Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinityttöjen ja aikuisten miesten suhteista Helsingin Sanomissa

Vierailija
07.12.2022 |

Aika jännittävää: Tein pari viikkoa sitten tänne palstalle aloituksen siitä, miten vielä minun nelikymppisen nuoruudessa oli todellakin tiedossa ja julkisesti näkyvillä paljonkin teinityttöjen ja aikuisten miesten välisiä suhteita. Niitä ei silloin osattu paheksua, kuten olisi kuulunut.

Yksi luokkatoverini jopa yritti saada aikuisen miesystävänsä yläasteen luokkaretkelle valvojaksi. Siihen ei sentään suostuttu. Jopa yksi seutukunnan pappi oli nuorena 70- ja 80-lukujen vaihteessa pokannut lukiosta itselleen vaimon, joka oli silloin siellä opiskelijana, kun pappi jostain syystä toimi siellä sijaisena. Ovat muuten edelleen yhdessä.

Tämä aloitukseni poistettiin täältä pikavauhtia. No, nähtävästi asia kuitenkin mietityttää muitakin 90-luvulla nuoruuttaan eläneitä. Nyt Helsingin Sanomissa on aiheesta juttu. Sinne voi mennä lukemaan asian varjopuolista, jos mammapalstalle se on edelleenkin liian ikävää ja sensuroitavaa: https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009196285.html

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän edelleen yhtenä elämäni kauneimpana kokemuksena tutustumista itseäni vanhempaan mieheen ollessani noin 20-vuotias. Mies oli 37-vuotias. Olin tosi rakastunut ja koimme molemmat vahvaa yhteisymmärrystä. Olin juuri selvinnyt tosi vaikeasta elämäntilanteesta ja olin täynnä uutta elämäniloa. En ole koskaan kokenut mitään vastaavaa kenenkään toisen kanssa. Koin kuitenkin vahvasti, etten halunnut jatkaa tapailua ja seurustelua. Ikäeromme takia olimme aivan eri elämäntilanteissa. En halunnut suhdetta, joka olisi luultavasti päättynyt muutaman vuoden kuluttua.

Tämä keskusteluketju sai minut miettimään miltä kaikelta muulta olen säästynyt kun en alkanut siihen suhteeseen. Ainakin elämä on ollut välillä henkisesti ja fyysisesti tosi raskasta selviytymistä, koska sairastuin myöhemmin. Vaikea uskoa, että se suhde olisi kestänyt kaikkia näitä koettelemuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla