Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup: Kertiksiä vai kestoja?

10.11.2006 |

Eli: Käytättekö lapsellanne / lapsillanne kertakäyttöisiä vai kestovaippoja? Haluaisin saada jonkinlaista käsitystä kestovaippailijoiden määrästä, joten toivottavasti molempien käyttäjät vastailevat yhtä tasaisesti. Voit ilmoittaa myös, jos käytät molempia (useimmat kestoilijathan käyttää vähintään satunnaisesti myös kertiksiä).

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

molempia käytämme.Joskus menee päivä täysin kertiksillä, joskus kestoilla..kestoilen vain kotona.Aloitin lapsen ollessa noin3kk.(nyt 5kk).Tämä osakestoilu sopii minulle.Vaikuttaa myös huomattavasti roskiin menevään vaippamäärään ja lompakkoon:)

Vierailija
2/24 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöt menee kertiksillä, ei vaihdeta vaippaa yöllä juuri koskaan. Päivisin sitten kestoillaan senkin edestä. =) Ja todellakin, kyllä kestoilu vähentää todella paljon roskan määrää. Eikä tartte aina olla ostamassa kertiksiä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on nyt 4.5kk. Kestoilu aloitettiin noin kuukauden ikäisenä. =)

Vierailija
4/24 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytetään. Aloitettiin tytön ollessa pariviikkoinen, kun kertikset alkoivat falskaamaan. Kestoja käytetään myös reissussa, koska en ole jaksanut etsiä sopivaakertistä... tyttö nyt melkein kolme kuukautta

Vierailija
5/24 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertiksiä käytetään aina yöllä ja reissunpäällä ja tarvittaessa kotona. Kestoja ei ole niin paljoa, että niitä voisi jatkuvasti käyttää. Aloitimme harsoilla parin viikon ikäisenä ja nyt käytetään sisävaippoja ja taskuvaippoja. Poika nyt 5kk. Tämä sopii meille ja näin jatketaan toistaiseksi.

Vierailija
6/24 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täyskestoillaan eli laitokselta tultua on menty kokonaan kestovaipoilla. :) Suosittelen lämpimästi kaikki ainakin kokeilemaan!

Vierailija
7/24 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä esikon että kuopuksen kanssa.

Vierailija
8/24 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. kahden kuukauden iässä aloitettiin pikkuhiljaa nyt neiti 6kk. Viimeiset 3 kuukautta on menty täyskestoilulla. Pieni kertispaketti löytyy hätävarana, mutta vielä sitä ei ole tarvinnut avata ;-) Käytössä pääosin taskuvaipat ja öisin sisävaipat + villikset.

Haginalle ja neiti 6kk

Vierailija
9/24 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun käytin vain kertiksiä, kun oli niin paljon opeteltavaa vauvan kans. Olin hankkinut jo raskausaikana kestovaippoja, joita aloin kokeilemaan pikkuhiljaa (vaippa pari päivässä) vauvan ollessa pariviikkoinen. Lisäsin kestojen määrää kokoajan. Öisin käytin kertiksiä. Nyt (vauva 2kk) oon käyttänyt kaksi yötä kestovaippaa ja kokemus on loistava. Vaihdan yövaipan n. klo 23 ja uuteen vasta klo 9-10 aamulla, paitsi tietysti, jos kakka on tullut, niin aiemmin. Ja yli ei oo tullut ainakaan vielä. Alkuun käytin reissussa aina kertiksiä, nyt kestoja. Pussissa sitten likaiset kotiin. Kertiksiä on vielä pieni paketti varalta mutta käytän niitä vain " hätätapauksessa" . Roskia tulee huomattavasti vähemmän kuin silloin kun käytin kertiksiä. Pyykkiä sitte tietysti enemmän mutta onneksi on hyvä pesukone. :) Ja se on todettu, että vaipparoskis haisi huomattavasti pahemmalle, kuin likaiset kestovaipat. Omien kokemusten perusteella voin suositella kestovaippoja jokaiselle, joka on vain vähäisenkin kiinnostunut. :)

Vierailija
10/24 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertiksiä käytetään öisin, kun vaippoja ei juuri vaihdeta muuta kuin jos selvästi tulee isompi kakkipläjäys vaippaan. Myös sellaisilla reissuilla, joilta haluaa mahd. vähän kotiin kannettavaa, olen pitänyt mukana kertiksiä. Muuten kestoja.

Meillä on käytössä taskuvaipat lisäimuineen. Tyttö on nyt kolmikuukautinen. Ihan ekat viikot menivät täysin kertiksillä, koska kuivuuden takia meidän kaivossa oli todella huonosti vettä ja pyykinpesun onnistuminen oli koko ajan kysymysmerkki. Sen jälkeen kestoilu on ollut hyvä ja meille suht sopiva juttu.

Vierailija
11/24 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat 2viikkoa mentiin pelkillä kertiksillä kun alku oli muutenkin hankalaa ja rankkaa kun vauva ei osannut imeä rinnasta jne. Nykyisin kestoillaan kotosalla päivisin, öisin laitan kertavaipan ihan oman mukavuuden takia (muutenkin risaiset yöt, en halua yhtään lisää heräämisiä vaipanvaihdon takia jne) ja samoin jos lähdetään pidemmäksi aikaa (yli 1h) kodin ulkopuolelle niin varmuudeksi laitan kertiksen (ei falskaa-> vauva ei palele märissään vaunuissa/kaukalossa).

Tarkoitus ja toive olisi kestoilla täysin päivisin kunhan vauva vähän kasvaa, öisin jatkossakin ehkä kertis...

Mayella ja Onni 6 viikkoa

Vierailija
12/24 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan niin, että otsikko ei kiinnosta kertisten käyttäjiä vaan tähän galluppiin vastaa vaan ne, jotka on ainakin kokeillut kestoja. Kun oon ajatellut, että kertisten käyttäjiä on ainakin 9 kymmenestä. Eli ihan rohkeesti ja tasapuolisesti vaan kaikki vaipattajat!

Vierailija
13/24 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ikä kohta vuoden. Ulkomaillakin on oltu kolmesti kestojen kanssa. No, on me mökillä kesällä käytetty kertiksiä.

Kun noita kertistelijöitä ei ole ilmoittaunut, voisi ehkä päätellä, että kysely ei kiinnosta. Lähituttavapiirissä on meidän lisäksi:

- 1 täyskestovauva

- 4 lähes täyskertisvauvaa

- 2 sekakäyttäjää

Vauvauinnissa olen bongannut vasta yhden kestovaippailijan meidän lisäksi ja siellä vauvoja on tullut nähtyä ehkä kaksikymmentä.

Vierailija
14/24 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sen voi laittaa roskiin eikä sitä tarvitse pitää esim hoitolaukussa haisemassa.

Vierailija
15/24 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUKAAN (kestoilijat, tai kestovaippojen jälleenmyyjät) ei osannut antaa oikein minkäänlaista ohjetta siitä, millaista kestovaippaa kannattaisi ensin kokeilla. Itse en siis tiennyt, enkä edelleenkään tiedä, kestovaipoista juuri mitään. Kerroin lapsen mitat, ja sen että haluaisin mahdollisemman yksinkertaisen kestovaipan (all in one), mutta yksikään ei edes sanonut " nämä ovat olleet MEILLÄ parhaimmat käytössä, kokeile vaikka niitä" . Vastaukseksi sain aina saman: " kannattaa hankkia paljon erilaisia kestovaippoja ja kokeilemalla niistä sitten löytää sopivimman" . Ei ollut rahaa eikä kiinnostusta sijoittaa yli sataa euroa vaippoihin, jotka ei ehkä toimikaan, joten jatkettiin sitten vain kertiksillä. Olishan ne virheostokset voinut myydä pois, mutta en jaksanut sellaiseen rumbaan ryhtyä. Kertiksistä huolimatta esikoinen oli täysin päivä- ja yökuiva jo vähän yli 2 vuoden iässä.

Kuopuksella oli pariin kertaan kestot päällä ihan pikkuisena vauvana, mutta ne falskasivat aina (voi olla, että vika oli laittajassa eikä vaipassa...), joten siihen jäi sekin kestoiluyritys. Kertiksistä on sopinut mikä merkki vain, ei ole ollut vaippaihottumaa, eikä ylivuotojakaan kuin 2 kertaa, ja poika on nyt vähän yli 10 kk.

Kuivaksiopetteluhousut (jotka osoittautuivat esikoisella turhaksi, kun oppi nopsaan kuivaksi ilman niitäkin) on varastossa vauvaa varten. Pesukone pyörii 1-2 kertaa päivässä jo nyt, eikä meillä ole minkäänlaisia tiloja pyykin kuivatukseen (kylppäriin ei mahdu, kodinhoitohuonetta ei ole, ei ole kuivausrumpua) joten sekin tekee kestoilusta liian hankalaa meille, vaikka periaatteessa kiinnostusta edes osittaiskestoiluun voisi ollakin. Jospa sitten kolmannen lapsen kohdalla ;)

Vierailija
16/24 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hömötintti:

Onkohan niin, että otsikko ei kiinnosta kertisten käyttäjiä vaan tähän galluppiin vastaa vaan ne, jotka on ainakin kokeillut kestoja. Kun oon ajatellut, että kertisten käyttäjiä on ainakin 9 kymmenestä. Eli ihan rohkeesti ja tasapuolisesti vaan kaikki vaipattajat!

Hömötintti:

Täällä on tapeltu niiiiiiiiiiiiiin usein näistä asioista -> lähinnä tyyliin että kertiksien käyttäjät ovat huonoja ja kestojen käyttäjät parhaimpia, joten luulen että jo se rajoittaa kertiksien vastausintoa -> siitä kun yleensä tupaa saamaan pa**aa niskaan jos sen ääneen myöntää ;DD

*jää odottamaan omaa pa**a-lastia niskaansa*

Vierailija
17/24 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kysymys siis oli gallupista ja ilmeisesti sai omaa kantaansa myös perustella, tosin sitä ei miun mielestä tarvii puolustella, eikä odottaa, että täällä hyökättäisiin toisten kantaa vastaan.

Mie käytän tytöllä 7kk pääasiallisesti kestoja (harsot+villahousut alusta asti, 1vko alettiin kestoilla). Kertakäyttöiset on käytössä, just kun on hoidossa (siis satunnaisesti) tai käydään jossain, mistä en halua roudata vaippaa kotiin. Samoin yöksi laitan keston.

Miun motiivit oli rahansäästö ja roskien vähentäminen, kummatkin on toteutuneet. Olen kestoillut samoilla harsoilla alusta asti. Villahousut neulonut itse. Villahousuja olen " joutunut" neulomaan kahdet satsit (eli yhteensä n. kahdeksat), kun ensimmäiset jäi kuukausi sitten pieniksi. Samoin ostin isompia harsoja yhden paketin lisää taannoin.

Meillä ei pyykkiä tule muuten kovinkaan paljon, joten harsolastin peseminen jokatoinen-kolmas päivä ei tunnu missään. Tämä siis tiedoksi niille, jotka ehkä miettivät harsovaihtoehtoa.

-jossara-

Vierailija
18/24 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kohta syntyvän vauvan kanssa myöskin. Reissussa käytimme kertiksiä, mutta nyt on vaippoja niin paljon että pärjäämme vaikka pitkän viikonlopun pyykkäämättä, joten ainakin teoriassa voi mummolareissun ainakin hoitaa ihan kestoillen. Joskus oli kestot mukana mummolassakin, mutta sielä se ei sujunut. En saanut vaippoja huonoissa kuivatusolosuhteissa kuivaksi millään ja alkoivat jo haista ihan tunkkaisilta. Minä en ollut vaan valmis joustamaan siinä vaiheessa vielä kertisten suuntaan, sen verran idealistinen olin;-). Nyt otan jo rennommin, mutta tuskin montaa kertispakettia tulee nytkään ostettua, minä en kokenut kestoilua mitenkään hirmu työläänä. Esikoisen ruvettua kuivaksi huomasi kyllä selkeästi, että pyykkiä oli ollut enemmän. Ei se pyykkääminen minua rasittanut, mutta kuivattaminen...Aina on jossain vaippoja roikkumassa, onneksi meillä on työhuone sellaisessa vajaakäytössä, että pari pyykkitelinettä voi siellä töröttää aina häiritsemättä kohtuuttomasti.

Mulla kestoilusta on tullut oikein harrastus. Vaikka esikoinen rupesi kuivaksi, innostuin itse ompelemaan tulevalle vauvalle vaippoja. Niitä olen nyt sitten puuhastellut valmiiksi. Esikoisen kanssa käytin " karvalakkimalleja" , harsoja, nauhavaippoja yms., mutta nyt olen ommellut vaikka miten hienoja vaippoja tulokkaalle, saa nähdä tuleeko niitä harsoja enää käytettyä.

Kertistelijät tuskin galluppiin kovasti innostuvat vastaamaan, tämä kestoilu on monelle kestolilijalle sydämenasia, siksi innokkaasti vastailmme...Muutimme reilu vuosi sitten pääkaupunkiseudulle ja täällä on mielestäni tosi paljon kestoilijoita, myös ihan " tavallisissa" perheissä, joissa asiaan ei liity sen kummempaa " ekoideologiaa" . Ehkä kaikki asiat tulevat tänne etukäteen, kantoliinojakin näkyi mielestäni paljon katukuvassa ennen kuin entisellä kotipaikkakunnallamme.

Mielestäni on hyvä ajatus, jonka luin jonkun nettikaupan sivuilta. Että yksi kestovaippa päivässä on 365 kertistä vähemmän vuodessa. Eli eihän sitä heti tarvitse kertaheitolla ruveta täysin kestoilemaan, mutta jos välillä kokeilee niin huomaa ettei se niin hankalaa olekaan. Rahan ja luonnon säästö on kuitenkin ihan tuntuva, sen verran vaippoja vauvaperheissä kuitenkin menee.

Vierailija
19/24 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös luulen ettei kertisten käyttäjät viitsi sitä ääneen sanoa, kun aiheesta juuri tapeltiin... :/ Mutta toisaalta olen ollut todella positiivisesti yllättynyt siitä, että tosi monet on ainakin kokeilleet kestoja ja äärimmäisen harva enää pitää kestoilua ihan idioottien puuhana!

Meillä myös kestoillaan jätekasan pienentämiseksi, rahaakin varmaan pitkällä tähtäimellä (siis toisen lapsen kohdalla) säästyy. Olisi varmasti säästynyt paljon enemmänkin, mutta kun tuo mieheni ei suostu " mitään harsovirityksiä" käyttämään. Eli taskuvaipat meillä käytössä, ja ovat olleet niin helppoja että satunnaiset hoitajatkin osaavat niitä käyttää ilman kummempaa " koulutusta" . Vaipat pestään vähintään joka toinen päivä, mutta en koe sitä rasitteena. Samassa koneessa peseytyy usein vähän muutakin pyykkiä.

Alku ei meilläkään ollut helppo, ja pikkuhiljaa päästiin täyskestoiluun, joten hyvin ymmärrän heitä joilla motivaatio loppuu kesken...

Vierailija
20/24 |
11.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella (joka kohta kuiva) ja kuopuksella käytetään vain ja ainoastaan kertiksiä. Käytössä iso vaipparoskis, joks ostettu lastentarvikeliikkeestä, sinne laitetaan kakkavaipat (mahtuu ehkä viikon kakkavaipat) eikä haise yhtään. Loistava keksintö tuo vaipparoskis!