Miten te haetta näitä työkkärin pakottamia 4 työpaikkaa?
Kolme oon nyt hakenut tässä kuussa siten, että niihin toivon pääseväni haastatteluun! Mutta neljättä en löydä sitten en millään. Mietin, että laitan sitten vaan johonkin, mutta siihen en toivo pääseväni edes haastatteluun. Mutta mitä siihen sitten kirjoittaa, kun ei edes halua oikeasti päästä haastatteluun ?
Voiko kirjoittaa "Haen paikkaa, koska työkkäri velvoittaa hakemaan 4 paikkaa kuukaudessa". Vai katsotaanko tuo sitten työkkärin puolelta siten, ettei noin saa tehdä?
HELP!
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmintä tossa neljän paikan hakemisessa oli se, että vaikka pääsin opiskelemaan jo kesäkuussa, niin opintojen alkuun asti piti hakea kokoaikaisia vakituisia työpaikkoja. Kouluun haku oli työllistymissuunnitelmani ja ilmoitin heti paikan saatuani työkkäriin, mutta siltikin piti vielä se hetken "työttömyys" hakea kokoaikaisia töitä sanoen: "Hei! Haen työpaikkaa kuukaudeksi. Sitten menen kouluun ja voin tehdä ehkä lauantaisin yhden vuoron".
Onneksi tuohon on tulossa muutos: heti, kun ilmoittaa saaneensa työpaikan, niin etuus katkaistaan eikä enää tarvitse hakea töitä. Jos haluaa etuuden, on valmis pätkätöihin. Valinta on ihan oma.
Ihan oikeastiko niitä pätkätöitä on nyt tarjolla jatkuvasti? Niin ne ajat muuttuvat! Ei siitä ole pitkä aika, kun ammattikoulusta valmistuneelle lapselleni ei tarjottu kuin kahta parin päivän hommaa vuoden aikana. Niihinkään ei sattuneista pätevistä syistä mennyt.
Ei ollut tarjolla silloin, kun itse olin työtön muutama vuosi sitten. 4 vuotta sai kököttää kotona niin, että työkkäristä ei tullut ensimmäistäkään oikeaa työpaikkaa vaan pari "työtarjousta" eli kehotusta ottaa yhteyttä työnantajaan. Eräässä haastattelussa kysyttiin, miksi hain sitä paikkaa. Luultavasti tiesivät, että työkkärin kehotuksesta, mutta vastasin oman käsikirjoituksen mukaan, koska tiesin olevani yksi pätevimmistä hakijoista. Se oli yksi niistä paikoista, johon oli valittu jo etukäteen hän, joka oli ollut siinä määräaikaisena vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyykö muuta, kuin että onko henkilö X hakenut? Kysyykö esim. millainen oli työhakemus? Saako työnantaja edes lähetttää sitä työhakemusta työkkäriin?? Tämän vuoksi haluan tehdä kuitenkin oikean työhakemuksen.
Kysyvät, että onko nämä henkilöt hakeneet ja toki siinä yhteydessä kerron, jos jonkun hakemus on ollut täysi vitsi.
Onpa erikoista, että joku osaa määritellä työnhaun vitsiksi. Aikaa on ilmeisesti lueskella hakemuksia ja niitä tulee kai vähän, jos jaksaa vielä analysoidakin.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te tosiaan hakeneet ennen töitä? Kieltämättä hieman haastavaa löytää oikeita paikkoja se 4 kuukaudessa, mutta ainahan sitä voi laittaa avoimia hakemuksia. Juuri nyt en ole työtön, mutta jos olisin, lähettäisi aina puuttuvan hakemuksen avoimena jonkun kansanedustajan eduskunta-avustajaksi. Niitä on sentään 200, joten riittäisi haettavaa yli neljäksi vuodeksi.
Mikä siinä työhön menossa on teidän mielestänne niin kauhistuttavaa, että yritätte välttää sen kaikin keinoin? Minä hinnoittelin itseni ulos työpaikoista silloin, kun lapset olivat pieniä. Silti kävin sen verran töissä, että sain hankittua ansiosidonnaista.
Olen kouluttanut ihmisiä hakemaan töihin, ohjannut CV:n rakentamisessa ja kannustanut aktiivisuuteen yhteydenotoissa työnantajalle . Treenattu, miten käyttäydytään työhaastattelussa ja millainen asenne tekee kiinnostavan vaikutuksen. Ihan hyviä tuloksia.
Juuri sen pohjalta osaan "hakea töitä" nyt saamatta töitä. Minä en enää jaksa. Olen yli 60 ja väsynyt puurtamaan. Oma yritys imi mehut, niin miksi ihmeessä hillua enää hullun lailla?
HAnttihommat eivät kiinnosta. Kärsin osaamattomista esimiehistä, virheistä työpaikan toiminnassa ja ylipäätään laiskasta asenteesta työhön. Mennään mistä aita on matalin. Minun tyyppistä ahkeraa mummelia ei tarvita enää missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyykö muuta, kuin että onko henkilö X hakenut? Kysyykö esim. millainen oli työhakemus? Saako työnantaja edes lähetttää sitä työhakemusta työkkäriin?? Tämän vuoksi haluan tehdä kuitenkin oikean työhakemuksen.
Kysyvät, että onko nämä henkilöt hakeneet ja toki siinä yhteydessä kerron, jos jonkun hakemus on ollut täysi vitsi.
Onpa erikoista, että joku osaa määritellä työnhaun vitsiksi. Aikaa on ilmeisesti lueskella hakemuksia ja niitä tulee kai vähän, jos jaksaa vielä analysoidakin.
Et ilmeisesti huomannut että tämä henkilö ei ole koskaan vastaanottanut yhtään työhakemusta. Kyseessä on alkeellisen tason trolli. Olin itse työurani alkuvaiheessa hommissa jossa jouduin seulomaan isoja hakemusmääriä ja olisin ollut pelkästään iloinen jos olisin nähnyt jotenkin selvästi että ketkä ovat kyseiseen työhön sopimattomia ja motivoitumattomia. Sitä tilannetta ei tosin koskaan ollut, että olisi ollut vaikea löytää työntekijöitä. Onneksi siihen aikaan ei tarvinnut pelätä että joukossa on jotain hakemaan pakotettuja.
En alkuunkaan usko että työvoimatoimisto kyselisi firmoista onko joku hakenut sinne. Se olisi äärimmäisen noloa minun alallani jossa piirit on pienet ja tuttuja kaikkialla.
Miten työvoimatoimisto sanoo seuraavansa sitä että hakemuksia on tehty 4 kappaletta? Mitä tietoja tehdyistä hakemuksista se haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaan 1 hakuvelvoite ja kyllä on todella vaikea löytää edes se 1 paikka. Vain muutama paikka auki ja niihin tarvitaan koulutus mitä mulla ei ole.
Avoin hakemus! Hakemasi paikan EI TARVITSE olla auki. Voit lähettää avoimen hakemuksen mihin tahansa. Ei ole vaikeaa.
Vielä parempi kun laittaa nettisivulle 4 avointa hakemusta pysyvästi. Sieltä voi työnantajat käydä ottamassa jos haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaan 1 hakuvelvoite ja kyllä on todella vaikea löytää edes se 1 paikka. Vain muutama paikka auki ja niihin tarvitaan koulutus mitä mulla ei ole.
Avoin hakemus! Hakemasi paikan EI TARVITSE olla auki. Voit lähettää avoimen hakemuksen mihin tahansa. Ei ole vaikeaa.
Vielä parempi kun laittaa nettisivulle 4 avointa hakemusta pysyvästi. Sieltä voi työnantajat käydä ottamassa jos haluavat.
Mulla on työnhakuprofiili jossa haen ihan mitä tahansa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli työnhakuprofiili ainakin kolme vuotta. Muokkasin otsikon sellaiseksi, että kävisi selväksi, että mikä tahansa tarjous otetaan vakavasti. Profiili kävi katsomassa koko aikana nolla ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
No sitä ei saa missään nimessä mainita että hakee vaan siksi kun on pakko. Siitä saattaa tulla karenssia.
Mutta naurettavaa on tuo pakkohakeminen kun oman alan paikkoja ei nyt ole auki, sitä sitten laittaa vähän tökeröjä hakemuksia sellaisiin paikkoihin joihin ei edes halua töihin, ei ole esim. mahdollista tehdä sitä. Ahdistaa nolata itsensä näiden työnantajien "edessä" he saattavat vaikka olla sellaisten paikkojen pomojen ystäviä joihin oikeasti haluaisi töihin. Sana kulkee.
Tai vielä pahempaa: siitä samasta firmasta, johon olet munannut itsesi tarkoituksella, etteivät ottaisi, aukeaakin myöhemmin pesti, johon todella haluaisit. Mutta olet jo antanut oudon kuvan itsestäsi aiemmin työkkärin pakkohaun takia...
kannattaa hakea neljää sellaista työpaikkaa joihin haluaa mennä kanssa ,eikä pelkästään hakea. Suomessa tarvitaan Ruotsin ja Tanskan kaltaista työttömien aktivointi systeemiä. Aktivointi toimien pitää olla niin rankkaa, ett laiskinkin lähtee mieluummin töihin kuin on aktivoitavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli työnhakuprofiili ainakin kolme vuotta. Muokkasin otsikon sellaiseksi, että kävisi selväksi, että mikä tahansa tarjous otetaan vakavasti. Profiili kävi katsomassa koko aikana nolla ihmistä.
Harvaan työpaikkaan sopii sellainen, jolle käy mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvaan työpaikkaan sopii sellainen, jolle käy mikä tahansa.
Otsikossa ei sanottu, että mikä tahansa käy, vaan houkuteltiin työnantajaa klikkaamaan profiili auki ja katsomaan, mitä on tarjolla. Muotoilin otsikkoa monta kertaaa uusiksi TE-virkailijan kanssa, mutta mikään ei kiinnostanut ketään.
Avoimet hakemukset käy myös. Ajattelin tehdä muutaman sellaisen.
Yksi hakemus kuussa riittää kun oon vakituisessa säännöllisessä osa-aikatyössä
Kysyt neljättä paikkaa suullisesti vaikka sukulaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hae. Väitän hakeneeni. Virkailija sitten väittää välittävänsä.
Ei, niitä ei tarkistella työpaikoilta erikseen.
Ne paikat pitäisi käydä läpi seuraavassa työnhakukeskustelussa. Lisäksi työnantajat ottavat aika hanakasti yhteyttä, kun saavat pakkohakemuksen, koska hekin ovat mukana maksamassa työttömille korvauksia. Jos ei työt kiinnosta, niin miksi pitäisi maksaa makoilusta?
Onko jollain työnantajalla tosiaan aikaa ja halua palvella työkkäriä omien hommiensa lisäksi? Luulis että olis ihan tarpeeksi hommaa siinä rekrytöinnissa ja uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Miksi sinne ylipäätään tarvitaan lisää työntekijöitä, kun kerran pomolla on luppoaikaa raportoida työkkärille hakijoista ja heidän hakemuksistaan. Ja hautoa niitä hakemuksia viikkotolkulla vain jotta saa antaa ne työkkärille. Saattaa olla että isot pomot ei oikein tykkää kun kuulevat näiden rekrytoijien käyttävän työaikaa työkkärin palvelemiseen eikä omiin hommiinsa. Tuskin heille maksetaan palkkaa siitä että jauhavat paskaa työkkärin virkailijan kanssa.
Tottakai on, kyllä he osallistuvat työllistämistalkoisiin ihan mielellään.
No mites olis jos aloittaisivat vaikka itsestään ja maksaisivat sellaista palkkaa, että olis tulijoita. Jos maksaa niin huonoa palkkaa, että jopa työttömyyskorvaus on sitä isompi niin miettisin kyllä että kenessä se vika oikein on. Ei ainakaan työttömässä.
No ei se isompi koskaan ole, se vaan tulee helpommin ja on riittävän (liian) suuri. Kyllä se työttömässä se vika on, jos hänelle pitäisi maksaa hyvää palkkaa vaikka rahkeet tai koulutus ei riitä.
Tämä juuri. Kun on koulutus eikä pelkää työtä, työttömyys jää lyhyeksi ja pääsee kunnon palkkatyöhön. Sit on nämä, joille 10h kuussa on liian suuri panostus, he on vuosia työttömänä ja sit heille pitäisi maksaa hyvää palkkaa että he edes suostuisivat töihin. Sit kun ne saa töitä, ne saikuttaa ja valittaa. Se 1200€ palkka on heille ihan hyvä palkka.
Älkää nyt aikusten oikeesti väittäkö, että nykypäivänä 1200€ palkka kokopäivätyöstä olis hyvä. Tai on se työnantajan näkökulmasta, koska valtio maksaa sille työntekijälle lisäksi asumistukea ja toimeentulotukea yms. jotta hän sillä pärjää. Mutta onko meidän muiden veronmaksajien tehtävä maksaa jollekin halpa työntekijä? Minun mielestäni ei ole. Siksi nämä halppistyöpaikat pitäis kieltää. Ja sitten nämä työnantajat vielä kuvittelee olevansa jotain hyväntekijöitä ja osallistuvansa työllistämiseen. Vaikka oikeasti jäyttävät systeemiä hyväkseen saadakseen halpatyövoimaa ja maksattavat kulut muilla.
Nyt tuli totuus!
Keksin ne paikat. Tai ovat ne olemassa, mutta en hae niihin. Kerron vain tehneeni avoimen hakemuksen.
Missä vaiheessa työnantajat pistää sähköposteja estoon? Olen nyt kolme kertaa hakenut samalta työnaantajalta työpaikkaa. Kohta ne kai kyllästyy mun hakemuksiin. En jaksaisi kyllä uutta sähköpostilaatikkoa alkaa väsäämään pelkän työnhaun vuoksi.
Tänään työkkärivirkailija soitti ja kertoi, että uusin ohjeistus korostaa asiakkaan oman paikkakunnan tilannetta: jos ei paikkakunnalla kerta kaikkiaan ole työpaikkoja, ei tarvitse hakea neljää. Yhtä kuitenkin täytyy hakea, mikä on piece of cake siihen neljään verrattuna. Virkailija oli tosi helpottunut, samoin olin itsekin. Vihdoinkin päättäjät ovat tajunneet virheensä ja nöyrtyneet muuttamaan ohjeistusta. Olisko niin, että työnantajat hukkuneet turhiiin hakemuksiin?
Jos p duuniin työkkäristä pakotetaan, menee koeajaksi ja järjestää itselleen potkut.
Tulee vaikka reilusti myöhässä jatkuvasti ensimmäisestä päivästä lähtien ja tekee hommat puutteellisesti.
Tai on viikon pois ilmoittamatta mitään.
Eiköhän se työsopimus pääty aika pian työnantajan puolelta.
Ettekö te tosiaan hakeneet ennen töitä? Kieltämättä hieman haastavaa löytää oikeita paikkoja se 4 kuukaudessa, mutta ainahan sitä voi laittaa avoimia hakemuksia. Juuri nyt en ole työtön, mutta jos olisin, lähettäisi aina puuttuvan hakemuksen avoimena jonkun kansanedustajan eduskunta-avustajaksi. Niitä on sentään 200, joten riittäisi haettavaa yli neljäksi vuodeksi.
Mikä siinä työhön menossa on teidän mielestänne niin kauhistuttavaa, että yritätte välttää sen kaikin keinoin? Minä hinnoittelin itseni ulos työpaikoista silloin, kun lapset olivat pieniä. Silti kävin sen verran töissä, että sain hankittua ansiosidonnaista.