhkakuppia käytän ainoastaan parvekkeella.
Coolia? Jokaisella on oikeus tuhlata aikansa, rahansa ja terveytensä, mutta tupakoinnissa ei ole pitkään aikaan ollut mitään coolia.
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi on tyhmää kaikilla mittareilla. Lopeta se, niin lisäät omia terveitä elinvuosiasi sekä säilytät ehkä ihosi hyvänä.
Itse ehdotan, että ota joka kerta, kun haluaisit tupakkaa, jokin kasvis, juurespaloja, pari pähkinää, kuivattuja tai tuoreita hedelmäpaloja tai marjoja. Pidä näitä aina mukana. Himo alkaakin kääntyä terveyttä edistäviin luonnon elintarvikkeisiin. Sitä himoa ei koskaan tarvitse rajoittaa.
No ei todellakaan käänny :D Ei hedelmäpalalla voi korvata addiktiota :D
T: 20 v polttanut, nyt 5v ilman kylmäkalkkunamenetelmällä.
Vierailija kirjoitti:
Joo koska haiset pahalle.
Haisee pahalle, mutta lisäksi tupakanhaju vaatteissa, hiuksissa, ihossa ym. voi aiheuttaa viereen osuvalle astmaatikolle hengitysoireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä valistettu tupakoinnin terveyshaitoista niin paljon, että kyllähän se väkisin tuo mieleen, ettei tupakoitsija kovin älykäs ole, jos hän sitä tupruttelua jatkaa kaikesta huolimatta. Tupakointi on kallista yhteiskunnalle, kallista tupakoitsijalle, joka hassaa paitsi rahansa myös pilaa terveytensä, lisäksi se on kallista ympäristölle monella tapaa. Eli kaikin puolin typerää.
Eli vaarini, sotaveteraani ei ollut älykäs? Tai muut rinnallaan taistelleet?
Ottamatta kantaa tupakkaan tai vaariisi yksilönä: ei, kaikki rintamalla taistelleet eivät olleet erityisen älykkäitä. Mikä ihmeen kuvitelma tämä nyt on, että sodassa rintamalle joutuneet ovat/olivat kaikki älykkäitä?
Vierailija kirjoitti:
Muistan miten 90luvulla jokainen 13vuotta täyttänyt poltti ellei ollut joku uskis. Tupakkarinki välitunnilla oli sosiaalinen tapahtuma ja sen ulkopuolelle jäävät luonnollisesti syrjittyjä reppanoita. Huppumallitkin veti tupakkaa mainoskuvissa ja puhuttiin, että sillä ne on niin laihoja.
Monille vielä omat vanhemmat osti tupakat eikä tarvinnut olla mikään sossuperhe, kaverin isä oli lääkäri ja heillä oli hieno omakotitalo uima-altaineen mutta niin vain kaveri huikkasi kauppaan lähtevälle äidilleen "tuo röökiä" ja äiti toi.
Minä poltin 22 vuotta. Oli melkoinen työmaa saada lakko pitämään.
90-luvulla ei jokainen 13 v täyttänyt polttanut tupakkaa eikä tarvinnut olla edes uskovainen tai syrjitty reppana, että jätti ne tupakkaringit omaan rauhaansa. Tupakoimatta jättivät he, joilla ei ollut tarvetta kuulua pössyttelyjengiin eikä siitä koskaan ketään rankaistu millään tavoin. Tai sitten kasvoimme täysin erilaisissa ympyröissä.
Vierailija kirjoitti:
Mieluiten olisin yhä se tupakoiva 50 kiloinen tyttö kuin sipsejä mussuttava 120 kiloinen lehmä.
Kun jätin tupakan tuli tilalle herkut. Aamupalaksi suklaa vanukas, päivälliseksi pitsaa,iltapalaksi sipsejä..
Mulle kävi noin myös silloin kun lopetin muutama vuosi sitten. Nyt kun lopetin uudestaan, laitoin ensin syömiseni kuntoon, ja lopetin vasta sitten. Näin ei ole tullut painoa lopetettuani 6kk sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi on tyhmää kaikilla mittareilla. Lopeta se, niin lisäät omia terveitä elinvuosiasi sekä säilytät ehkä ihosi hyvänä.
Itse ehdotan, että ota joka kerta, kun haluaisit tupakkaa, jokin kasvis, juurespaloja, pari pähkinää, kuivattuja tai tuoreita hedelmäpaloja tai marjoja. Pidä näitä aina mukana. Himo alkaakin kääntyä terveyttä edistäviin luonnon elintarvikkeisiin. Sitä himoa ei koskaan tarvitse rajoittaa.No ei todellakaan käänny :D Ei hedelmäpalalla voi korvata addiktiota :D
T: 20 v polttanut, nyt 5v ilman kylmäkalkkunamenetelmällä.
Tuolla logiikallahan ei addiktiosta pääse ikinä eroon.
En tiedä, mikä on kylmäkalkkunamenetelmä. Jos se on kerrasta poikki-menetelmä, niin hyvä, sitähän minäkin tarkoitan.
On vain lopun ikäänsä polttamatta, mutta JOS tulee himo ja haluaa imeä jotain, niin ei retkahdeta takaisin, vaan ottaa sen porkkana.
Olen lopettanut tupakoinnin aikoja sitten, mutta pakko sanoa etten ymmärrä tätä ihan uudella tavalla leimahtanutta luokkajakofanaattisuutta hyviin kunnollisiin ihmisiin ja sitten ryhmiin b ja x toisen luokan kansalaisin. Röökaaminen on älytöntä ja haisee paskalle mutta alemman luokan kansalainen? Mitä ihmettä? Kaikesta tehdään ongelma ja kaikki ihmisen piirteet ja teot on nykyään syitä jakaa toisia meihin ja noihin
Hohhoijaa
Kukaan mun perheestä tai kavereista ei polta tupakkaa, asun myös täysin savuttomassa taloyhtiössä enkä kulje julkisilla, joten harvoin joutuu haistelemaan tupakan hajuja. Joskus on kassajonossa takana ollut tyyppi joka sitten ostaa tupakkaa ja onhan se löyhkä aivan järkyttävä ja todella voimakas. Itsehän siihen näköjään tottuu, tuskinpa kukaan tahallaan haluaa haista niin pahalle.
Kukaan isovanhemmistakaan ei tupakoinut, ovat syntyneet 20-luvulla. Molemmat papat olivat sodassa, toinen viisi vuotta ja toinen vähän lyhyemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeassa, tupakointi nähdään nykyään helposti höynäytettävän ja kouluttamattoman ihmisen merkkinä. Tupakkateollisuus on ollut modernismin ajan kulutus-ja riippuvuustuotteen voittokulku. Amerikkalaiset (ja venäläiset, kiinalaiset, intialaiset) suuret tupakkakonsernit ovat saaneet omistajilleen ja sijoittajilleen miljardituotot markkinoinnin ja riippuvuutta aiheuttavan (laillistetun!) kulutustuotteen myynnillä. Samoin lääketeollisuuden toimijat markkinoimalla, myymällä ja kehittämällä näennäisesti toimivia vieroitustuotteita myrkyllisen savun hengittäjille. Syöpähoidot ja kuntoutukset tuottavat terveysjäteille biljoonia joka vuosi.
Tottakai 2020-luvulla tupakoitsijat nähdään raukkoina, jotka ovat jääneet koukkuun ja globaalien yksityisyritysten ja lääketeollisuuden mainontakoneiston uhreina, jotka eivät kykene kriittiseen ajatteluun tai näkemään omaa rooliaan koneistossa. Hyödynnettäviä ostajina. Vähän niin kuin nykyisin voimakkaasti kasvavan huumeteollisuuden suuri massa eli ne perus- ja bilekäyttäjät, diileriverkostot ja riippuvaiset. Ei ylintä rahallista voittoa saavat kerrokset aivojaan ja kroppaansa pilaa käyttämällä huumeita, he urheilevat, käyvät hieronnassa ja syövät terveellisesti. Jos alat käyttää, tiput pelistä aika nopeasti, koska et vain pysty hoitamaan liiketoimintoja järkevästi.
Lisäksi tupakoitsijat haisevat, puuskuttavat hengästyneinä, kuorsaavat ja näyttävät rupsahtaneilta. Seksi tupakoitsijan kanssa on vastenmielistä, tylsää tai parhaimmillaankin veltohkoa. Ihminen, joka tekee tupakoinnin kaltaisia valintoja, nähdään henkilönä, joka ei kykene edistykselliseen ja itsenäiseen ajatteluun muutenkaan. Sellaista ei haluta puolisoksi, työsuhteeseen tai kaveriksi, koska hän tekee lähtökohtaisesti huonoja päätöksiä ja on manipuloitavissa.
Pahinta: tupakoitsijalle tärkeintä maailmassa on tupakka (arvo numero 1), jonka jälkeen tulevat kaikki muut.[/quote
Allekirjoitan kaikki väittämänne ja inhoan ehkä kaikista eniten vaatteista, hiuksista ja koko olemuksesta lähtevää löyhkää. Lopetin muutama vuosi sitten ja niin se vain on, ettei parempaa ei ole (olisi), kuin aamukahvi ja pari röökiä. Te, jotka ette ole tupakoineet, ette tiedä siitä nautinnosta mitään.Lopetin 7v sitten eikä mulla ole enää kyllä yhtään ikävä sitä kylmässä hytisemistä. Aamukahvin saa juoda rauhassa ja ne kiksithän tulee lähinnä siitä että vieroitusoireet lähtee. Ei siinä hurraamista ollut, ainoastaan vtutti olla koukussa
Onnea, olet saanut suggestoitua itsesi!! Kaikilla se ei onnistu. Minä kuten monet muutkin joudumme vain kestämään ja kärsimään ne tuntemukset joita edelleen vuosien jälkeen tulee välillä tietyissä tilanteissa.
Minulla aamurööki ja kahvirööki jäivät mielestä enimmäisenä, koska ne toistuvat usein. Yllättävissä tilanteissa taas saattaa tulla todella voimakas tunne, kuten viimeksi kun lähdin autolla ajamaan pitkää matkaa yksin. Ennen olisin nauttinut ihanasti polttelusta autossani. Näitä tulee vaina välillä, ei siinä ole kyse mistään "en nauti hytisemisestä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä huvittavaa kun tupakan himo vie jotain lammasta 6-0.
Juuri tämä kauhea täpinä jossain bussi tai junamatkalla kun on minuutin pysähdys niin nämä on änkeämässä ulos vetämään sitä syöpäkäärylettä posket lommolla.
Mua naurattaa lihavat ihmiset, joita sokeri ja muut kuvottavat ruoka-aineet vie 6-0. Ihme jos ei ihmiseltä löydy itsekuria sen verran, että söisi vain niin paljon kuin kroppa tarvitsee ja ei liho. Kamala täpinä jossain työpaikan kahvitauolla pari tuntia lounaasta kun siellä pulskat on vetelenässä terveellisiä pähkinöitä ja hedelmiä kun muuten alkaa heikottaa ja pitää syödä säännöllisesti. Niin on sanonut Jutta Larm ja Martina Aitolehti ja yliopiston käynyt ruokaterapeutti, itsehän ei voi käyttää päätäni ja syödä silloin kun on oikeasti nälkä. Tuntea omaa kroppaani edes sen verran. Nyt vain pidän veren insuliinitason järkyttävän korkealla mussuttamalla näitä terveellisiä hedelmiä ja pähkinöitä ja muutamaa mantelikeksiä. Yhteiskunta maksaa sitten 30-vuoden päästä kovaa hintaa tästä.
Ja ei, en todellakaan tupakoi tai ylensyö.Pysy asiassa, joka on tupakointi. Tupakointia ei koskaan kompensoi yhtään mikään näistäkään irrelevanteista entäs-se-ja-se -seliseli-ininöistä. Esim. hengenpitimikseen on pakko syödä (joskus jotain), mutta ei tupakoida.
Usein tupakoitsijat ovat kaikin puolin moniongelmaisia selkärangattomia. Ei se pelkkä tupakointi riitä.
Miten se lihavuus kompensoi myöskään mitään? Miten se ruoan jatkuva suuhun mättäminen mitään kompensoi sun elämässä? Miten lihavuus ei ole moniongelmaisten ja selkärangattomien touhua? Kyllä näen, että nämä kaksi ovat aika lähellä toisiaan. Samalla tavalla sinä tuhoat pitkän ajan kuluessa omaa kroppaasi ja samalla tavalla sinä aiheutat itsellesi riippuvuutta.
En koe edelleenkään, että mikään sairaus sua lihottaa tai lihoaminen olisi mitenkään sinusta riippumaton asia. Sairaudesta johtuva pöhötys on aivan eri asia kuin selkeästi syömällä syöty kasa laardia ja sen huomaa ihmisestä, milloin on ihan vain saatu se lihavuus sillä kun ei kuunnella sitä kroppaa. Luodaa. addiktio esimerkiksi sokeriin. Minulla on itselläni kilpirauhasen vajaatoiminta, ollut vuosi kymmeniä ja oli pitkään hoitamatta ja silti olen aina pystynyt olemaan normaalipainossa. Johtuu ihan siitä, että on se selkäranka, ettei anna itsensä paisua, kuuntelen kroppaani ja en myrkytä sitä erilaisilla ällöttävillä teollisilla sotkuilla tai tupakalla. Jos aineenvaihdunta on niin sekaisin ja hidas niin se tarkoittaa myös siitä, että sulla ei ole yksinkertaisesti nälkä. Sinä syöt vain, koska se on mieliteko. Aivan sama se on tupakan poltossa: se on vain mieliteko ja riippuvuus.
Minä poltan mutta olen vähentänyt enkä tunne minkäänlaisia omantunnontuskia polttamisesta.
Mulla on järjettömän hyvä hajuaisti tupakoinnista huolimatta ja kieltämättä ahdistaa jo ajatuskin että vielä paranee jos lopetan polttamisen.
Kesät varsinkin on ihan kauheita. Välttelen ihmisten kohtaamista koska haistan ihan liikaa.
Vaikken välitä muiden mielipiteistä, olen silti kohtelias polttaja enkä halua että muut kärsivät savusta.
Ihme tuomintaa kuitenkin tupakoitsijoita kohtaan vielä kun tupakointi on vähentynyt.
Alkoholi vaihtunut ihmisillä pulvereihin ja nuuskaa käytetään liikaa.
Paheita on kaikilla paitsi täällä kirjoittavilla kaikkitietävillä ihmeolennoilla.
Mites marisätkä tai kokkelinokka, onko hienoa ja fiksua. Ja ai kun haisee jauhojengit hyvälle.
Minä siirryi sähkötupakkaan,vähemmän haitallisia aineita ja tuoksuu niin hyvältä että kukaan ei valita 🤣
Hei Ap, tämä oli hyvä aloitus! Kantaa ovat ottaneet tupakoinnin puolesta puhujat ja tupakointia vastustavat, samoin sellaiset, jotka ovat joskus polttaneet ja sellaiset, jotka eivät edes kokeilisi. Vastauksista saa hyvän kuvan, minkä "luokan kansalaiset" milläkin tavalla ja argumenteilla suhtautuvat tupakoiviin ihmisiin, siis nykypäivänä. Siitä on helppo päättää, millainen ryhmä vastaa omaa toivettasi, kenen kanssa haluat liikkua ja olla tekemisissä.
Omalla luku- ja päättelytaidollani näyttää siltä, että voit olla kenen kanssa tahansa tekemisissä ja mahdollisesti myös arvostettu, jos et tupakoi lainkaan. Jos tupakoit salaa, menetät joidenkin ihmisten arvostusta paljastuessasi. Jos tupakoit avoimesti, supistuu lähellesi haluavien ihmisten määrä melko paljon. Jos tavoittelet tietoisesti juuri jonkun tietyn henkilön tai ryhmän arvostusta, kannattaa sinun ottaa selville, miten juuri he / hän suhtautuu tupakointiin. Vaikuttaa siltä, että jotkut jättäisivät sinut suoraan pois laskuista pelkästään sen tupakointisi tai haisemisesi vuoksi. Osan mielestä tupakoivan elämäntavan valitseminen osoittaa jo lähtökohtaisesti aikuiselta ihmiseltä huonoa moraalia ja heikkoa harkintakykyä.
Pitää muistaa, että kyseessä ei ole staattinen tilanne, vaan osa yhteiskunnallista kontekstia. Jatkuvasti enemmän myös taloyhtiöt kieltävät tupakoinnin rakennuksissaan, parvekkeilla ja pihoillaankin. Länsimaissa ja Euroopassa suunta on mennyt jatkuvasti enemmän tupakointia vastustavaksi. Samalla kuitenkin esim. Lähi-idän maissa, Venäjällä, Kiinassa, Intiassa, Etelä- Amerikassa, useissa Afrikan maissa ja entisissä Neuvostovalloissa tupakointi on yhä runsasta, varsinkin huonosti koulutettujen ja alempiin sosioekonomisiin ryhmiin kuuluvien keskuudessa. Siellä tupakointiisi tuskin kiinnitettäisiin niin paljon paheksuntaa. Kannattaa verkostoitua niiden kanssa, joiden seuran kokee mukavaksi, hengenheimolaiseksi.