Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juhlat kotona ja vieraat ilman juhlakenkiä

Vierailija
03.12.2022 |

Kauniit korkokengät kuuluvat mielestäni juhla-asuun. Olen lapsuudessani tottunut pukeutumaan juhliin ja juhlissa oli aina juhlakengät jalassa.

Nyt olen törmännyt perheisiin, joissa kaikki riisuvat kenkänsä eteiseen. Minusta tuo on outoa ja olen kunnioituksesta itsekin tehnyt näissä tapauksissa samoin, mutta mielestäni tuo on huonoa tapakulttuuria.

Kommentit (284)

Vierailija
181/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa myös matalia ja tossumaisia juhliin sopivia kenkiä ruseteilla ja strasseilla yms.

Nämä mahtuu pikku pussiin tai ulkotakin taskuunkin, jos tarvitsee ulkokenkiä, jotka on tarpeen vaihtaa sisään tullessa.

Nuorena tuli korkkareita pidettyä tarpeeksi, nykyään en pysty käyttämään.

Periaatteessa juhlavammissa tilaisuuksissa käytetään kotioloissakin sisällä kenkiä.

Vierailija
182/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on keväällä ylioppilasjuhlat ja ajattelin hommata ylimääräisen maton tuohon käytävälle.

Itse otan juhliin puhtaat vaihtokengät ja osaan varoa parkettia, eli en ikinä astu koron painolla kenenkään parketille ja asetun seisomaan maton päälle.

Pariskuntapäivälliset ja sellaiset menee ilman kenkiä mutta varsinaisiin juhliin aina juhlakengät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on keväällä ylioppilasjuhlat ja ajattelin hommata ylimääräisen maton tuohon käytävälle.

Itse otan juhliin puhtaat vaihtokengät ja osaan varoa parkettia, eli en ikinä astu koron painolla kenenkään parketille ja asetun seisomaan maton päälle.

Pariskuntapäivälliset ja sellaiset menee ilman kenkiä mutta varsinaisiin juhliin aina juhlakengät.

Netflixissä pyörii tapaohjelma, jossa aasialaistaustainen nainen opettaa etikettisääntöjä. Tuossa opetettiin naisia kävelemään korkokengissä siten, että ei astuta kanta edellä.

Vierailija
184/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisen asunnon lautalattiaan tuli tosi pahat jäljet yhden vieraan kapeista korkokengistä. 

Meillä tuttu veteli kivat naarmut parkettiin, kun kengän pohjaan oli tarttunut kivi. Olin pyytänyt kauniisti riisumaan kloponsa, muttei muistanut joka kerta, kun hänen oli pakko vähän väliä juosta tupakalla.

- En kehdannut sanoa mitään, mutta aika paljon harmitti. Jotenkin nämä tempaukset korreloi muutoinkin ihmisen tapojen ja käytöksen kanssa siinä, miten suhtaudutaan muille ihmisille tärkeisiin asioihin.

Vierailija
185/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonotapaista mennä juhliin ulkokengät jalassa ja noloa, jos vieraat on sukkasiltaan. Mukaan otetaan erikseen sisälle tarkoitetut pohjista puhtaat juhlakengät. Ulkokengät jätetään eteiseen ja sisäkengät jalkaan.

Niitä ei todellakaan jätetä siihen eteiseen! Ne laitetaan muovikassiin ja pyydetään että emäntä vie jonnekin piiloon.

Vierailija
186/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä teille piIkkIkOrOt.

Vierailija
187/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netflixissä pyörii tapaohjelma, jossa aasialaistaustainen nainen opettaa etikettisääntöjä. Tuossa opetettiin naisia kävelemään korkokengissä siten, että ei astuta kanta edellä.

Korkkarit on sidottujen jalkojen "kehittynyt" versio.

Yhtä lailla estää naista liikkumasta normaalilla tavalla - eikä edistä jalkojen terveyttä.

Sidotuilla jaloilla ei nainen pääse pakoon, eikä korkkarit jalassa. Sehän se ydinajatus niiden seksikkyydessä lienee.

Vierailija
188/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkkarit on sidottujen jalkojen "kehittynyt" versio.

Yhtä lailla estää naista liikkumasta normaalilla tavalla - eikä edistä jalkojen terveyttä.

Sidotuilla jaloilla ei nainen pääse pakoon, eikä korkkarit jalassa. Sehän se ydinajatus niiden seksikkyydessä lienee.

Korkkarijuoksu on kilpailulaji. Itse kiipeän vaikka puuhun korkkarit jalassa.

Vierailija
189/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa olla kengät jalassa sisällä tuli aikoinaan briteistä, missä lattiat ovat kiveä, lattialämmitystä ei ole, lämpöeristystä ei ole. Brittileffoissa ihmiset istuvat aina paksu flanellipyjama yllään ja sen päällä vielä paksu aamutakki - muuten ei tarkene. Kukaan järkevä ihminen ei lompostele saastaisilla ulkokengillä sisällä. Siistit sukat on ihan yhtä hyvät kenelle tahansa, jolla ei ole maaninen obsessio brittikulttuuriin.

Vierailija
190/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapa olla kengät jalassa sisällä tuli aikoinaan briteistä, missä lattiat ovat kiveä, lattialämmitystä ei ole, lämpöeristystä ei ole. Brittileffoissa ihmiset istuvat aina paksu flanellipyjama yllään ja sen päällä vielä paksu aamutakki - muuten ei tarkene. Kukaan järkevä ihminen ei lompostele saastaisilla ulkokengillä sisällä. Siistit sukat on ihan yhtä hyvät kenelle tahansa, jolla ei ole maaninen obsessio brittikulttuuriin.

Ei sisälle tietenkään tulla mutaisilla saappailla, vaan siisteillä juhlakengillä.

Vierailija
191/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa myös matalia ja tossumaisia juhliin sopivia kenkiä ruseteilla ja strasseilla yms.

Nämä mahtuu pikku pussiin tai ulkotakin taskuunkin, jos tarvitsee ulkokenkiä, jotka on tarpeen vaihtaa sisään tullessa.

Nuorena tuli korkkareita pidettyä tarpeeksi, nykyään en pysty käyttämään.

Periaatteessa juhlavammissa tilaisuuksissa käytetään kotioloissakin sisällä kenkiä.

Ennen vanhaan oli naisilla tavallisesti pikkukengät mukana kun mentiin kylään. Miehillä ei, he kai yrittivät pyyhkiä kengät puhtaaksi kurasta ja loskasta kynnysmattoon. Ei aina onnistunnut.

Sukkasillaan olo toisten kotona alkoi yleistyä kai joskus 60-luvulla. Aika hassulta kyllä näyttäisi mies kauluspaidassa, solmiossa, puvussa ja sukkasillaan. Samoin nainen jossain pikkumustassa ilman juhlakenkiä. Nykyäänhän pukeudutaan muutenkin rennommin, mukavuus on tärkeämpää kuin hienolta näyttäminen.

Vierailija
192/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan, että märällä kelillä tai talvella on joko sisäkenkä tai kengät otetaan pois. Myöskään piikkikorkoja en parketilleni halua.

Moukka.

Vierailija
193/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-palsta on täynnä maalaistätejä, täällä on ihan turha kysellä sivistyneen maailmannaisen tavoista mennä juhliin.

Vierailija
194/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko ostaa laminaattipaskan sijaan kunnon lattiat niin ei menisi heti rikki jos kävelee kengät jalassa :D

Minä laitoin parketin, kun näyttää hyvältä ja tuntuu kivalta, mutta kyllä siihen jää yllättävän helposti jälkiä. En ajatellut sitä kovuutta laisinkaan, kun yksi asun. Ei tuo mikään halpa lattia ollut lopulta vaan ihan valitsin miltä näyttää ja tuntuu. 

Vierailija
195/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonotapaista mennä juhliin ulkokengät jalassa ja noloa, jos vieraat on sukkasiltaan. Mukaan otetaan erikseen sisälle tarkoitetut pohjista puhtaat juhlakengät. Ulkokengät jätetään eteiseen ja sisäkengät jalkaan.

Niitä ei todellakaan jätetä siihen eteiseen! Ne laitetaan muovikassiin ja pyydetään että emäntä vie jonnekin piiloon.

Miten seksististä olettaa, että emäntä vie kengät. Sinä epäkohtelias sovinisti.

Vierailija
196/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuule lämpimässä L.A.:ssakin mennään jopa sängylle nokosille kengät jalassa.

Vierailija
197/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkien kotien lattiat eivät kestä piikkikorkoja ja asukkaat eivät kestä sitä kissankusta, koiranpaskaa ja vuokralaisten sylkeä jalkakäytävillä, joka ulkokenkien mukana tulee kotiin

Vierailija
198/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko ostaa laminaattipaskan sijaan kunnon lattiat niin ei menisi heti rikki jos kävelee kengät jalassa :D

Minä laitoin parketin, kun näyttää hyvältä ja tuntuu kivalta, mutta kyllä siihen jää yllättävän helposti jälkiä. En ajatellut sitä kovuutta laisinkaan, kun yksi asun. Ei tuo mikään halpa lattia ollut lopulta vaan ihan valitsin miltä näyttää ja tuntuu. 

kyllä naulanpaksuinen korko puusta läpi menee, kun päällä on kehopositiivisuuden verran painoa

Vierailija
199/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua käyttää korkokenkiä, inhoan naisellista juhlapukeutumista eikä kukaan voi minua enää siihen pakottaa. Jos juhlat ovat jonkun kotona, olen villasukissa ja muutoin siisteissä, juhlavissa vaatteissa. Korkokengistä tykkäävät pitäköön niitä jalassa mutta ei mun villasukkien pitäisi olla keneltäkään pois. Jouluna etenkin villasukat ovat mielestäni ok, koska on viileä ja jouluun kuuluu lämpimyys ja pehmeys, parhaimmillaan myös rentous. :)

Ärsyttävä kun itse olen sellainen joka panostaa juhliin tosi paljon. Odotan vierailta vastavuoroisuutta. Minä syötän ja juotan sinut kalliisti ja sinä käyt villasukissa pöytään? Kiitos vaan, hukkuu kutsu ensi keralla postissa.

Kiitos, malliesimerkki ihmisestä jonka juhliin en halua. Panostat juhliin kamalasti ja sitten joku vieraan jalkinevalinta makes or breaks it. Toivon että minut kutsutaan koska olen rakas ihminen jollekin ja jos se rikkoontuu vain siksi että mulla on villasukat eikä korkokengät niin enpä jäisi kutsua enää kaipaamaankaan. Joulussa tärkeintä on yhteinen aika ja nautiskelu eikä pönötys ja bättre folk-larppi.

Todella, todella köyhä elämä sinulla jos kauniit kengät ovat larppia tai bättre folkia.

Ei ne kengät ole, vaan muiden jalkineiden kyttäys ja toisten tuomitseminen pukeutumisen perusteella on.

Vierailija
200/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään piikkikoroissa kenenkään kotiin menisi, kun ei tosiaan tiedä millaiset lattiat siellä on.