Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menemme pian naimisiin. Sukulaiseni eivät pukeutumisesta tai etiketeistä perusta. Ärsyttää/surettaa jo valmiiksi.

Vierailija
06.12.2022 |

Sukulaiseni eivät tosiaan kauniiksi pukeutumisesta välitä, ja tiedän elämäni mittaisella kokemuksella, että hääjuhlaamme tulee saapumaan omaa sukuani loukkaavan alipukeutuneena. Ovat juuri sitä porukkaa, jota kravatit kuristavat ja juhlamekot pelottavat. Tukan kampaus? Pffft, linnan juhliinko tässä ollaan menossa?!

Olen nostanut kissan pöydälle useita kertoja ennen muiden sukulaisten rippijuhlia, valmistujaisjuhlia ym., ja vastaus on aina "rumat ne vaatteilla koreilee, normaalille ihmiselle riittää kohtelias käytös" (ja sitten kertovat mm. ripulivitsejä ja yksityiskohtaisia tarinoita ruokamyrkytyksistä ruokapöydässä. Ikisuosikki on tarinat hissipieruista ja niille röhönauraminen...). Ärsyttää siis jo valmiiksi. Olen itse tarkka pukeutumisetiketeistä juhlissa (varmaan siksi olen niin nipo, koska sukulaiseni ovat niin leväperäisiä, joten minun täytyy nipottaa koko suvun puolesta). Onko tosiaan liikaa vaadittu, että juhlaan pukeudutaan juhlavaatteisiin? Arkea on 364 päivää vuodessa, yksi päivä juhlavaatteissa ei tapa. Mua vaan niin hävettää astella jonkun muun juhliin, ja bongata omaa sukuani ainoina loukkaavan arkisissa vaatteissa olevina. Kaikilla muilla normaalit juhlavaatteet kunnioittamassa juhlakalua ja juhlapäivää, ja oma poppoo arkivaatteissa tallustelemassa kuin ei mitään.

En edes tiedä, mitä tällä avautumisella etsin. Sukulaiseni eivät tapojaan muuta, enkä voi olla kutsumatta heitä juhliini pelkän arkisen pukeutumisen takia. Olemme muuten siis hyvissä väleissä, läheisiäkin tietenkin. Surettaa vaan lähteä valmistelemaan kaunista juhlapaikkaa ja silittää kauniita juhlavaatteita, kun sukulaiseni tallustavat paikalle arkivaatteissa, vähän kuin vaatetuksellaan signaloiden "olisipa tämä nyt nopeasti ohi, pistäydyttiin vain ohikulkumatkalla kun mökki on täällä päin, pitäisi vielä ehtiä haravoimaan pihaa ja pilkkomaan puita". Puolison suku kunnioittaa juhlaa juhlavaatetuksella.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti juhlista ja unohda joidenkin vaatetus. 

Vierailija
42/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ne vaatteilla kokeilee. Ja toiseksi miksi pitäisi esittää jotain parempaa kun oikeasti on?

Ei se ole mitään "paremman esittämistä" että pukeutuu tilanteen mukaan, ihan normaaleja käytöstapoja.

On se. Ap pitäköön pinnallisille ihmisille pinnalliset kekkerit niin ei tarvitse kärsiä vähemmän pinnallisesta suvustaan. Tulee nätit valokuvat albumiin muistoksi ulkonäköön perustuvasta, lyhyestä ja pinnallisesta liitosta.

Voisitko vielä kertoa että miksi mielestäsi on huono asia pukeutua tilaisuuden mukaan? Menisitkö itse vaikka linnanjuhliin verkkareissa ja vaimonhakkaajapaidassa koska muu on pinnallista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tietenkin otan mieluummin sukulaiset arkivaatteissaan juhliin, kuin olisivat tulematta! Ovat hyvin tärkeitä mulle, tykkäisin vain jos laittaisivat juhlavaatteet juhliin.

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tuo sinun mekkovaatimuksesi. Inhoan mekkoja. Hyi saatana miten rumia ja tyhmiä.

JuhlaMEKKO ei ole ainoa juhlavaate. Suorat housut, kaunis pusero ym. käyvät tietenkin myös oikein hyvin. Tärkeintä on se juhlavuus, ei arkinen rantamekkokaan juhlamekko ole.

- AP

Ehkä heistä ei ole hauskaa olla juhlavaatteissa? Olisiko sinusta hauskaa katsella häissäsi ihmisiä puvut päällä pönöttämässä naamat väärinpäin?

eri

Etkö sinä keksi mitään muuta vaihtoehtoa kuin pönöttää nyrpeänä puvussa tai pukeutua johonkin crokseihin ja verkkareihin? Se puku päällä voi olla pönöttämättä ihan yhtä hyvin kuin verkkareissakin. Onko täällä ihmiset oikeasti sitä mieltä että häihin/muihin juhliin on ihan ok mennä missä tahansa vaatteissa? Ja minä kun luulin olevani rento juhlapukeutumisen suhteen.

Jos on epämukava olo jossain vaatteissa, niin kyllä se heijastuu kaikkeen. Ei minulla ole koskaan ollut hauskaa pukupakkotilaisuuksissa, koska kaikki huomio menee siihen kuinka epämukavilta ja kuumilta vaatteet tuntuvat. Tietysti järjestäjän antamaa pukukoodia tulee noudattaa ja jos ei siihen suostu tai pysty, niin paras jättäytyä pois juhlista.

Onko sulla aina ollut joku muovinen polyesterivaate, ehkä vielä väärän kokoinen? Testaa vaikka pellavaa. Itselläni on ollut ihan mukava olo niissäkin tilaisuuksissa joissa pitää pukeutua nätimmin, kun olen käyttänyt itselleni sopivaa, mukavaa vaatetta. Yleensähän arjessa olen se kollarit + neuletakki -tyyppi.

Olen kokeillut kaikenlaisia puvuntakkeja paitsi jotain ylikalliita lähes kaikista pk-seudun liikkeistä ja kaikki takit ovat tuntuneet ahdistavilta.

Onko sulla joku aistiyliherkkyys vai pelkkä asennevamma? Eihän se sopivan kokoinen ja sopivaa materiaalia oleva puvuntakki ole sen ihmeellisempi kuin muutkaan takit.

Kerrotko vielä miksi kaupat eivät halua tarjota sopivan kokosia ja sopivasta materiaalista olevia puvuntakkeja, jos heillä kerran sellaisia on? Luulisi haluavan saada tuotteita myydyksi. Mielestäni puvuntakki on ihan erilainen. Raskas, liikkumista rajoittava ja kuuma. Aivan erilainen kuin arjessa käyttämäni kevyt löysästä kankaasta tehty kuoritakki.

Vierailija
44/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittais yhtään kenenkään vaatetus. Pääasia on kiva juhlatunnelma ja että kaikilla on mukavaa. 

Vierailija
45/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pukeutuminen voi olla noin tärkeää. Minulle ainakin riittää, että on vain puhteissa vaatteissa eikä häiritse muita vieraita hajullaan, muuten ihan sama missä vaatteissa juhliin tulee. 

Vierailija
46/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Arkea on 364 päivää vuodessa, yksi päivä juhlavaatteissa ei tapa."

Jos näin on, miten se yksi päivä on niin tärkeä? Hyväksytte etteivät kaikki tule paikalle täydellisesti pukeutuneina ja käyttäydy täydellisesti sinun täydellisen käsikirjoituksesi mukaan. Sitten ehditte nauttimaan toisistanne ne loput 364 päivää.

Naiset ovat kyllä käsittämättömän itsekeskeisiä, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
47/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tietenkin otan mieluummin sukulaiset arkivaatteissaan juhliin, kuin olisivat tulematta! Ovat hyvin tärkeitä mulle, tykkäisin vain jos laittaisivat juhlavaatteet juhliin.

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tuo sinun mekkovaatimuksesi. Inhoan mekkoja. Hyi saatana miten rumia ja tyhmiä.

JuhlaMEKKO ei ole ainoa juhlavaate. Suorat housut, kaunis pusero ym. käyvät tietenkin myös oikein hyvin. Tärkeintä on se juhlavuus, ei arkinen rantamekkokaan juhlamekko ole.

- AP

Ehkä heistä ei ole hauskaa olla juhlavaatteissa? Olisiko sinusta hauskaa katsella häissäsi ihmisiä puvut päällä pönöttämässä naamat väärinpäin?

eri

Etkö sinä keksi mitään muuta vaihtoehtoa kuin pönöttää nyrpeänä puvussa tai pukeutua johonkin crokseihin ja verkkareihin? Se puku päällä voi olla pönöttämättä ihan yhtä hyvin kuin verkkareissakin. Onko täällä ihmiset oikeasti sitä mieltä että häihin/muihin juhliin on ihan ok mennä missä tahansa vaatteissa? Ja minä kun luulin olevani rento juhlapukeutumisen suhteen.

Jos on epämukava olo jossain vaatteissa, niin kyllä se heijastuu kaikkeen. Ei minulla ole koskaan ollut hauskaa pukupakkotilaisuuksissa, koska kaikki huomio menee siihen kuinka epämukavilta ja kuumilta vaatteet tuntuvat. Tietysti järjestäjän antamaa pukukoodia tulee noudattaa ja jos ei siihen suostu tai pysty, niin paras jättäytyä pois juhlista.

Sitten sun juhlavaatteet ovat vääränkokoisia, -mallisia tai väärää materiaalia.

Niinhän ne onkin. Jos juhlavaatteeksi hyväksyttäisiin ohut ja siisti fleecehuppari, ei olisi mitään ongelmaa.

Fleeceä ei pitäisi alunperinkään edes tuottaa. Järkyttävä materiaali ja se vasta hiostava onkin.

Minulla ei talvella ole muuta puseroa päällä kuin fleecepusero. Ei kutita ja on lämmin pakkasella. Mutta ei ehkä sovellu juhlavaatteeksi.

Uskon kyllåä, mutta materiaalina polyester fleece on silti kyllä pahinta mahdollista tuhlausta ja siitä joka ainoassa pesussa irtoavan mikromuovin määrä riittää tukkimaan koko teidän paikallisen pohjavedenpuhdistamon.

Villafleece on parempaa. Vaikka senkin tuotanto vie aika paljon energiaa, siitä ei irtos mitään haitallista ympäristöön ja aikanaan se palaa kiertoon täydellisesti. Mutta arvaan, että oikeaan villafleeceen sulla ei ole varaa eikä edes halua.

Vierailija
48/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää naimisiin maistraatissa (todistajat saa talon puolesta) tai pyytäkää pappia vihkimään teidät vaikka omassa kodissanne (hankitte itse todistajat).

Miksi ja keitä varten ylipäätään pitäisi jotain hääjuhlia järjestää?

Itse asiassa monet haluavat juhlistaa läheisten tärkeitä hetkiä. Miksi heidän pitäisi luopua siitä vain siksi, ettei se ole kaikille tärkeää?

Vierailija
49/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti meinasi livetä tuohon, että "rumat ne vaatteilla koreilee", mutta sai kun saikin aina jotkut siistimmät vaatteet laitettua päälle ennen juhlia. Ehkä apuna oli jossain vaiheessa se, että olin silittämässä ja höyryttämässä vaatteet hänelle ja isälle. Isäni on aina puolestaan ollut todella tarkka siitä, että juhliin pukeudutaan siististi ja juhlavasti, kuten myös kaikkiin muihinkin tapahtumiin. Kotoa ei poistuta kuin pustasta revittynä. Hiukset kammataan ja hoidetaan ja naama katsotaan, että on siisti. Vaatteet silitetään muutenkin kun ovat pyykistä tulleet ja ovat aina puhtaat ja ehjät. Kun aikuistuin ja muutin pois niin isäni pari kertaa ennen juhlia ilmoitti äidille, että jos ei ala löytymään siistiä vaatetta päälle ja kunnioiteta juhlaa niin hän jättää äidin pois matkasta. Nykyään äiti pukeutuu siististi aina kun lähtee ulos ja jättää ne kulahtaneimmat ja reikäsimmät vaatteet kotiin. Juhliin on aina hyvinkin siististi pukeutuneena. Epäilen, että äidillä oli tuolloin jokin masennuskausi päällä kun ei jaksanut kiinnostaa oma ulkonäkö.

Koen itse todella epäkohteliaana saapua juhliin alipukeutuneena ja vieraana myös on kiusallista jos joku saapuu reilusti alipukeutuneena. Suoraan sanoen en ole ihan varma, miten heihin pitäisi suhtautua ja kuinka heidän kanssaan käyttäydytään, en ole ikinä tälläiseen tilanteeseen törmännyt. Kotimaassamme olemme ihan normaalisti pukeutuneita. Mies käyttää töissä pukua kravaatilla ja minulla on aina kotelomekko päällä. Häihin ja muihin ihaniin juhliin laitan aina jonkun kolmesta teetetystä silkkimekosta päälle erilaisin asustein ja korkokengät tietenkin jalkaan. Mies sitten suhteuttaa oman pukemisen pukukoodin mukaan ja värit riippuen siitä, minkä mekoistani laitan. Kengät ovat hänelle heikkous ja ne ovat aina viimeisen päälle.

Koita ajatella, että he ovat omat yksilönsä ja sinä olet omasi. Et ole pelkästään sukusi jäsen vaan olet paljon muutakin. Jos he eivät halua kunnioittaa sinun juhliasi pukeutumalla sen mukaisesti niin he siinä "häpäisevät" itsensä, et sinä. Jos eivät osaa puhua siististi edes juhlissa niin he siinä itsensä "häpäisevät", et sinä. Sinä olet oma yksilösi. Nauti juhlistasi, vaikka vieraasi eivät sitä odottamallasi tavalla tee. 

Jännä ristiriita vanhemmillasi. Itse en enää silkkiä käytä ikinä, sillä sen valmistusmenetelmä on niin hirvittävä.

Todella hyvä kommentti silti, olen samaa mieltä etenkin loppukaneetista: nauti juhlistasi ap!

Vierailija
50/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näin on, miten se yksi päivä on niin tärkeä? Hyväksytte etteivät kaikki tule paikalle täydellisesti pukeutuneina ja käyttäydy täydellisesti sinun täydellisen käsikirjoituksesi mukaan. Sitten ehditte nauttimaan toisistanne ne loput 364 päivää.

Tai sitten juhlitte niiden kesken, joille sillä on merkitystä sen verran, että osoittavat arvostustaan.

Edelliselle kommentoijalle: Ihmisyhteisöille on ollut vuosisatojen ajan tärkeää juhlistaa erilaisia elämän siirtymäriittejä. Ehkä et koe kuuluvasi mihinkään tällaiseen yhteisöön, kun reagoit tuolla tavalla sinulle ventovieraan ihmisen hääjuhlaan?

Vierailija
51/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi ostaa kalliit vaatteet sinun juhlia varten kun kuitenkin korkeintaan muutaman vuoden päästä jätät miehen kun alat himoitsemaan uutta alkuhuumaa tai suhteen toimiminen vaatisi sinultakin panostamista ja tämä sama ongelma toistuu sittenkin. Nykyaikana ero kynnys on matala ellei olematon niin harvaa enää kiinnostaa panostaa pönötys juhlaan että sinä pääset leikkimään prinsessaa

Vierailija
52/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten juhlitte niiden kesken, joille sillä on merkitystä sen verran, että osoittavat arvostustaan.

Edelliselle kommentoijalle: Ihmisyhteisöille on ollut vuosisatojen ajan tärkeää juhlistaa erilaisia elämän siirtymäriittejä. Ehkä et koe kuuluvasi mihinkään tällaiseen yhteisöön, kun reagoit tuolla tavalla sinulle ventovieraan ihmisen hääjuhlaan?

Ennen panostettiin suhteisiin ja ne kesti pitkään niin niitä sitoutumista kannatti arvostaa pukeutumisella kun ennen luvattii rakastaa niin myötä kuin vastoin käymisissä enää ei rakastetaan kuin myötä käymisissä. Nykyään avioliitotkin kestää korkeintaan muutaman vuoden niin ne sitoutumis juhlat on menettänyt merkityksen

Vierailija
53/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pukeutuminen voi olla noin tärkeää. Minulle ainakin riittää, että on vain puhteissa vaatteissa eikä häiritse muita vieraita hajullaan, muuten ihan sama missä vaatteissa juhliin tulee. 

Jos tämä asia on oikeasti sinulle mysteeri, kannattaa hiukkasen katsella ympärilleen, miten erilaiset ihmiset elävät.

Vierailija
54/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain itseään voi muuttaa ja kouluttaa. En ennusta pitkää liittoa, kun aletaan koko junttisuvusta tehdä kuningasperhettä.

Siististi voi pukeutua monella tavalla ja myös mukavasti, mutta ap vaikuttaa äärimmäiseltä bridezillalta joka yrittää tehdä lyijystä kultaa väkisin.

Vierailija
55/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avauksesta puuttuu enää legendaarinen viimeinen lause: Miten tästä eteenpäin. Sit olisi täydellinen satu. Säälittävä.

Vierailija
56/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja seuraavaksi tämä kilahtaa sulhasen sierainkarvoista tai ihan väärästä partavedestä.

Vierailija
57/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä asia on oikeasti sinulle mysteeri, kannattaa hiukkasen katsella ympärilleen, miten erilaiset ihmiset elävät.

No itseä si voi vähempää häiritä tuollainen asia. Puhtaat vaatteet riittävät ja juhlat alkakoon. 

Vierailija
58/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinusta kertoo se, että halveksit sukuasi, ap?

Vierailija
59/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkö ja pinnallisuus kunniaan!!! Ai niin unohdin että ainoastaan miehet on ulkonäkökeskeisiä ja pinnallisia

Vierailija
60/103 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä sitten kutsut niitä sukulaisia, kun et hyväksy heidän arvomaailmaansa? Elä vaan omaa elämääsi ja he elävät omaansa. Ihme nipotusta.