Menemme pian naimisiin. Sukulaiseni eivät pukeutumisesta tai etiketeistä perusta. Ärsyttää/surettaa jo valmiiksi.
Sukulaiseni eivät tosiaan kauniiksi pukeutumisesta välitä, ja tiedän elämäni mittaisella kokemuksella, että hääjuhlaamme tulee saapumaan omaa sukuani loukkaavan alipukeutuneena. Ovat juuri sitä porukkaa, jota kravatit kuristavat ja juhlamekot pelottavat. Tukan kampaus? Pffft, linnan juhliinko tässä ollaan menossa?!
Olen nostanut kissan pöydälle useita kertoja ennen muiden sukulaisten rippijuhlia, valmistujaisjuhlia ym., ja vastaus on aina "rumat ne vaatteilla koreilee, normaalille ihmiselle riittää kohtelias käytös" (ja sitten kertovat mm. ripulivitsejä ja yksityiskohtaisia tarinoita ruokamyrkytyksistä ruokapöydässä. Ikisuosikki on tarinat hissipieruista ja niille röhönauraminen...). Ärsyttää siis jo valmiiksi. Olen itse tarkka pukeutumisetiketeistä juhlissa (varmaan siksi olen niin nipo, koska sukulaiseni ovat niin leväperäisiä, joten minun täytyy nipottaa koko suvun puolesta). Onko tosiaan liikaa vaadittu, että juhlaan pukeudutaan juhlavaatteisiin? Arkea on 364 päivää vuodessa, yksi päivä juhlavaatteissa ei tapa. Mua vaan niin hävettää astella jonkun muun juhliin, ja bongata omaa sukuani ainoina loukkaavan arkisissa vaatteissa olevina. Kaikilla muilla normaalit juhlavaatteet kunnioittamassa juhlakalua ja juhlapäivää, ja oma poppoo arkivaatteissa tallustelemassa kuin ei mitään.
En edes tiedä, mitä tällä avautumisella etsin. Sukulaiseni eivät tapojaan muuta, enkä voi olla kutsumatta heitä juhliini pelkän arkisen pukeutumisen takia. Olemme muuten siis hyvissä väleissä, läheisiäkin tietenkin. Surettaa vaan lähteä valmistelemaan kaunista juhlapaikkaa ja silittää kauniita juhlavaatteita, kun sukulaiseni tallustavat paikalle arkivaatteissa, vähän kuin vaatetuksellaan signaloiden "olisipa tämä nyt nopeasti ohi, pistäydyttiin vain ohikulkumatkalla kun mökki on täällä päin, pitäisi vielä ehtiä haravoimaan pihaa ja pilkkomaan puita". Puolison suku kunnioittaa juhlaa juhlavaatetuksella.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita kutsuun pukukoodi niin ymmärtävät jäädä pois? Kai sentään osaavat lukea?
Kirjoitat kutsuun: Asuste Smart Casual, nuo sukulaisesi kun eivät tiedä mitä tuo tarkoittaa, niin googlettavat ja ei sitten unohdu tuo.
Asuste?
Miten olisi Country-henkiset latohäät? Vieraat saisivat tulla farkuissa ja ruudullisissa flanellipaidoissa teeman mukaan. Ruokana joulukinkkua, jos ei possun grillaaminen vartaissa onnistu. Ei olisi turhan hienoa vieraille, jotka voisivat jopa viihtyä kekkereissä.