Olivatko kaikki 1990-luvun lamassa omaisuutensa menettäneet syyttömiä tilanteeseensa?
Siinäpä se kysymys jo tulikin. Olisi kiva kuulla eri ajatuksia aiheesta, kun olen sitä usein miettinyt, miten se tilanne loppujen lopuksi oli.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi sitä en tiennyt, että pankkitoimihenkilöt saivat lainojen ottajien mukaan lisäbonuksia.
Nyt vaikuttaa kyllä siltä, että ollaan eletty täysin pumpulissa. Aika monessa firmassa on tulos- ja laatutavoitteet, joihin työntekijöiden on pyrittävä ja niistä palkitaan. Ei pankit olleet ainoita silloin eikä nyt.
näin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi sitä en tiennyt, että pankkitoimihenkilöt saivat lainojen ottajien mukaan lisäbonuksia.
Nyt vaikuttaa kyllä siltä, että ollaan eletty täysin pumpulissa. Aika monessa firmassa on tulos- ja laatutavoitteet, joihin työntekijöiden on pyrittävä ja niistä palkitaan. Ei pankit olleet ainoita silloin eikä nyt.
Ap tässä. Mietin, mitäköhän tähän vastaisin. Kuten aiemmin olen todennut, olen ollut lama-aikaan itse lapsi.
Juuri siitä syystä, että monin tavoin olen viettänyt lapsuuteni pumpulissa eikä lama koskettanut suoraan esim. perhettä, olen tullut tänne kyselemään näkemyksiä ja kokemuksia. Vanhempieni tuttavapiiriin ei kuulunut pankkitoimihenkilöitä, ja tätä nimenomaista seikkaa en ollut lukenut tutkimuksista, wikipediasta, Ylen tai lehtien jutuista enkä myöskään aihetta käsittelevistä haastatteluista. Nyt kun sanot, niin tokihan on mahdollista, että 2000-luvun tyyppiset tulos- ja laatutavoitteet ovat olleet olemassa jo 1980-luvun Suomessa.
En ollut ajatellut asiaa, kun mielikuvissani nuo tulostavoitepalkkiot astuivat Suomeen vasta 1990-luvulla. Eli olin väärässä - tai ainakin tietämätön.
Se, että täällä kyselen asioita entisenä ysärin lapsena (mutta en "Laman lapsena") ja että kiitän kommenteista ja kerron, mitä uusia asioita täältä on itselleni selvinnyt, vaikuttaa ärsyttävän useita. Mistä se kertoo? Siitä, että tietämätön ei saa kysyä asioista, joista ei tiedä? Olet tyhmä, jos et tiedä, ja vielä tyhmempi, jos menet kysymään asiasta?
Aloitukseeni tulleista kommenteista olen saanut paljon uutta näkemystä liittyen tuohon "lama"-nimiseen ilmiöön. Kun en ole aiheen tutkija, eikä ole sellaiseksi tarkoitus tullakaan, ja omat ystäväni, tuttavani ja sukulaiseni olen "haastatellut", niin käytän näitten kysymysten esittämiseen tätä foorumia. Täysin tietoisena, että mitään "totuutta" täältä en löydä, mutta kuitenkin yksittäisiä sirpaleita kokonaisuudesta. Jokainen ihminen on kokenut laman hyvin eri tavalla ja eri seurauksin omaan elämäänsä. Tältä palstalta näen myös, miten tästä kysymyksestä sen verran kiinnostuneet, että ovat klikanneet otsikon auki, suhtautuvat asiaan ja kyselyihini nyt herran vuonna 2022.
Joidenkin mielestä oma asenteeni on väärä, mutta asenteitahan saa olla maassamme useampia samasta asiasta. Asenteet voivat myös muuttua, jos/kun ihminen saa lisää tietoa ja uusia, toisia näkökulmia asiasta.
Lisäksi voi kysyä, olisinko saanut kaipaamiani kommentteja, jos en olisi tehnyt "klikkiotsikkoa" ja provosoinut myös joissain alkupään vastauksissani? Vaikka ei uskoisi, joku ymmärrys tämän palstan toimintalogiikasta tälläkin ap-tumpelolla saattaa olla.
Ja niin, jos tästä aiheesta on olemassa joku toinen keskustelupalsta jossain muualla, saa vinkata.
ap
Miten joku voi olla syytön huonoihin valintoihinsa? Ketään ei tietääkseni ole todettu syyntakeettomaksi.
Moni kuka aikoo äänestää Kokoomusta voisi harkita uudelleen haluaako 90-luvun tapahtumat toistuvan? Orpon keinot ovat jopa rajumpia mitä Viinasen