Juhlat kotona ja vieraat ilman juhlakenkiä
Kauniit korkokengät kuuluvat mielestäni juhla-asuun. Olen lapsuudessani tottunut pukeutumaan juhliin ja juhlissa oli aina juhlakengät jalassa.
Nyt olen törmännyt perheisiin, joissa kaikki riisuvat kenkänsä eteiseen. Minusta tuo on outoa ja olen kunnioituksesta itsekin tehnyt näissä tapauksissa samoin, mutta mielestäni tuo on huonoa tapakulttuuria.
Kommentit (284)
Sitten kun AP kasvaa 20 vuotta niin ymmärtää ettei kengillä väliä. Sillä välin voi vaikka tutustua elämän tärkeisiin asioihin
Käyttäjä28105 kirjoitti:
No jos kyseessä jotkin kotibileet tuttujen kesken ni ilman kenkiä sitä hengataan. Ketää kiinnosta kenenkään popot. Eiköhän se mukavuus kuitenkin oo ihan jees. Jos joku haluaa kengillään hengailla ni tehköön sitten niin. Eiköhän tässä nykypäivän elämässä ole suurempiakin murheita ku yhet kengät.
Siis menet juhliin haisevin paljain jalot tai hierot sukkahikeä silkkimattoihin? Voi jee, mitä juntteja.
Katsoin vasta instassa reelsiä jostakin jenkkiperheestä ja mietin, kuinka epämukavalta näytti, kun olivat ihan arkisessa tilanteessa kotona kengät jalassa. Sillä äidilläkin kiilakorkokengät, enkä voinut olla miettimättä, kuinka paljon jenkeillä mahtaa olla jalkaongelmia??
Sitten taas toisaalta pistää silmään ja vähän inhottaakin paljasvarpaiset suomalaisnaiset esimerkiksi Suomen kaunein koti -ohjelmassa. Joka kerta tulee sama aaarh, missä sun sukat tai kengät on??!! - reaktio. En halua nähdä kenenkään taviksen kuhmuraisia paljaita varpaita telkkarissa.
Kotona pidettäviin juhliin valitsen kenkien pitämisen tilanteen mukaan.
Mulla on kivilattiat. Täällä ei edes lattiat kärsi. Tietenkin juhlissa käytetään korkkareita.
Isäntäväki neuvoo, sinä teet kuten he käskevät.
Mosaiikkiparketti on täynnä pieniä kuoppia sen jälkeen kun ap on tampannut nurkan ja boolimaljan väliä koko kekkerien ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kivilattiat. Täällä ei edes lattiat kärsi. Tietenkin juhlissa käytetään korkkareita.
No mutta tietenkin sun mielikuvitusseurapiireissä näin. Onneksi seurustelet kaltaistesi kanssa ja juot sidukkaa ylivalkaistu tukka ja magneettiripset karisten sinne kivilattialle.
On eri stylee oksentaa minimekko päällä omille feikki-Lobutineilleen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun AP kasvaa 20 vuotta niin ymmärtää ettei kengillä väliä. Sillä välin voi vaikka tutustua elämän tärkeisiin asioihin
Kyseessä ei ole elämää tärkeämpi asia ja kenkiä on monenlaisia eri tarkoituksiin. Kyse ei ole elämästä tai kuolemasta. Kyse on tapaetiketistä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Katsoin vasta instassa reelsiä jostakin jenkkiperheestä ja mietin, kuinka epämukavalta näytti, kun olivat ihan arkisessa tilanteessa kotona kengät jalassa. Sillä äidilläkin kiilakorkokengät, enkä voinut olla miettimättä, kuinka paljon jenkeillä mahtaa olla jalkaongelmia??
Sitten taas toisaalta pistää silmään ja vähän inhottaakin paljasvarpaiset suomalaisnaiset esimerkiksi Suomen kaunein koti -ohjelmassa. Joka kerta tulee sama aaarh, missä sun sukat tai kengät on??!! - reaktio. En halua nähdä kenenkään taviksen kuhmuraisia paljaita varpaita telkkarissa.
Kotona pidettäviin juhliin valitsen kenkien pitämisen tilanteen mukaan.
Minusta korkokengissä on kiva kävellä, kun saan niistä lisää pituutta. Muistaakseni ihmisellle parhaiten sopivan koron löytää, jos laskee jalan rennosti maahan. Kantapää ei muuten mene ensimmäisenä.
Ei kai kukaan taukki nyt ainakaan samoissa kengissä sisällä kuin joilla on kävellyt ulkonakin? Erilliset sisäkengät voi kyllä mielestäni laittaa jalkaan juhlissa 🙂.
Vierailija kirjoitti:
Mä en pysty käyttää korkoja, koska on päkiät paskana. Ainainen ongelma onkin tämä juhlakenkäasia, varsinkin sukkahousujen kanssa joutuu miettiä mitkä hiton kengät sopis parhaiten. Yleensä sit oonkin vaan sukkasillaan, tosin esim häissä on pakko pitää kirkossa kenkiä jotka aiheuttaa tuskaa.
Minä käytän nykyään ballerinoja. Myin pari kertaa käytettyjä ja jopa käyttämättömiä korkokenkiä pois ison läjän. Nyt on vaan erilaisia tennareita ja ballerinoja.
Korkkarit kattoon kirjoitti:
Mitähän lattiamateriaali maailmalla käytetään? Mitäs jos siirryttäisiin käyttämään samanlaisia niin ja kunnollisen kokoisia mattoja saisivat suomalaiset opetella käyttämään postimerkin kokoisten sijaan.
Muutenkin suomalaiset voisivat alkaa vähän relaan. Lattioiden ei tarvitse olla syötävän siistit. Sisäkenkiä ja tossuja voi pitää.
Parkkipaikoilla ei ole maailmanloppu, jos pieniä kolhuja tulee. Autot ovat pelkkiä kulutustavaroita eikä palvonnan kohteita kuten lattiatkin viime kädessä. Lopetettaisiin niuhotus ja alettaisiin elää.
Tämä! Lattiassa saa näkyä elämän jäljet.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan taukki nyt ainakaan samoissa kengissä sisällä kuin joilla on kävellyt ulkonakin? Erilliset sisäkengät voi kyllä mielestäni laittaa jalkaan juhlissa 🙂.
Talvella sulla on korkokengät mukana pussissa ja kesällä ne valmiiksi jalassa, kun auto ajaa ovelta ovelle. Korkokenkien pohjat on sileät, ei niihin kiviä jää.
Vierailija kirjoitti:
Korkkareiden ainut tarkoitus on kääntää lantiota taaksepäin jotta yhdyntä on helpompaa. Normaalistikkin nainen nousee varpailleen jos häntä takaapäin pannaan.
Ai on tuokin hyöty sitten olemassa. Ei paha.
Voisko sen toiveen esittää jo juhliin kutsuttaessa, että ei piikkikorkoja, vaan normi korkokengät käy ?
Teini tytöt olivat kopsutelleet menemään piikkikoroilla uusien laminaattilattioiden päällä. No jälkiä täynnä.
Sisäkoroiksi valitaankin järkevämpi malli. Olisi hyvä muistaa.
Pitää ottaa huomioon onko asunnon haltija vai vuokralainen? Voi tulla aika suolainen lasku pilatusta lattiasta.
Vierailija kirjoitti:
Teini tytöt olivat kopsutelleet menemään piikkikoroilla uusien laminaattilattioiden päällä. No jälkiä täynnä.
Sisäkoroiksi valitaankin järkevämpi malli. Olisi hyvä muistaa.
Kivilattia eri juttu. Mutta harvemmin tavallisissa kodeissa.
Isää mikä oli naputellut ton lattian kasaan niin ei paljoa naurattanut.
Käyttäjä28105 kirjoitti:
No jos kyseessä jotkin kotibileet tuttujen kesken ni ilman kenkiä sitä hengataan. Ketää kiinnosta kenenkään popot. Eiköhän se mukavuus kuitenkin oo ihan jees. Jos joku haluaa kengillään hengailla ni tehköön sitten niin. Eiköhän tässä nykypäivän elämässä ole suurempiakin murheita ku yhet kengät.
^ Kuules. Tässä ei keskustella "kotibileistä tuttujen kesken", sen kait jokainen ymmärtää?
Lakkiaiset, hautajaisten jälkeinen muistotilaisuus, ristiäiset, vihkiminen, iltajuhlat, uudenvuoden juhlat, eläkkeellejäämisjuhlat.
Nämä ovat tilaisuuksia joissa olen ollut toisten kotona/omassa kodissani.
Kengät on kyllä aina ja pikkulapsia lukuunottamatta olleet kaikilla osallisilla jalassa.
Nykypäivänä ei muuten ole erityisen hienoa pitää stilettoja muualla kuin ehkä yömenoissa ja rafloissa?
Hölönpölön. Mistä tiedät, että ne eivät ole terveelliset? Vain siksi ettet voi itse käyttää?
Luepa ortopedisiä raportteja vähän tarkemmin.
Puhutko nyt 8-10 cm koroista, vai 1-4, cm tai 1-8 cm? Heititpä pahan ja koko kenkäteollisuus vapisee julistuksesi myötä.
Älä katkeroidu ja heitä kaikkia saman bussin alle.