Työtön joka et löydä töitä vaikkapa vuosienkaan jälkeen. Mikset kouluttaudu lähihoitajaksi?
Taatusti työtä on, koulutus ei pitkä eikä vaativa, ei merkitystä onko taustalla korkeakoulututkinto tai ei koska opiskelemaan pääsee käytännössä kaikki, aina voi samalla yrittää hakea myös muuta työtä. Vai eikö lähihoitajan työ kelpaa sitten.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Paskanjauhantaa, lh voi työskennellä myös fyysisesti kevyissä töissä esim tekstinkäsittelyä, jononhoitoa, poliklinikkaa, puhelintyötä ja hoidonarviointia terveysasemilla, sanelujen purkua, päiväkotia (et nosta 150 kg mummoja sängystä paskalle) jne jne. Vaihtoehtoja kyllä löytyy.
Tähän mennessä kaikki vastaukset ovat olleet puutaheinää.
Anteeksi nyt vaan kauheasti että romutan sun kauhukuvasi. Ei niitä mummoja nostella, heitä autetaan nousemaan itse.
Nykyisin on kuntouttava työote, tarkoitus on ettei kukaan jää makaamaan sängynpohjalle varttumaan valmista.
Vierailija kirjoitti:
En ole soveltuva työskentelemään niin lähellä vieraita ihmisiä kuin lähihoitaja.
En minäkään, mutta silti pakotettiin kouluun. Nyt olen sitten töissä pillerihumalassa koska en muuten jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä, mutta vaihtaisin erittäin mielelläni lähihoitajaksi.
Vaan koulutukseen ei pääse muuta kuin työttömät.
Hei hallitus, jos haluatte lisää hoitajia, avatkaa mahdollisuus myös työssäkäyville.
Kaikki voittaa; joku työtön saa sen työpaikan, jonka koulutukseen siirtyvä jättää.
Kyllä sinne kouluun voi hakea kuka tahansa, ei pelkkä työtön!
https://www.tyollisyysrahasto.fi/aikuiskoulutustuki/
https://www.tyollisyysrahasto.fi/aikuiskoulutustuki/tukea-ja-ideoita-ko…
Lähihoitaja verkko-opinnot - Uusi tutkinto kätevästi kotoa Tuolla haulla löydät vaikka kuinka monta joulutusta verkossa, lähihoitajaksi siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei hallitus, jos haluatte lisää hoitajia, avatkaa mahdollisuus myös työssäkäyville.
Kaikki voittaa; joku työtön saa sen työpaikan, jonka koulutukseen siirtyvä jättää.Mihin perustuu väite ettei työssäkäyvä voisi hakea ammatilliseen koulutukseen?
No siihen, että pääsee oppisopimuskoulutukseen eli heti koulutuksen alkaessa saa palkkaa.
Toki voi lopettaa työt, hakea yhteishaussa ja hakea aikuisopintotukea (surkea) ja opintolainan. Mutta miksi vain TYÖTTÖMÄT saa heti työllisyyskoulutuksen, palkan ja työpaikan?
EI pidä paikkaansa. Kunnilla on oikeus ottaa muutama oppisopimuksella, ei sinne kaikki pääse. Työttömät menee ihan siinä missä muutkin, eivät saa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En valmistunut, koska en soveltunut alalle. Potkitti pois koulusta.
Tämä on niin totta! Mulla oli yksi opiskelija joka lopetti koska ei voinut ravata tupakalla vartin välein.
Yksi lopetti koska piti pukea ulkovalvontaan toppahousut! Herrajjestas, toppahousut.
Meillä oli töissä yksi tyyppi joka ei kyennyt olemaan ilman tupakkaa yhtä kokonaista tuntia, vaan pää alkoi hermostuneesti nykimään ja sitten lähti kesken työn tupakalle. Ihan sama vaikka olisi ollut elvytys, niin tupakalle piti päästä. Hän myös haisi todella pahalta, koska hygienia oli huono ja myös räki äänekkäästi. Ilmeisesti tupakan takia keuhkot oli täynnä limaa, jota hän sitten tasasi nenän kautta kovalla äänellä höristäen.
En minä rehellisesti sanottuna ymmärrä miksi sinne alalle pitää tunkea tuollaisia ihmisiä, jotka ovat jo täysin mennyttä kalua. Tämäkin tyyppi ei osannut edes kommunikoida, tuijotti vaan ja sitten meni tupakalle. Lopulta hän ei enää selvinnyt töihin, en tiedä mitä hänelle tapahtui. Mutta lähihoitajan paperit oli.
Vierailija kirjoitti:
Alkaiskohan työt kiinnostaa jos kieltäytyminen katkaisisi kaikki tuet.
Ei se kiinnostamisesta ole kiinni vain siitä ettei sovellu alalle.
Minä saisin potkut jo ennen ensimmäistä tilipäivää.
Mä en ymmärrä tätä, että kaikille työttömille tyrkytetään lähihoitajan ammattia. Ikään kuin se olisi ainut ammatti, joka työllistää.
Esimerkiksi tarjoilijoista, kokeista ja leipureita on kova työvoimapula ja nekin vaativat vain parin vuoden koulutuksen ja opiskelemaan pääsee helposti.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja verkko-opinnot - Uusi tutkinto kätevästi kotoa Tuolla haulla löydät vaikka kuinka monta joulutusta verkossa, lähihoitajaksi siis.
Kirjekurssilla ammattiin. Tämän alemmaksi ei voi päästä.
Koska en edes vuotta kestäisi noissa töissä. Liian herkkänä ihmisenä olisin jo parin kuukauden jälkeen saikulla, koska pää ei kestäisi.
(olettaen, että olisin harjoittelut saanut tehtyä ja valmistunut koulusta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En valmistunut, koska en soveltunut alalle. Potkitti pois koulusta.
Tämä on niin totta! Mulla oli yksi opiskelija joka lopetti koska ei voinut ravata tupakalla vartin välein.
Yksi lopetti koska piti pukea ulkovalvontaan toppahousut! Herrajjestas, toppahousut.
Meillä oli töissä yksi tyyppi joka ei kyennyt olemaan ilman tupakkaa yhtä kokonaista tuntia, vaan pää alkoi hermostuneesti nykimään ja sitten lähti kesken työn tupakalle. Ihan sama vaikka olisi ollut elvytys, niin tupakalle piti päästä. Hän myös haisi todella pahalta, koska hygienia oli huono ja myös räki äänekkäästi. Ilmeisesti tupakan takia keuhkot oli täynnä limaa, jota hän sitten tasasi nenän kautta kovalla äänellä höristäen.
En minä rehellisesti sanottuna ymmärrä miksi sinne alalle pitää tunkea tuollaisia ihmisiä, jotka ovat jo täysin mennyttä kalua. Tämäkin tyyppi ei osannut edes kommunikoida, tuijotti vaan ja sitten meni tupakalle. Lopulta hän ei enää selvinnyt töihin, en tiedä mitä hänelle tapahtui. Mutta lähihoitajan paperit oli.
Esim monet kuntouttavassa työssä olevat eivät ole enää kykeneviä mihinkään, sen huomaa että kognitio on heikentynyt ja esimerkiksi keskustelu on mahdotonta, koska toinen ei vaan osaa ilmaista itseään mitenkään. Silti sieltäkin on laitettu lähihoitajakouluun, mikä on armoton virhe ja väärin sekä tyyppiä itseään, että niitä tulevia hoidettavia kohtaan.
Olin tässä joku aika sitten yhteydessä erääseen kotihoitoon, jonka piirissä omaiseni on. Selvittelin ihan yksinkertaista asiaa, mutta se osoittautui todella vaikeaksi, koska ensimmäinen jonka kanssa keskustelin, ei osannut suomenkieltä kunnolla, toinen jonka kanssa keskustelin, osasi suomea mutta ei osannut puhua muuten vaan kävi täysin vajaalla ja kolmas oli hysteerisen paniikissa ja itkuinen, niin että hän suorastaan luhistui siinä puhelimessa jouduin häntä rauhoittelemaan. Eihän se kovin hyvältä vaikuta.
Sote ala ei ole minun ala ja vajaa pari vuotta niin minulla on mahdollisuus hakea OVE:tä. Miksi enää lähtisin mihinkään opiskelemaan?
Työtön 6kymppinen ins.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä ammattiin, joka nimenomaan on kohtaamisammatti. Tämähän on ihan järjetöntä. Miten koulutus on ajettu noin alas. Kun minä kävin koulun 20 vuotta sitten siellä oli perusjaksolla 3 pitkää harjoittelua ja erikoistumisjaksolla 2 pitkää harjoittelua. Läsnäolopakko koulussa ja kaikki lääkelaskut ym piti olla tehtynä tai harjoitteluun ei päässyt. Ja silti olo oli aika orpo kun meni töihin. Ja nyt homma menee kirjekurssilla? Ei ihme jos hoitovirheet lisääntyy ja porukka palaa loppuun.
Jos sote alan saikuttaminen saataisiin vähenemään samalle tasolle kuin vastaava ala yksitysellä sektorilla niin loppuisi työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Paskanjauhantaa, lh voi työskennellä myös fyysisesti kevyissä töissä esim tekstinkäsittelyä, jononhoitoa, poliklinikkaa, puhelintyötä ja hoidonarviointia terveysasemilla, sanelujen purkua, päiväkotia (et nosta 150 kg mummoja sängystä paskalle) jne jne. Vaihtoehtoja kyllä löytyy.
Tähän mennessä kaikki vastaukset ovat olleet puutaheinää.
Nyt on sulla näytön paikka. Mistä löydät työpaikan lähihoitajalle hoitamaan tekstinkäsittelyä tai jononhoitoa? Mitä tai mikä on poliklinikka, jota lähihoitaja hoitaa? Entäpä hoidonarviointi? Tarkoitatko sairaanhoitajien tekemää hoidontarpeen arviointia, josta jatkuvasti valitetaan , kun ei lääkärille pääse ennen kuin joutuu sairaanhoitajan turhaan arviointiin. Lasten hoitaminen päiväkodissako on kevyttä ja kenelle vaan sopivaa työtä? Älytön olettamus, että lähihoitajan työ sopii kenelle tahansa. Ei sovi!
Kun minun serkku aloitti lähihoitajakoulunvuona 1996, olivat koulupäivät lähes aina klo 15 asti ja vielä kotona illat kuluivat kirjallisten töiden parissa.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä ammattiin, joka nimenomaan on kohtaamisammatti. Tämähän on ihan järjetöntä. Miten koulutus on ajettu noin alas. Kun minä kävin koulun 20 vuotta sitten siellä oli perusjaksolla 3 pitkää harjoittelua ja erikoistumisjaksolla 2 pitkää harjoittelua. Läsnäolopakko koulussa ja kaikki lääkelaskut ym piti olla tehtynä tai harjoitteluun ei päässyt. Ja silti olo oli aika orpo kun meni töihin. Ja nyt homma menee kirjekurssilla? Ei ihme jos hoitovirheet lisääntyy ja porukka palaa loppuun.
..missään ei lähihoitajaksi voi opiskella kokonaan etänä, vaan opiskelu on monimuoto-opiskelua ja toteutetaan työharjoitteluina, lähipäivinä ja sitten osa etäopiskeluna. Ja samalla tavalla pitää olla tentit läpäistynä, kuten esimerkiksi se lääkematematiikka, ilman läpäisyä ei valmistu edes etäpainotteinen opiskelija- Samoin opiskeluun on aina soveltuvuuskoe, että ihan kirjekurssilla ei nykyäänkään valmistu.Tämän tiedän siitä, että olen ollut usean opiskelijan työpaikkaohjaajana kotihoidossa. Itse aikoinaan lähiopiskeluna opiskellut, 2,5v kesti silloin ja soveltuvuuskokeet alallle oli myös.
Vierailija kirjoitti:
En pidä ihmisistä ja työllä pitää päästä sellaisille palkoille, ettei tarvitse töiden jälkeen vielä kela-nöyristelyjä toteuttaa.
Hyvin harva lähihoitaja saa Kelasta muuta kuin lapsilisät. Tulot kuitenkin sen verran ja monella puoliso, niin ihan turha haaveilla mistään tukirahoista.
Itse teen aina sen verran ylitöitä, että vuosiansio vähintään 35 000€.
Aivan liikaa tyrkytetään lähihoitajan tutkintoa kaikille. Laitoshuoltajista ja siivoojistakin on pulaa, mutta niihin koulutuksiin ei työnnetä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voittaa; joku työtön saa sen työpaikan, jonka koulutukseen siirtyvä jättää.Mihin perustuu väite ettei työssäkäyvä voisi hakea ammatilliseen koulutukseen?
No siihen, että pääsee oppisopimuskoulutukseen eli heti koulutuksen alkaessa saa palkkaa.
Toki voi lopettaa työt, hakea yhteishaussa ja hakea aikuisopintotukea (surkea) ja opintolainan. Mutta miksi vain TYÖTTÖMÄT saa heti työllisyyskoulutuksen, palkan ja työpaikan?
Jos vähintään 8 vuoden työkokemus ja ollut vähintään vuoden nykyisellä työnantajalla, niin voi ottaa opintovapaata ja hakea työllisyysrahastosta aikuiskoulutustukea joka lasketaan ansiotuloista. Lisäksi saa Kelasta takauksen lainaan. Mulla esim. aikuiskoulutustuki bruttona reilu 1600€ ja opiskelen AMK:ssa. Aikuiskoulutustukea saa 15kk.