Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juhlat kotona ja vieraat ilman juhlakenkiä

Vierailija
03.12.2022 |

Kauniit korkokengät kuuluvat mielestäni juhla-asuun. Olen lapsuudessani tottunut pukeutumaan juhliin ja juhlissa oli aina juhlakengät jalassa.

Nyt olen törmännyt perheisiin, joissa kaikki riisuvat kenkänsä eteiseen. Minusta tuo on outoa ja olen kunnioituksesta itsekin tehnyt näissä tapauksissa samoin, mutta mielestäni tuo on huonoa tapakulttuuria.

Kommentit (284)

Vierailija
221/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy usein vieraita. Itse isäntänä ja emäntänä otamme vieraat vastaan kengät jalassa,( ei sukkasillaan, ei tossuissa). Olisipa outoa jos vieras riisuisi kengät.

Vierailija
222/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuh onneksi ei enää ole pakkojuhlia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kylässä aina piikkareissa.

Vierailija
224/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen avaus. En ole koskaan ollut suomalaisessa kodissa niin, että ollaan kengät jalassa.

Oletko ollut juhlissa siis juhlamekko/juhlapuku päällä ja jalassa vain sukat?

Vierailija
225/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes pitää vuonna 2022 mitään korkkareita? :D

Vierailija
226/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka ymmärtävät siistin pukeutumisen päälle.

Vierailija
227/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäkengät mukaan kauniissa kenkäpussissa. Vaihdan ne vierastalon eteisessä jalkoihin.

Oletan et vieraat meillä toimii samoin. Ei marssita ulkokengillä eteistä pidemmälle eikä hipsitä hikisissä sukissa meidän kotona.

Vierailija
228/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ulkokengillä sisällä. Ulkokengissä on pohjat sylkeä, kusta, koirankakkaa ym. Yök, ei meille!

Vierailija
229/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat juhlissa usein pelkissä sukissa, olen huomannut tämän. Itselläni on aina sisäkengät mukana, joihin vaihdan eteisessä.

Ei mitään korkokenkiä jotka pilaavat ihmisten lattioita, vaan tavalliset juhlavammat kengät.

Mutta se pelkissä sukissa oleminen juhlissa on kyllä ihmeellistä, eipä taida esiintyä muissa maissa.

Vierailija
230/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodissa toimitaan isäntien mukaan.  Jos heillä on kengät, myös vierailla kengät,  Jos oma perhe on sukkasillaan, myös vieraat ovat heidän kodissaan sukkasillaan.  Kun juhla on kodissa niin kodin säännöt, fiksu vieras varaa vaikka villasukat mukaansa.  Olen juhlapalvelussa työssä, ja kyllä herättää ihmettelyä kun jotkut naiset käyttävät juhlissa kopisevia kenkiä, kops kops kops.  Joidenkin miesten jalkineista jää mustia kauheita jälkiä lattiaan.  Olen ystävällisesti huomauttanut, että lattia voi vaurioitua näistä jalkineista ja vaikea siivota-mutta ei uskota-mehän pidetään nämä kengät jalassa.

Vierailija
231/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kodissa toimitaan isäntien mukaan.  Jos heillä on kengät, myös vierailla kengät,  Jos oma perhe on sukkasillaan, myös vieraat ovat heidän kodissaan sukkasillaan.  Kun juhla on kodissa niin kodin säännöt, fiksu vieras varaa vaikka villasukat mukaansa.  Olen juhlapalvelussa työssä, ja kyllä herättää ihmettelyä kun jotkut naiset käyttävät juhlissa kopisevia kenkiä, kops kops kops.  Joidenkin miesten jalkineista jää mustia kauheita jälkiä lattiaan.  Olen ystävällisesti huomauttanut, että lattia voi vaurioitua näistä jalkineista ja vaikea siivota-mutta ei uskota-mehän pidetään nämä kengät jalassa.

Vaihdan kyllä itse sisäkenkiin vaikka isäntäväki olisi sukkasillaan. Ehdottomasti.

Vierailija
232/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa että tädit joiden ainoat kengät on Kuomat ja ballerinat on taas kommentoimassa. Huoh. Nykyajan korkokengät ei jätä mitään jälkiä. Ei suominaiset edes osaisi kävellä millään stilettoilla.

Fysiikan lait on nykyaikaa varten muutettu uudenlaisiksi? Hyvä tietää.

Vierailija
233/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekä lattialle että jaloille parempi riisua kengät eteiseen. 

Se on suomalainen tapa olla maalaistollo kun juhlitaan.

Se on suomalainen tapa laittaa järki hienostelun edelle.

Vierailija
234/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse mun parketilla kävellä korkkareilla eikä muillakaan kengillä. Jos on siitä kiinni, niin voi jättää tulematta juhliin.

Vaikka paksumman parketin voi hiotuttaa ja lakkauttaa uudelleen muutamaan otteeseen, niin kuitenkin kun on pistänyt reilun kymppitonnin sellaiseen lattiaan, mikä miellyttää omaa silmää, niin en todellakaan kaipaa, että sitä klohmitaan jotenkin tieten tahtoen.

Tai sitten jos ei voi luopua kengistään, niin alakerran pajalla ja autotallissa on betonilattiat, niissä voi kipsutella vaikka nastalenkkareilla halutessaan.

Vierailija
235/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä28105 kirjoitti:

No jos kyseessä jotkin kotibileet tuttujen kesken ni ilman kenkiä sitä hengataan. Ketää kiinnosta kenenkään popot. Eiköhän se mukavuus kuitenkin oo ihan jees. Jos joku haluaa kengillään hengailla ni tehköön sitten niin. Eiköhän tässä nykypäivän elämässä ole suurempiakin murheita ku yhet kengät.

Siis menet juhliin haisevin paljain jalot tai hierot sukkahikeä silkkimattoihin? Voi jee, mitä juntteja.

Sinulla taitaa olla jokin lääkärin apua vaativa vaiva jaloissasi, tai paha elämänhallinnan ongelma.

Vierailija
236/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäkengät mukaan kauniissa kenkäpussissa. Vaihdan ne vierastalon eteisessä jalkoihin.

Oletan et vieraat meillä toimii samoin. Ei marssita ulkokengillä eteistä pidemmälle eikä hipsitä hikisissä sukissa meidän kotona.

Eikä liata sukkia eikä jalkoja epämääräisillä lattioilla. 

Vierailija
237/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat juhlissa usein pelkissä sukissa, olen huomannut tämän. Itselläni on aina sisäkengät mukana, joihin vaihdan eteisessä.

Ei mitään korkokenkiä jotka pilaavat ihmisten lattioita, vaan tavalliset juhlavammat kengät.

Mutta se pelkissä sukissa oleminen juhlissa on kyllä ihmeellistä, eipä taida esiintyä muissa maissa.

Joo ihminen on toki laumaeläin, mutta sittenkin minusta typerin perustelu jollekin asialle on se, että kun muutkin. Eli, jos ulkomailla pidetään kenkiä sisällä, niitä pitäisi pitää Suomessakin. Ei suomalaisten  tarvitse elää sen mukaan miten jossain hevonkuusessa tehdään

Jos menen vaikkapa häihin, pidän kengät jalassa, (jos talvi, vien sisäkengät mukanani) mutta jos menen  ystävän/ystävien luo pieneen illanviettoon ollaan villasukissa. 

Riippuu juhlista ja siitä, kuinka viralliset ne on. Jossain tapauksessa on hullua olla sukissa, mutta jossain toisessa yhteydessä se voi olla ihan ok.

En paheksu, jos joku vieras meillä on sukissa ja toinen kengillä.

Miehethän ei yleensä mitään sisäkenkiä vaihda, joten huonolla kelillä voi rapa tulla sisälle asti.

Vierailija
238/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko naiset niin aivopestyjä, että ainoiksi juhlakengiksi mielletään kapeilla koroilla varustetut korkkarit? Seriously?

Onhan niitä matalakantaisiakin juhlakenkiä, jotka eivät väännä selkärankaa väärään asentoon eivätkä työnnä per settä herkullisesti esiin. Sen takiahan korkkareita pidetään, ja siksi että jalat näyttävät pidemmiltä.

Mutta voisitteko naiset hyväksyä itsenne sellaisena kuin olette, eikös sellaista trendiä nykyään kannateta, ainakin vähemmistöjen kohdalla.

Vierailija
239/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka ymmärtävät siistin pukeutumisen päälle.

Koskeeko tämä miehiäkin, vai onko korkkari pakko vain naisilla, jotka osaa pukeutua siististi ?:D

Eihöhän se pukeutuminen voi olla ihan yhtä siistiä ilman korkkareitakin, koska kyllä matalat korotkin on ihan ok.

Pahinta mitä voi olla korkkarit, joilla ei osata kävellä, se vasta epä"siistin" näköistä on.

Vierailija
240/284 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua käyttää korkokenkiä, inhoan naisellista juhlapukeutumista eikä kukaan voi minua enää siihen pakottaa. Jos juhlat ovat jonkun kotona, olen villasukissa ja muutoin siisteissä, juhlavissa vaatteissa. Korkokengistä tykkäävät pitäköön niitä jalassa mutta ei mun villasukkien pitäisi olla keneltäkään pois. Jouluna etenkin villasukat ovat mielestäni ok, koska on viileä ja jouluun kuuluu lämpimyys ja pehmeys, parhaimmillaan myös rentous. :)

No kuule, sun villasukat nimenomaan ovat muilta pois,  muiden juhlatunnelmasta ne ovat pois. Jos juhlan järjestäjä toivoo kenkiä, niin silloin otetaan sisäkengät mukaan tai jäädään kotiin. Ei niiden tarvitse olla mitkään stilettikorot.