Menemme pian naimisiin. Sukulaiseni eivät pukeutumisesta tai etiketeistä perusta. Ärsyttää/surettaa jo valmiiksi.
Sukulaiseni eivät tosiaan kauniiksi pukeutumisesta välitä, ja tiedän elämäni mittaisella kokemuksella, että hääjuhlaamme tulee saapumaan omaa sukuani loukkaavan alipukeutuneena. Ovat juuri sitä porukkaa, jota kravatit kuristavat ja juhlamekot pelottavat. Tukan kampaus? Pffft, linnan juhliinko tässä ollaan menossa?!
Olen nostanut kissan pöydälle useita kertoja ennen muiden sukulaisten rippijuhlia, valmistujaisjuhlia ym., ja vastaus on aina "rumat ne vaatteilla koreilee, normaalille ihmiselle riittää kohtelias käytös" (ja sitten kertovat mm. ripulivitsejä ja yksityiskohtaisia tarinoita ruokamyrkytyksistä ruokapöydässä. Ikisuosikki on tarinat hissipieruista ja niille röhönauraminen...). Ärsyttää siis jo valmiiksi. Olen itse tarkka pukeutumisetiketeistä juhlissa (varmaan siksi olen niin nipo, koska sukulaiseni ovat niin leväperäisiä, joten minun täytyy nipottaa koko suvun puolesta). Onko tosiaan liikaa vaadittu, että juhlaan pukeudutaan juhlavaatteisiin? Arkea on 364 päivää vuodessa, yksi päivä juhlavaatteissa ei tapa. Mua vaan niin hävettää astella jonkun muun juhliin, ja bongata omaa sukuani ainoina loukkaavan arkisissa vaatteissa olevina. Kaikilla muilla normaalit juhlavaatteet kunnioittamassa juhlakalua ja juhlapäivää, ja oma poppoo arkivaatteissa tallustelemassa kuin ei mitään.
En edes tiedä, mitä tällä avautumisella etsin. Sukulaiseni eivät tapojaan muuta, enkä voi olla kutsumatta heitä juhliini pelkän arkisen pukeutumisen takia. Olemme muuten siis hyvissä väleissä, läheisiäkin tietenkin. Surettaa vaan lähteä valmistelemaan kaunista juhlapaikkaa ja silittää kauniita juhlavaatteita, kun sukulaiseni tallustavat paikalle arkivaatteissa, vähän kuin vaatetuksellaan signaloiden "olisipa tämä nyt nopeasti ohi, pistäydyttiin vain ohikulkumatkalla kun mökki on täällä päin, pitäisi vielä ehtiä haravoimaan pihaa ja pilkkomaan puita". Puolison suku kunnioittaa juhlaa juhlavaatetuksella.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä miksi kaupat eivät halua tarjota sopivan kokosia ja sopivasta materiaalista olevia puvuntakkeja, jos heillä kerran sellaisia on? Luulisi haluavan saada tuotteita myydyksi. Mielestäni puvuntakki on ihan erilainen. Raskas, liikkumista rajoittava ja kuuma. Aivan erilainen kuin arjessa käyttämäni kevyt löysästä kankaasta tehty kuoritakki.
Mitä ihmettä selität. Minkä kokoinen siis olet, puvuntakkejahan on ties mitä kokoja ja mitoituksia. On kapeaa, normaalia, leveää, pitkillä hihoilla tms. Dressmannilla on erikseen isojen miesten liike jne. Sun pitää olla ihan äärimmäisen erikoisen mallinen, jos mistään ei löydy sopivaa ja mukavaa takkia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ollut pääasia, että tullaan juhliin, mutta pukeutumisesta ja etiketeistä viis.
Etiketistä viis? Mitä sinä reppana luulet etiketin olevan? Se tarkoittaa kauniita tapoja! Syötkö siis ruokaa suu auki? Kaivatko nenääsi muiden nähden? Keskeytätkö toisten puheen? Otatko noutopöydästä lautasen niin täyteen ettet jaksa sitä syödä? Etkö tervehdi? Juotko itsesi humalaan juhlissa? Etuiletko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ollut pääasia, että tullaan juhliin, mutta pukeutumisesta ja etiketeistä viis.
Etiketistä viis? Mitä sinä reppana luulet etiketin olevan? Se tarkoittaa kauniita tapoja! Syötkö siis ruokaa suu auki? Kaivatko nenääsi muiden nähden? Keskeytätkö toisten puheen? Otatko noutopöydästä lautasen niin täyteen ettet jaksa sitä syödä? Etkö tervehdi? Juotko itsesi humalaan juhlissa? Etuiletko?
Mikään noista ei edes ole mitenkään hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin. Vaikka mieluummin otan ne sukulaiset vaikka yövaatteissa ja ojasta revittynä, kuin en ollenkaan, niin tykkäisin minäkin jos löytäisivät juhliin tilaisuuden mukaiset vaatteet päälleen.
Ymmärrän myös ap:ta. Nykyisin kun vielä saa ihan siistiä arkivaatetta, jos se puku/juhlamekko nyt on niin kamala. Mutta ei. Kun nämä pukujen kammoajat onnistuvat aina vetämään päälleen kauhtuneet fleecet, likaiset kollarit ja mainos t-paidat sinne toisten tärkeisiin päiviin. Ihan tosissaan on sellainen olo, että pitävät mielenosoitusta tullessaan hienoihin juhliin niissä kaikkein kauheimmissa vaatekappaleissa mitä kaapistaan löytävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin. Vaikka mieluummin otan ne sukulaiset vaikka yövaatteissa ja ojasta revittynä, kuin en ollenkaan, niin tykkäisin minäkin jos löytäisivät juhliin tilaisuuden mukaiset vaatteet päälleen.
Ymmärrän myös ap:ta. Nykyisin kun vielä saa ihan siistiä arkivaatetta, jos se puku/juhlamekko nyt on niin kamala. Mutta ei. Kun nämä pukujen kammoajat onnistuvat aina vetämään päälleen kauhtuneet fleecet, likaiset kollarit ja mainos t-paidat sinne toisten tärkeisiin päiviin. Ihan tosissaan on sellainen olo, että pitävät mielenosoitusta tullessaan hienoihin juhliin niissä kaikkein kauheimmissa vaatekappaleissa mitä kaapistaan löytävät.
"Ihan tosissaan on sellainen olo, että pitävät mielenosoitusta tullessaan hienoihin juhliin niissä kaikkein kauheimmissa vaatekappaleissa mitä kaapistaan löytävät." Itsekkyyden multihuipentuma vaatia somekuvien statisteja epämukaviin vaatteisiin? Elämä ei pyöri oman elämänsä prinsessojen ympärillä.
Ymmärrän täysin. Minulla ja miehellä sama ongelma, tosin ehkä sillä erotuksella, että ovat sen verran juroja, että ovat enimmäkseen hiljaa. Ei siis pieruvitsejä, mutta toisaalta ei oikein mitään muutakaan keskustelua. Minun puoleni suvun muutamaa naisihmistä lukuun ottamatta, he kälättävät lähinnä jonkun kumminkaiman sairauskertomuksista.
Aikoinaan pidimme miehen kanssa päämme ja meillä oli kauniit, mutta pienimuotoiset häät. Rajasimme vieraat vain lähimpiin, joita nipotuksemme ärsyttää, mutta toisaalta tuntevat meidät. Oli puvut päällä, vaikkakin ne huonosti istuvat. Meillä oli illallistyyppiset häät pöytiin tarjoiluineen mikä oli tosi vierasta vieraille, mutta jälkeen päin silti kehuivat, että oli maistuvaa ruokaa ja nättiä. Eli vaikka he eivät itselleen arvostaisi vastaavaa, niin voihan käydä niin, että silti ikään kuin puolueettomasti tarkasteltuna ymmärtävät kauniit puitteet ja niiden merkityksen teille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä miksi kaupat eivät halua tarjota sopivan kokosia ja sopivasta materiaalista olevia puvuntakkeja, jos heillä kerran sellaisia on? Luulisi haluavan saada tuotteita myydyksi. Mielestäni puvuntakki on ihan erilainen. Raskas, liikkumista rajoittava ja kuuma. Aivan erilainen kuin arjessa käyttämäni kevyt löysästä kankaasta tehty kuoritakki.
Mitä ihmettä selität. Minkä kokoinen siis olet, puvuntakkejahan on ties mitä kokoja ja mitoituksia. On kapeaa, normaalia, leveää, pitkillä hihoilla tms. Dressmannilla on erikseen isojen miesten liike jne. Sun pitää olla ihan äärimmäisen erikoisen mallinen, jos mistään ei löydy sopivaa ja mukavaa takkia.
Kävin mm. Aleksin Dressmannilla, jossa taitaa olla myös XL-osasto. Ei löytynyt mukavan tuntuista takkia sieltäkään.
Ymmärrän ydin. Oma ex-mieheni tuli tyttäremme rippijuhliin, siis kirkko ja jatkot, vanhoissa cargo-shortseissa, kulahtaneessa t-paidassa, tennissukissa ja paskasissa lenkkareissa. Kaikki muut olivat pukeutuneet juhlatamineisiin, naiset mekoissa ja korkkareissa, miehet puvuissa. Sain taas hävetä silmät päästäni, omien sukulaisteni edessä 🙈
Onko tosiaan näin yleistä, ettei juhliin haluta pukeutua kunnolla, vai onko täällä joku yksittäinen öyhöttäjä paikalla? Tilanteen mukainen pukeutuminen kuuluu mielestäni ihan peruskäytöstapoihin, eli juhliin pukeudutaan juhlallisesti mutta sienimetsään ei lähdetä mekossa ja korkkareissa.
Laita kutsuun pukukoodi selkeästi esiin, muistuta siitä vielä erikseen ja kerro että juhlapaikan ovella vastassa olevat "hovimestarit" eivät päästä sisälle mikäli koodia ei noudata joten on tärkeää muistaa se. Jos joku vielä tulee siitä huolimatta verkkareissa niin saa jäädä ulos. Näin itse tekisin. Onneksi ei sukuun moisia moukkia kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Laita kutsuun pukukoodi selkeästi esiin, muistuta siitä vielä erikseen ja kerro että juhlapaikan ovella vastassa olevat "hovimestarit" eivät päästä sisälle mikäli koodia ei noudata joten on tärkeää muistaa se. Jos joku vielä tulee siitä huolimatta verkkareissa niin saa jäädä ulos. Näin itse tekisin. Onneksi ei sukuun moisia moukkia kuulu.
Kulissit tärkeämpiä kuin läheiset?? Joo naamaraja ovelle, jos ei ole tarpeeksi fiini muotivaatteissaan niin jääköön ulkopuolelle! Olette kaikki hulluja tämän etikettinne kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ydin. Oma ex-mieheni tuli tyttäremme rippijuhliin, siis kirkko ja jatkot, vanhoissa cargo-shortseissa, kulahtaneessa t-paidassa, tennissukissa ja paskasissa lenkkareissa. Kaikki muut olivat pukeutuneet juhlatamineisiin, naiset mekoissa ja korkkareissa, miehet puvuissa. Sain taas hävetä silmät päästäni, omien sukulaisteni edessä 🙈
Olisipa isäni tullut rippijuhliini tai valmistujaisiini. Ihan missä vaatteissa tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tietenkin otan mieluummin sukulaiset arkivaatteissaan juhliin, kuin olisivat tulematta! Ovat hyvin tärkeitä mulle, tykkäisin vain jos laittaisivat juhlavaatteet juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää tuo sinun mekkovaatimuksesi. Inhoan mekkoja. Hyi saatana miten rumia ja tyhmiä.
JuhlaMEKKO ei ole ainoa juhlavaate. Suorat housut, kaunis pusero ym. käyvät tietenkin myös oikein hyvin. Tärkeintä on se juhlavuus, ei arkinen rantamekkokaan juhlamekko ole.
- AP
Ehkä heistä ei ole hauskaa olla juhlavaatteissa? Olisiko sinusta hauskaa katsella häissäsi ihmisiä puvut päällä pönöttämässä naamat väärinpäin?
eri
Etkö sinä keksi mitään muuta vaihtoehtoa kuin pönöttää nyrpeänä puvussa tai pukeutua johonkin crokseihin ja verkkareihin? Se puku päällä voi olla pönöttämättä ihan yhtä hyvin kuin verkkareissakin. Onko täällä ihmiset oikeasti sitä mieltä että häihin/muihin juhliin on ihan ok mennä missä tahansa vaatteissa? Ja minä kun luulin olevani rento juhlapukeutumisen suhteen.
Jos on epämukava olo jossain vaatteissa, niin kyllä se heijastuu kaikkeen. Ei minulla ole koskaan ollut hauskaa pukupakkotilaisuuksissa, koska kaikki huomio menee siihen kuinka epämukavilta ja kuumilta vaatteet tuntuvat. Tietysti järjestäjän antamaa pukukoodia tulee noudattaa ja jos ei siihen suostu tai pysty, niin paras jättäytyä pois juhlista.
Jos yrität tunkea itseäsi siihen 20 vuotta ja kiloa sitten ostettuun polyesteriseen rippipukuusi, niin en yhtään ihmettele, että ei ole kivaa. Oikean kokoinen puku ei ole mikään epämukava vaate ja se kauluspaitakin kannattaa ostaa sopivana, niin ei tunnu koko aikaa siltä, että kuristuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tietenkin otan mieluummin sukulaiset arkivaatteissaan juhliin, kuin olisivat tulematta! Ovat hyvin tärkeitä mulle, tykkäisin vain jos laittaisivat juhlavaatteet juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää tuo sinun mekkovaatimuksesi. Inhoan mekkoja. Hyi saatana miten rumia ja tyhmiä.
JuhlaMEKKO ei ole ainoa juhlavaate. Suorat housut, kaunis pusero ym. käyvät tietenkin myös oikein hyvin. Tärkeintä on se juhlavuus, ei arkinen rantamekkokaan juhlamekko ole.
- AP
Ehkä heistä ei ole hauskaa olla juhlavaatteissa? Olisiko sinusta hauskaa katsella häissäsi ihmisiä puvut päällä pönöttämässä naamat väärinpäin?
eri
Etkö sinä keksi mitään muuta vaihtoehtoa kuin pönöttää nyrpeänä puvussa tai pukeutua johonkin crokseihin ja verkkareihin? Se puku päällä voi olla pönöttämättä ihan yhtä hyvin kuin verkkareissakin. Onko täällä ihmiset oikeasti sitä mieltä että häihin/muihin juhliin on ihan ok mennä missä tahansa vaatteissa? Ja minä kun luulin olevani rento juhlapukeutumisen suhteen.
Jos on epämukava olo jossain vaatteissa, niin kyllä se heijastuu kaikkeen. Ei minulla ole koskaan ollut hauskaa pukupakkotilaisuuksissa, koska kaikki huomio menee siihen kuinka epämukavilta ja kuumilta vaatteet tuntuvat. Tietysti järjestäjän antamaa pukukoodia tulee noudattaa ja jos ei siihen suostu tai pysty, niin paras jättäytyä pois juhlista.
Onko sulla aina ollut joku muovinen polyesterivaate, ehkä vielä väärän kokoinen? Testaa vaikka pellavaa. Itselläni on ollut ihan mukava olo niissäkin tilaisuuksissa joissa pitää pukeutua nätimmin, kun olen käyttänyt itselleni sopivaa, mukavaa vaatetta. Yleensähän arjessa olen se kollarit + neuletakki -tyyppi.
Olen kokeillut kaikenlaisia puvuntakkeja paitsi jotain ylikalliita lähes kaikista pk-seudun liikkeistä ja kaikki takit ovat tuntuneet ahdistavilta.
Onko sulla joku aistiyliherkkyys vai pelkkä asennevamma? Eihän se sopivan kokoinen ja sopivaa materiaalia oleva puvuntakki ole sen ihmeellisempi kuin muutkaan takit.
Mistäköhän ihmeestä sinä olet niitä puvuntakkeja etsinyt? Motonetistä ja Lidlistä? Mene johonkin järkevään liikkeeseen. Helsingissä hyviä valintoja on vaikka Suitsupply, jos BMI on sanotaanko max 35. Jos on enemmän vuorineuvoskroppa, niin vaikka Stockalle. Sieltä myyjä avuksi katsomaan ensin se oikea koko ja siitä pääsee sitten eteenpäin. Materiaaleissa on turha alkaa hifistelemään sen enempää: 100% villa on aina varma valinta. Puvun takki ei paina todellakaan enempää kuin joku perus kuoritakki ja on paljon pehmeämpi. Jos se rajoitaa liikkumista, se on huonon mallinen joko vain sinulle tai sitten se on huonosti leikattu halpistakki, joka ei sovi kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Älä kutsu niitä ihmisiä jotka ei vastaa sun arvomaailmaa ja pukeudu täydellisesti. Ongelma ratkaistu.
Aivan. En kertoisi edes päivämäärää heille. Suku on pahin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulissit tärkeämpiä kuin läheiset?? Joo naamaraja ovelle, jos ei ole tarpeeksi fiini muotivaatteissaan niin jääköön ulkopuolelle! Olette kaikki hulluja tämän etikettinne kanssa.
Jos sinä välität sukulaisistasi niin vähän, että rötkötät mieluummin pieruverkkareissasi kotisohvalla, kuin pistät perussiistit vaatteet päällesi juhlistaaksesi läheisesi elämän tärkeintä päivää, olet äärimmäisen itsekäs ihminen.
Jotenkin käsittämätöntä, että joissain suvuissa elää vieläkin sisällissodasta periytynyt herraviha siinä määrin, että pukua ei vaan voida pistää päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
eri
Jos yrität tunkea itseäsi siihen 20 vuotta ja kiloa sitten ostettuun polyesteriseen rippipukuusi, niin en yhtään ihmettele, että ei ole kivaa. Oikean kokoinen puku ei ole mikään epämukava vaate ja se kauluspaitakin kannattaa ostaa sopivana, niin ei tunnu koko aikaa siltä, että kuristuu.
No edelleen kysyn, että miksi missään vaatekaupoissa ei olla tarjottu näitä maagisia mukavalta tuntuvia puvuntakkeja? Miksi piilotellaan hyvää tuotetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
eri
Onko sulla aina ollut joku muovinen polyesterivaate, ehkä vielä väärän kokoinen? Testaa vaikka pellavaa. Itselläni on ollut ihan mukava olo niissäkin tilaisuuksissa joissa pitää pukeutua nätimmin, kun olen käyttänyt itselleni sopivaa, mukavaa vaatetta. Yleensähän arjessa olen se kollarit + neuletakki -tyyppi.
Olen kokeillut kaikenlaisia puvuntakkeja paitsi jotain ylikalliita lähes kaikista pk-seudun liikkeistä ja kaikki takit ovat tuntuneet ahdistavilta.
Onko sulla joku aistiyliherkkyys vai pelkkä asennevamma? Eihän se sopivan kokoinen ja sopivaa materiaalia oleva puvuntakki ole sen ihmeellisempi kuin muutkaan takit.
Mistäköhän ihmeestä sinä olet niitä puvuntakkeja etsinyt? Motonetistä ja Lidlistä? Mene johonkin järkevään liikkeeseen. Helsingissä hyviä valintoja on vaikka Suitsupply, jos BMI on sanotaanko max 35. Jos on enemmän vuorineuvoskroppa, niin vaikka Stockalle. Sieltä myyjä avuksi katsomaan ensin se oikea koko ja siitä pääsee sitten eteenpäin. Materiaaleissa on turha alkaa hifistelemään sen enempää: 100% villa on aina varma valinta. Puvun takki ei paina todellakaan enempää kuin joku perus kuoritakki ja on paljon pehmeämpi. Jos se rajoitaa liikkumista, se on huonon mallinen joko vain sinulle tai sitten se on huonosti leikattu halpistakki, joka ei sovi kenellekään.
Suitsupplysta en ole kuullutkaan, mutta Stockalla kävin ja ihan yhtä epämukavia vaatteita sieltä tarjottiin kuin muuallakin.
Tuttuakin tutumpaa! Viime vuosina tämä jaksaa vain naurattaa. Meillä näillä samoilla sukulaisilla on itsellään vielä todella korkeat kriteerit juhlien järjestäjälle. Kahvia ei suostuta juomaan, jos se on ollut termospullossa (vaikka se olisi kaadettu sinne minuutti aikaisemmin). Täytekakun pitäisi olla kuorrutettu samana aamuna. Esimerkiksi leipomosta edellisenä iltana haettu ja edellisenä päivänä täytetty saa moitteita (ilmeisesti siskoni morsiamensa olisi pitänyt koristella kakut aamulla 100 hengelle). Syöpäsairaan äitini painonnousua voi kommentoida ihan vapaasti jne. Jostain kumman syystä nämä sukulaiset ei ole omiin juhliini kutsuja saaneet, mutta vanhemmat omiinsa aina kutsuvat kohteliaisuuttaan.