Teinityttöjen ja aikuisten miesten suhteista Helsingin Sanomissa
Aika jännittävää: Tein pari viikkoa sitten tänne palstalle aloituksen siitä, miten vielä minun nelikymppisen nuoruudessa oli todellakin tiedossa ja julkisesti näkyvillä paljonkin teinityttöjen ja aikuisten miesten välisiä suhteita. Niitä ei silloin osattu paheksua, kuten olisi kuulunut.
Yksi luokkatoverini jopa yritti saada aikuisen miesystävänsä yläasteen luokkaretkelle valvojaksi. Siihen ei sentään suostuttu. Jopa yksi seutukunnan pappi oli nuorena 70- ja 80-lukujen vaihteessa pokannut lukiosta itselleen vaimon, joka oli silloin siellä opiskelijana, kun pappi jostain syystä toimi siellä sijaisena. Ovat muuten edelleen yhdessä.
Tämä aloitukseni poistettiin täältä pikavauhtia. No, nähtävästi asia kuitenkin mietityttää muitakin 90-luvulla nuoruuttaan eläneitä. Nyt Helsingin Sanomissa on aiheesta juttu. Sinne voi mennä lukemaan asian varjopuolista, jos mammapalstalle se on edelleenkin liian ikävää ja sensuroitavaa: https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009196285.html
Kommentit (61)
Kaverini seurusteli 14-vuotiaana 24-vuotiaan miehen kanssa. Ihmettelin sitä silloin. Tämä oli siis 80-luvun puolivälissä.
Eikö se Katja Hännikäinen ollut juuri jostain syrjäiseltä pikkupaikkakunnalta? Tuli seiskaluokkalaisena raskaaksi 34-vuotiaalle "poika" ystävälle.
Tämä oli 80-luvun puolella, kun 15 v kaverini sai lapsen 34 vuotiaan miehen kanssa. He asuivatkin yhdessä. Muistan kuinka asiasta puhuttiin, mutta eniten siitä näkökulmasta, että isä oli vain pari vuotta anoppiaan nuorempi. Se aiheutti huvitusta. Mitään lastensuojelullista näkökulmaa tapahtuneessa ei ollut siihen aikaan. Silloin vielä seksisuhteet olivat tytön/ naisen vastuulla: oli tytön vastuulla olla antamatta, jottei pilaisi mainettaan.
Ysärillä silloisen tyttöystäväni 16 v.. (itse olin 18v) kavereissa oli pari hämyistä tapausta, Yksi 16v. tyttö seurusteli 28v. kalapuikkoviiksisen miehen kanssa. Tämä tyttö oli ilkeä suustaan ja selvästi ylipainoinen, mutta antelias. Selittää miksi mies oli kiinnostunut. Toimen 16v. tyttö joutui kahden noin 30v. etelän vetelän huumaamaksi ja hyväksikäyttämäksi (tyrmäystippoja), mutta ei pistänyt pahakseen koska olivat lyöneet aamulla kouraan rahaa ja pyytäneet luokseen uudemmankin kerran. Aika löyhämoraalinen tapaus tämäkin.
Tämä on tosiaan ollut varmaankin aika paikallisesti vaihteleva ilmiö. Olen vm. 1984 ja kotoisin pienestä länsisuomalaisesta kaupungista, eikä meillä ollut yläasteella 90-luvun lopulla tällaista. Moni tyttö seurusteli itseään noin vuoden vanhemman kanssa kyllä, mutta väitän että jotain kolmekymppisiä oltaisiin pidetty jo todella ikäloppuina. Myös outoina tyyppeinä, kun eivät hae seuraa ikäisistään.
En siis mitenkään kiellä itse ilmiön olemassaoloa.
Kun naiset alkaa nykyään oleen aika valveutuneita sen asian kanssa, että suurin osa miehistä p anisi sitä 13v:tä jos ei laki tulis vastaan niin, miksi haluatte olla tekemisissä näiden kanssa? Ymmärrän, biologia ohjailee, joten ei ole helppoa kääntää selkää. Itse onnistuin ja pistin miehet boikottiin. Välillä käytän hyväksi tai manipuloin rakastumaan ja sitten särjen sydämen. Älkää naiset pelätkö sitä yksinoloa vaan miettikää, että tuette sillä pedofilien yksin jäämistä ja melko varmasti nopeaa eliminoimista, koska kuten tiedetään miehet sietää naisettomuutta huonosti kun taas nainen on onnellisempi ilman miestä tutkitusti.
Ihmeteltiin nuorena kun muutama tyttö seurusteli vanhempien kanssa. Pääsääntöisesti nämä miehet oli luusereita, joilla ei ollut mahdollista saada oman ikäistä. Tärkeintä tytöille oli kertoa poikakaverin vanhempi ikä. Ikäero ei ollut 10 vuotta, mutta selvä niin nuorena. Osa meni naimisiinkin ja eronnut myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kun naiset alkaa nykyään oleen aika valveutuneita sen asian kanssa, että suurin osa miehistä p anisi sitä 13v:tä jos ei laki tulis vastaan niin, miksi haluatte olla tekemisissä näiden kanssa?
Suurin osa miehistä ei tosiaan ole lapsista kiinnostunut.
Olen 46, eikä minun teiniaikoinani treffailtu mitään kolmekymppisiä. Sitä oltaisi pidetty todella outona.
Arveluttavin tietämäni tapaus on tyttö, joka aloitti seurustelun 14-vuotiaana 21-vuotiaan miehen kanssa. Muuttivat yhteen kun tyttö oli 16. Sitä ei silloin osannut pitää vääränä, vaikka meidän silmissämme 21-vuotias olikin jo aikuinen. Mutta 30-vuotias oli jo ikäloppu.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeteltiin nuorena kun muutama tyttö seurusteli vanhempien kanssa. Pääsääntöisesti nämä miehet oli luusereita, joilla ei ollut mahdollista saada oman ikäistä. Tärkeintä tytöille oli kertoa poikakaverin vanhempi ikä. Ikäero ei ollut 10 vuotta, mutta selvä niin nuorena. Osa meni naimisiinkin ja eronnut myöhemmin.
Nuorilla tytöilläkin on niitä kriteerejä, ei ne jotain työttömiä möhömaha 30v ukkoja tapaile.
Tämä on se mielikuva, jota katkerat 30v naiset levittää, kun eivät pärjää peffan kiinteidessä 18 vuotiaille.
Kovasti täällä taas kaupunkilaisjuntit pyrkivät tätäkin ilmiötä maalaisten harteille siirtämään. Maaseudulla kasvaneena ja sittemmin opiskeluiden ja töiden perässä kaupunkiin muuttaneena voin sanoa, että täällä kaupungissa näitä setämiesten lirkutteluja selvästi alaikäisille joutuu näkemään käytännössä lähes päivittäin. Ja nämä setämiehet monesti ovat porukkaa, joka on tuonut kaupunkien kaduille kansainvälistä värinää. Toki umpisuomalaisissakin tätä porukkaa riittää ihan tarpeeksi. Ja ei, ei tarkoita etteikö ilmiötä esiintyisi myös maaseudulla, mutta väitän, että huomattavasti vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosiaan ollut varmaankin aika paikallisesti vaihteleva ilmiö. Olen vm. 1984 ja kotoisin pienestä länsisuomalaisesta kaupungista, eikä meillä ollut yläasteella 90-luvun lopulla tällaista. Moni tyttö seurusteli itseään noin vuoden vanhemman kanssa kyllä, mutta väitän että jotain kolmekymppisiä oltaisiin pidetty jo todella ikäloppuina. Myös outoina tyyppeinä, kun eivät hae seuraa ikäisistään.
En siis mitenkään kiellä itse ilmiön olemassaoloa.
Ap on Etelä-Pohjanmaalta pikkukunnasta kuten nähtävästi ainakin pari muutakin kommentoijaa täällä. Uskon, että näissä vaikuttaa juuri se, että omassa kunnassa ei ole nuorille paljon mitään ja sinne jää pyörimään niitä vähän vanhempia ajokortillisia jätkiä, jotka eivät ole omanikäisilleen kelvanneet.
Voi myös liittyä osin jotain vanhoillisuutta, jossa on nimenomaan tytön vika, jos joutuu hyväksikäytetyiksi. Sitäkin, että kaikki tuntevat kaikki ja jos jonkun tutun miehen yli-ikäinen poju seukkaa yläkoululaisten kanssa, niin vaikea siitä on mennä sanomaan. Sehän on vanhojen opettajienkin silmissä itse vielä lapsi...
Vierailija kirjoitti:
Kovasti täällä taas kaupunkilaisjuntit pyrkivät tätäkin ilmiötä maalaisten harteille siirtämään. Maaseudulla kasvaneena ja sittemmin opiskeluiden ja töiden perässä kaupunkiin muuttaneena voin sanoa, että täällä kaupungissa näitä setämiesten lirkutteluja selvästi alaikäisille joutuu näkemään käytännössä lähes päivittäin. Ja nämä setämiehet monesti ovat porukkaa, joka on tuonut kaupunkien kaduille kansainvälistä värinää. Toki umpisuomalaisissakin tätä porukkaa riittää ihan tarpeeksi. Ja ei, ei tarkoita etteikö ilmiötä esiintyisi myös maaseudulla, mutta väitän, että huomattavasti vähemmän.
Tämä useamman vihjailema "kansainvälisyys" ei oikeastaan ole mitään kansainvälisyyttä vaan kuten jokainen näitä pikkukuntien touhuja aiempina vuosikymmeninä seurannut tietää, niin samalla tavalla tämä on mennyt ihan sielläkin, jossa koko suku on viljellyt siellä maata niin pitkälle kuin sukututkijoiden rahkeet riittää. Asettaa todellakin asiat oikeaan mittasuhteeseen, eikö vain.
Ollessani 14-15 minulla oli tällainen 36-37v "kaveri" mies harrastuksen kautta. Mies oli ensin isäni kaveri. Meillä kaikilla oli yhteinen harrastus. Mies kävi luonani jopa kylässä, toi CD levyjä joissa oli mielimusiikkiani ja osteli herkkuja ja pikku lahjuksia. Jos kävin hänen luonaan, sain viiniä ja Breezereitä. Hän myös ajelutti minua mielellään autollaan. Arvaattekin varmaan mikä oli hänen tarkoitusperänsä. Sitä hän ei kuitenkaan saanut.
T. Nainen vm 1988
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun naiset alkaa nykyään oleen aika valveutuneita sen asian kanssa, että suurin osa miehistä p anisi sitä 13v:tä jos ei laki tulis vastaan niin, miksi haluatte olla tekemisissä näiden kanssa?
Oot nainen? Keep telling yourself that. Et vain tiedä tai haluat sulkea silmät. Kun lukee keskusteluja Suomessa ja ulkomailla, missä kauhistellaan teineihin (13-17v) sekaantumista niin ne kauhistelijat on naisia. Ehkä 1-2 miestä, jolla joku moraali, mutta suurin osa puolustelee. Av palstalla tälläki hetkellä pyörii toinen keskustelu samanlaisesta aiheesta ja hyvin harva mies on siellä paheksumassa vaan lähinnä hekumoimassa. Ja miten on mahollista, että lähes jokaista naista on vikitelty eniten nimen omaan tytön ollessa 10-12? Yks tai kaks pervoa kiertäny koko Suomen ja ulkomaat? Come on. Kyllä se vain on niin, että ne teänki ihanat kumppanit ois kieli pitkällä 14v:n perään jos sillä ei ois seurauksia. Ei ne sitä teille kerro tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot nainen? Keep telling yourself that. Et vain tiedä tai haluat sulkea silmät. Kun lukee keskusteluja Suomessa ja ulkomailla, missä kauhistellaan teineihin (13-17v) sekaantumista niin ne kauhistelijat on naisia. Ehkä 1-2 miestä, jolla joku moraali, mutta suurin osa puolustelee. Av palstalla tälläki hetkellä pyörii toinen keskustelu samanlaisesta aiheesta ja hyvin harva mies on siellä paheksumassa vaan lähinnä hekumoimassa. Ja miten on mahollista, että lähes jokaista naista on vikitelty eniten nimen omaan tytön ollessa 10-12? Yks tai kaks pervoa kiertäny koko Suomen ja ulkomaat? Come on. Kyllä se vain on niin, että ne teänki ihanat kumppanit ois kieli pitkällä 14v:n perään jos sillä ei ois seurauksia. Ei ne sitä teille kerro tietenkään.
Uskon, että nämä av-palstan ns. miehet ovat suurimmaksi osaksi Ylilaudalta tulevia teinipoikia.
Suomessa laillinen ikäraja seksiin on 16 vuotta eli vähintään sen ikäinen saa päättää itse miten paljon vanhemman kanssa haluaa nussia, jos sillä vanhemmalla ei ole ns. valta-asemaa esim. holhooja, opettaja, poliisi, jne. Muuten laillinen ikäraja on 18 vuotta. Teini-ikä on 13-19 vuotta.
Vielä 1980-luvulla Koillismaalla piti kysyä melkein isänsä ikäiseltä sulholta, että mitä vaatteita saa ostaa, käyttää, mitä meikkejä saa käyttää, minkähajuista deodoranttia saa käyttää jne. Sitten hädintuskin peruskoulusta päässyt oli onnessaan kun sai joululahjaksi oikein rannekellon mieheltä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että nämä av-palstan ns. miehet ovat suurimmaksi osaksi Ylilaudalta tulevia teinipoikia.
Mun muistot teiniajoilta kertoo, että kyllä tosiaan valtaosa miehistä olisi valmis polkaisemaan 13-16v tyttöä tilaisuuden tullen. Ehdotuksia tuli todella yllättävistä suunnista ja valitettavasti kaikenlaista hyväksikäyttöä, myös muutama r*isk*us oli. Oma kokemukseni on varmasti rajumpi kuin monilla muilla tytöillä, koska olin haavoittuvaisessa asemassa oleva laitosnuori, usein hatkassa ja mulla oli päihdeongelmaa tuolloin teininä ja sitä miehet osasivat hyödyntää. Olin helppo uhri näille miehille. Luulen, että näin sen puolen monista tavallisista miehistä jonka he lähipiiriltään osaavat pitää piilossa. Voisi sanoa, että monen miehen kohdalla "tilaisuus tekee varkaan".
Muistan, että meidän pikkukaupungissa oli 2003-2005 pari 14-vuotiasta tyttöä, jotka seurustelivat 18-19-vuotiaiden kanssa. Meidän ikäluokka piti sitä jo sairaana. Eli asenteet olivat jo muuttuneet. Varmaan oli joitakin muita, jotka saattoivat pyöriä vielä vanhempien kanssa, mutta en tuntenut heitä.